Gå til innhold

Matlei 7-åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ei på 7 som er så til de grader matlei, og det er et rent helvete å lage matpakke. 

Hun klarer ikke å spise brød, det bare vokser i munnen.

Knekkebrød med div pålegg har vi prøvd, men hun sier det blir halvbløtt og ekkelt før lunsj.

Youghurt er hun drittlei av, så det kan vi bare glemme.

Lefser liker hun ikke, for her kunne jeg ha laget noen gode ruller av div pålegg til henne.

Pølser er hun og så innmari lei av.

Hun liker omelett, pasta, pannekaker etc, så lenge det er nylaget og varmt. Men innen hun skal spise på skolen så er det blitt kaldt og ulekkert....

Så nå er jeg helt tom for ideer..... Matpakkene kommer urørte hjem. Heldigvis får hun måltider på SFO som hun stort sett liker.

Noen som har noen gode forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pålegg og knekkebrød kan ligge hver for seg, så slipper hun at de blir bløte. 

Kjøleskapsgrøt, eggemuffins, grove vafler med pålegg, fruktsalat og yoghurt, middagsrester, suppe på termos, pastasalat, fylte horn, pizzasnurrer, melk og musli/sunn frokostblanding (bruk termos som holder melken varm). 

Litt av hvert så det ikke blir kjedelig: noen druer, oppskåret frukt, biter ost, biter skinke, pastaskruer, en yoghurt.

Anonymkode: b900d...b93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Håpløs123 skrev (På 9.1.2026 den 17.43):

Har ei på 7 som er så til de grader matlei, og det er et rent helvete å lage matpakke. 

Knekkebrød med div pålegg har vi prøvd, men hun sier det blir halvbløtt og ekkelt før lunsj.

Lefser liker hun ikke, for her kunne jeg ha laget noen gode ruller av div pålegg til henne.

Hun liker omelett, pasta, pannekaker etc, så lenge det er nylaget og varmt. Men innen hun skal spise på skolen så er det blitt kaldt og ulekkert....

Så nå er jeg helt tom for ideer..... Matpakkene kommer urørte hjem. Heldigvis får hun måltider på SFO som hun stort sett liker.

Og hva serverer de på sfo? 

Anonymkode: 6dde2...319

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje kommentaren min blir tatt vekk, for den er OT. Jeg regner med det er flere som også er vokst opp med kneippbrød og enten svett gulost eller svett brunost eller luksusen: salami i matpakka. Ikke visste 7 år gamle meg at det i fremtiden ble sånne alternativer som nevnt i HI. 😋

Men ja, jeg vet det ikke hjelper deg, Ts. Hva fikk du i matpakken da du var matlei? Kanskje servere det det samme til barnet ditt?

Anonymkode: 66ac4...e2c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2026 den 17.55):

Pålegg og knekkebrød kan ligge hver for seg, så slipper hun at de blir bløte. 

Kjøleskapsgrøt, eggemuffins, grove vafler med pålegg, fruktsalat og yoghurt, middagsrester, suppe på termos, pastasalat, fylte horn, pizzasnurrer, melk og musli/sunn frokostblanding (bruk termos som holder melken varm). 

Litt av hvert så det ikke blir kjedelig: noen druer, oppskåret frukt, biter ost, biter skinke, pastaskruer, en yoghurt.

Anonymkode: b900d...b93

Jeg synes innlegget her over har mange gode ideer. Jeg tenkte også på mattermos og Biltema og IKEA har gode som har kommet bra ut i tester. Smoothie i termos er også fint. 

Ellers tror jeg at jeg hadde tatt henne med på butikken. Latt henne velge noe frukt og grønt hun liker. Noe protein, og noe fullkorn. Gjerne med litt sunt fett også som nøtter om hun kan ha det på skolen. 
Kanskje dere kan sammen bake grove hos med ost og skinke eller pizzaboller? Jeg kan vel nesten gjette på at hun ikke liker det kaldt, men generelt la henne ta aktiv del i å lage matpakken. 

Finn gjerne frem en kokebok eller noen oppskrifter på nett for å vise henne og la henne velge noe av det. 

Om hun spiser greit til frokost også på sfo så er det ikke så krise, for det blir ikke så mange timene vil jeg tro da, og jeg tenker det vil gå seg til også. Om hun kan spise litt, som frukt, dadler, nøtter, ost, påleggsbiter, morrpølse eller lignende i løpet av dagen så er det også veldig bra. Selv om det ikke blir fullverdige måltider, så kan det gi litt kalorier og holde henne i gang. 

Ser hun noe godt i klasserommet som noen andre har, så kan det også inspirere til noe dere kan lage sammen. Husk at mye kan lages dagen før, eller forberedes delvis da, så dere ikke sitter kl 7 på morgenen å gjør det (om dere ikke ønsker det da). 

AnonymBruker
Skrevet

Knekkebrød uten pålegg. Hun er ikke sulten (nok) og venter på SFO-maten. 

Anonymkode: e5e62...a79

• Liker 1
Skrevet
Håpløs123 skrev (På 9.1.2026 den 17.43):

Toast + grønnsaker hun liker? 

F.eks gulrot i staver, agurk og tomater? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser hun til frokost og kvelds? 

Anonymkode: 8cc20...148

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...