Gå til innhold

hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_katta_*
Skrevet

Har et lite problem. Jobber med en stor oppgave sammen med en medstudent, men hun gidder ikke gjøre en innsats.

Vi avtaler møter for å arbeide med oppgaven, men hver gang uteblir hun. Hun har til og med lovd skjerpings, men det har også uteblitt. :sur: Likevel insisterer hun på å fortsette gruppearbeidet.

Det sliter så vanvittig i lengden, jeg ser for meg at hele oppgaven går i dass, noe jeg ikke kan tillate. Samtidig tror jeg hun utnytter meg og prøver så godt hun kan å få en oppgave som hun kan sole seg i glansen av.

Dette er en venninne, og jeg vil nødig såre henne. Men jeg greier ikke å forholde meg til at hun bare jatter med og venter med å jobbe til siste uke før eksamen.

Hvordan skal jeg si til henne at jeg kutter henne ut og jobber alene, uten at hun blir såret?

Trenger hjelp kjapt, dette skal sies i løpet av en dag eller to..

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Kjenner dette problemet, ja.

Du kan selvfølgelig la det skure og gå, samt ta ansvaret for oppgaven selv. Men det er så himla irriterende!!!!!!!!

Går det kanskje ann å ta en saklig samtale med henne, evetnuelt med veileder til stede? Gå gjennom gruppearbeidet, oppmøte, hvem som har bidratt og med hva. Har dere en gruppekontrakt det går ann å trekke fram?Jeg skjønner at det er vanskelig siden det er en venninne av deg, og det er nok absolutt en sannsynlighet for at hun blir såret. Men det er kanskje riktig å si fra alikevel, for din egen del?

Gjest Gjest
Skrevet

Har dere ikke en "mentor" eller veileder eller noe slikt? Lærer eller noen du kan snakke med? Hadde ikke funnet meg i det der nei..

Gjest Gjest_Sulosi_*
Skrevet

Studerte i fjor og vet det er frustrerende men folk som ikke jobber. :sur:

Fristende å bare holde kjeft og late som ingenting for så å levere inn oppgaven med kun ens eget navn på... så kan den late sitte der og gremmes over sin egen latskap etterpå. :sjarmor:

Skrevet

Hun er vel ikke rare venninnen hvis hun lar deg gjøre hele jobben?

Gjest Gjest_katta_*
Skrevet
Hun er vel ikke rare venninnen hvis hun lar deg gjøre hele jobben?

Nei, det er hun ikke. Kjipt at noen tror de kan være gratispassasjerer, mens andre skal slite ræva av seg. Jeg har sagt til henne at vi må jobbe litt i påsken, men hun kommer med mange andre unnskyldninger. Så jeg skal sende henne en mld i morgen og forklare ståa.

Har seriøst hatt vondt i magen i over ei uke (sånn vil ikke møte henne), men når jeg endelig har tatt mitt valg, skal jeg stå for det og hun får bare bli sur. Jeg vet jeg er egoistisk, men når hun ikke ville ta inn ei som ikke hadde noen å jobbe sammen med, på vår gruppe, kan hun heller jobbe alene.

Hun sa at tre var for mange på gruppa, tipper jeg sender henne en mld i morgen og sier at to er for mye på gruppa, og at hun kan jobbe alene. Jeg er litt naiv og godtroende om folk, men nå har jeg fått nok, jeg må få øynene mine opp. :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis hun ikke engang møter opp når dere har avtaler, så virker hun ikke særlig interessert. Jeg hadde bare jobbet for meg selv uten å si noe inntil hun spør, og når hun uka før eksamen kommer og skal jobbe med oppgaven så sier du bare at den har du skrevet ferdig og levert inn uten henne.

Skrevet

Jeg har hatt god erfaring med å ta utgangspunkt i hvilket ambisjonsnivå vi har. Du kan jo forklare henne at du ser at dere har forskjellig ambisjonsnivå, og dermed forskjellig interesse i hvor mye jobb dere skal legge i denne oppgaven. Siden du ønsker å jobbe mye, og bruke ferien, mens hun ikke gjør det, så ser du at dere (og vennskapet) vil komme bedre ut av at dere skriver hver deres oppgave. "Så slipper hun maset ditt, og kan ta ferie med god samvittighet" - f.eks.

Bare pass på at du står på ditt, hvis hun begynner å "dra opp" ambisjonsnivået sitt for å få være med videre, så kan du fokusere på hva hun faktisk har gjort hittil, og at det veiere tyngre enn det hun sier akkurat nå.

Lykke til, da :)

Gjest Gjest
Skrevet
Har et lite problem. Jobber med en stor oppgave sammen med en medstudent, men hun gidder ikke gjøre en innsats.

Vi avtaler møter for å arbeide med oppgaven, men hver gang uteblir hun. Hun har til og med lovd skjerpings, men det har også uteblitt.  :sur:  Likevel insisterer hun på å fortsette gruppearbeidet.

Det sliter så vanvittig i lengden, jeg ser for meg at hele oppgaven går i dass, noe jeg ikke kan tillate. Samtidig tror jeg hun utnytter meg og prøver så godt hun kan å få en oppgave som hun kan sole seg i glansen av.

Dette er en venninne, og jeg vil nødig såre henne. Men jeg greier ikke å forholde meg til at hun bare jatter med og venter med å jobbe til siste uke før eksamen.

Hvordan skal jeg si til henne at jeg kutter henne ut og jobber alene, uten at hun blir såret?

Trenger hjelp kjapt, dette skal sies i løpet av en dag eller to..

Om du ikke vil si det med forskjellige ambisjoner, så kan du fortelle:

- at du er oppgitt

- dere har forskjellig måte å jobbe på

- det gnager meg hvis jeg ikke får gjort ting

- du hjelper meg ikke med å få gjort ting

- da kan vi jobbe hver for oss

Er hun venninne, sliper du ned alle kanter i det du har å si av 2 grunner: 1) av hensyn til henne og vennskapet 2) av hensyn til deg selv hvis du er ukomfortabel med å være krass..

Gjest Gjest_katta_*
Skrevet
Om du ikke vil si det med forskjellige ambisjoner, så kan du fortelle:

- at du er oppgitt

- dere har forskjellig måte å jobbe på

- det gnager meg hvis jeg ikke får gjort ting

- du hjelper meg ikke med å få gjort ting

- da kan vi jobbe hver for oss

Er hun venninne, sliper du ned alle kanter i det du har å si av 2 grunner: 1) av hensyn til henne og vennskapet 2) av hensyn til deg selv hvis du er ukomfortabel med å være krass..

Yes, jeg vet. Må vel finne på noe. Hater dette, for jeg vet det får konsekvenser. Sist kom hun med lovord i øst og vest, noe sånt som at "Ja, innsats ja, skjerpings, det lover jeg." Jommen sa jeg smør...

Som en venninne trodde jeg henne, men nå er det nok.

Skal sende henne en mld i dag, hun har dratt hjem så jeg får ikke snakket med henne face to face, kanskje like bra. Hun tok påskeferie en uke før den kommer. Grrr..! Vi kunne fått gjort så mye, i går presterte hun å si at vi sku møtes kl 10 for å jobbe, hun ville sove litt lenge, ennå vi hadde avtalt å gjøre en innsats.

Jo da, hun kom kl 10, men da måtte hun gå å prate med en studieveileder.. Alt for unnskyldningene! Og da hun kom tilbake, satt hun bevisst (og jeg hørte med mine egne ører) og sa at hun ikke ville jobbe med oppgaven. Hun har sagt før at hun er lei, og vil slutte på studiet før semesteret er ferdig, kan man stole på at oppgaven blir ferdig da? Nei...

Tror nok vi har litt forskjellige mål med oppgaven ja, jeg er avhengig av å få gode karakterer (snitt på c) for å komme opp til mastergrad (krav fra skolen). Og stryker jeg på eksamen nå, må jeg skrive hele oppgaven på nytt. Ja! Det kan jeg si til henne! Men nå virker jo jeg som den store stygge ulven som skyver skylda over på henne... :forvirret:

Dette skal ikke være enkelt, men tusen takk for alle tips. Skal bare være glad når jeg har fått sagt det til henne, uansett utfall. Jeg har temmelig vondt i magen nå..

Skrevet

DU er ikke egoistisk om du velger å gjøre dette alene.

HUN er egoistisk når hun lar det gå utover deg at hun er lei av studiet.

Stå på ditt, dette gjør du bedre uten henne, og slipper irritere deg over at hun aldri hjelper til.

Er det for sent å evt jobbe sammen med hun andre som ikke hadde noen å jobbe sammen med? Dersom hun er mer motivert til å jobbe på samme nivå som deg?

En del av dt med gruppearbeid er å lære seg å samarbeide med andre selv om man er ulike. Men når noen ikke vil jobbe i det hele tatt, så er det bareirriterende. Det vil alltid finnes noen som vil være gratispassajsjerer, i studier og i arbeidsliv, men man trenger ikke la dem komme unna med det. Dropp henne ut av oppgaven. Når hun likeve ikke bidrar bør hun ikke få kredit for det heller.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Vet nøyaktig hvordan dette er.

Du må rett og slett ta et oppgjør med henne omkring dette, og du sårer henne ikke ved å si fra at du vil gjøre dette på egenhånd rett og slett fordi at du føler at dere ikke passer å arbeide sammen.

Fortell henne at du synes hun er hyggelig og grei, men at akkurat på dette området er dere ikke kompatible.

Gjest Gjest_katta_*
Skrevet
Vet nøyaktig hvordan dette er.

Du må rett og slett ta et oppgjør med henne omkring dette, og du sårer henne ikke ved å si fra at du vil gjøre dette på egenhånd rett og slett fordi at du føler at dere ikke passer å arbeide sammen.

Fortell henne at du synes hun er hyggelig og grei, men at akkurat på dette området er dere ikke kompatible.

Jeg har allerede sagt ifra. Hun kunne ikke skjønne hvor jeg tok det fra at hun ikke jobbet... Men hun ble temmelig taus, og trodde visst jeg skulle gi etter.. Men den gang ei! Tåler hun ikke å høre at hun gjør en dårlig innsats, bør hun regne med å få høre det etterhvert.

Jeg skal begynne på ny oppgave i dag, med ny problemstilling og hjelp fra læreren. Hun har satt opp en problemstilling til meg og alt, dette var jo bare topp! :)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er faktisk den andre parten her i mange situasjoner :sjenert: For jeg hater gruppearbeid og blir umotivert og slappfisk. Da pleier de andre å kjefte på meg og jeg jobber som en helt! Hoho! Eneste som funker faktisk, for er det noe jeg HATER så er det å arbeide med andre og få mine ideer druknet i deres bedre. Føsj!

Gjest Gjest_katta_*
Skrevet
Jeg er faktisk den andre parten her i mange situasjoner :sjenert: For jeg hater gruppearbeid og blir umotivert og slappfisk. Da pleier de andre å kjefte på meg og jeg jobber som en helt! Hoho! Eneste som funker faktisk, for er det noe jeg HATER så er det å arbeide med andre og få mine ideer druknet i deres bedre. Føsj!

Js, men når har jeg "kjeftet" henne opp, prøvd å snakke med henne for å få noe gjort, men det funka ikke. Jeg sa til henne at vi tydeligvis hadde ulike mål med oppgaven, og at jeg måtte bestå eksamen. I tillegg sa jeg at hun slapp maset mitt om vi jobbet alene. Hun svarte at maset mitt ikke gjorde noenting. Mest sannsynlig fordi hun ikke bryr seg om at jeg vil at hun skal gjøre en innsats. Det går inn det ene øret og ut det andre. :frustrert:

Men nå har jeg hatt en utblåsning, og jeg skal jobbe alene. Har mer kontroll over hvordan oppgaven blir da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...