Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Eller så får mennesker snart ta ansvar for seg selv, det får være måte på hvor mye man skal hjelpe noen å hjelpe seg selv.

Anonymkode: 209cc...61e

Ansvaret forsvinner jo når en har dynget seg ned i nok forbruksgjeld. Jeg pådro meg i overkant av 1,2 mill og fikk gjeldsordning. Denne med 0 i dividende.

Anonymkode: 37b15...c64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig artig med alle disse som drar inn at alt skal forbys, når det er en tråd om spesifikt kredittkort som opprettes.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Forbud mot å vandre ute når det er glatt -tenk på de med svak lårhals, forbud på å høre på musikk - tenk på de som ikke liker musikken din og plusselig kommer på besøk til deg. Forbud mot å spise grønnsaker, tenk på de som ikke liker grønnsaker de kan bli fornærmet.

Nei huff huff, vi må nok forby alt i Norge. Når ikke alle kan bli fornøyd, er det nok best å sørge for at ingen blir det. Da kan vi alle ha det misserabelt og jævelig sammen. :juhu:

Anonymkode: a076f...75f

Ikke glem at det er mange forsømte og mishandlede barn. La oss forby barnefødsler, så er problemet løst.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ser jeg ingen grunn til. Om noen har lyst til å skakkjøre økonomien sin, så fritt frem for min del. Folk må ta ansvar for seg selv og sitt liv

Anonymkode: 96cc6...59c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Forøvrig artig med alle disse som drar inn at alt skal forbys, når det er en tråd om spesifikt kredittkort som opprettes.

Det er prinsippet vi angriper her.. ikke kredittkort i seg selv. Poenget er jo nettopp at skal man forby ting som forårsaker problemer for enkeltmennesker og grupper, så blir det fort vanskelig i samfunnet vårt..

Anonymkode: fc088...fc4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er prinsippet vi angriper her.. ikke kredittkort i seg selv. Poenget er jo nettopp at skal man forby ting som forårsaker problemer for enkeltmennesker og grupper, så blir det fort vanskelig i samfunnet vårt..

Drit i prinsippet, diskuter det konkrete med for og motargument.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei, det ser jeg ingen grunn til. Om noen har lyst til å skakkjøre økonomien sin, så fritt frem for min del. Folk må ta ansvar for seg selv og sitt liv

Anonymkode: 96cc6...59c

Og det klarer de sannsynligvis selv om de ikke får tak i kredittkort også.

Anonymkode: 9525d...d67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Drit i prinsippet, diskuter det konkrete med for og motargument.

Fordi det var snakk om å forby noe, og ikke snakk om stramme til regulering. Regulere kredittkort mer strengere er jeg definitivt veldig for. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om alle kredittkort forsvant i dag, hadde det jo ikke utgjort noe forskjell for dem som har kontroll. Alle fordelsprogrammer kunne lett ha blitt flyttet over til debetkort.

Men ikke sikkerheten ift. svindel. Med tilstrekkelig info om et debetkort, kan en svindler tømme kontoen din. 

Anonymkode: ecc25...487

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes kredittkort er bra for å skille klinten fra hveten. Dumme mennesker som ikke har noe styring på livet sitt vil på en eller annen måte klare å rote det til uansett om det er kredittkort eller noe annet. At man skylder på kredittkortet er det samme som om man skal skylde på kniven for at det finnes mennesker som skader andre med den.

Anonymkode: de88e...f26

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal ting forbys fordi noen ikke takler å bruke det på en fornuftig måte?

Anonymkode: 63058...6bf

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å starte med å forby dumskap?

Anonymkode: 979a4...e3e

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker om ikke et forbud - så et bedre system rundt det enn Gjeldsregisteret er i dag. 

Jeg har snakket med økonomer som sier at om man tar opp mye kreditt på en gang så oppdateres ikke Gjeldsregisteret på øyeblikket. 

Barnet mitt fylte 18 for kort tid siden, og har allerede fått tilbud om kreditt i egen bank, i vår bank hvor det er en sparekonto i hans navn, og i en bank hvor han har en tredje sparekonto som besteforeldre har styrt med. Han kunne få opptil 50.000,- i hver av disse. Om han hadde takket ja til alle disse hadde han altså på 1-2-3 sittet med 150.000,- i gjeld med høy rente. Tenker vi virkelig, selv om alle voksne i utgangspunktet har ansvar for egen økonomi, at det er OK å gi attenåringer denne muligheten til skeivstart?

Anonymkode: bcc73...521

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal ting forbys fordi noen ikke takler å bruke det på en fornuftig måte?

Anonymkode: 63058...6bf

Sånn er det på venstresiden dessverre. 

Anonymkode: 6a0c9...aa3

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker om ikke et forbud - så et bedre system rundt det enn Gjeldsregisteret er i dag. 

