AnonymBruker Skrevet 8. januar #1 Skrevet 8. januar Noe jeg har tenkt på i det siste... Jeg er lærer, og ja - her kommer enda et klageinnlegg. Jeg er takknemlig for lang sommerferie så dere trenger ikke trekke frem det. Samtidig gjelder nok dette mange andre yrker også, så det er bare å komme med tanker med utgp i andre yrker. Jeg husker da paragraf 9 kom inn i loven som skulle bedre rettighetene for barn som ikke trives og som mobbes på skolen. Og jeg er glad for det, alle fortjener å trives og ha det bra. Problemet er at det ble merarbeid for skolens ledelse og lærere, og det har jo egentlig ikke fungert som vi ser med de høye mobbetallene. Nå i år har det kommet en ny lov om psykososialt arbeidsmiljø, som skal verne de ansatte mot stress i jobben og unngå at de blir syke pga faktorer som trakassering, vold, emosjonelle belastninger, høyt arbeidspress osv. Og det er jo bra! Det ee ikke uvanlig at folk blir sykemeldte pga jobben. På min jobb er det stadig noen som er sykemeldte pga krevende klasser og foreldre. Jeg kom over et instragraminnlegg som omtalte denne loven og skrev at: nå kan man ikke lenger si ting som at "sånn er det bare å jobbe som xxx", "det er en del av jobben, det må man tåle". Jeg lagret ikke innlegget så finner ikke tilbake til det, men det samsvarer jo med hva som står i loven. Og så bra, tenkte jeg først. Men så tenker jeg da... og jeg tar utgangspunkt i min jobb som lærer. Andre kan ta utgangspunkt i sin jobb, dette handler ikke utelukkende om at lærerjobben er krevende... Det er jo selve jobben og de rammebetingelsene vi har som gjør at folk sliter seg ut. Mange elever, mye uro, diagnoser, konflikter, krevende foreldre, dårlig økonomi, for få voksne osv. Ikke nødvendigvis dårlig ledelse eller dårlig arbeidsmiljø kolleger i mellom. Selv trives jeg på jobb med ledelse, kolleger og faglig arbeid. Men det er alt det andre som ligger oppå som er slitsomt. Stadige utageringer, konflikter, mobbing, vold, møter, dokumentasjon, elever som trenger støtte og hjelp til mye mer enn bare det faglige..... Jeg var på et kurs engang med ppt som handlet om utagerende barn. Vi lærte masse om hvordan forebygge, hjelpe, støtte osv. Men konklusjonen helt til slutt var jo at dette vanskelig lar seg gjøre som én lærer helt alene med en klasse. Og de fra ppt sa at løsningen rett og slett er flere ressurser og at polktikerne må komme på banen. Det er jo ikke noe godt psykososialt miljø når man føler man må utføre to jobber samtidig eller velge hvem som skal få fulgt rettighetene sine til opplæring og trivsel. Så på én skoletime så bryter både lærer og ledelse en eller flere lover. Og jeg lurer da bare på hvordan det kan forsvares å innføre slike lover når det bare fører til at den blir brutt? Misforstå meg rett, jeg mener ikke at man ikke bør ha lover mot mobbing og psykososialt arbeidsmiljø. Det er kjempefint. Men det er litt paradoksalt, og jeg skjønner ikke helt tanken bak det. Det blir som å si at nå har du fått time hos spesialist, men så avlyser de timen fordi det ikke finnes noen spesialist. Du får beskjed om at du har rett på time etter loven, men den timen får du aldri. (Dette skjer sikkert i virkeligheten og altså...) Og da hjelper det ikke med noen lov når det faktisk ikke finnes en spesialist. Da bør de jo ansette en spesialist, ikke bruke masse tid på å lage en lov om det. Det blir bare mer papirarbeid og byråkrati, men ingen konkrete endringer. Eller tar jeg feil? Anonymkode: e7ac7...b82
AnonymBruker Skrevet 8. januar #2 Skrevet 8. januar Jeg har inntrykk av at sånne lover vedtas fordi de ser fine ut på papiret og politikerne kan slå seg på brystet. Og så kan tilsynsmyndighetene gjøre tilsyn hos bedrifter hvor de skrive ut bøter, kommer med pålegg og ser alvorlige ut mens de slår seg på brystet, samtidig som de skriver intetsigende rapporter og anbefaler nye intetsigende prosedyrer og kartlegginger i det offentlige (med mindre de er på tilsyn hos HR-avdelinger, ledelse eller HMS-avdelingen. Da blir det tiltak. De av oss som står i front lukker de øyne, ører og tiltakslysten for.) Jeg tror på endring og konsekvens for de av oss som trenger det mest, det først den dagen jeg ser det. Og da mener jeg skole, barnehage, helse, offentlig ansatte renholdere osv. Anonymkode: b96c5...3cc
