Gå til innhold

Penger igjen etter utgifter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og mannen har kjøpt nytt hus. Kanskje tenkte vi oss ikke helt om, men nå er det kjøpt og dyrere enn det vi har. Realiteten er at vi nå vil ha igjen 10 000 hver etter at faste utgifter og mat er betalt. Faste utgifter er forsikringer, lån, kommunale avgifter, strøm, tv/internett. 

De 10 000 vi har igjen hver skal dekke drivstoff, klær, lege, og alt annet.

Er dette lite? Vi har to små barn, og jeg har jo ikke så lyst til å aldri kunne finne på noe....

Dette er strammere enn vi har vært vant til, så jeg bare lurer på om vi er godt vant eller om dette faktisk er stramt. ChatGPT sier at dette er stramt, men mulig.

Anonymkode: c3127...fb2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye satt dere igjen med pr mnd før med det gamle huset? Det er stor forskjell på hvor mye folk/familier trenger så det er kanskje best å sammenligne med det som gjelder dere.

Skrevet

Kommer an på størrelse på familien? Er det ett lite barn eller to tenåringer?

Har dere forhandlet fram beste rente på lån og forsikring? Vi sparte tusenlapper med å bytte bank.

Har dere buffer?

Anonymkode: 3f427...0cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg og mannen har kjøpt nytt hus. Kanskje tenkte vi oss ikke helt om, men nå er det kjøpt og dyrere enn det vi har. Realiteten er at vi nå vil ha igjen 10 000 hver etter at faste utgifter og mat er betalt. Faste utgifter er forsikringer, lån, kommunale avgifter, strøm, tv/internett. 

Er dette lite? Vi har to små barn, og jeg har jo ikke så lyst til å aldri kunne finne på noe....

Dette er strammere enn vi har vært vant til, så jeg bare lurer på om vi er godt vant eller om dette faktisk er stramt. ChatGPT sier at dette er stramt, men mulig.

Dere har altså 20 000 igjen, etter alle faste utgifter og mat, om dere ikke klarer dere helt fint på det så sløser dere voldsomt. 

Anonymkode: 51a9c...974

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere har altså 20 000 igjen, etter alle faste utgifter og mat, om dere ikke klarer dere helt fint på det så sløser dere voldsomt. 

Anonymkode: 51a9c...974

Ja, det burde virkelig holde når alt annet er dekket

Anonymkode: 0034f...15f

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det høres mye ut! 

• Liker 1
Skrevet (endret)

10.000 igjen når "må og mat" er betalt bør jo gå fint. Se gjennom "må" og finn ut om det er noe der som kan reduseres eller kuttes. Har dere under 65% belåningsgrad er det jo wiggleroom til å ha avdragsfrihet i en periode dersom dere må legge opp en buffer. Kan dere ha lenger løpetid og dermed lavere avdrag dersom det blir for stramt?

Endret av Summeer
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det burde virkelig holde når alt annet er dekket

Men alt annet er ikke dekket.

Disse pengene skal dekke klær til 4 stk (barna er små - barnehagebarn), drivstoff og bilutgifter, lege/tannlege/apotek (ingen bruker medisiner fast altså), leker, småting/interiør til huset, hvis vi skal på kino eller spise ute.

Det pengene har dekket er jo mat fra butikken, forsikringer, lån, kommunale avgifter, strøm og tv/Internett.

Men bra å høre om det er slik at dette burde være rikelig.

• Liker 1
Skrevet
Summeer skrev (2 minutter siden):

10.000 igjen når "må og mat" er betalt bør jo gå. Se gjennom "må" og finn ut om det er noe der som kan reduseres eller kuttes. Har dere under 65% belåningsgrad er det jo wiggleroom til å ha avdragsfrihet i en periode dersom dere må legge opp en buffer. Kan dere ha lenger løpetid og dermed lavere avdrag dersom det blir for stramt?

Nei, belåning er drøyt 80% og 30 år. Ikke noe å gå på der. 

Vi har bufferkonto hvis noe dyrt ryker og vi bare må erstatte det, men jeg føler det blir vanskelig å spare noe, så da blir jo bufferen sårbar om den aldri får påfyll.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Disse pengene skal dekke klær til 4 stk (barna er små - barnehagebarn), drivstoff og bilutgifter, lege/tannlege/apotek (ingen bruker medisiner fast altså), leker, småting/interiør til huset, hvis vi skal på kino eller spise ute.

Det pengene har dekket er jo mat fra butikken, forsikringer, lån, kommunale avgifter, strøm og tv/Internett.

Jeg skjønner, jeg hadde satset på å kjøpe mye brukt av klær til barna, de vokser nok fort. Og legg av penger til bilhold feks når slitedeler som bremser osv skal byttes. 

Skrevet

Hva med kostnader til barnehage? Regner med at barna er så små at dere ikke har utgifter til fritidsaktiviteter eller utstyr til hobbyer?

Med 20’ bør dere har nok. Så kommer renta til å gå ned og lønna opp. Så det løsner etter hvert. 

Anonymkode: 6cfa7...f57

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man MÅ ikke ha nye klær hver mnd, man MÅ ikke ha interiør til huset, man MÅ ikke ut å spise/kino hver mnd. Er ganske mange i dette landet nå med en økonomi som gjør at dette er ting de gjør 1-2 ganger i året 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg skjønner, jeg hadde satset på å kjøpe mye brukt av klær til barna, de vokser nok fort. Og legg av penger til bilhold feks når slitedeler som bremser osv skal byttes. 

Skulle også tipse om å kjøpe brukt, og husk å selge igjen.

Og spis mer vegetarmat, der kan dere spare mye. Bytt ut kjøttdeig med linser, tomatsuppe og pannekaker. Mange middager som er rimelige.

