Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Klutvask er utelukkende minner om en tid der vi hadde hytte uten innlagt vann 😅

At man, med dusj i hus, ikke dusjer minst en gang om dagen, er på meg helt utrolig. Og noe jeg kun har lest om her inne. 

Anonymkode: 231af...12a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At man, med dusj i hus, ikke dusjer minst en gang om dagen, er på meg helt utrolig. Og noe jeg kun har lest om her inne. 

Jeg dusjer ikke nødvendigvis hver dag. Jeg dusjet onsdag kveld, var på kontoret i går og hjemmekontor i dag. Dusjer da i kveld. Ingen hensikt å dusje hele tiden dersom man ikke svetter mye.

Mann 36 med japansk toalett. Vasker penis for å fjerne lukt da. Tar 30 sekund i utslagsvasken på vaskerommet. 

Anonymkode: ce8e9...31d

• Liker 1
Skrevet

Dusjer hver dag. Men kan finne på å ta en kjapp klutvask under armene før trening for ikke å stinke mens jeg trener. Kluten vaskes på minst 60 grader så klart - ville aldri falle meg inn å henge den opp og bruke den om igjen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg dusjer ikke nødvendigvis hver dag. Jeg dusjet onsdag kveld, var på kontoret i går og hjemmekontor i dag. Dusjer da i kveld. Ingen hensikt å dusje hele tiden dersom man ikke svetter mye.

Mann 36 med japansk toalett. Vasker penis for å fjerne lukt da. Tar 30 sekund i utslagsvasken på vaskerommet. 

Anonymkode: ce8e9...31d

🤢

Jeg har kontorjobb, og kjører bil fra garasje til garasje. men dusjer da virkelig likevel hver dag. 

Ikke rart det stinker av enkelte. 

Skrevet
Sniff76 skrev (3 timer siden):

Henge opp brukte kluter til tørk og bruke om igjen? 🫣 Har du ikke brukt den til å vaske deg nedentil... og så bruke den under armene eller noe neste dag da eller?

Ts her. Bruker de ikke om igjen, men lar de tørke for vil ikke ha bløtt tøy i skittentøyskurven. Jeg bor i liten upraktisk hybel hvor badet egentlig er eneste stedet jeg får tørket klutene raskt

Anonymkode: cd7e1...80a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg dusjer hver eneste dag. Noen ganger dusjer jeg først, og så legger jeg meg i badekaret.

Anonymkode: 29a5d...502

Skrevet

Jeg dusjer 1-2 ganger i uken pga stor eksekutiv svikt. Vasker meg ingenting utenom det. Bare tar litt vann i ansiktet om morgenen om jeg orker. Ingen har noen gang kommentert noe lukt og ikke kjenner jeg noe selv heller. Så jeg tviler sterkt på at folk liksom skal begynne å lukte så veldig etter kort tid. Man bruker jo deo og parfyme. Tørrshampo lukter jo også friskt. 

Anonymkode: 7b053...e99

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg dusjer 1-2 ganger i uken pga stor eksekutiv svikt. Vasker meg ingenting utenom det. Bare tar litt vann i ansiktet om morgenen om jeg orker. Ingen har noen gang kommentert noe lukt og ikke kjenner jeg noe selv heller. Så jeg tviler sterkt på at folk liksom skal begynne å lukte så veldig etter kort tid. Man bruker jo deo og parfyme. Tørrshampo lukter jo også friskt. 

Anonymkode: 7b053...e99

Nei, man gjør jo ikke det. Men det tar ikke lang tid før folk lukter. Ikke nødvendigvis svette, men en ekkel "udusjet" lukt. Og hodebunnslukta kommer fort.... Den brekker jeg meg av. Deo og parfyme blander seg bare sammen med disse luktene og gjør det enda kvalmere.

Anonymkode: ae3cb...463

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Klutvask fungerer fint hvis man gjør det riktig :) Jeg dusjer annenhver dag og klutvasker annenhver dag og føler meg da fresh. Vasker med klut under armene og i skrittet. Men bruker da KJEMPEVÅT klut og står i dusjen siden vannet renner fra kluten. Tørker meg med håndkle etterpå. Jeg syns verken tørrere klut eller våtservietter har noe for seg. Føler jeg både blir ren og sparer strømregning og miljøet, og jeg trives med det. Unntakene er under menstrasjon eller hvis jeg har svettet veldig (f.eks. etter trening). 

Anonymkode: b5b38...202

Skrevet

Jeg vasker meg morgen og kveld, og da med ny våtserviett hver gang. Går ovenfra og ned. Jeg er kronisk syk og gjør det som er lettest. Fått høre at jeg ikke lukter eller det er noe annet med meg, og har et veldig fint hår. 

Jeg prøver å dusje 1-2 ganger i uken. Noen ganger blir det 3, og noen ganger går det over en uke, men prøver å få det til. Jeg føler meg jo bedre når håret er på dag 2 og 3 kontra 5-8 dager. Jeg er enig med de med mensen at det da er godt å få skylt det av seg. 

Anonymkode: 2a210...a2c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bruker babybåtservietter under armene og underlivet enkelte dager jeg ikke har svettet særlig før jeg legger meg. 

Anonymkode: bc1f8...88e

Skrevet

Hva er poenget? Spare tid eller spare penger?

Spare tid trur jeg ikke har så mye å si. Jeg kan fint vaske hele kroppen i dusjen på rundt 60 sekunder.

Hvis det er pengene det står på så hjelper det. Her har jeg et tips som jeg selv fulgte en stund: kaldt vann i en balje. Gå inn i dusjen og vask deg med en øse. Det er så og si gratis. Jeg gjorde dette hver dag en periode på et par måneder, fordi dusjen var ødelagt, og siden jeg bare leide leiligheten, så gadd jeg ikke bry meg med å fikse det. Det er en frisk og god start på dagen!

Anonymkode: 71879...740

• Liker 1
Skrevet

Jeg dusjer. Har kun testet klutvask en gang og voksen alder, og det var pga en operasjon som gjorde at jeg ikke fikk lov til å dusje. Liker best dusj, uten tvil

Anonymkode: 06144...c48

• Liker 1
Skrevet

Av helseårsaker klarer jeg ikke dusje så ofte som jeg ønsker.

Og det var utrolig styr under mens (ble enda sykere da), tross våtservietter og tørrservietter med babyolje/intimsåpe på. 

Om jeg ikke var så syk hadde jeg selvsagt dusjet. 

Men, kattevask funker fint noen dager. 

Anonymkode: 51b6c...edd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, man gjør jo ikke det. Men det tar ikke lang tid før folk lukter. Ikke nødvendigvis svette, men en ekkel "udusjet" lukt. Og hodebunnslukta kommer fort.... Den brekker jeg meg av. Deo og parfyme blander seg bare sammen med disse luktene og gjør det enda kvalmere.

Anonymkode: ae3cb...463

Jeg lukter dette selv.

Den perioden jeg klarte dusje kun 2 gg i måneden luktet jeg også det.

Klødde i hodebunn, og brukte noen våtservietter som åpenbart gjorde lukten verre. 

Etter det byttet jeg til tørre servietter ment for baby, tok vann på og vasket underliv daglig med dette og babyolje på. Ble betraktelig bedre.

Men når helsen tillot meg å dusje 3 gg i uka var jeg rimelig klar for det ja. 

Anonymkode: 51b6c...edd

• Nyttig 1
Skrevet

Overkropp og under armer kan du vaske ved å bøye deg over vasken og såpe inn. Gjør du det morgen og kveld pluss klutvask ellers føles det renere

Anonymkode: bc975...24d

• Liker 1
Skrevet

1. Gå i dusjen. 

2. Skyll deg i 30 sekunder. Skru av vannet. 

3. Såp deg inn fra topp til bunn.

4. Skrubb kroppen med klut. 

5. Skyll av. Avhengig av størrelse, hårlengde og evt menstruasjon tar dette 3-5 minutter. 

6. Legg kluten i vaskekorgen for å vaskes på 60 grader. Evt tørk den før den legges i korgen om du ikke planlegger å vaske 60 grader snart. 

Anonymkode: ec701...dfb

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har i det siste prøvd å praktisere rette med klutvask en dag uten å dusje. Det fungerte greit for meg en periode, grunnen min var for å spare strøm og varmtvann.

Men sånn for min egen velvære begynner jeg nå heller mer og mer tilbake til det å heller ta en rask dusj. 

Det blir så mye styr med klut. Må jo ha en del vann på den for å føle at man blir ren, og da blir det masse vannsøl på badet. Og på mitt bad går det heller ikke an å gjemme disse knutene så de blir jo hengende på utstilling for evnt gjester. Jeg synes det er noe ekkelt med det, og sånn "gamle damer" holder på.

Også føler jeg meg ikke ren nok. Menstruerer jeg så vil jeg gjerne få skylt godt der nede, på meg som blør ganske mye så føler jeg det sitter igjen rester av blod og odør i lysken og nedover lårene og at dette ikke forsvinner ordentlig med mindre jeg dusjer. 

Overgangsalderen gjør at jeg svetter mer hvis jeg stresser eller det er mye å gjøre på jobb. Denne svetten synes jeg heller ikke jeg får vekk ordentlig med bare klutvask. 

Så jeg velger dusjen mer og mer igjen nå. Så blir jeg ordentlig ren og føler meg freshere. Hva gjør dere andre?

Anonymkode: cd7e1...80a

Jeg dusjer hver dag. Bruker asan og går over lyskeområdet to ganger..

Anonymkode: 17224...33a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

1. Gå i dusjen. 

2. Skyll deg i 30 sekunder. Skru av vannet. 

3. Såp deg inn fra topp til bunn.

4. Skrubb kroppen med klut. 

5. Skyll av. Avhengig av størrelse, hårlengde og evt menstruasjon tar dette 3-5 minutter. 

6. Legg kluten i vaskekorgen for å vaskes på 60 grader. Evt tørk den før den legges i korgen om du ikke planlegger å vaske 60 grader snart. 

Anonymkode: ec701...dfb

Det kommer jo ann på. Man skal ikke bruke samme såpe i ansikt, på kroppen, i underlivet og på hodet. Så det blir skyll ansikt , såp inn ansikt, skyll hender, ansikt og kropp, såp inn kropp, skyll kropp, såp Inn underlivet og skyll underlivet. Så er det håret. 

Underlivet og håret bør vaskes to ganger. I tillegg kommer størrelsen på kroppen inn. Har man mange kriker og kroker, tar det en stund å skulle av såpen.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da kjenner du ikke mange. 

Feks dusjer ALLE eldre og andre som er avhengig av assistanse og ikke betaler for private hjemmetjenester, en gang i uka... 

Jeg kjenner fler som ikke dusjer hver dag, så da er nok folk uærlige mot deg grunnet dine holdninger 😊

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...