AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:59 #1 Skrevet torsdag kl. 07:59 Jeg har, etter å ha slitt med mye rart i mange år, omsider fått resept på østrogen. Det har vært rene hallelujastemningen hos alle jeg har snakket med om dette, og alle snakker om at de har fått et nytt og mye bedre liv. De sover om natta, nattesvetten er borte, alle leddsmerter har forsvunnet, og hjernen klarnet opp. Jeg har nå brukt spray i fem uker, og kan ærlig talt ikke merke særlig endring. Annet enn at nattesvetten har forverret seg, vekta har gått opp (ok, her kan jula spille en rolle), og jeg føler meg deprimert. Er muligens litt klarere i toppen, men det blir litt overskygget av humøret ellers. Hvilke erfaringer har andre? Er det slik at alle merker umiddelbar bedring? Er jeg for utålmodig? Eller bør jeg legge østrogenet på hylla? Jeg er litt desperat, siden jeg ikke føler jeg fungerer særlig godt i jobben, og er så sliten at jeg nesten ikke henger sammen. Innspill mottas med takk! 😊 Anonymkode: 794ed...110
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:23 #2 Skrevet torsdag kl. 08:23 Så kjedelig! Har flere venninner som bruker hormontilskudd. Noen føler bedring, noen ingen endring og ei har blitt verre. Så her er det forskjellige erfaringer. Synes det er litt skremmende med det store mediepresset som er nå på hormoner, og avstår foreløpig selv. Det er jo sterke kapitalkrefter i sving. Anonymkode: 87e99...68b 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:27 #3 Skrevet torsdag kl. 08:27 Ja, godt mulig jeg har blitt litt lurt av hypen. Men de jeg har snakket med i omgangskretsen som har hatt samme symptomer, har vært helt i ekststase over hvor bra de har fått det, så jeg tenkte vel at det ville skje meg også. Anonymkode: 794ed...110 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:56 #4 Skrevet torsdag kl. 09:56 Har du livmor? Har du fått resept på progesteron i tillegg? Enkelte har ikke så stor mangel på østrogen, men progesteron i "startfasen". Du skal også ha progesteron for å beskytte mot kreft når du tar østrogen dersom du har livmor og ikke har mistet mensen enda. Anonymkode: ed2aa...ae8
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:47 #5 Skrevet torsdag kl. 10:47 Nei, fjernet livmoren for to år siden Anonymkode: 794ed...110
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:35 #6 Skrevet torsdag kl. 11:35 Jeg lurer på det samme! Begynte på østrogen og progesteron for snart fire uker siden og merker ingenting så langt. Må fortsatt bruke sovemedisin. Har fortsatt hjernetåke. Og det verste er den evigvarende «depresjonen» jeg føler jeg befinner meg i. Så jeg venter fortsatt på effekten. Anonymkode: 0e1c5...715 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:40 #7 Skrevet torsdag kl. 11:40 Lurer også på om de som merket bedring også taklet hormonprevensjon godt? Jeg har ikke fungert særlig godt på p-piller og p-ring, hormonspiral fungerte greit mentalt, men hadde småblødninger hele tiden, så måtte slutte med det også.. Anonymkode: 794ed...110
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:46 #8 Skrevet torsdag kl. 12:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurer også på om de som merket bedring også taklet hormonprevensjon godt? Jeg har ikke fungert særlig godt på p-piller og p-ring, hormonspiral fungerte greit mentalt, men hadde småblødninger hele tiden, så måtte slutte med det også.. Anonymkode: 794ed...110 Jeg tåler ingen prevensjon og har ikke hatt noen bivirkninger på HRT. Det er helt andre doser. Dere som ikke merker noe- dere har sikkert blitt satt på laveste dose, men ingen kan si nøyaktig hvor i forløpet vi er og hvor mye hormoner vi produserer selv, så dose kan måtte endres. Jeg gikk ganske kjapt over fra svakeste tablett til neste dose (husker ikke navn), og byttet så til bioidentiske preparater heller etter det. Det er da estrogel og utrogestan. Geleen har ikke annet i vedlegget enn en dose, så det er det legen skriver også. Jeg kjenner selv på både humør, nattesvette og verk i ledd når dosen er for liten, så tar jeg litt ekstra. Dere kan fint prøve dere litt frem, det er ikke farlig, og blir dere usikre så hører dere med en gynekolog. Anonymkode: ed2aa...ae8 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:49 #9 Skrevet torsdag kl. 12:49 Ved hvilken alder startet dere på østrogentilskudd? Anonymkode: a1265...f12
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:58 #10 Skrevet torsdag kl. 12:58 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tåler ingen prevensjon og har ikke hatt noen bivirkninger på HRT. Det er helt andre doser. Dere som ikke merker noe- dere har sikkert blitt satt på laveste dose, men ingen kan si nøyaktig hvor i forløpet vi er og hvor mye hormoner vi produserer selv, så dose kan måtte endres. Jeg gikk ganske kjapt over fra svakeste tablett til neste dose (husker ikke navn), og byttet så til bioidentiske preparater heller etter det. Det er da estrogel og utrogestan. Geleen har ikke annet i vedlegget enn en dose, så det er det legen skriver også. Jeg kjenner selv på både humør, nattesvette og verk i ledd når dosen er for liten, så tar jeg litt ekstra. Dere kan fint prøve dere litt frem, det er ikke farlig, og blir dere usikre så hører dere med en gynekolog. Anonymkode: ed2aa...ae8 Det er ingen som kan si at selvmedisinering ikke er farlig. Kun ettertiden kan dømme om dette. Anonymkode: 87e99...68b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:10 #11 Skrevet torsdag kl. 13:10 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ved hvilken alder startet dere på østrogentilskudd? Anonymkode: a1265...f12 Jeg er 50, men burde sikkert ha startet for flere år siden,ut fra symptomene. Hvis det faktisk er hormoner som har skylda da, og det ikke skyldes andre ting 😊 Anonymkode: 794ed...110
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:04 #12 Skrevet torsdag kl. 14:04 Jeg hadde effekt av østrogenspray (og progesteron, siden jeg har intakt livmor) etter noen uker. Hetetokter og nattesvette forsvant. Jeg fikk beskjed om å starte med to sprayer til jeg ev. merket symptombedring og så forsøke om en spray ga tilstrekkelig effekt etter dette. En spray fungerer fint for meg. Jeg har fortsatt redusert energi, men det er tross alt mye bedre enn det var da jeg hadde ørten oppvåkninger per natt. Startet for nesten ett år siden, da var jeg 51. Jeg tålte flerfase p-piller og hormonspiral godt. Anonymkode: d9126...daf
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:53 #13 Skrevet torsdag kl. 14:53 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg hadde effekt av østrogenspray (og progesteron, siden jeg har intakt livmor) etter noen uker. Hetetokter og nattesvette forsvant. Jeg fikk beskjed om å starte med to sprayer til jeg ev. merket symptombedring og så forsøke om en spray ga tilstrekkelig effekt etter dette. En spray fungerer fint for meg. Jeg har fortsatt redusert energi, men det er tross alt mye bedre enn det var da jeg hadde ørten oppvåkninger per natt. Startet for nesten ett år siden, da var jeg 51. Jeg tålte flerfase p-piller og hormonspiral godt. Anonymkode: d9126...daf Hm. Jeg har kun tatt en spray til nå. Skal prøve to pr dag, for å se om det funker 😊 Anonymkode: 794ed...110
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:01 #14 Skrevet torsdag kl. 15:01 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ved hvilken alder startet dere på østrogentilskudd? Anonymkode: a1265...f12 Jeg startet ikke før jeg var 57, da hadde jeg ventet i årevis på at symptomene skulle gå over. Det vil jo gi seg, ikke sant? I alle fall det jeg gikk rundt og trodde. Anonymkode: dbdc5...338
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:01 #15 Skrevet torsdag kl. 15:01 Jeg merket spesielt bedring på hjernetåka etter noen uker. Men det kommer og går litt. Strever fremdeles med våkenetter og tidvis svette (selvom det ble bedre etter en stund). Holdt på ett års tid nå (to sprayer til dagen) Du burde bestille deg en oppfølgingstime etter ca 3 mnd for å finne veien videre. Anonymkode: f8093...248 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 16:07 #16 Skrevet torsdag kl. 16:07 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hm. Jeg har kun tatt en spray til nå. Skal prøve to pr dag, for å se om det funker 😊 Anonymkode: 794ed...110 Glemte å legge til at før jeg gikk til legen, begynte jeg å ta magnesium. Dette hjalp litt, men ikke nok til at det ikke var plagsomt med hetetokter. Jeg har også en jobb der jeg ikke kan nyttiggjøre meg av å ta av et klesplagg for å regulere varmen. Pasientene ville ikke nødvendigvis respondere positivt på en behandler som plutselig, ut av intet, begynner å svette voldsomt midt i behandlingen («er hun så nervøs at hun begynner å stress-svette? Dette må være alvorlig»). 😅 Anonymkode: d9126...daf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå