AnonymBruker Skrevet 8. januar #1 Skrevet 8. januar Jeg hr vært sykmeldt noen uker p.ga. utmattelse og dårlig psyke. Har også kroniske smerter, men dette er ikke hovedproblemet mitt. Min fastlege tar meg ikke helt på alvor, hun kikker veldig skeptisk på meg og nøler med å gi sykmelding. Jeg menr jeg trenger til til å komme meg på beina, jobben gjør meg syk, og jeg har sagt jgg vurderer karriereskifte. Jeg føler meg ikke sett, og at jeg blir stigmatisert. Er det dumt å bytte fastlege i en sykmeldingsperiode? Jeg er ikke i form til å jobbe (i min nåværende stilling), og har sagt til både legen OG sjefen at hvis jeg ikke får sykmeldign videre så vil jeg heller ha ulønnet permisjon enn å jobbe. Skal snart til legen om 2 uker og regner med jeg da får "kniven på strupen". Har lest omtaler på legelisten hvor noen bl.a. skrev "ikke gå til denne legen med psykiske plager". Vil ikke dele mer med fare for gjenkjennelse. Anonymkode: 30a10...810
AnonymBruker Skrevet 8. januar #2 Skrevet 8. januar Det går sikkert fint. Jeg byttet mens jeg var på AAP, men forklarte også saksbehandler om hvorfor jeg gjorde det. Hun syns ikke det var noe negativt at jeg gjorde det. Anonymkode: ec183...177 2
Crazydoglady Skrevet 8. januar #3 Skrevet 8. januar Du har vell ikke noe å tape mtp situasjonen du står i da.. dette handler jo strengt tatt ikke bare om å få sykemelding heller, men om å få hjelp, bli sett og forstått. Spørsmålet er jo om du finner noen (god) lege uten årevis med ventelister. Uansett er det jo like greit å begynne prosessen, ingen grunn til å beholde dårlige leger. 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #4 Skrevet 8. januar Har du forresten noen erfaringer med de andre legene ved legekontoret? For isåfall kan du spørre om det er en mulighet for at du kan få time hos en av de andre? Anonymkode: ec183...177 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #5 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Har du forresten noen erfaringer med de andre legene ved legekontoret? For isåfall kan du spørre om det er en mulighet for at du kan få time hos en av de andre? Anonymkode: ec183...177 Godt tips. Jeg er ganske dårlig og trenger nok sykmelding en stund, så jeg står mellom å bytte fastlege eller kanslje gå til en privat (ingrn erfaring med det, hvordan det funker) Anonymkode: 30a10...810
AnonymBruker Skrevet 8. januar #6 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Godt tips. Jeg er ganske dårlig og trenger nok sykmelding en stund, så jeg står mellom å bytte fastlege eller kanslje gå til en privat (ingrn erfaring med det, hvordan det funker) Anonymkode: 30a10...810 Kan man bare bestille sykemelding? Anonymkode: 35217...ac1 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar #7 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan man bare bestille sykemelding? Anonymkode: 35217...ac1 Er man syk så bør vel legen godkjenne det? I ganske åpenbare saker? Anonymkode: 30a10...810
AnonymBruker Skrevet 8. januar #8 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan man bare bestille sykemelding? Anonymkode: 35217...ac1 Nei, du må ha time for å få det, iallfall om du aldri har vært der før. Anonymkode: ec183...177
AnonymBruker Skrevet 8. januar #9 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg hr vært sykmeldt noen uker p.ga. utmattelse og dårlig psyke. Har også kroniske smerter, men dette er ikke hovedproblemet mitt. Min fastlege tar meg ikke helt på alvor, hun kikker veldig skeptisk på meg og nøler med å gi sykmelding. Jeg menr jeg trenger til til å komme meg på beina, jobben gjør meg syk, og jeg har sagt jgg vurderer karriereskifte. Jeg føler meg ikke sett, og at jeg blir stigmatisert. Er det dumt å bytte fastlege i en sykmeldingsperiode? Jeg er ikke i form til å jobbe (i min nåværende stilling), og har sagt til både legen OG sjefen at hvis jeg ikke får sykmeldign videre så vil jeg heller ha ulønnet permisjon enn å jobbe. Skal snart til legen om 2 uker og regner med jeg da får "kniven på strupen". Har lest omtaler på legelisten hvor noen bl.a. skrev "ikke gå til denne legen med psykiske plager". Vil ikke dele mer med fare for gjenkjennelse. Anonymkode: 30a10...810 Det er jo viktig at du har god kontakt med legen din, ikke bare for sykemelding, men også for oppfølging, utredning og behandling. Stress knyttet til at du bør "ta deg sammen" er vel det siste du trenger nå. Men, hvordan er tilbudet om fastlege der du bor? Her jeg bor, ville jeg ville neppe fått plass på en ny liste innen to uker? Det betyr ikke at du ikke skal prøve å bytte, men du må kanskje ha en plan B - f.eks. privat lege - mens du venter på ny fastlege? Anonymkode: c259c...831 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #10 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Godt tips. Jeg er ganske dårlig og trenger nok sykmelding en stund, så jeg står mellom å bytte fastlege eller kanslje gå til en privat (ingrn erfaring med det, hvordan det funker) Anonymkode: 30a10...810 Men hør med sekretærene om du kan få time hos en av de andre legene, får du det kan du sette deg på vedkommendes venteliste mens du bruker vedkommende som lege. Anonymkode: ec183...177 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #11 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2026 den 16.24): Det er jo viktig at du har god kontakt med legen din, ikke bare for sykemelding, men også for oppfølging, utredning og behandling. Stress knyttet til at du bør "ta deg sammen" er vel det siste du trenger nå. Men, hvordan er tilbudet om fastlege der du bor? Her jeg bor, ville jeg ville neppe fått plass på en ny liste innen to uker? Det betyr ikke at du ikke skal prøve å bytte, men du må kanskje ha en plan B - f.eks. privat lege - mens du venter på ny fastlege? Anonymkode: c259c...831 Takk for god respons! Tror det er en lege eller to som har ledig plasser her i byen faktisk. Synes bare det er litt kleint å gå til ny lege rett etter bytte, og be om pause fra jobb. Da må jeg kanskje forklare hvorfor jeg har byttet lege, det kan jeg jo kanskje gjøre. Anonymkode: 30a10...810
AnonymBruker Skrevet 9. januar #12 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2026 den 16.23): Nei, du må ha time for å få det, iallfall om du aldri har vært der før. Anonymkode: ec183...177 Nei, men det blir jo det samme - møte opp og bestille sykemelding. Anonymkode: 35217...ac1 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #13 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, men det blir jo det samme - møte opp og bestille sykemelding. Anonymkode: 35217...ac1 Hvorfor drar du frem dette? Anonymkode: 30a10...810
AnonymBruker Skrevet 9. januar #14 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2026 den 15.35): Har du forresten noen erfaringer med de andre legene ved legekontoret? For isåfall kan du spørre om det er en mulighet for at du kan få time hos en av de andre? Anonymkode: ec183...177 De fleste fastleger er enkeltmansforetak og har sine egne pasientlister, en kan ikke bruke en annen på kontoret da. Kun om de har avtale når der er ferieavvikling f.eks, selvom leger deler legekontor går ikke pasientene om hverandre. Den som har pasienten på sin liste får refusjon. Det er ikke sånn at får du ikke time hos din fastlege eller du ikke liker den så kan bruke den andre på samme kontor Anonymkode: b5079...147 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #15 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2026 den 16.17): Godt tips. Jeg er ganske dårlig og trenger nok sykmelding en stund, så jeg står mellom å bytte fastlege eller kanslje gå til en privat (ingrn erfaring med det, hvordan det funker) Anonymkode: 30a10...810 Men du bør jo gå til psykolog når du er så dårlig. Rart ikke legen har sagt dette til deg, NAV krever jo gjerne også at du gjør noe konkret for egen helse når du er dårlig. Og siden det er snakk om utmattelse og dårlig psykisk helse, blir jo psykolog den riktige behandlingen. Anonymkode: fd086...e60 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar #16 Skrevet 9. januar For å svare på spørsmålet ditt ts, Du kan bytte lege når du ønsker det, og uten at det skal gi deg represalier. Utfordringen din er at den nye legen ikke vet noe om deg og de vil naturligvis bli litt skeptisk til at du allerede er i sykemelding og at du ønske å forlenge den. Du nevner ingenting om sykehistorikken din. Den forteller som oftest mer om nåværende sykeperiode, og hvordan du skal bli frisk. Det er mange pasienter som hardnakket hevder at det er hvile og ro de trenger for å bli frisk, men dessverre for de så viser utallige studier at det å være en del av arbeidslivet faktisk har større virkningen enn å bare henge hjemme og slenge.. Så kanskje det er du som må orientere deg litt mer mot hva forskningen og legen sier, enn å være så veldig opphengt i at det kun er en løsning på problemet ditt, og at den lølsningen ønsker du å bestemme helt alene... Anonymkode: 8bdd8...442 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar #17 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men du bør jo gå til psykolog når du er så dårlig. Rart ikke legen har sagt dette til deg, NAV krever jo gjerne også at du gjør noe konkret for egen helse når du er dårlig. Og siden det er snakk om utmattelse og dårlig psykisk helse, blir jo psykolog den riktige behandlingen. Anonymkode: fd086...e60 Jeg skal til lavterskeltilbud nå til uka. Legen sier jeg kommer til å få avslag hos DPS fordi de har mye press. Enda jeg har eupf. Men jeg er ikke suicidal eller liknende. Anonymkode: 30a10...810
AnonymBruker Skrevet 9. januar #18 Skrevet 9. januar Jeg opplevde noe lignende. Jeg var totalt utkjørt og strevde mye psykisk, men pga traumer fra barndommen og at jeg «alltid» har hatt det vanskelig så klarte jeg ikke kommunisere tydelig nok til legen hvor ille det var. Han var derfor tydelig på at han ikke anbefalte 100% sykemelding mer enn veldig kort tid og at jeg måtte trappe opp relativt raskt for å ikke falle utenfor arbeidslivet. Det tok tid før jeg skjønte at han faktisk ikke kunne skjønne hvordan det stod til hvis jeg ikke forklarte det i klartekst. Og det høres rart ut for det er jo så åpenbart, men sånn var det altså 🙈 viste seg etterpå at jeg har ADHD og er i overgangsalder, så jeg «falt ut» av arbeidslivet likevel, til tross for at jeg pressa meg til å jobbe gradert hele sykemeldingsåret. Antagelig gjorde det utmattelsen min bare verre… Det er først etter at jeg begynte på AAP og virkelig fikk «være i fred» at jeg har begynt å bli bedre. Uansett: når det er kjent at du har personlighetsforstyrrelse og at du sliter psykisk synes jeg det er rart at legen ikke vektlegger det du sier du trenger mer. Hva med henvisning til psykolog med driftstilskudd? Eller må du til psykiater? Mitt råd er iallfall å være veldig tydelig på hvordan dette påvirker hverdagen din. Håper du får god hjelp på lavterskeltilbudet ❤️ Anonymkode: 4f638...660 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #19 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg opplevde noe lignende. Jeg var totalt utkjørt og strevde mye psykisk, men pga traumer fra barndommen og at jeg «alltid» har hatt det vanskelig så klarte jeg ikke kommunisere tydelig nok til legen hvor ille det var. Han var derfor tydelig på at han ikke anbefalte 100% sykemelding mer enn veldig kort tid og at jeg måtte trappe opp relativt raskt for å ikke falle utenfor arbeidslivet. Det tok tid før jeg skjønte at han faktisk ikke kunne skjønne hvordan det stod til hvis jeg ikke forklarte det i klartekst. Og det høres rart ut for det er jo så åpenbart, men sånn var det altså 🙈 viste seg etterpå at jeg har ADHD og er i overgangsalder, så jeg «falt ut» av arbeidslivet likevel, til tross for at jeg pressa meg til å jobbe gradert hele sykemeldingsåret. Antagelig gjorde det utmattelsen min bare verre… Det er først etter at jeg begynte på AAP og virkelig fikk «være i fred» at jeg har begynt å bli bedre. Uansett: når det er kjent at du har personlighetsforstyrrelse og at du sliter psykisk synes jeg det er rart at legen ikke vektlegger det du sier du trenger mer. Hva med henvisning til psykolog med driftstilskudd? Eller må du til psykiater? Mitt råd er iallfall å være veldig tydelig på hvordan dette påvirker hverdagen din. Håper du får god hjelp på lavterskeltilbudet ❤️ Anonymkode: 4f638...660 Takk for godt innspill! Får mer hjelp av deg enn av fastlegen, for å si det slik. Anonymkode: 30a10...810 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #20 Skrevet 10. januar Selv med ny lege så er du ikke garantert å få sykemelding. Legene skal også gi gradert sykemeldinger nå i større grad enn tidligere for at ikke folk skal falle ut av arbeidslivet. Anonymkode: b7bda...2c3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå