Gå til innhold

Lærerbytte og karakterer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei alle lærere her inne:)

Spessielt dere på ungdomstrinnet og vgs. 

Hvordan fungerer det egentlig når man tar over en klasse midt i semesteret, eller tar over 10 trinn siste året mtp. karakterer?

Har akkurat fått hjem en knust 10 klassing, hun har falt 1-3 karakterer i alle fag bortsett fra det ene faget hun ikke har byttet lærer i. 

Karakterer kan jo aldri bli rettferdig da det uunngåelig vil spille inn trynefaktor, noen lærere er strengere enn andre, og man vektlegger vel forskjellige ting? Dessuten er det vel lettere for en lærer som har fulgt elevene over tid og se forbedringer hos elevene, enn en som plutselig må overta klassen?

Dråpen i dag, er at jenta har gått fra 5 i Norsk til sommeren til 2! nå til jul til tross for at hun faktisk har jobbet mye hardere dette året, for hun trenger ett ok snitt for å komme inn på den VGS hun ønsker, hun lå godt innenfor dette snittet til sommeren, men fikk altså bare nye lærere i høst og nå har hun ikke lenger det snittet hun trenger...

Er det egentlig mulig rent faglig å falle så mange i karakterer på ett halvår? (så lenge man jobber som man skal og ikke har mye fravær selvfølgelig)

Så hvordan funger egentlig dette sett fra ett lærerperspektiv?

Anonymkode: 6c632...165

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta kontakt med skolen om dette. 
Jeg opplevde det samme, men det var heldigvis i 9. klasse og det endret seg i 10 når læreren ikke jobbet der mer.

Anonymkode: 64da7...8bc

• Liker 2
Skrevet

Husker fra egen skolegang at når vi byttet norsklærer falt jeg en karakter. den nye læreren krevde mer og var kanskje mer kritisk.

Jeg er lærer selv i dag, og tror jeg er litt snill med mine karakterer. Nå skal en annen ta over min klasse og jeg lurer på hvordan vedkommende bedømmer dem i forhold til meg.

Anonymkode: 99f11...f19

• Liker 2
Skrevet

Hva har hun fått på underveisvurderinger? Hvordan gjorde hun det på tentamener/fagdager? Hørtes nesten ut som noe er blitt ført feil. Veldig uvanlig å falle så langt ned, dersom ikke barnet ditt har unnlatt å levere arbeid… at vurderingsgrunnlaget er tynt.

Be om et møte med kontaktlærer etter jul, og prøve å sammen nøste i hvor det har gått galt. 

Anonymkode: 30bc0...61e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis hun har fått nye lærere i flere fag, og har den samme læreren i kun ett fag, ville jeg vel gå ut fra at det er flertallet som bedømmer riktig ..? Altså at den ene læreren er snill med karakterer, eller at datteren din faktisk er flinkere i det faget enn i de andre, der hun har gjort det dårligere.

Og å gå ned en eneste karakter er ikke veldig uvanlig, det er ikke sånn at man ikke kan få lavere karakter senere hvis man først har fått en god karakter ....

Det er vel lite sannsynlig at absolutt alle de nye lærerne bedømmer feil.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan hun ha bommet på oppgaven? Da kan man lett stryke til eksamen, så det kan i så fall forklare fallet fra 5 til 2 i norsk. Kanskje læreren de har hatt, har vært for snill med karakterene for å slippe klager? Eller har elevene brukt ulovlige hjelpemidler før, og den nye læreren har satt en stopper for det? Jeg hadde en slik kollega som brukte gide karakterer for å slippe klager. Han var vikar for meg mens jeg var borte 2 måneder. Da jeg kom tilbake, hadde hele klassen fått 5 eller 6 på vurderingen de hadde med ham.

Mitt råd: Les først nøye tilbakemeldingene hun har fått, og se om de virker forståelige. Hvis det fremdeles er uklart hvorfor hun har fått dårligere karakterer, ville jeg ha bedt om en samtale der dere spør om hva hun må gjøre for å klare å oppnå samme karakterer som før. 

Anonymkode: 97b01...51f

• Nyttig 2
Skrevet

Brukte læreren fjorårets eksamen som tentamen i norsk nå til jul, så bar den vanskelig. Punktet «Relevans» (= at hun svarer på oppgaven, og på alle oppgavebestillingene) telte også 50% på vurderingsmatrisen grunnet AI i år (samme gjaldt engelsk). 

Jeg så flere av mine elever fikk lavere karakter i år på tentamen enn tidligere. Men en tentamen er ikke det som bestemmer karakteren i et fag… hun er fortsatt underveis, og det er kompetansen hun sitter igjen med til slutten av året som er viktig og riktig. 

Men be om en samtale, start der, slik at hun får vite hva som kreves for å gå opp. 

• Liker 1
Skrevet

Opplevde dette selv med vår ungdom fikk ny lærer i noen fag i 9 klasse

Matte fra 5 til 3

Naturfag 5 til 2

Gym 5 til 2

Vi klagget fikk ikke gehør av lærer, så tok vi det opp i tverfaglig møtte med ppt, hovedlærer og rektor. Rektor stusset for han hadde hatt jenta i 8 klasse og deler av 9. Han gikk da litt systematisk for å se om dette gjaldt flere. Da viste det seg at alle elever med iop hadde denne læreren satt karakterer ned på, viste seg og at enkelte ganger hadde han ikke lest oppgavene dems. Nye lærer fikk beskjed at han ville bli kontrollert på alle prøver å oppgaver elevene fikk for å se om andre lærere mente det samme. Ble mye forskjell.  Lærer sa så opp stillingen da på vårparten. Og vår datter gikk da opp i karakter igjen med ny lærer

Anonymkode: 43f57...bdf

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Brukte læreren fjorårets eksamen som tentamen i norsk nå til jul, så bar den vanskelig. Punktet «Relevans» (= at hun svarer på oppgaven, og på alle oppgavebestillingene) telte også 50% på vurderingsmatrisen grunnet AI i år (samme gjaldt engelsk). 

Jeg så flere av mine elever fikk lavere karakter i år på tentamen enn tidligere. Men en tentamen er ikke det som bestemmer karakteren i et fag… hun er fortsatt underveis, og det er kompetansen hun sitter igjen med til slutten av året som er viktig og riktig. 

Men be om en samtale, start der, slik at hun får vite hva som kreves for å gå opp. 

Tusen takk for mange gode svar:)

Må nok be om ett møte over helgen ja.

Det over her var fint å lese, for hele klassen hadde gjort det dårlig på norsktentamen, så mulig det er den oppgaven de har brukt?

De mistet 3 lærere og fikk 3 nye, så virker jo litt rart at de skal ha mistet 3 som var "snille" med karakterer og klart og få tre nye som er strenge på en gang. 

Hadde selvsagt ikke reagert om hun bare gikk ned en karakter, men dette ble så mye i så mange fag. Samtidig som hun har jobbet mye mer med skolearbeidet. 

ikke fått noen tilbakemeldinger som skulle tilsi dette underveis heller. 

TS

Skrevet

Men på generelt grunnlag er det ikke fryktelig urettferdig hele karaktersystemet?

Og spesielt når man plutselig får en ny lærer som ikke kjenner deg, ikke aner noe om evt. fremgang og helt sikkert vurderer annerledes enn første lærer?

Dette må jo være ett stort problem i skolen? ene barnet mitt har hatt ny lærer hvert eneste år siden førsteklasse, og flere ganger fått ny lærer midt i året også. Tenkte jo ikke så mye over det på barneskolen, men nå på ungdomsskolen er jo dette ett stort problem mtp karakterer.

TS  

Skrevet

Kanskje hun er en av de som gitt litt ekstra gode karakterer til fordi hun var godt likt blant lærerene?  
Også starter det da nye lærere som er helt nøytrale, og som kun setter karakter på prestasjon? 

Heldigvis så er jo dette nå, og ikke til sommeren.
Hun selv bør ta kontakt med hver enkelt lærer og høre hva hun må gjøre i de enkelte fagene for å forbedre karakterene sine. Det hjelper ikke at mamma tropper opp og skal be om et møte. Når man går i 10.klasse bør de ta den kommunikasjonen selv. 

