AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:46 #1 Skrevet fredag kl. 09:46 Jeg har i det siste prøvd å praktisere rette med klutvask en dag uten å dusje. Det fungerte greit for meg en periode, grunnen min var for å spare strøm og varmtvann. Men sånn for min egen velvære begynner jeg nå heller mer og mer tilbake til det å heller ta en rask dusj. Det blir så mye styr med klut. Må jo ha en del vann på den for å føle at man blir ren, og da blir det masse vannsøl på badet. Og på mitt bad går det heller ikke an å gjemme disse knutene så de blir jo hengende på utstilling for evnt gjester. Jeg synes det er noe ekkelt med det, og sånn "gamle damer" holder på. Også føler jeg meg ikke ren nok. Menstruerer jeg så vil jeg gjerne få skylt godt der nede, på meg som blør ganske mye så føler jeg det sitter igjen rester av blod og odør i lysken og nedover lårene og at dette ikke forsvinner ordentlig med mindre jeg dusjer. Overgangsalderen gjør at jeg svetter mer hvis jeg stresser eller det er mye å gjøre på jobb. Denne svetten synes jeg heller ikke jeg får vekk ordentlig med bare klutvask. Så jeg velger dusjen mer og mer igjen nå. Så blir jeg ordentlig ren og føler meg freshere. Hva gjør dere andre? Anonymkode: cd7e1...80a 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:51 #2 Skrevet fredag kl. 09:51 Dusjer hver dag. Jeg bruker klut i dusjen med masse dove såpestykke. Jeg liker ikke svamper, siden bakterier. En klut kan man henge opp eller slenge rett i maskinen hvis man vasker håndklærne den dagen. Husk å vask navlen med kluten. Anonymkode: 26571...960
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:52 #3 Skrevet fredag kl. 09:52 Det virker ikke som du bruker klut på en ordentlig måte.😅 Jeg varierer! Det er ikke mye hverken søl eller vann som brukes på en klutvask for meg. Anonymkode: 33655...584 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:52 #4 Skrevet fredag kl. 09:52 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dusjer hver dag. Jeg bruker klut i dusjen med masse dove såpestykke. Jeg liker ikke svamper, siden bakterier. En klut kan man henge opp eller slenge rett i maskinen hvis man vasker håndklærne den dagen. Husk å vask navlen med kluten. Anonymkode: 26571...960 Man bruker kluten en gang og vaker den på 60°C i maskina. Anonymkode: 26571...960 7 3
Nordlysstøv Skrevet fredag kl. 09:54 #5 Skrevet fredag kl. 09:54 Pga sykdom klarer jeg stort sett bare 2 dusj i uka, så det er ikke pga økonomi/sparing. Jeg har heller ikke mens. Men et sparetips er jo raske dusjer, eller å stenge vannet mens du såper deg inn, shamponerer håret osv. Utrolig hvor mange liter du kan spare på det 😊 4
Crazydoglady Skrevet fredag kl. 10:06 #6 Skrevet fredag kl. 10:06 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har i det siste prøvd å praktisere rette med klutvask en dag uten å dusje. Det fungerte greit for meg en periode, grunnen min var for å spare strøm og varmtvann. Men sånn for min egen velvære begynner jeg nå heller mer og mer tilbake til det å heller ta en rask dusj. Det blir så mye styr med klut. Må jo ha en del vann på den for å føle at man blir ren, og da blir det masse vannsøl på badet. Og på mitt bad går det heller ikke an å gjemme disse knutene så de blir jo hengende på utstilling for evnt gjester. Jeg synes det er noe ekkelt med det, og sånn "gamle damer" holder på. Også føler jeg meg ikke ren nok. Menstruerer jeg så vil jeg gjerne få skylt godt der nede, på meg som blør ganske mye så føler jeg det sitter igjen rester av blod og odør i lysken og nedover lårene og at dette ikke forsvinner ordentlig med mindre jeg dusjer. Overgangsalderen gjør at jeg svetter mer hvis jeg stresser eller det er mye å gjøre på jobb. Denne svetten synes jeg heller ikke jeg får vekk ordentlig med bare klutvask. Så jeg velger dusjen mer og mer igjen nå. Så blir jeg ordentlig ren og føler meg freshere. Hva gjør dere andre? Anonymkode: cd7e1...80a Jeg dusjer. Det tar lite tid og man blir ren på hele kroppen. Er ikke fanatisk ifht renhold, bare foretrekker dusjen om jeg skal vaske meg. Den klut vasken blir sånn sensorisk mareritt også for min del, pluss at det som du sier er minst like mye styr som å bare hoppe i dusjen. Tror ikke noen kjappe dusjer velter noe lass for min del hverken økonomisk eller på andre vis. Det sagt så har jeg jo besteforeldre som ikke dusjer så ofte som det kanskje er vanlig å gjøre nå for det er ikke de vant til samt vi har hytte uten dusj og når den brukes i lengre perioder blir det jo alternativt renhold. Ingen som lukter vondt av den grunn. Tenker begge deler funker fint. Jeg synes bare det er enklere å hoppe i dusjen uansett om jeg skal vaske håret eller bare skylle kroppen litt kjapt. Da får man jo såpet inn skikkelig og skylt godt etterpå. Det føles bedre synes jeg. Men hva andre gjør bryr meg overhodet ikke så lenge de ikke har ubehagelig lukt. 1