AnonymBruker Skrevet 8. januar #3 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Noe jeg har tenkt på i det siste... Jeg er lærer, og ja - her kommer enda et klageinnlegg. Jeg er takknemlig for lang sommerferie så dere trenger ikke trekke frem det. Samtidig gjelder nok dette mange andre yrker også, så det er bare å komme med tanker med utgp i andre yrker. Jeg husker da paragraf 9 kom inn i loven som skulle bedre rettighetene for barn som ikke trives og som mobbes på skolen. Og jeg er glad for det, alle fortjener å trives og ha det bra. Problemet er at det ble merarbeid for skolens ledelse og lærere, og det har jo egentlig ikke fungert som vi ser med de høye mobbetallene. Nå i år har det kommet en ny lov om psykososialt arbeidsmiljø, som skal verne de ansatte mot stress i jobben og unngå at de blir syke pga faktorer som trakassering, vold, emosjonelle belastninger, høyt arbeidspress osv. Og det er jo bra! Det ee ikke uvanlig at folk blir sykemeldte pga jobben. På min jobb er det stadig noen som er sykemeldte pga krevende klasser og foreldre. Jeg kom over et instragraminnlegg som omtalte denne loven og skrev at: nå kan man ikke lenger si ting som at "sånn er det bare å jobbe som xxx", "det er en del av jobben, det må man tåle". Jeg lagret ikke innlegget så finner ikke tilbake til det, men det samsvarer jo med hva som står i loven. Og så bra, tenkte jeg først. Men så tenker jeg da... og jeg tar utgangspunkt i min jobb som lærer. Andre kan ta utgangspunkt i sin jobb, dette handler ikke utelukkende om at lærerjobben er krevende... Det er jo selve jobben og de rammebetingelsene vi har som gjør at folk sliter seg ut. Mange elever, mye uro, diagnoser, konflikter, krevende foreldre, dårlig økonomi, for få voksne osv. Ikke nødvendigvis dårlig ledelse eller dårlig arbeidsmiljø kolleger i mellom. Selv trives jeg på jobb med ledelse, kolleger og faglig arbeid. Men det er alt det andre som ligger oppå som er slitsomt. Stadige utageringer, konflikter, mobbing, vold, møter, dokumentasjon, elever som trenger støtte og hjelp til mye mer enn bare det faglige..... Jeg var på et kurs engang med ppt som handlet om utagerende barn. Vi lærte masse om hvordan forebygge, hjelpe, støtte osv. Men konklusjonen helt til slutt var jo at dette vanskelig lar seg gjøre som én lærer helt alene med en klasse. Og de fra ppt sa at løsningen rett og slett er flere ressurser og at polktikerne må komme på banen. Det er jo ikke noe godt psykososialt miljø når man føler man må utføre to jobber samtidig eller velge hvem som skal få fulgt rettighetene sine til opplæring og trivsel. Så på én skoletime så bryter både lærer og ledelse en eller flere lover. Og jeg lurer da bare på hvordan det kan forsvares å innføre slike lover når det bare fører til at den blir brutt? Misforstå meg rett, jeg mener ikke at man ikke bør ha lover mot mobbing og psykososialt arbeidsmiljø. Det er kjempefint. Men det er litt paradoksalt, og jeg skjønner ikke helt tanken bak det. Det blir som å si at nå har du fått time hos spesialist, men så avlyser de timen fordi det ikke finnes noen spesialist. Du får beskjed om at du har rett på time etter loven, men den timen får du aldri. (Dette skjer sikkert i virkeligheten og altså...) Og da hjelper det ikke med noen lov når det faktisk ikke finnes en spesialist. Da bør de jo ansette en spesialist, ikke bruke masse tid på å lage en lov om det. Det blir bare mer papirarbeid og byråkrati, men ingen konkrete endringer. Eller tar jeg feil? Anonymkode: e7ac7...b82 Slik jeg forstår det, så skyldes lovendringene ett behov for å få ned antall falske meldinger til forvaltningen (generelt). Ofte så skyldes en hel del, av meldingene, på alle mulige områder, misforståelse opp mot uklart regelverk. Med innføringen av krav om universell utforming av dokumenter som også gjelder for lovverk (tilsvarende for websider), så blir det litt sånn at en ønsker et mer forståelig og ryddig lovverk - slik at en i det lange løp kan spare penger, og redusere antall falske saker i forvaltningen🙂 Anonymkode: 8ce66...cf7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå