Gå til innhold

Melatonin erstatning

Fremhevede innlegg

Skrevet

De har sluttet med melatoninen jeg pleide å bruke. Er det noen som har erfaring med andre sovemedisiner som er lett å få resept på? Prøvd melatonin agb, melatonin orifarm, og Zonat:)

Anonymkode: 8d29f...d68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær påpasselig med hvilke sovemedisiner du velger. Mange reseptbelagte sovemedisiner er avhengighetsdannende. 

Hva var det med melatonin orifarm og zonat som ikke fungerte for deg?

Anonymkode: afb52...976

Skrevet

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vær påpasselig med hvilke sovemedisiner du velger. Mange reseptbelagte sovemedisiner er avhengighetsdannende. 

Hva var det med melatonin orifarm og zonat som ikke fungerte for deg?

Ts:

Orifarm funket helt ok for meg, men var veldig uregelmessig når den funket og ikke. Kunne ta 6-9mg og fortsatt slite med at det oftere enn ikke tok meg mer enn 4 timer med innsovning. I tillegg til at jeg sliter med å våkne på dem uansett dose.

AGB er ikke filmdrasjert, så den setter seg fast i halsen for meg. 

Zonat hjalp ikke med innsovning, og gjorde at jeg igjen slet med å våkne 😕

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts:

Orifarm funket helt ok for meg, men var veldig uregelmessig når den funket og ikke. Kunne ta 6-9mg og fortsatt slite med at det oftere enn ikke tok meg mer enn 4 timer med innsovning. I tillegg til at jeg sliter med å våkne på dem uansett dose.

Melatonin produseres naturlig i kroppen, og om du tar tilskudd slutter kroppen å produsere nødvendige mengder selv. Derfor vil melatonin ikke fungere på lengre sikt.

Hva med ikke-reseptbelagte sovemedisiner? 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg føler jeg har god effekt av glycine(glysin?). Det er en ikke essensiell aminosyre, og du finner mye informasjon om den dersom do googler litt. Ikke alle reagerer likt, men det kan være verdt et forsøk. 

Anonymkode: 1e252...ed5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg føler jeg har god effekt av glycine(glysin?). Det er en ikke essensiell aminosyre, og du finner mye informasjon om den dersom do googler litt. Ikke alle reagerer likt, men det kan være verdt et forsøk. 

Med en aminosyre kroppen kan produsere selv antar jeg at man kan få samme uønskede effekt som med melatonin der kroppen reduserer sin egen produksjon.

Skrevet

Valerianarot og Tryptofan.

Tryptofan danner serotonin, som igjen omdannes til melatonin. Bananer bl.a. inneholder mye tryptofan.

Anonymkode: 0e0d6...f7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Med en aminosyre kroppen kan produsere selv antar jeg at man kan få samme uønskede effekt som med melatonin der kroppen reduserer sin egen produksjon.

Det er godt mulig, men kroppen produserer ikke veldig mye. Tidligere tilførte vi mer fordi vi spiste mer av "hele dyret". Glycine er bl.a. en av tre aminosyrer som bygger opp kollagen. Den er også viktig for glutathion, som jeg forstår vi ikke har så mye nytte av å ta som tilskudd. Jeg har slitt med smerter fra polynevropati i flere år. Etter at jeg begynte å ta glycine, så har de blitt merkbart redusert. Det var ikke noe jeg forventet, men jeg har googlet litt og funnet at det kan være en årsakssammenheng.  der. Fra å sove 2-3 timer sammenhengende, så har jeg nå flere netter sovet 6 timer sammenhengende. Personlig tror jeg altså at tilskudd erstatter noe vi før fikk oss mer av gjennom kosten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei, det er ikke helt slik med amosyresyntesen fungerer. Hilsen Kjemiker

Anonymkode: 49068...e57

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts:

Det finnes sånne kapsler som du kan legge pillen inni og så svelge, snakk med de på apoteket.

Anonymkode: 14120...88c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2026 den 18.47):

Nei, det er ikke helt slik med amosyresyntesen fungerer. Hilsen Kjemiker

Anonymkode: 49068...e57

Å nei. Jeg tenkte kanskje at produksjonen av et substrat ville sakte ned om man hadde fått tilført mer av det, evt at man hemmet enzymene hvis det ble for mye av et produkt. Jeg er ingen kjemiker selv, men trodde da jeg forsto noe av det jeg har hatt oppgjennom.. Kanskje jeg har misforstått noe underveis. 

Skrevet

Hva med magnesium glycinat? Har du prøvd det? 

Anonymkode: 9aa8c...7f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...