Anonymkode: c3c41...c96

Skrevet

Hva med kostnader til barnehage? Regner med at barna er så små at dere ikke har utgifter til fritidsaktiviteter eller utstyr til hobbyer?

Med 20’ bør dere har nok. Så kommer renta til å gå ned og lønna opp. Så det løsner etter hvert. 

Anonymkode: 6cfa7...f57

Barnehage er dekket av de faste utgiftene, det glemte jeg å ta med i oversikten.

Skrevet
Mei88 skrev (3 minutter siden):

Man MÅ ikke ha nye klær hver mnd, man MÅ ikke ha interiør til huset, man MÅ ikke ut å spise/kino hver mnd. Er ganske mange i dette landet nå med en økonomi som gjør at dette er ting de gjør 1-2 ganger i året 

Det er sant. Vi har jo hatt det romsligere og har ikke vært tvunget til å vurdere og telle sånn på kronen hele tiden

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi har i snitt rett under 50K i faste utgifter i mnd., eier egen bolig. I tillegg sparer vi ca 5000 kr i mnd fast, og sparer gjerne litt mer i de mnd vi har høyere utbetaling. Denne mnd hadde vi da igjen 25K til mat, klær, personlig hygiene osv. 

Rekkehus, to barn i bhg, hund, en elbil.

Anonymkode: c6ba1...d3a

Skrevet

For oss hadde det vært trangt, og vi hadde måttet endret på mye. Men vi hadde jo klart oss.

Anonymkode: 33325...e45

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Faste utgifter er prisen dere skal betale for 2026? Eller prisen dere betalte i 2025? Faste utgifter bruker, som hovedregel, å stige hvert år.

For å ha råd til å holde et hus må dere ha råd til «faste utgifter» (forsikring, lån, renter, eiendomsskatt, kommunale gebyrer, mulig vedlikehold og drift av privat vei eller plass) pluss løpende lettere vedlikehold av huset (maling, staking av drenering og rør, fikse småfeil knyttettil vinduer og dører og kledning - småting) pluss dere må ha råd til å bytte ut husets slitedeler ved deres endte levetid. Ting som er dyrt, altså: man bytter alle vinduer, dører, drenering, tak, våtromsmembran etc ved utløpt levetid.

Har du ikke råd til alle tre? Da går det deg veldig, veldig galt. Vi har talløse eksempler på folk som har råd til å male og betale lån men ikke til å fikse huset. Og så sitter de der med et lekk tak og et fuktskadet rivingsobjekt uten restverdi. Og når huset begynner forfalle, da er du ille ute. For lånet er da gjerne større enn verdien av huset. 

Du bør sette av minst 5000 i måneden bare til å holde huset. Og du bør ha 2-5000 å gå på til stigende gebyrer og avgifter i de nærmeste årene. Verden, ts, er bare i startgropen av begynnelsen av en enorm prisstigning. Dette er dyrere enn 2020. Men det er utenkelig mye billigere enn 2035 vil bli. Hold deg fast, selg huset, kjøp noe der dere kan legge av 10 000 i måneden og lær deg å fikse ting.

(også: chatgpt er det navnet tilsier. Et tekstverktøy. Den kan ikke matte)

Anonymkode: 5f5c5...0bb

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det høres passe ut. Vi er også to voksen og to små i bhg. Har 24 000 til det samme + mat. Trekker du fra mat så bruker vi ca 14 000 til det samme som du nevner. Det er litt knapt men går rundt. Så 20 000 synes jeg høres bra ut 😊

Anonymkode: 934b1...8e3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Faste utgifter er prisen dere skal betale for 2026? Eller prisen dere betalte i 2025? Faste utgifter bruker, som hovedregel, å stige hvert år.

For å ha råd til å holde et hus må dere ha råd til «faste utgifter» (forsikring, lån, renter, eiendomsskatt, kommunale gebyrer, mulig vedlikehold og drift av privat vei eller plass) pluss løpende lettere vedlikehold av huset (maling, staking av drenering og rør, fikse småfeil knyttettil vinduer og dører og kledning - småting) pluss dere må ha råd til å bytte ut husets slitedeler ved deres endte levetid. Ting som er dyrt, altså: man bytter alle vinduer, dører, drenering, tak, våtromsmembran etc ved utløpt levetid.

Har du ikke råd til alle tre? Da går det deg veldig, veldig galt. Vi har talløse eksempler på folk som har råd til å male og betale lån men ikke til å fikse huset. Og så sitter de der med et lekk tak og et fuktskadet rivingsobjekt uten restverdi. Og når huset begynner forfalle, da er du ille ute. For lånet er da gjerne større enn verdien av huset. 

Du bør sette av minst 5000 i måneden bare til å holde huset. Og du bør ha 2-5000 å gå på til stigende gebyrer og avgifter i de nærmeste årene. Verden, ts, er bare i startgropen av begynnelsen av en enorm prisstigning. Dette er dyrere enn 2020. Men det er utenkelig mye billigere enn 2035 vil bli. Hold deg fast, selg huset, kjøp noe der dere kan legge av 10 000 i måneden og lær deg å fikse ting.

(også: chatgpt er det navnet tilsier. Et tekstverktøy. Den kan ikke matte)

Anonymkode: 5f5c5...0bb

Det vi må betale i 2026. Huset er svært godt vedlikeholdt og ingen oppussing er nødvendig. Vi har 350000 på buffer, men vi kan jo ikke måtte trekke på den for å leve, derfor føler jeg ikke at den er så relevant. Det er å leve greit hver mnd jeg tenker på. Og føler at vi vil slite med å spare noe særlig og bygge bufferen videre - eller fylle på den om vi må bruke noe av den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...