Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slå av lys i rom du ikke bruker, og lukk døren til rom. Sett på oppvaskmaskinen når den er full, det samme med vaskemaskinen.

Husk handlenett. Sjekk tilbud enten i tilbudsapp eller via reklame.

Anonymkode: f27cd...f38

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ellers så har man ulike forventninger til hva et fantastisk liv er?

Jeg trenger ingenting av disse punktene som er nevnt, og jeg lever et meningsfullt liv. Jeg eier egen bolig, bruker penger på opplevelser og reiser, i motsetning til ting. Barn vil jeg ikke ha. Bil er ikke nødvendig, fordi jeg bor i en stor by. Klipper meg kanskje hver 6 mnd. Farger håret 1 gang i året. Ellers nesten ingenting.

Anonymkode: f3758...304

Og det var jo mitt poeng..

Bruk penger på det du synes er verdt det. 

Jeg trives veldig godt med å se fresh ut på håret og det må gjøres hver 10 uke

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2026 den 10.52):

Har du gjort noen sparetiltak nå i begynnelsen av 2026 ? Og hvilken ?

Jeg har fått ned renten på huslånet vårt, og søkt om sletting av studiegjeld (bor i en kommune med sentralitetsklasse 5).

Jeg har satt opp budsjett, skal bli flink til å ukehandle og redusere kraftig på småshopping. (shoppestop)

Jeg har også laget meg en spareplan.

Har du noen smarte sparetips ?

Anonymkode: 70893...bf8

Mitt beste råd som jeg bruker for å klare å spare 20k i mnd som student er å planlegge middager utifra hva som er på tilbud i tilbudsapper. Ikke alltid kjøpe det som frister mest, men heller det som er på tilbud, er alltid noe form for kylling, fisk, eller annet kjøtt på tilbud å lage middager rundt dette. Også lage evt større porsjoner og fryse ned. Ikke gå på butikken sulten, ikke kjøpe masse produkter bare fordi det er på tilbud, heller tenk om du faktisk trenger det. 

Anonymkode: d4af6...ea2

Skrevet

Ting som ikke monner, men som føles litt bedre:

• Alltid handlenett i veska/lomma på jakka/treningsbaggen/ i bilen

• Alt jeg selger på Finn og Tise går rett inn på en egen konto

• Sjekker tilbudsapper hver søndag. Aktiverer tant-og-fjas-koder.

• Går overalt som tar under 1/2 t

• Handler bulkvis av varer som holder seg lenge

• Mesteparten av kjøtt kjøper jeg som datovarer som jeg fryser ned 

• Har slettet alle apper til nettbutikker som frister med salg

• Har alltid «Shoppestopp» frem til Black Friday. (Med unntak av noen få ting.) 
Lager liste på alt jeg trenger. 
Impulshandler ikke

• Drikker kun vann, ikke juice, saft eller brus. (Drikker øl og vin da 🤭)

• Handler FirstPrice når produktene er like bra, eller bedre enn orginalvare

Tingene som gjør størst forskjell:

• Aldri hatt kredittgjeld, billån, osv

• Har alltid spart «som om det var en regning»

• Har alltid hatt et lavt forbruk. Har ikke økt forbruk noe særlig med økt inntekt/formue oppigjennom årenes løp

• Kjøpt større og dyrere boliger enn hva jeg trenger + pusset opp = 💰ved salg

• Når jeg kjøper bolig velger jeg en stil som «treffer bredden» ved salg

Har droppet sjakkmønsteret fliser, koboltblått kjøkken, speil fra gulv til tak, bad og soverom i ett, strekktak, crazye deZignlamper og ymse annet

Ting jeg sløser penger på:

💸 Å spise ute med venner

💸 Vindusvask og storrengjøring 

💸 Beleiligheten av å få ting levert hjem, gjerne innenfor døra + bortfrakt av søppel og evt. gammel vare

💸 Trening - Kunne valgt et billigere treningssenter, men beliggenheten gjør at jeg får trent oftere

💸 Kashmir 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mitt beste råd som jeg bruker for å klare å spare 20k i mnd som student er å planlegge middager utifra hva som er på tilbud i tilbudsapper. Ikke alltid kjøpe det som frister mest, men heller det som er på tilbud, er alltid noe form for kylling, fisk, eller annet kjøtt på tilbud å lage middager rundt dette. Også lage evt større porsjoner og fryse ned. Ikke gå på butikken sulten, ikke kjøpe masse produkter bare fordi det er på tilbud, heller tenk om du faktisk trenger det. 

Klarer du å spare 20k pr mnd som student, har du ekstremt høy inntekt, lave bokostnader, lave årlige kostnader til studie relaterte utstyr.

Anonymkode: eef18...811

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Klarer du å spare 20k pr mnd som student, har du ekstremt høy inntekt, lave bokostnader, lave årlige kostnader til studie relaterte utstyr.

Og du greier ikke å si "flink"? ,du MÅ finne feilen? 

Anonymkode: d125d...bff

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men det stemmer jo! Studenter klager alltid på at alt er så dyrt og at de ikke nesten har råd til noen ting, så selvfølgelig stusser man når studenter klarer å spare så mye på en måned! Hadde det vært 20,000,- i året så hadde det vært noe annet. 

Anonymkode: 7c910...154

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken feil fant den du siterer?

Anonymkode: 96efc...ca9

• Liker 4
Skrevet

Har kjøpt et hus for utleie (inntekt i mange år) 

Søkt om studieslette hos Lånekassen. (Har også regnet på det ifht betalingsutsettelse samtidig, og har søkt om dette for 6 mnd frem (og skal søke videre etter dette). Har så lite igjen på studielånet at jeg heller tar litt ekstra renter, og lar staten betale ned det siste.)

Anonymkode: 0e688...1a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan er regnestykket etter skatt/renteutgifter? 

Anonymkode: eaa6f...766

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har en grei nok inntekt, men jobber ufaglært og jobber ubekvemmede tider, jobber natt,dag, helg og kveld. Tror nok det handler mer om prioriteringene jeg har tatt. Bor ikke hjemme så betaler leie og mat selv. Får utbetalt mellom 30-35k i mnd og betaler alt av leie og strøm, så setter jeg av ca 4-5k som jeg har hele mnd til andre ting som busskort, mat, dill dall. Så blir omtrent 20-22k i mnd jeg sparer. Bor i storby og ikke bygd så har leie på 7k i kollektiv 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men det stemmer jo! Studenter klager alltid på at alt er så dyrt og at de ikke nesten har råd til noen ting, så selvfølgelig stusser man når studenter klarer å spare så mye på en måned! Hadde det vært 20,000,- i året så hadde det vært noe annet. 

Anonymkode: 7c910...154

Altså skjønner godt hva du mener, men tror som sakt det handler om prioriteringer. Jeg prioriterer å ikke gå ut på byen f.eks. men om jeg gjør så kjøper jeg ikke drikke ute. Spiser sjeldent ute, men nå er jeg glad i å lage mat også da. Har flere venner som studerer og sparer mye mindre enn meg i mnd. men jeg prioriterer å jobbe en del ved siden av studie for å ha en bedre økonomi i fremtiden, jobber også innenfor helse som gjør at jeg kan jobbe kvelder og netter inkl helger

Skrevet

Jeg har tenkt å bytte fra champagne til cava når lageret er tomt.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Altså skjønner godt hva du mener, men tror som sakt det handler om prioriteringer. Jeg prioriterer å ikke gå ut på byen f.eks. men om jeg gjør så kjøper jeg ikke drikke ute. Spiser sjeldent ute, men nå er jeg glad i å lage mat også da. Har flere venner som studerer og sparer mye mindre enn meg i mnd. men jeg prioriterer å jobbe en del ved siden av studie for å ha en bedre økonomi i fremtiden, jobber også innenfor helse som gjør at jeg kan jobbe kvelder og netter inkl helger

Jeg gjorde også som deg når jeg var student. Inntekt fra fulltidsjobb, studielån og leieinntekter. Mine medstudenters «vanlige» studentøkonomi la tilrette for at også jeg hadde en livsstil med nøkterne utgifter, og gjorde at det var veldig mye rom for sparing

Anonymkode: db1d7...e50

Skrevet

-Passer på hvilke abonnomenttjenester jeg har til en hver tid. Trenger for eksempel kun en podcastapp, en strømmetjeneste og en lydbokapp samtidig.

-Bruker morrow kredittkort. Tjener bonus på hvert varekjøp.

-Setter mest mulig penger inn på morrow sparekonto(4,80%). Nytt for nå er at jeg også setter inn beløpet jeg skal betale kredittkortet med, for å så ta det ut når jeg skal betale det ned. Litt tungvindt, men bedre med 4,8% rente fremfor 0% på brukskonto. 

-Lager budsjett hver mnd. Gjør meg mer bevisst, og er deilig å se hvor mye jeg kan spare.

-Kjøper butikkens egne merker så lenge jeg føler det smaker/fugerer like godt. For eksempel pasta og brødposer.

Anonymkode: 995ae...fce

Skrevet

Når du prioriterer frisøk annenhver mnd foran barn da må du ta deg en tur til legen altså. Du har ikke forstått det biologiske oppdraget ditt på jorden.

Anonymkode: c31e8...032

Skrevet

Har blitt medlem i både Coop, Trumf og Rema 1000. Er spent på hvor mye det har å si. Kanskje det er oppskrytt? 

Skrevet

Disse grepene har jeg spart en del på siste halvår:

-Gå gjennom alle abonnementer, si opp mest mulig.

-Og bak brød selv. (Dette hjelper nok mest hvis man er en hel familie som spiser brød.)

-Kjøpe hår og hudpleie i store pakninger fra dagligvare eller farmasiet, kjøp produkter som hele familien kan bruke. Dropp alle dyre og unødvendige luksusting.

Anonymkode: 5950d...79e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2026 den 13.42):

Søkt om studieslette hos Lånekassen. (Har også regnet på det ifht betalingsutsettelse samtidig, og har søkt om dette for 6 mnd frem (og skal søke videre etter dette). Har så lite igjen på studielånet at jeg heller tar litt ekstra renter, og lar staten betale ned det siste.)

Dette forstår jeg ikke. Studieslette? "Lar staten betale ned det siste"? Ifht. betalingsutsettelse? I 6 mnd?

Kan noen forklare meg hva det er snakk om her?

Anonymkode: dbfa2...263

• Liker 1
Skrevet

Årets sparetiltak er at jeg forbyr meg selv og gå inn på temu appen når jeg kjeder meg også skal jeg sjekke kjøleskapet/fryseren før jeg går inn på foodora appen 

På den måten, kan jeg fort spare 3-4000kr i mnd

Anonymkode: 3ffc1...f35

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...