Gå til innhold

Koloskopi og ammer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har noen erfaring med å ta koloskop mens man ammer? har en liten en på 5 mnd og skal ta koloskopi snart. Jeg lurer på hva man gjør med amming hvis man får bedøvelse? noen med erfaring som vil dele? ❤️ 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Elsya skrev (19 minutter siden):

Har noen erfaring med å ta koloskop mens man ammer? har en liten en på 5 mnd og skal ta koloskopi snart. Jeg lurer på hva man gjør med amming hvis man får bedøvelse? noen med erfaring som vil dele? ❤️ 

Når du er våken nok, så kan du amme. Alle som tar ks f.eks. kan jo fint amme selv om de får opiater. Lykke til 😄

Anonymkode: 804e5...87a

Skrevet

De fleste får ikke bedøvelse, de får maks litt beroligende, og da er det bare p si at du ammer så fikser de det. 

Anonymkode: 74524...721

Skrevet

Bare snakk med dem. Hvor gammel er den lille? Om man eks får midazolam så anbefales det at man venter 24 t. Opiater går mye raskere ut.

Anonymkode: 33b80...8b1

Skrevet

Dersom du ikke engster deg for undersøkelsen og kjenner deg selv såpass at du vet du kommer til å håndtere den, så må du vel ikke ta imot medikamenter. 

Skrevet
Luckiness skrev (Akkurat nå):

Dersom du ikke engster deg for undersøkelsen og kjenner deg selv såpass at du vet du kommer til å håndtere den, så må du vel ikke ta imot medikamenter. 

Man får alltid bedøvelsespray i halsen. 

Anonymkode: 6f768...e8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bare snakk med dem. Hvor gammel er den lille? Om man eks får midazolam så anbefales det at man venter 24 t. Opiater går mye raskere ut.

Det står i teksten. Andre setning.

Anonymkode: d9e81...37c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Koloskopi er i endetarmen, så funker dårlig med bedøvelse i halsen😆

Anonymkode: d9e81...37c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, ikke når du skal undersøkes i endetarmen.

Anonymkode: 0b628...20b

• Nyttig 1
Skrevet

Har nylig vært på koloskopi og ammer. De anbefalte 24 timer uten amming etter tømming, og etter bedøvelse. Så ikke amme etter første dose med pulver. Jeg pumpet og kastet melka i de timene det var snakk om, og ga det jeg hadde spart opp og litt mme i den perioden det gjaldt. Lykke til med koloskopien

Anonymkode: d1c73...f3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har nylig vært på koloskopi og ammer. De anbefalte 24 timer uten amming etter tømming, og etter bedøvelse. Så ikke amme etter første dose med pulver. Jeg pumpet og kastet melka i de timene det var snakk om, og ga det jeg hadde spart opp og litt mme i den perioden det gjaldt. Lykke til med koloskopien

Det er veldig gammeldags. Etter full narkose med masse sovemedisin og opiater kan man amme så fort man er våken nok. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta kontakt med tryggmammamedisin.no! De aller fleste medikamentene som brukes både for beroligende og bedøvende effekt er forenelig med amming. Legene er ekstremt lite oppdaterte. Venninnen min tok koloskopi før jul, og jeg var med og passet baby på 7 mnd. Hun ammet før og etter koloskopi som normalt. ❤️

Anonymkode: a9e92...773

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette stemmer ikke, og er utdatert informasjon. Picoprep (tømmemiddel) Kan fint brukes og man kan amme som normalt, i følge tryggmammamedisin.no, som er den ledende ekspertisen på feltet her i Norge. 

Anonymkode: a9e92...773

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

😳😳 hjelper det

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du tenker nok på gastroskopi 😊

Anonymkode: e899d...7a4

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er veldig gammeldags. Etter full narkose med masse sovemedisin og opiater kan man amme så fort man er våken nok. 

Men ikke etter benzodiazepiner. Vi gir bevisst ikke det til ammende med mindre det ikke er andre muligheter. Anestesisykepleier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men ikke etter benzodiazepiner. Vi gir bevisst ikke det til ammende med mindre det ikke er andre muligheter. Anestesisykepleier. 

Vi gir innimellom en liten dose med det også. Og de får også lov til å amme rett etterpå. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer an på hvilket benzo. Feks midazolam bør ikke være noe problem, https://relis.no/sporsmal_og_svar/?id=6-3208

Anonymkode: 2283e...b2e

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar ❤️ snakket med dem og de sa jeg fint kunne amme etter beroligende, men spurte ikke om når jeg tømmer meg.. kan jeg altså ikke amme når jeg tar drikken for å tømmes?

AnonymBruker
Skrevet
Elsya skrev (3 timer siden):

Takk for svar ❤️ snakket med dem og de sa jeg fint kunne amme etter beroligende, men spurte ikke om når jeg tømmer meg.. kan jeg altså ikke amme når jeg tar drikken for å tømmes?

Som flere skriver over kan du sannsynligvis amme, men ta kontakt med tryggmammamedisin. Du må uansett aldri stole på medisinråd gitt på åpne forum, men her er det flere som har sagt de kunne det, og du har et kvalitetssikret sted du kan spørre.

https://relis.no/sporsmal_og_svar/?id=6-13282 - Relis oppgir at det er trygt. Det er de som står bak https://tryggmammamedisin.no/, som du kan sende inn spørsmål til.

Anonymkode: 2283e...b2e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...