17.11 Skrevet fredag kl. 10:15 #7 Skrevet fredag kl. 10:15 Jeg syns en kjapp dusj er like effektivt. Trenger ikke å såpe inn hele kroppen eller vaske håret hver gang. Noen ganger dusjer jeg to ganger om dagen i forbindelse med trening eller sex, men det er som regel korte dusjer. Klut orker jeg ikke å styre med. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:31 #8 Skrevet fredag kl. 10:31 Jeg har prøvd klut noen ganger hvis jeg har dårlig tid. Lukter fremdeles litt svette under armene hvis jeg bruker klut. Har funnet ut at jeg egentlig ikke sparer tid på klutvasking heller. Anonymkode: 1685f...237 1 1
Maleficenta Skrevet fredag kl. 10:33 #9 Skrevet fredag kl. 10:33 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg har i det siste prøvd å praktisere rette med klutvask en dag uten å dusje. Det fungerte greit for meg en periode, grunnen min var for å spare strøm og varmtvann. Men sånn for min egen velvære begynner jeg nå heller mer og mer tilbake til det å heller ta en rask dusj. Det blir så mye styr med klut. Må jo ha en del vann på den for å føle at man blir ren, og da blir det masse vannsøl på badet. Og på mitt bad går det heller ikke an å gjemme disse knutene så de blir jo hengende på utstilling for evnt gjester. Jeg synes det er noe ekkelt med det, og sånn "gamle damer" holder på. Også føler jeg meg ikke ren nok. Menstruerer jeg så vil jeg gjerne få skylt godt der nede, på meg som blør ganske mye så føler jeg det sitter igjen rester av blod og odør i lysken og nedover lårene og at dette ikke forsvinner ordentlig med mindre jeg dusjer. Overgangsalderen gjør at jeg svetter mer hvis jeg stresser eller det er mye å gjøre på jobb. Denne svetten synes jeg heller ikke jeg får vekk ordentlig med bare klutvask. Så jeg velger dusjen mer og mer igjen nå. Så blir jeg ordentlig ren og føler meg freshere. Hva gjør dere andre? Anonymkode: cd7e1...80a Dusjer
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:35 #10 Skrevet fredag kl. 10:35 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det virker ikke som du bruker klut på en ordentlig måte.😅 Jeg varierer! Det er ikke mye hverken søl eller vann som brukes på en klutvask for meg. Anonymkode: 33655...584 Hvis du ikke bruker mye vann, blir du heller ikke særlig ren. Dusj i 2 minutter, rask innsåping. Mye renere. Anonymkode: ce8e9...31d 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:44 #11 Skrevet fredag kl. 10:44 Jeg har to små og er i permisjon med en baby som er livredd lyden fra dusjen. Så her har det derfor gått mye i klutvask de siste månedene. Så lenge jeg er barbert under armene og holder hårene nedentil litt stusset, synes jeg at jeg klarer å bli ganske ren med klut. Men jeg må ha en dusj en gang i uka synes jeg. Bruker en klut om dagen, til hele kroppen. Men jeg svetter lite altså. Anonymkode: ada32...f5f 1 1
Sniff76 Skrevet fredag kl. 10:53 #12 Skrevet fredag kl. 10:53 Henge opp brukte kluter til tørk og bruke om igjen? 🫣 Har du ikke brukt den til å vaske deg nedentil... og så bruke den under armene eller noe neste dag da eller? Hvis jeg ikke dusjer på morgenen, vasker jeg meg under armene og tørker med klut eller håndkle. Ved halvspontan sex kan det også være at jeg løper og vasker kjapt med klut først. Men utover sånne kattevask, gidder jeg ikke å vaske hele kroppen med klut når det er enklere og bedre med en dusj. Føler jeg lukter fortere vondt med bare klutvask. Jeg er rask og bruker lite vann i dusjen når jeg bare skal vaske kroppen og ikke vasker håret eller barberer meg. Lar ikke vannet renne mens jeg såper meg inn. Om jeg bruker 10 sek vann til å skylle meg, stopper vannet og såper inn kroppen, og max 30 sek på å skylle alt, er det noe som ikke velter lasset verken på vannforbruk eller strøm. 3
Gaia Skrevet fredag kl. 11:04 #13 Skrevet fredag kl. 11:04 Ruskesara1973 skrev (1 time siden): Pga sykdom klarer jeg stort sett bare 2 dusj i uka, så det er ikke pga økonomi/sparing. Jeg har heller ikke mens. Men et sparetips er jo raske dusjer, eller å stenge vannet mens du såper deg inn, shamponerer håret osv. Utrolig hvor mange liter du kan spare på det 😊 Jeg gjør også dette. Og så bruker jeg heller ikke såpe på hele kroppen. Kun på de delene der det er nødvendig. Vasker håret en gang i uka. Dusjer annenhver dag, og i tillegg hvis jeg trener, så det blir 3-4 ganger i uka. 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:10 #14 Skrevet fredag kl. 11:10 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har to små og er i permisjon med en baby som er livredd lyden fra dusjen. Så her har det derfor gått mye i klutvask de siste månedene. Så lenge jeg er barbert under armene og holder hårene nedentil litt stusset, synes jeg at jeg klarer å bli ganske ren med klut. Men jeg må ha en dusj en gang i uka synes jeg. Bruker en klut om dagen, til hele kroppen. Men jeg svetter lite altså. Anonymkode: ada32...f5f Du rekker bare en dusj i uka...? Sover ikke barna dine? Og hvor er far? Anonymkode: ce8e9...31d 4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:12 #15 Skrevet fredag kl. 11:12 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har to små og er i permisjon med en baby som er livredd lyden fra dusjen. Så her har det derfor gått mye i klutvask de siste månedene. Så lenge jeg er barbert under armene og holder hårene nedentil litt stusset, synes jeg at jeg klarer å bli ganske ren med klut. Men jeg må ha en dusj en gang i uka synes jeg. Bruker en klut om dagen, til hele kroppen. Men jeg svetter lite altså. Anonymkode: ada32...f5f Du dusjer en gang i uken 😳 For det første bør du jo absolutt la baby bli vandt til lyden av dusj, og for det andre må jo far kunne ha baby så du får tatt deg en dusj. Anonymkode: e3d85...49d 4 2
nordlending Skrevet fredag kl. 11:15 #16 Skrevet fredag kl. 11:15 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du rekker bare en dusj i uka...? Sover ikke barna dine? Og hvor er far? Anonymkode: ce8e9...31d Hun skrev ikke at hun ikke rekker å dusje mer, men at hun føler hun må ha en skikkelig dusj minst en gang i løpet av uka selv om hun vasker seg ellers. 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:18 #17 Skrevet fredag kl. 11:18 nordlending skrev (2 minutter siden): Hun skrev ikke at hun ikke rekker å dusje mer, men at hun føler hun må ha en skikkelig dusj minst en gang i løpet av uka selv om hun vasker seg ellers. Det er jo implisitt at noe er i veien for at hun får dusjet, og at hun må tilstrebe å få til en dusj i uka. Anonymkode: ce8e9...31d 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:23 #18 Skrevet fredag kl. 12:23 Du gnir jo bare skitt og svette utover med klut, med mindre holder på i en time liksom. Du blir mye renere av å spyle deg to minutter i dusjen enn å stå å gnikke med den kluten. Anonymkode: ae3cb...463 3 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:46 #19 Skrevet fredag kl. 13:46 Jeg synes det fungerer ganske greit med klutvask når jeg ikke orker å dusje hele kroppen, men kun skal vaske enkelte deler (under armene og underliv) Synes det går ganske fort og greit. Men det erstatter jo ikke en dusj hvis jeg føler behov for å bli ren. Det er mer som "vedlikehold" når jeg føler meg ren nok, men at det ikke er rent nok til å vente enda et døgn før jeg vasker under armene og underliv.) Men om du, TS er i overgangsalderen og svetter mer enn du er komfortabel med på grunn av det, så høres det ut som om en rask dusj er riktigere for deg. Det er uansett en periode der man føler seg ubekvem fra før, og ikke nødvendigvis tidspunktet du skal spare på dusjingen. Anonymkode: b4ebd...d92 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:47 #20 Skrevet fredag kl. 13:47 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du gnir jo bare skitt og svette utover med klut, med mindre holder på i en time liksom. Du blir mye renere av å spyle deg to minutter i dusjen enn å stå å gnikke med den kluten. Anonymkode: ae3cb...463 Tullball. Du klarer da å vaske huset uten å spyle av hele. Det samme gjelder for kroppen. Riktig vask og såpe gjør underverker. Anonymkode: b4ebd...d92 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå