AnonymBruker Skrevet 9. januar #21 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes det høres passe ut. Vi er også to voksen og to små i bhg. Har 24 000 til det samme + mat. Trekker du fra mat så bruker vi ca 14 000 til det samme som du nevner. Det er litt knapt men går rundt. Så 20 000 synes jeg høres bra ut 😊 Anonymkode: 934b1...8e3 Det var jo godt å høre! Takker Anonymkode: c3127...fb2
AnonymBruker Skrevet 9. januar #22 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Kommer an på størrelse på familien? Er det ett lite barn eller to tenåringer? Har dere forhandlet fram beste rente på lån og forsikring? Vi sparte tusenlapper med å bytte bank. Har dere buffer? Anonymkode: 3f427...0cd Det står i hi: AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har to små barn AnonymBruker skrev (1 time siden): De 10 000 vi har igjen hver skal dekke drivstoff, klær, lege, og alt annet. Hvorfor kan du ikke bare skrive at dere har 20k igjen etter mat og faste utgifter? Det burde dere klare dere greit på. Anonymkode: 713bd...ed5 1
TomKrus Skrevet 9. januar #23 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og mannen har kjøpt nytt hus. Kanskje tenkte vi oss ikke helt om, men nå er det kjøpt og dyrere enn det vi har. Realiteten er at vi nå vil ha igjen 10 000 hver etter at faste utgifter og mat er betalt. Faste utgifter er forsikringer, lån, kommunale avgifter, strøm, tv/internett. De 10 000 vi har igjen hver skal dekke drivstoff, klær, lege, og alt annet. Er dette lite? Vi har to små barn, og jeg har jo ikke så lyst til å aldri kunne finne på noe.... Dette er strammere enn vi har vært vant til, så jeg bare lurer på om vi er godt vant eller om dette faktisk er stramt. ChatGPT sier at dette er stramt, men mulig. Anonymkode: c3127...fb2 Det er overhodet ikke lite, det er mye og det kan brukes til sparing og bygge en solid buffer over tid. For mange går dette i faser i livet, som ung så lever man kanskje fra lønning til lønning, ja ofte er det kanskje ikke en krone igjen på kontoen når lønningen kommer. Sparing blir en illusjon. Så går det noen år og man lærer seg å organisere dette bedre, tjener gradvis mer og så når man bikker 40 år har man en solid økonomi. Så har du de som aldri får dette til. Dere har tydeligvis fått det til.
AnonymBruker Skrevet 9. januar #24 Skrevet 9. januar Fra Ai Hvis dere sitter igjen med 20 000 kr totalt i måneden etter faste utgifter og mat, med to små barn, så er det stramt – ikke krise, men klart begrensende. 12 000 i mat er helt normalt for fire personer. Da har dere i praksis 8 000 igjen til: drivstoff klær og sko til barn lege, tannlege bursdager, fritid litt liv Det betyr at hver uforutsett regning spiser mye av handlingsrommet. Dere er ikke bortskjemt. Dere har bare gått fra komfort til realistisk stram økonomi. Det går – men det gir lite rom for spontanitet, ferie eller feil. Og det er det du kjenner på. Anonymkode: 0261b...086 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #25 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fra Ai Hvis dere sitter igjen med 20 000 kr totalt i måneden etter faste utgifter og mat, med to små barn, så er det stramt – ikke krise, men klart begrensende. 12 000 i mat er helt normalt for fire personer. Da har dere i praksis 8 000 igjen til: drivstoff klær og sko til barn lege, tannlege bursdager, fritid litt liv Det betyr at hver uforutsett regning spiser mye av handlingsrommet. Dere er ikke bortskjemt. Dere har bare gått fra komfort til realistisk stram økonomi. Det går – men det gir lite rom for spontanitet, ferie eller feil. Og det er det du kjenner på. Anonymkode: 0261b...086 Dette blir jo feil. De har 20 k etter mat. Ikke 8000 som ai sier. Anonymkode: 890e8...5b8 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar #26 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Fra Ai Hvis dere sitter igjen med 20 000 kr totalt i måneden etter faste utgifter og mat, med to små barn, så er det stramt – ikke krise, men klart begrensende. 12 000 i mat er helt normalt for fire personer. Da har dere i praksis 8 000 igjen til: drivstoff klær og sko til barn lege, tannlege bursdager, fritid litt liv Det betyr at hver uforutsett regning spiser mye av handlingsrommet. Dere er ikke bortskjemt. Dere har bare gått fra komfort til realistisk stram økonomi. Det går – men det gir lite rom for spontanitet, ferie eller feil. Og det er det du kjenner på. Anonymkode: 0261b...086 Her ser du hvor dårlig AI. Klarer ikke å lese prompten korrekt engang. Anonymkode: c6ba1...d3a 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar #27 Skrevet 9. januar Jeg synes dette er veldig mye. Du har 10.000,- og hvis du da dekker klær til ett av bara på 1000,- i mnd og 1000 til deg selv. Da sitter du igjen med 8000 til fritt bruk? Det er jo kjempemye! Lege og apotek bruker man vel ikke hver mnd heller. Anonymkode: a7549...b72 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #28 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vi må betale i 2026. Huset er svært godt vedlikeholdt og ingen oppussing er nødvendig. Vi har 350000 på buffer, men vi kan jo ikke måtte trekke på den for å leve, derfor føler jeg ikke at den er så relevant. Det er å leve greit hver mnd jeg tenker på. Og føler at vi vil slite med å spare noe særlig og bygge bufferen videre - eller fylle på den om vi må bruke noe av den. Anonymkode: c3127...fb2 Du virker jo mindre smart om du ikke skjønner at 20 000 er ganske greit å klare seg på når alt av vanlige utgifter er betalt, inkludert mat og barnehage. + at dere har en stor buffer. Så mange som er fjerne når det kommer til pengebruk og hva en har, blir for dumt å tro at det å sitte igjen med 20000 hver måned ikke skal kunne dekke kino, klær til barna, lege og drivstoff. Da fremstår du mindre intelligent Anonymkode: 18f2a...c86 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #29 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du virker jo mindre smart om du ikke skjønner at 20 000 er ganske greit å klare seg på når alt av vanlige utgifter er betalt, inkludert mat og barnehage. + at dere har en stor buffer. Så mange som er fjerne når det kommer til pengebruk og hva en har, blir for dumt å tro at det å sitte igjen med 20000 hver måned ikke skal kunne dekke kino, klær til barna, lege og drivstoff. Da fremstår du mindre intelligent Anonymkode: 18f2a...c86 Så hyggelig, takk skal du ha ❤️ Anonymkode: c3127...fb2 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #30 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Skulle også tipse om å kjøpe brukt, og husk å selge igjen. Og spis mer vegetarmat, der kan dere spare mye. Bytt ut kjøttdeig med linser, tomatsuppe og pannekaker. Mange middager som er rimelige. Anonymkode: c3c41...c96 Hvis du har tenåringer i huset vil de ikke ha brukte klær nei. Anonymkode: 0399c...dc0
AnonymBruker Skrevet 10. januar #31 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvis du har tenåringer i huset vil de ikke ha brukte klær nei. Anonymkode: 0399c...dc0 Har aldri vært tema her heller. Når de var i voksealder, arvet det stort sett alt av klær. Så når det ikke var mulig å arve av søsken/søskenbarn lengre, kjøpes det nytt, som igjen byttes ut når klærne er utslitt. Men vi passer på når det er ulike tilbud. Anonymkode: f5f9a...8c7
DesmondMiles Skrevet 10. januar #32 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du har tenåringer i huset vil de ikke ha brukte klær nei. Anonymkode: 0399c...dc0 Da får de kresne tenåringene kjøpe sine egne klær👍 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #33 Skrevet 10. januar DesmondMiles skrev (3 minutter siden): Da får de kresne tenåringene kjøpe sine egne klær👍 Ja de kan få seg små jobber og tjene penger også. Jeg jobbet for naboer som tenåring og har selv betalt flere for å rake løv, stable noe ved, går ærrend osv. Anonymkode: 0034f...15f 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #34 Skrevet 10. januar Siden barna er små bør det vel gå fint. Vi har to tenåringer og ville slitt med det beløpet, men med småbarn er det mindre kostbart selv om de vokser fort. Jeg ville satt av litt av beløpet hver måned til ferie. Eller dere har kanskje mer til overs den måneden feriepengene kommer, så ferie uansett er dekket? Anonymkode: 333a5...263
AnonymBruker Skrevet 10. januar #35 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Fra Ai Hvis dere sitter igjen med 20 000 kr totalt i måneden etter faste utgifter og mat, med to små barn, så er det stramt – ikke krise, men klart begrensende. 12 000 i mat er helt normalt for fire personer. Da har dere i praksis 8 000 igjen til: drivstoff klær og sko til barn lege, tannlege bursdager, fritid litt liv Det betyr at hver uforutsett regning spiser mye av handlingsrommet. Dere er ikke bortskjemt. Dere har bare gått fra komfort til realistisk stram økonomi. Det går – men det gir lite rom for spontanitet, ferie eller feil. Og det er det du kjenner på. Anonymkode: 0261b...086 Tenk å bruke AI til dette! Så totalt bortkasta ressurser. Anonymkode: 713bd...ed5
AnonymBruker Skrevet 10. januar #36 Skrevet 10. januar Jeg sitter igjen med 6000kr etter at alt er betalt. Dette skal gå til klær, lege, apotek, kino, lommepenger osv. dette er til 1 voksen og 1 barn 11 år. jeg stresser over å klare meg på det beløpet. 😩 det blir veldig stramt. Anonymkode: a01be...5fd 1 1
Summeer Skrevet 11. januar #37 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2026 den 8.18): Hvis du har tenåringer i huset vil de ikke ha brukte klær nei. Anonymkode: 0399c...dc0 Ikke? Mine jenter elsker å thrifte! (Fra thrift shops- bruktbutikker)
AnonymBruker Skrevet 12. januar #38 Skrevet 12. januar Vist dere har igjen 20.000 til sammen etter mat og alt av faste utgifter er betalt så tenker jeg at dere skal klare dere fint 🙂 Vi sitter igjen med ca 20.000 igjen etter alt er betalt, men i desse 20.000 skal vi også kjøpe mat. Har ett barn og en ungdom i hus 🙂 Det er til tider veldig trangt. Anonymkode: a3277...3c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå