Gå til innhold

Sluttet på Weegovy hva nå?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sluttet på weegovy og nå kommer matlysten tilbake! Jeg kjenner jeg begynner å spise mer og mer, fins det noe lignende som kan drepe den matlysten? 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
forum111333 skrev (2 timer siden):

Jeg sluttet på weegovy og nå kommer matlysten tilbake! Jeg kjenner jeg begynner å spise mer og mer, fins det noe lignende som kan drepe den matlysten? 

Det er risikoen ved slankesprøyter

Anonymkode: d47c3...282

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
forum111333 skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner godt hvordan du har det. Det er helt normalt at matlysten kommer tilbake etter Wegovy. Medikamentet virker på hjernen og signaliserer metthet, så når man slutter, får kroppen tilbake de biologiske signalene som styrer appetitten. For noen fungerer det derfor å fortsette på medisinen for å opprettholde effekten, mens andre prøver å holde sulten i sjakk med regelmessige måltider, proteinrik og fiberrik mat og litt bevisst spising. Snakk gjerne med legen din om hva som kan passe best for deg.

Anonymkode: 591ed...7ed

Skrevet

Er det en grunn til at du ikke kan fortsette på medisinen? Evt på lavere dose for vedlikehold, om du har nådd målet ditt?

Kroppen jobber imot deg. For kroppen er det en krise å ha mistet vekt, og den gjør forskjellige krumspring for å komme tilbake til sin høyeste vekt. Sånn er vi mennesker bare programmert. Å gjøre deg ekstra sulten etter å gått med mye er kroppen som protesterer og vil opp i vekt igjen.

Nå er det vel snakk om at det kommer slankepiller på markedet i løpet av året…?

Anonymkode: efc28...ce1

AnonymBruker
Skrevet

I samarbeid med lege tar jeg nå halv dose som vedlikeholdsbehandling. Begynte i mars og har holdt vekta stabil. Men merker at jeg har mer appetitt enn ved full dose. Prøver å begrense meg.

Anonymkode: 3e495...20c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er det en grunn til at du ikke kan fortsette på medisinen? Evt på lavere dose for vedlikehold, om du har nådd målet ditt?

Kroppen jobber imot deg. For kroppen er det en krise å ha mistet vekt, og den gjør forskjellige krumspring for å komme tilbake til sin høyeste vekt. Sånn er vi mennesker bare programmert. Å gjøre deg ekstra sulten etter å gått med mye er kroppen som protesterer og vil opp i vekt igjen.

Nå er det vel snakk om at det kommer slankepiller på markedet i løpet av året…?

De slankepiller blir sikkert dyre 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De slankepiller blir sikkert dyre 

Garantert mye billigere enn sprøytene.

Å produsere, oppbevare og distribuere piller er lett og billig, mot en medisin til injeksjon som må holdes kjølig.

AnonymBruker
Skrevet

Det har jo vært uttalt siden de kom på markedet, at dette kun har virkning mens man bruker drt, og det mest sannsynlig er noe man må stå på resten av livet. 

Anonymkode: 92bce...272

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er risikoen ved slankesprøyter

Det er det med all slags slanking. 

Anonymkode: 63271...d47

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
forum111333 skrev (På 8.1.2026 den 19.59):

Men har du ikke forberedt deg på dette? 

Tenkte du at det plutselig skulle finnes en eller annen urte som du kan plukke i skogen som gir samme effekt? Eller en smoothie av banan og blåbær som fører til et magisk vekttap, og som alle andre vet om, bare ikke du, og derfor måtte du betale i dyre dommer for sprøyten mens alle vi andre har gjort det billigere og enklere hele tiden? 

Jeg er for bruk av slankesprøyter, men jeg blir faktisk sjokkert over det mentale kapasitetsnivået på de som bruker den. Hva var planen din da du startet, hvordan har du arbeidet med deg selv under bruk, og hva var planen da du sluttet? 

Anonymkode: 7b044...f0b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er som ved alt annet. Man må klare å opprettholde de gode rutinene man etablerte mens man gjorde denne endringen. Det krever mye mer arbeid etter man slutter med wegovy, fordi kroppen igjen kjenner på sult. Kroppen trenger ikke mer mat enn den fikk på wegovy, men hjernen tror det. 

Har man "hvilt" på medisinen og ikke fått laget seg gode strategier for å håndtere sulten, så er det tøft. Det krever mye disiplin og tilstedeværelse i hverdagen. 

Jeg brukte i en overgang halv dose av laveste dose når jeg sluttet på sprøytene slik at hjernen og kroppen mer gradvis ble vant til sultfølelsen. Sluttet på halvdosen 6 mnd siden og har holdt vekten siden. 

Anonymkode: 5c9f4...424

AnonymBruker
Skrevet

Sett deg inn i hvordan spise mer rett. Mat som gir bedre insulin balanse, reduserer søtsug og gjør at du føler deg mer mett

Anonymkode: c29eb...58f

Skrevet (endret)

Fedmesykdom er dessverre en kronisk sykdom som ikke kan kureres, "bare holdes i sjakk" med medisiner. Noen, trolig de som har en mildere grad av fedmesykdommen, klarer å holde vekten etter å ha sluttet med slankemedisin. Om du er en av de som ikke klarer det, må du regne med å trenge slankemedisin resten av livet, akkurat som at diabetikere må ha insulin resten av livet.

Det er sikkert mange som vil fortelle deg at du bare må kjempe, stå i mot sulten, trene, passe kostholdet ditt, spise "riktig", ha gode rutiner, eller rett og slett bare ta deg sammen. De mener det godt, og for noen fungerer slike råd, men ikke for alle. Om du ikke klarer det uten medisinsk hjelp, er det ikke fordi du ikke er motivert og ikke prøver alt du kan, men det er fordi du er sterkere angrepet av denne sykdommen enn de som klarer kampen uten medisin. Det er ikke noe nederlag å velge medisin når ingenting annet fungerer... det er å ta ansvar for egen helse.

Det finnes flere medisiner som fungerer på liknende måter som Wegovy, både sprøyter og tabletter, men du trenger resept på alle, og alle koster mye penger. Det er også mange nye apetittregulerende medisiner på vei. Om 4-5 år har vi kanskje mer enn 15 ulike slankemedisiner å velge mellom. Kanskje vil større konkurranse i dette markedet bidra til lavere priser. Kan jo håpe....

Endret av aksase
  • Nyttig 3
Skrevet
aksase skrev (29 minutter siden):

Fedmesykdom er dessverre en kronisk sykdom som ikke kan kureres, "bare holdes i sjakk" med medisiner. Noen, trolig de som har en mildere grad av fedmesykdommen, klarer å holde vekten etter å ha sluttet med slankemedisin. Om du er en av de som ikke klarer det, må du regne med å trenge slankemedisin resten av livet, akkurat som at diabetikere må ha insulin resten av livet.

Det er sikkert mange som vil fortelle deg at du bare må kjempe, stå i mot sulten, trene, passe kostholdet ditt, spise "riktig", ha gode rutiner, eller rett og slett bare ta deg sammen. De mener det godt, og for noen fungerer slike råd, men ikke for alle. Om du ikke klarer det uten medisinsk hjelp, er det ikke fordi du ikke er motivert og ikke prøver alt du kan, men det er fordi du er sterkere angrepet av denne sykdommen enn de som klarer kampen uten medisin. Det er ikke noe nederlag å velge medisin når ingenting annet fungerer... det er å ta ansvar for egen helse.

Det finnes flere medisiner som fungerer på liknende måter som Wegovy, både sprøyter og tabletter, men du trenger resept på alle, og alle koster mye penger. Det er også mange nye apetittregulerende medisiner på vei. Om 4-5 år har vi kanskje mer enn 15 ulike slankemedisiner å velge mellom. Kanskje vil større konkurranse i dette markedet bidra til lavere priser. Kan jo håpe....

Applaus! Kunne bare flere forstå dette! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Garantert mye billigere enn sprøytene.

Å produsere, oppbevare og distribuere piller er lett og billig, mot en medisin til injeksjon som må holdes kjølig.

Hva heter de? Går på mysimba nå, men har sluttet å virke 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva heter de? Går på mysimba nå, men har sluttet å virke 

I tillegg til Mysimba finnes to til i tablettform, Saxenda og Xenical. Så finnes to i sprøyteform, Wegovy og Mounjaro. Dette er de som er tilgjengelig i Norge nå.

Før jul så jeg en oversikt i ei papiravis over ca. 15 nye slankemedisiner som er under utvikling rundt i verden. De er i ulike stadier av klinisk testing og de 2-3 som har kommet lengst, kan kanskje bli godkjent for bruk i løpet av 2026.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke kan bruke Wegovy lengre kan du teste et GLP-1 kosttilskudd f.eks. fra iherb. Ingen garanti for resultat, ikke prøvd selv. Men det er i alle fall noe billigere. 

Du kan også google GLP-1 mat, så vil det komme opp noen gode tips. 

Alternativt kan du jo starte på Wegovy igjen, og håpa på en vedlikeholdsdose. 

Anonymkode: fbbbc...57e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...