Anonymkode: ced4e...a16

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Som lektor som selv har tatt over klasser på 10. trinn i flere ulike fag de fleste år jeg har jobbet i skolen så kan jeg si noe om dette fra andre siden av bordet. Det er veldig frustrerende å ta over etter noen som slenger ut toppkarakterer i alle retninger, og disse er det dessverre veldig mange av. Noen gjør det for å "sikre seg" (det er jo ingen som klager eller undrer over undervisningen eller vurderingene hvis alle får høye tallkarakterer), mens andre rett og slett forventer for lite - eller bruker trynefaktor (det er jo så synd på Per, mora til Anne blir sur hvis hun ikke får 5, Silje er jo så grei og høflig...). Spesielt blir dette her synlig på 10. trinn. Jeg har hatt elever som hadde 5ere og 6ere i fag på vårterminen i 9., men som fikk så lavt som 2 av meg i 1. termin på 10.trinn etter at jeg måtte ta over klassen. Samtidig kom det vel ikke egentlig som noen overraskelse på de det gjaldt; de fikk jo underveisvurderinger hele høsten som viste at det var her de lå faglig. Men det er klart at når du kanskje har seilt gjennom to år med kunstig gode karakterer, så blir realiteten tung å svelge når virkeligheten kommer for en dag. Klart det er kjipt å gå ned flere karakterer, men karakterinflasjon er et høyst reelt problem i grunnskolen (og etter hvert på vgs).

Det er også dessverre mange lærere i Norge som er altfor snille med karakterene, og det harmonerer særs dårlig med all forskning vi har som tilsier at ungdommene er elendige lesere; de har dårlig utholdenhet og takler dårlig å jobbe selvstendig over tid; og de kan generelt mye mindre når de kommer over på ungdomsskolen nå enn de kunne da jeg begynte i lærerjobben. Jeg har hatt elever som fortsatt ikke kunne klokka (!) før langt uti 10. klasse, og da kan man jo tenke seg hvordan resten av de matematiske kunnskapene var. Da må man velge: skal elevene lære klokka (relativt viktig ferdighet i det videre livet), eller skal de følge klassens plan og kompetansemål og håpe på det beste...? Ofte blir det dessverre det siste, og da blir naturlig nok også resultatene deretter. Det har blitt helt slutt på at man f.eks. tar ut en liten gruppe i noen timer i et fag for å jobbe med konkrete ferdigheter (lese, skrive, regne, engelsk setningsoppbygging, tegnsetting..) uten at det må være både sakkyndig vurdering, vedtak og alskens møtevirksomhet før og etter, og en del foresatte motsetter seg at poden skal ut av klasserommet for å trene på det de ikke kan, så da det sånn at disse ferdighetene ikke blir lært. Vi kan faktisk ikke øve på klokka med Pål mens resten av klassen skal ha ligninger med to ukjente uten at det blir veldig synlig at Pål ikke kan klokka, og da vil selvfølgelig Pål gjøre det de andre gjør i stedet for å øve på det han trenger å øve på (ligninger med to ukjente kan vi se langt etter uansett)... Ond sirkel.

Mitt inntrykk er at det også gis litt vel mye "slack" - "det er jo bare 8. trinn og det er viktig at de blir motiverte...", "de har jo et helt år igjen nå på våren i 9., vi kan jo vippe opp der vi er i tvil.." og sånn driver man på frem til man faktisk MÅ stikke fingeren i jorda og ta en reell vurdering av tingenes tilstand opp mot de faktiske kompetansemålene i fag på 10. trinn. 

Datteren din har forhåpentligvis hatt flere vurderingssituasjoner i løpet av høstterminen der hun har fått tilbakemeldinger på hvordan hun lå an og hva slags måloppnåelse hun viste i den enkelte vurderingssituasjon? Hvis dette er første gang hun møtes med disse vurderingene tenker jeg at læreren bør gjennomgå vurderingsgrunnlaget og vurderingene han har gitt henne i løpet av terminen.

Anonymkode: 228d3...6df

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan fungerer det egentlig når man tar over en klasse midt i semesteret, eller tar over 10 trinn siste året mtp. karakterer?

Har akkurat fått hjem en knust 10 klassing, hun har falt 1-3 karakterer i alle fag bortsett fra det ene faget hun ikke har byttet lærer i. 

Karakterer kan jo aldri bli rettferdig da det uunngåelig vil spille inn trynefaktor, noen lærere er strengere enn andre, og man vektlegger vel forskjellige ting? Dessuten er det vel lettere for en lærer som har fulgt elevene over tid og se forbedringer hos elevene, enn en som plutselig må overta klassen?

Dråpen i dag, er at jenta har gått fra 5 i Norsk til sommeren til 2! nå til jul til tross for at hun faktisk har jobbet mye hardere dette året, for hun trenger ett ok snitt for å komme inn på den VGS hun ønsker, hun lå godt innenfor dette snittet til sommeren, men fikk altså bare nye lærere i høst og nå har hun ikke lenger det snittet hun trenger...

Er det egentlig mulig rent faglig å falle så mange i karakterer på ett halvår? (så lenge man jobber som man skal og ikke har mye fravær selvfølgelig)

Eg var vikar for en klasse, pga læreren gikk ut i Mammapermisjon, Så da ble eg innleid som Vikar, slevom eg egentlig bare var assistent før. Men eg hadde litt kontakt med den faste læreren, også pratet eg med de andre lærerne i det faget på trinnet, så ble eg, orginale læreren og de andre lærerne id et faget på trinnte enige om karakter.

Anonymkode: 1064e...ac9

• Liker 1
Skrevet

Dere må klage på karakteren og be om å få vite grunnlaget for hvorfor den er satt. 👍

Skrevet

Tipper den forrige læreren har gitt karakterer som ikke gjenspeiler det faktiske faglige nivået og det elevene skal kunne, ut fra læreplanen. Det viktige er jo at karaktergrunnlaget kan dokumenteres, og at datteren din får en forståelse for hva hun må jobbe videre med. 

Anonymkode: 0d950...fef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gaia skrev (21 minutter siden):

Dere må klage på karakteren og be om å få vite grunnlaget for hvorfor den er satt. 👍

Det er ingen klagerett på halvårsvurdering. 

Eleven har krav på å få underveisvurdering i løpet av terminen slik at hen får vite hva slags kompetanse hen har vist så langt i faget, og dermed en indikasjon på hva hen ligger an til å få i halvårsvurdering. Denne underveisvurderingen trenger ikke å bestå av tallkarakterer. Den kan også gis muntlig, så her er det et visst handlingsrom for læreren. Læreren bør uansett ha kontroll på vurderingene sine slik at han/hun kan ta en gjennomgang med elever som lurer på halvårsvurderingen, for det skal være samsvar mellom vurderingene underveis i semesteret og det som står på «karakterkortet».

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Som lektor som selv har tatt over klasser på 10. trinn i flere ulike fag de fleste år jeg har jobbet i skolen så kan jeg si noe om dette fra andre siden av bordet. Det er veldig frustrerende å ta over etter noen som slenger ut toppkarakterer i alle retninger, og disse er det dessverre veldig mange av. Noen gjør det for å "sikre seg" (det er jo ingen som klager eller undrer over undervisningen eller vurderingene hvis alle får høye tallkarakterer), mens andre rett og slett forventer for lite - eller bruker trynefaktor (det er jo så synd på Per, mora til Anne blir sur hvis hun ikke får 5, Silje er jo så grei og høflig...). Spesielt blir dette her synlig på 10. trinn. Jeg har hatt elever som hadde 5ere og 6ere i fag på vårterminen i 9., men som fikk så lavt som 2 av meg i 1. termin på 10.trinn etter at jeg måtte ta over klassen. Samtidig kom det vel ikke egentlig som noen overraskelse på de det gjaldt; de fikk jo underveisvurderinger hele høsten som viste at det var her de lå faglig. Men det er klart at når du kanskje har seilt gjennom to år med kunstig gode karakterer, så blir realiteten tung å svelge når virkeligheten kommer for en dag. Klart det er kjipt å gå ned flere karakterer, men karakterinflasjon er et høyst reelt problem i grunnskolen (og etter hvert på vgs).

Det er også dessverre mange lærere i Norge som er altfor snille med karakterene, og det harmonerer særs dårlig med all forskning vi har som tilsier at ungdommene er elendige lesere; de har dårlig utholdenhet og takler dårlig å jobbe selvstendig over tid; og de kan generelt mye mindre når de kommer over på ungdomsskolen nå enn de kunne da jeg begynte i lærerjobben. Jeg har hatt elever som fortsatt ikke kunne klokka (!) før langt uti 10. klasse, og da kan man jo tenke seg hvordan resten av de matematiske kunnskapene var. Da må man velge: skal elevene lære klokka (relativt viktig ferdighet i det videre livet), eller skal de følge klassens plan og kompetansemål og håpe på det beste...? Ofte blir det dessverre det siste, og da blir naturlig nok også resultatene deretter. Det har blitt helt slutt på at man f.eks. tar ut en liten gruppe i noen timer i et fag for å jobbe med konkrete ferdigheter (lese, skrive, regne, engelsk setningsoppbygging, tegnsetting..) uten at det må være både sakkyndig vurdering, vedtak og alskens møtevirksomhet før og etter, og en del foresatte motsetter seg at poden skal ut av klasserommet for å trene på det de ikke kan, så da det sånn at disse ferdighetene ikke blir lært. Vi kan faktisk ikke øve på klokka med Pål mens resten av klassen skal ha ligninger med to ukjente uten at det blir veldig synlig at Pål ikke kan klokka, og da vil selvfølgelig Pål gjøre det de andre gjør i stedet for å øve på det han trenger å øve på (ligninger med to ukjente kan vi se langt etter uansett)... Ond sirkel.

Mitt inntrykk er at det også gis litt vel mye "slack" - "det er jo bare 8. trinn og det er viktig at de blir motiverte...", "de har jo et helt år igjen nå på våren i 9., vi kan jo vippe opp der vi er i tvil.." og sånn driver man på frem til man faktisk MÅ stikke fingeren i jorda og ta en reell vurdering av tingenes tilstand opp mot de faktiske kompetansemålene i fag på 10. trinn. 

Datteren din har forhåpentligvis hatt flere vurderingssituasjoner i løpet av høstterminen der hun har fått tilbakemeldinger på hvordan hun lå an og hva slags måloppnåelse hun viste i den enkelte vurderingssituasjon? Hvis dette er første gang hun møtes med disse vurderingene tenker jeg at læreren bør gjennomgå vurderingsgrunnlaget og vurderingene han har gitt henne i løpet av terminen.

Tusen takk for ett langt og forklarende svar! 

Er vel noe sånt jeg har tenkt selv også.... Men klart det er jo egentlig ikke min datters feil hvis hun har fått kunstig høye karakterer av første lærer, man må jo nesten tro på de karakterene man får?

Og det er jo kjipt hvis fremtidsdrømmen blir knust, og man mest sannsynlig hadde nådd den, hvis man ikke måtte bytte lærer. 

Har ikke sett noen vurderinger som skulle tilsi disse karakterfallene heller. Men disse nye lærerne er generelt late, gir lite informasjon, og alt skal gjøres fortest mulig. 

Men i det store og det hele er det jo fryktelig urettferdig at ungdommenes fremtid avhenger så mye av om man har flaks/uflaks med læreren...

TS

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Syns det er vanskelig. Har selv en som er flink og smart og gjør det bra i alle fag, og når det er vikar får han bedrr,men så er det den ene læreren som klager på alt og setter ned karakter på ungdommen selv om det er bedre,mer utfyllende og riktig enn den han jobber med som får mye bedre. Eller en som er mye vekke og ikke gjør lekser eller følger med osv. Noen har gullunger desverre.. 

Anonymkode: 4418b...499

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Syns det er vanskelig. Har selv en som er flink og smart og gjør det bra i alle fag, og når det er vikar får han bedrr,men så er det den ene læreren som klager på alt og setter ned karakter på ungdommen selv om det er bedre,mer utfyllende og riktig enn den han jobber med som får mye bedre. Eller en som er mye vekke og ikke gjør lekser eller følger med osv. Noen har gullunger desverre.. 

Dvs vennene til ungdommene som er smarte og flinke og ikke skjønner hvorfor de får bedre enn han..

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Tusen takk for ett langt og forklarende svar! 

Er vel noe sånt jeg har tenkt selv også.... Men klart det er jo egentlig ikke min datters feil hvis hun har fått kunstig høye karakterer av første lærer, man må jo nesten tro på de karakterene man får?

Og det er jo kjipt hvis fremtidsdrømmen blir knust, og man mest sannsynlig hadde nådd den, hvis man ikke måtte bytte lærer. 

Har ikke sett noen vurderinger som skulle tilsi disse karakterfallene heller. Men disse nye lærerne er generelt late, gir lite informasjon, og alt skal gjøres fortest mulig. 

Men i det store og det hele er det jo fryktelig urettferdig at ungdommenes fremtid avhenger så mye av om man har flaks/uflaks med læreren...

TS

Det er selvfølgelig ikke din datters feil dersom det er tilfelle, og dette viser kanskje også med tydelighet hvorfor det er så viktig at man prøver å holde på samme lærer gjennom de tre årene der det er mulig. Folk kan slutte, gå ut i permisjon, bli syke osv., men dersom denne læreren fortsatt jobber på skolen er det en stor ulempe for elevene å bytte lærer siste året. Jeg tror ikke at en halvårsvurdering nødvendigvis knuser drømmer (med mindre datteren din søker på noe der disse karakterene utgjør hele grunnlaget?), det er som kjent mange veier til Rom - og alle mulighetene de har i vgs i dag når det gjelder å sette sammen utdanningsløp på ulike måter er en annen verden enn det som var tilfellet da jeg gikk på vgs rundt 2010-tallet. Heldigvis! Men det er klart at når forskjellene i vurdering blir så store så er det viktig at læreren er i forkant og forklarer og viser hvorfor det er tilfelle + hva som må gjøres av den enkelte for å hente seg inn igjen. Flere av mine elever har blitt veldig skuffet i ett fag nå der mange går ned fra i fjor, men halvårsvurderingen er bygger jo på underveisvurderingene de har fått i løpet av terminen, så selv om noen er lei seg så forstår de stort sett selv hvorfor det blir som det blir.. Og hvis de lurer, så forklarer jeg det selvfølgelig en gang til for de som trenger det.

Jeg tenker at det er helt innafor å etterspørre høstens vurderinger fra denne læreren. Hva slags vurderinger har datteren din hatt i faget, hva har blitt vurdert (kompetansemål og læringsmål), og på hvilke måter + hva slags tilbakemeldinger har hun fått mtp. veien videre. Det er helt legitime spørsmål som burde ha vært besvart uten at dere måtte spørre. Jeg har alltid en karaktersamtale med alle mine elever i ukene rett før halvårsvurderingene offentliggjøres, slik at jeg sikrer at de forstår hvorfor de får den karakteren de får og at de vet hva jeg bygger vurderingene mine på. Dette opplever jeg som en trygghet for elevene, for da kan jo de også spørre meg hvis de lurer på noe konkret ut over de tilbakemeldingene de har fått på den enkelte vurdering + på inntrykket jeg har av det jeg ser fra den enkelte i timene, samtidig som det sparer meg som lærer for å måtte "rydde opp" i usikkerheten man kan risikere å skape dersom man ikke snakker med elevene sine om progresjon, forventninger og hvordan de ligger an i det enkelte fag. Det tar 1-3 minutter på gangen med hver elev (unntatt i norsk, der liker jeg å sette av litt mer tid for å gå gjennom noen av de større skriftlige arbeidene osv. slik at elevene får noen konkrete tips til hva de bør fokusere på frem mot standpunkt), så det er fullt mulig å få til hvis man setter klassen i gang med noe de kan jobbe selvstendig med.

NB: Jeg er uansett helt enig i at det er flaks/uflaks. Det ser jeg også på min arbeidsplass, som er en helt gjennomsnittlig skole. Vi har ansatte som tok utdannelsen sin før jeg ble født, og som ikke har fått/ønsket faglig påfyll siden, og enkelte driver etter mitt syn fortsatt med læreplanen fra 97 når det gjelder vurdering og hva de regner som kompetanse. Andre er relativt nyutdannede og driver opplæring på helt andre måter. I tillegg har vi en del ufaglærte vikarer som gjør så godt de kan, men der enkelte kun har fullført vgs, eller kanskje har et semi-relevant fagbrev (men ingen høyere utdannelse verken i fag eller pedagogikk). Det får selvfølgelig konsekvenser for de elevene som får disse lærertypene, og kanskje særlig på skoler der man ikke har en sterk felles kultur. Hos oss jobber trinnene tett, og vi lager årsplaner og periodeplaner sammen slik at vi sikrer kontinuitet og at vi underviser og vurderer etter samme kriterier og forventninger - med rom for mindre justeringer der det er aktuelt (noen klasser har f.eks. mange svake lesere som trenger noen andre tekster osv.). Dette sikrer også at dersom noen slutter, blir syke eller hva det måtte være, så ligger det ferdig årsplan og periodeplaner + vikaren kan få veiledning av alle faglærerne på trinnet slik at det ikke blir fullstendig lotto med hva som skjer i klasserommet. Jeg forstår imidlertid på andre jeg kjenner rundt om i landet at denne måten å jobbe på dessverre ikke er så utbredt som jeg personlig synes den burde være. Det skal ikke være sånn at det er tilfeldigheter som avgjør om barnet ditt får den opplæringen det har krav på, eller om det får en kompetent lærer eller en 19-åring som på ingen måte er rustet for jobben (og kanskje ikke bryr seg nevneverdig heller), eller om det får en lærer som av ulike grunner er fullstendig på bærtur og kjører eget løp som ikke nødvendigvis er spesielt imponerende..

Nei, spør om å få informasjon om vurderingsgrunnlaget, det tenker jeg er helt innafor. Lykke til!

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...