Belima Skrevet fredag kl. 22:59 #1 Skrevet fredag kl. 22:59 Skal lage en omelett med kun grønnsaker til lunsj. Hvor mange egg ville dere brukt? Ville dere brukt vann, fløte eller noe annet i den? Så mange år siden jeg har laget det, at det rett og slett har gått i glemmeboken. Var ikke noe å finne på nettet til så stor omelett heller.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:08 #2 Skrevet lørdag kl. 08:08 Til en omelett i stekepanna (stivner på dvak varme med lokk på) bruker jeg minimum 12 egg. Til en stor langpanne ville jeg ikke brukt mindre enn 20. bruker aldri vann eller annen væske i. Anonymkode: 0eaa1...232
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:14 #3 Skrevet lørdag kl. 08:14 Kommer an på størrelsen på pannen. 4 egg er vanlig til standard panne. Unngå høy varme når eggene er lagt i pannen. En skvett fløte er helt ok. Stek gjerne grønnsakene lett først. Jeg bruker ofte paprika, litt purre, litt sjalottløk osv. Fetaost i røra i tillegg til vanlig ost gjør den veldig god. Og et dryss timian🥰 Anonymkode: a23b0...bf6
aksase Skrevet lørdag kl. 08:14 #4 Skrevet lørdag kl. 08:14 (endret) Kommer jo an på hvor tykk du vil ha den, men jeg ville nok begynt med minst 10 egg. Da får du en litt god og tykk "bondeomelett". Pisk inn melk eller fløte, ca 1 spsk pr egg, og litt godt med salt og hvit pepper. Hvis du synes det blir litt lite når du har fått det i panna er det bare å piske opp noen egg til og helle over. Av grønnsaker kan man være kreativ og ta i det man ønsker. Paprika, brokkoli, kokt potet i terninger, mais, bønner, oliven... bare ta i det du liker. Endret lørdag kl. 08:15 av aksase
Belima Skrevet lørdag kl. 08:49 Forfatter #5 Skrevet lørdag kl. 08:49 Skal bruke søtpotet lilla og oransje, sopp, squash, små tomater, sjalottløk og rød paprika. Så takk for forslagene. "akase" er vel nærmest med 10 egg, selv har jeg lurt på om 12 kanskje var nok. Langpanne er noe mer enn en vanlig stekepanne. Takk for hjelpen alle sammen.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:52 #6 Skrevet lørdag kl. 08:52 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Kommer an på størrelsen på pannen. 4 egg er vanlig til standard panne. Unngå høy varme når eggene er lagt i pannen. En skvett fløte er helt ok. Stek gjerne grønnsakene lett først. Jeg bruker ofte paprika, litt purre, litt sjalottløk osv. Fetaost i røra i tillegg til vanlig ost gjør den veldig god. Og et dryss timian🥰 Anonymkode: a23b0...bf6 Så nå du snakker om langpanne. Sorry. Da blir 4 egg lite ja🫣 Anonymkode: a23b0...bf6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:56 #7 Skrevet lørdag kl. 08:56 Et egg er ca 50mL. For å få 1 cm med bare egg i en langpanne som er 30*40cm trenger du 1200cm3= 1200mL, dvs ca 24 egg. Anonymkode: 1a8ff...d04 2
petterm Skrevet lørdag kl. 09:08 #8 Skrevet lørdag kl. 09:08 Belima skrev (10 timer siden): Skal lage en omelett med kun grønnsaker til lunsj. Hvor mange egg ville dere brukt? Ville dere brukt vann, fløte eller noe annet i den? Så mange år siden jeg har laget det, at det rett og slett har gått i glemmeboken. Var ikke noe å finne på nettet til så stor omelett heller. Jeg er på jakt etter det samme. Har funnet et par forskjellige: Tine har en oppskrift med 12 egg, 1dl væske og 3dl cottage cheese. https://www.tine.no/oppskrifter/lunsj-og-smaretter/omeletter-og-pannekaker/omelett-i-langpanne Her er en oppskrift med 12 egg og 3dl fløte: https://www.godt.no/oppskrifter/egg/1962/omelett-med-roekelaks-og-groennsaker-i-langpanne
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:01 #9 Skrevet lørdag kl. 12:01 Til en så stor form ville jeg brukt minst 15-16 egg og mye grønnsaker. 20 eller flere hvis det er mindre grønnsaker. Siden en del av det du skal tilsette inneholder ganske mye væske (sopp, squash, tomater), bør du være litt forsiktig med annen væskemengde du tilsetter. Kanskje 1 dl melk, vann eller fløte (etter smak) i dette tilfellet. Blir det for mye væske er det vanskeligere å få omeletten til å stivne. PS: Hvis det blir for mange egg i forhold til hvor mange som skal spise, er det fullt mulig å bruke en ildfast form istedenfor hele langpanna. Anonymkode: 6eded...d0f
Belima Skrevet lørdag kl. 23:31 Forfatter #10 Skrevet lørdag kl. 23:31 petterm skrev (14 timer siden): Jeg er på jakt etter det samme. Har funnet et par forskjellige: Tine har en oppskrift med 12 egg, 1dl væske og 3dl cottage cheese. https://www.tine.no/oppskrifter/lunsj-og-smaretter/omeletter-og-pannekaker/omelett-i-langpanne Her er en oppskrift med 12 egg og 3dl fløte: https://www.godt.no/oppskrifter/egg/1962/omelett-med-roekelaks-og-groennsaker-i-langpanne Vet ikke om du har lagt merke til det, men de skriver langpanne 20x30. Så liten er ikke min langpanne, mer 30x40 cm. Eller,s takk for forsalgene. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:40 #11 Skrevet lørdag kl. 23:40 @Frøkenfryden lager ofte omelett i langpanne, så hun har sikkert tips til deg. Anonymkode: 43245...10f 1
petterm Skrevet søndag kl. 00:11 #12 Skrevet søndag kl. 00:11 Belima skrev (38 minutter siden): Vet ikke om du har lagt merke til det, men de skriver langpanne 20x30. Så liten er ikke min langpanne, mer 30x40 cm. Eller,s takk for forsalgene. Takk for at du minnet meg på det.
Frøkenfryden Skrevet søndag kl. 07:11 #13 Skrevet søndag kl. 07:11 AnonymBruker skrev (7 timer siden): @Frøkenfryden lager ofte omelett i langpanne, så hun har sikkert tips til deg. Anonymkode: 43245...10f Takk for å bli tenkt på☺️ Til TS. Jeg lager det alltid i ildfast form som vi har i mange størrelser. F eks lasagneform. Men en størrelse som gjør at bakepapirarket dekker bunn og sider. Så den kan løftes ut og skjæres i ruter. Så jeg ville nok kjørt to slike former kanskje. 4-6 egg avhengig av grønnsaksmengde. Ca 100 g ost på 4 egg. 1-2 dl fløte av noe slag eller creme fraiche. Salt og pepper.
Belima Skrevet søndag kl. 11:18 Forfatter #14 Skrevet søndag kl. 11:18 Så hyggelige dere er da. Jeg blir varm om hjertet av så mye "omsorg" for en omelettoppskrift. Tusen takk alle sammen. Forsteker grønnsakene nå og fortsetter med resten litt senere i dag. 🥰 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå