Gå til innhold

Hvor mye bruker du på dyret ditt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Rett og slett: hva koster det deg i tid og penger å ha kjæledyr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke si det koster meg så mye i tid å ha pusekatten, kos og leking er jo en ren glede. Så jeg vil vel bare telle de få minuttene det tar å gi henne mat og rense kattedoen (men ikke akkurat et slit det heller, katter er så greie å ha med å gjøre). Hva det koster i penger er jeg faktisk ikke sikker på. Hun spiser vel for 15-25 kroner dagen. Kattesanden koster vel ca 250 kroner for en stor eske (EverClean), er ikke sikker på hvor lenge den varer, men det er en god stund. Så kjøper vi nye leker nå og da. Årlig vaksine koster et sted mellom 3-400 kroner. Ellers slipper vi heldigvis kattepensjonat siden naboen passer henne når vi er på ferie, men vi brukte det 2-3 ganger årlig tidligere til ca 150 kroner døgnet, en dyr "fornøyelse". De største utgiftene hadde vi rett etter at vi fikk henne: grunnvaksine, utstyr (klorebrett, kattedo, leker o.l., etterhvert har vi også kjøpt klatrestativ, et lite "hus" hun kan sove i og andre ting, men det er jo helt frivilig).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har 2 katter. Bruker ca 3000 kr året på mat+kattesand for to innekatter. Vaksine koster årlig ca 400-500 for to katter. Som dere skjønner er det ikke dobbelt så dyrt å ha to katter som en, siden jeg kjøper inn i store kvanta og dermed får en bedre pris på maten/sanden da.

Første leveåret til kattene var dyrere. kjøpte sikkert utstyr for 3000 kr (masse leker og klorebrett, klatrestativer, godbiter mm). Kastrering+øremerking av to katter ble på ca 1600 kr. vaksinen ble tatt 2 ganger første leveår (i ettertid har jeg fått vite at det ikke er nødvendig å vaksinere 2 ganger første gang..)= 1000 kr.

Av tid så må jeg passe på å være hjemme mange timer hver dag sammen med dem. Må løpe noen runder med leker etter meg, så de blir stimulert. Noen ganger vekker de meg modt på natta for å få kos, så da kan det hende jeg er ganske trøtt om morgenenen (men synes jo bare det er hyggelig når de kommer opp i senga for kos :) ). Drar sjelden bort på ferie siden jeg liker å tilbringe tid sammen med dyra i ferien. men dro ikke særlig mye bort i ferier tidligere heller.

Og så er det jo uforutsette utgifter da: en dyrlegeregning kan fort bli veldig høy. Og så har kattene ødelagt en del ting her: ting som har knust, de har bitt i stykker osv.

Men alt i alt så er dyra mine verdt hver eneste krone de måtte koste. De gir så enormt mye tilbake :)

Gjest Embla s
Skrevet (endret)

Har to katter. Det kostet mellom 1-2000 å kasterere/sterilisere og øremerke dem. Utover det kjøper jeg ordentlig kvalitetsmat- og kattestrø uten å tenke pris, har aldri regnet ut hva dette koster meg i året.

Tid? Aner ikke hvor mye tid jeg bruker på de. Vi koser og snakker med de, men det er innimellom/samtidig med andre gjøremål. Leker sjeldent med de, den biten tar de seg av selv, ute og med hverandre :)

Når vi er på ferie ordner jeg med naboer som slipper de ut og inn, gir mat osv.

Syns egentlig det er veldig uproblematisk å ha katt, og må si det er lettere å ha to kontra en. Den eneste føringen kattene legger, er at vi kanskje reiser hjem litt tidligere hvis vi er borte og ikke har noen avtale om tilsyn med kattene. Har imidlertid ingen kvaler med å reise bort fra kattene i kortere perioder (en natt, to dager) uten ekstra tilsyn en gang i blant. Men så er også kattene mine av den robuste, livlige typen som gjerne er ute hele dagen/natten når det ikke er kaldt.

Endret av Embla s
Skrevet

Jeg har i skrivende stund bare en hest. (Og ikke tre som jeg tidligere har hatt.) Det er en ponni, og jeg har satt hun bort som selskapshest til en traver. Jeg har ikke ridd på henne på mange år. Hun er 1 meter høy, så det er ikke en ridehest for en 20-åring som meg.

Jeg må gjøre rein boksen hennes hver dag, og det tar omtrent 20 minutter. Da fyller jeg også opp vannbøtta og legger klart høyet. Jeg går tur med henne så ofte jeg kan. Blir 3-4 turer i uka, og jeg pleier å gå omtrent en time.

Det koster gnske lite å ha henne. Årlig dyrlegesjekk koster 1300 kroner. (Vaksine, rasping av tenner og markekur.) Så betaler jeg 1500 kroner i måneden til han jeg har henne hos for høy, flis og div.

Hun må ha sko med brodder om vinteren, og sko koster ca 150 kroner. Smeden betaler jeg 400 kroner.

Hun skal også ha markekur når beitesesongen er ferdig om høsten. Den koster 100 kr.

Så blir det diverse utstyr. Ikke så mye når jeg ikke bruker henne noe særlig, men noen grimer, børster, hovfett og ellers andre ting. Tenker jeg bruker 2000-3000 kroner på det i året.

Ganske billig å ha denne hesten, for jeg betaler nesten ikke noe i stalleie, og beite får jeg gratis. I tillegg har hun ikke vært noe syk. Har ikke hatt behov for dyrlege utenom den årlige sjekken.

Blir jo noen kroner i løpet av året, og jeg får ikke brukt hesten noe særlig, men jeg har hatt henne 15 år og synes ikke jeg kan selge henne nå. Hun skal bli hos meg til det siste! Hvor mye tid og penger jeg bruker på henne har ikke så mye og si, så lenge jeg vet at hun har det bra.

Gjest Gjesta
Skrevet

Er neimen ikke sikker på hvor mye penger jeg bruker. Har 2 katter, og kan tenke meg at jeg bruker noenlunde det samme som gjest over. Altså 3000 i året på mat og kattesand. I tillegg kommer vaksinering en gang i året (500 kr) og ormekur noen ganger i året (ca 100 kr pr gang). Første året er klart dyrest, med kastrering, innkjøp av sandkasse, matskåler, leker, børste, klosaks osv.

Men så er det det med uforutsette dyrlegeutgifter da. Slike ting kan bli ganske dyrt dersom man ikke har forsikring, så jeg har en egen konto der jeg har satt til side penger i tilfelle noe skulle skje.

Når det gjelder hvor mye tid jeg bruker, så bruker jeg kanskje 1 time hver dag som er dedikert til kattene. Da leker jeg med dem, børster dem, renser sandkassa, skifter matskåler osv. De får ganske mye oppmerksomhet egentlig. Og de ligger på føttene mine når jeg sitter foran pc'en, og så ligger de begge to i fanget eller oppå beina mine når jeg ligger i sofaen og leser. Pluss at de følger etter meg både inne og ute, så de er ikke mye alene akkurat. Men det som er så fint med katter, er at de klarer seg fint på egenhånd dersom jeg skal noe spesielt. Så jeg har ikke dårlig samvittighet dersom jeg er borte hele dagen, noe som ikke hadde latt seg gjøre med f.eks hund. Men da ber jeg naboen åpne døra innimellom, så de kan gå litt ut og inn selv om jeg ikke er hjemme.

Skrevet

Hmm..

Vaksinasjon på to puser, kostet rundt 500kr (årlig)

Mat.. Kjøper 15kg om gangen til 559kr, holder vel i 2,5 mnd.

Utstyr til ca 500kr i året.

Div. snacks, leker, kattesand og annet.. 1000kr i året(Sikkert mer)

Så, penger..ca 500kr i mnd. Og i tid.. veldig mye. Har en veldig krevende pusekatt som vil ha kos _hele_ tiden. ;) Men det er jo bare hyggelig..stortsett! Den andre krever mest tid i opprydding etter "uhell" på mine ting..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en stor ridehest.

Er i stallen 2-4 timer hver dag, bortsett fra en dag i uken hvor en annen passer han.

Med stalleie, hovslager, mat/flis og rutinesjekk av dyrlege+ sommerbeiteleie koster han meg 130 kroner pr dag...året rundt.

Noe som skulle tilsi :overrasket: i overkant av 47.000 kroner i året.

Og da har jeg ikke regnet med ekstra utgifter ved evt skade/veterinærbehandling som skulle oppstå, eller fornyelse av utstyr, eller gulrøtter fra butikken...

Oh. Det var sinnsykt mye penger!

Gjest Hestegjest over
Skrevet

Må også si at jeg studerer/jobber halvt om halvt, så inntekten er ikke noe særlig å skryte av... men jeg ser jo hvor pengene går hen for å si det sånn...

Hest er en livsstil. Jeg har ikke flott bil eller fancy klær, men trives bra slik jeg har det. Men klart, noe må jeg klare meg uten når jeg har lav inntekt OG har hest. :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Hmm. Grovt regnet tror jeg vi brukte ca 10000 kr på våre dyr i fjor, inkl veterinærbesøk.

Når det gjelder tid synes jeg det blir vanskelig å regne ut, for de er jo en del av familien, og dermed sammen med oss stort sett hele tiden vi er hjemme. Men tid satt av spesielt til dem regner jeg med er ca 2-3 timer daglig, kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...