Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal flytte neste måned til et sted der det er ganske mange kuldegrader og er selv en frysepinne😅 Akkurat nå bor jeg  på Østlandet og hater å gå ut når været er som det er nå. Vil derfor investere i varmt tøy, både yttertøy, godt ullundertøy, hansker/votter etc. Kan dere være så snill å skrive alt av tøy som har fungert gull for dere når det er minusgrader ute?

Tusen takk for hjelpen!☺️

Anonymkode: 6917a...300

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Jeg skal flytte neste måned til et sted der det er ganske mange kuldegrader og er selv en frysepinne😅 Akkurat nå bor jeg  på Østlandet og hater å gå ut når været er som det er nå. Vil derfor investere i varmt tøy, både yttertøy, godt ullundertøy, hansker/votter etc. Kan dere være så snill å skrive alt av tøy som har fungert gull for dere når det er minusgrader ute?

Dersom du bor på Østlandet, så vet du jo hva kaldt vær er? Er jo regelmessig ned mot -20 i Oslo-området. 

Anonymkode: 831ea...3bc

• Liker 4
Skrevet

Trikset er luft. Feilen mange gjør er lag på lag - tett. 

I dag har jeg hatt; tynne sokker i ullmiks og Okaki Alpi vintersko. Vanlig bukse. Lang og stor dunkåpe med høy hals. og et varmt ullskjerf. Under jakka hadde jeg bare en løs ullgenser, og en singlett under det igjen. 

Anonymkode: 70747...591

• Liker 3
Skrevet

Cubus har utrolig bra utvalg av merinoull for tiden.

Anonymkode: f3785...1f2

• Liker 1
Skrevet

Husk at det er veldig viktig å være varm på føtter og hodet. Ullsokker, varme sko, ullue.

Ellers, et tynt lag ull under vanlige klær, og gjerne en god dunkåpe som går langt nedenfor rumpa. Votter er varmere enn hansker, siden de holder fingrene samlet.

Anonymkode: ba551...7d1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Trikset er luft. Feilen mange gjør er lag på lag - tett. 

I dag har jeg hatt; tynne sokker i ullmiks og Okaki Alpi vintersko. Vanlig bukse. Lang og stor dunkåpe med høy hals. og et varmt ullskjerf. Under jakka hadde jeg bare en løs ullgenser, og en singlett under det igjen. 

Anonymkode: 70747...591

Du mener at en nettingstrømpe variant hadde fungert slik innerst?

Anonymkode: a660d...bb8

Skrevet

Aclima ullnetting under vanlig ullundertøy gjør underverker, de har også en bra sportsbh i ull! Så kan man bruke mellomlag ved behov og yttertøy til slutt, men viktig at yttertøyet er stort nok til det blir luft i mellom, blir det trangt og stramt blir det kaldt. Samme prinsipp med sko, skal man ha tjukke ullsokker må det også være plass til luft i tillegg, vanligvis vil derfor tynne ullsokker passe best. Man kan gjerne bytte ut vanlige såler med ullsåler da. 

Av sko liker jeg godt Fubuki, dunjakker Arcteryx Thorium og Mountain Equipment Senja. Ullundertøy liker jeg best nøstebarn og Aclima, viktig med en god og tjukk lue til de kaldeste dagene også. Jeg har Fjellreven Logo hat og Devold nansen luer. Votter er fra hjemmestrikk og Hestra, fra Hestra anbefaler jeg de med avtagbart for, det gir flere brukesmuligheter og man tørker det mye raskere når man kan ta ut foret. 

Når det kommer til skalltøy har jeg Arcteryx Beta Ar, veldig fornøyd, selvom det koster. Hvis det blir for stiv pris har jeg et godt inntrykk av Tierra, som lager litt mer prisvennlig goretex, ellers har bruktmarkedet mye bra av det aller meste. 

Ullfrotten og ullfleecen er veldig behagelige mellomlag, det samme med Aclimas fleecewool. Hjemmestrikkede gensere, spesielt i islandsk ull (Alafosslopi eller litt tynnere lettlopi) funker bra som mellomlag med vindtett på utsiden. Man kan også ta en vindtett jakke på under genseren, og ta genseren over. Da vil evt regn og snø bare legge seg på genseren. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hva skal du bruke tøyet til da? Går tur med hunden? Kafebesøk? Leke med barna i snøen? For det første og siste fungerer en varmedress flott, jeg bruker selv en modell fra Hoppin jeg er veldig fornøyd med. Til mer pyntet bruk passer den derimot dårlig ;)

Selv er jeg frysepinn på kinn og hals så jeg bruker en balaklava fra Kivat til dressen. Den er helt fantastisk i kulda, men passer igjen dårlig til litt penere bruk. 

Bruker piggsko som regel, Icebug Speed2. De er veldig varme og sitter som støpt på glatta. Men duger dårlig til å gå i butikken med...

Anonymkode: a190c...52f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dersom du bor på Østlandet, så vet du jo hva kaldt vær er? Er jo regelmessig ned mot -20 i Oslo-området. 

Anonymkode: 831ea...3bc

Ts her.

Har bodd i utlandet i 10 år der det ikke har blitt kaldere enn -5. Vært i Norge i juleferier, men da har jeg bare vært her i typ 2 uker og har for det meste holdt meg inne. Har derfor ikke verdens beste samling av varme klær og trenger å gå til innkjøp av det.

Skrevet

Ullongs, ulltrøye, ullhals, ullsokker i forskjellige tykkelser.

Tynn buff under hals og lue for ekstra beskyttelse og for å kunne dekke mer av ansiktet de kaldeste dagene/i kald vind.

En 2-lags pustende skalljakke i en størrelse for stor med lag på lag under og eventuelt tynn dunvest under.

Isolerende votter varmer mer enn hansker.

Anonymkode: 4e57b...9eb

AnonymBruker
Skrevet

Det aller viktigste er etter min mening å investere i gode og varme sko. Her tror jeg du bare må prøve litt forskjellig i skobutikker og vurdere hvilket bruksområde du trenger de til.

Jeg er veldig fornøyd med mine fra Panama Jack. De holder meg varme og ser like fine ut etter tre vintre (med god pleie). Disse er dog hverdagssko og ikke sko jeg tar på for å leke i snøen eller gå tur i skogen.

Og så en god og varm jakke som dekker rumpa. Her bør du se litt på hva slags klima det er der du skal bo. Er det mye nedbør bør den ha en høy vannsøyle, er det stort sett tørt innenlandsklima er dette ikke like viktig.

Når det kommer til stillongs / ulltrøyer er det etter min erfaring hipp som happ hva du kjøper. De fleste er gode.

Skal du ha penere kontortøy hadde jeg investert i en eller to gensere i 100 % kashmir. Det finnes og en del fine blazere i ull.

Anonymkode: 21dfc...686

• Liker 1
Skrevet

Mitt tips er varmekjeldress. Ha ull innerst. Hos meg kan det bli -25 , dette er på østlandet, Innlandet. Kjeldressen redder meg alltid. Og har gode luer, som går over ansiktet. Ullvotter og. 

AnonymBruker
Skrevet

Er jo helt avhengig av bruk, men hvis du starter med en lang og god boblejakke/parka (feks Blæst Bjorli), og ei vinterbukse (min er kjøpt på SportOutlet) har du kommet langt. Skal du bare ha den til bybruk en foret jakke, feks Twentyfour eller omtrent hva som helst annet, som også tåler litt vann. 

Skal du ut i kaldt og tørt vær er feks selskinnssko gull. Hvis du ikke skal særlig utenfor måket vei ville jeg kjøpt noen med vendbare pigger, jeg er fornøyd med disse https://www.eurosko.com/no/dame/piggsko/vendbare-pigger/stockholm-design-group-1195_448403-54157038

Skal du ut og leke/base i snøen er en dress gull. Pass på at den er stor nok til å ha godt med luft inni.

Av luer anbefaler jeg å prøve. Så et par skinnvotter og skinnhansker, jeg liker Hestra sine.

Anonymkode: 52ea4...222

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2026 den 15.22):

Du mener at en nettingstrømpe variant hadde fungert slik innerst?

Ja, nettingstrømpebukse innerst under ullstrømpebukse under strømpebukse i fleece eller undervurdert eller folk ikke kjenner til det trikset. Da får man et ekstra lag med varmende luft. Som den klassiske helsetrøya på overkroppen. 

Den nettingstrømpebuksa kan være vanlig eller enda bedre. Litt grøvre og ikke så tynne om man får tak i det. Små masker men litt grøvre om man skjønner hva jeg mener. 

Anonymkode: c9d9f...8fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, nettingstrømpebukse innerst under ullstrømpebukse under strømpebukse i fleece eller undervurdert eller folk ikke kjenner til det trikset. Da får man et ekstra lag med varmende luft. Som den klassiske helsetrøya på overkroppen. 

Den nettingstrømpebuksa kan være vanlig eller enda bedre. Litt grøvre og ikke så tynne om man får tak i det. Små masker men litt grøvre om man skjønner hva jeg mener. 

Har du noen merker/hvor man får kjøpt slike?

AnonymBruker
Skrevet

Ullundertøy og mellomlag i ull (i hvert fall genser), også dunkåpe. Ullue, ullsokker (jeg har gjerne både tynne og tykkere over), ullvotter, ullskjerf. Sko i skinn med ullfor og ullsåle. Jeg er også skikkelig frysepinn. 

Anonymkode: 80989...a3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Brynje har nettinglongs og overdeler:

https://www.brynje.no/lady-wool-thermo-light-longs

Vet ikke om det var dette AB#14 mente eller om det var vanlige fishnet - strømpebukser dog….

Anonymkode: 21dfc...686

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har brukt vanlige nettingstrømpebukser kjøpt på aliexpress for max 30kr stykket. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har brukt vanlige nettingstrømpebukser kjøpt på aliexpress for max 30kr stykket. 

Det var jo veldig billig. Hvordan er kvaliteten da? One size?

AnonymBruker
Skrevet

Janus har netting-undertøy for kalde dager 🙂 

4932201-886-01_2048x2048.jpg?v=1738854478

4932201-886-01-1080-rev2_2048x2048.jpg?v=1694527066

Anonymkode: 0309a...5e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...