Jeg har snakket med økonomer som sier at om man tar opp mye kreditt på en gang så oppdateres ikke Gjeldsregisteret på øyeblikket. 

Barnet mitt fylte 18 for kort tid siden, og har allerede fått tilbud om kreditt i egen bank, i vår bank hvor det er en sparekonto i hans navn, og i en bank hvor han har en tredje sparekonto som besteforeldre har styrt med. Han kunne få opptil 50.000,- i hver av disse. Om han hadde takket ja til alle disse hadde han altså på 1-2-3 sittet med 150.000,- i gjeld med høy rente. Tenker vi virkelig, selv om alle voksne i utgangspunktet har ansvar for egen økonomi, at det er OK å gi attenåringer denne muligheten til skeivstart?

Anonymkode: bcc73...521

Går vel ut fra at du har snakket med 18-åringen din om økonomi lenge før han ble 18.

Vi kan ikke velte alt ansvar over på samfunnet. Vi har selv ansvar for å håndtere vår egen økonomi og lære dette videre til våre barn.

Moren min er kjempeflink med økonomi, men hun tok seg aldri bryet med å lære meg dette. Ikke tok jeg meg bryet om å lære heller og det gikk slik det måtte gå. Jeg gikk skikkelig på trynet. Ikke bare en, men to ganger. Siste gangen holdt jeg på å miste alt.

Og derfra har jeg gått til å nå ha stålkontroll og bruker ikke annet enn kredittkort. Og i tillegg i gang med utdannelse som økonom.

I stedet for å forby kredittkort eller endre vilkår, ville det etter mitt syn vært mye bedre å fått inn privatøkonomi i matteundervisningen. Hadde vært mer reelt enn epler og bananer til 2 og 4 kr. Lære å budsjettere.

Anonymkode: 4ac4d...673

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
nojac skrev (På 8.1.2026 den 13.43):

Jeg bruker alltid kredittkort  - forstår egentlig ikke hvorfor så mange med kontroll på økonomien velger å betale 300 kroner for et debetkort når kredittkortet er gratis og har så mange fordeler. 

I enkelte sammenhenger må jeg bruke debetkort, blant annet hos lege. Alternativet er faktura med fakturagebyr. Noen gavekort kan heller ikke kjøpes med kredittkort, og det må jeg iblant kjøpe i jobbsammenheng (og få igjen). 

Men jeg bruker stort sett kun kredittkort jeg også, altså. Bare nødt til å ha et enkelt debetkort som backup. 

Anonymkode: 37731...758

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes kredittkort er bra for å skille klinten fra hveten. Dumme mennesker som ikke har noe styring på livet sitt vil på en eller annen måte klare å rote det til uansett om det er kredittkort eller noe annet. At man skylder på kredittkortet er det samme som om man skal skylde på kniven for at det finnes mennesker som skader andre med den.

Anonymkode: de88e...f26

Enig.

Har en nær slektning som er spillegal, han har gjeld oppover ørene, men har aldri hatt kredittkort. 

Anonymkode: 22953...aaa

AnonymBruker
Skrevet

Er begge parter enige og myndige, så skal det være lovlig, mener jeg. 

Jeg vil ha det, og banken vil gi det til meg. Derfor burde det være lovlig.

Anonymkode: f463e...7ab

AnonymBruker
Skrevet

Ellers er jeg jo i prinsippet enig i at kredittkort er med på å øke forskjeller, ved at de stort sett brukes av de med best og de med dårligst kontroll på økonomien sin. De med dårligst kontroll, som pådrar seg kredittgjeld, subsidierer i praksis de med god kontroll som betaler null i rente og likevel får en del fordeler.

Men jeg kan ikke skjønne hvorfor løsningen i så fall skulle være å senke maksimal rente til en rente som fortsatt er skyhøy, og som hvis noe antagelig heller vil få flere med svak impulskontroll til å vurdere kredittkort. I tillegg går det nå også en grense for hva myndighetene skal blande seg i. Det er krav om at renter oppgis tydelig, og det er fint, men å sette grenser for disse rentene synes jeg blir i overkant. 

Strengere krav for å innvilges kreditter av ulike typer, hvis det i dag vurderes å være for enkelt, kan jeg derimot være med på. Nå tror jeg de som roter det til mest vil klare å rote det til uansett, de hopper over gjerdet der det er lavest, men den slags tiltak kan jeg i hvert fall forstå begrunnelsen for. Jeg forstår jo også at dyp kredittgjeld har en menneskelig kostnad, og at det forsåvidt også har en samfunnsøkonomisk kostnad når flere må ha gjeldsordning (som vi andre indirekte betaler for) eller rett og slett blir syke av alt stresset.

Så tenker jeg til syvende og sist at det må være lov å gjøre både kloke og mindre kloke økonomiske vurderinger, sånn innenfor rimelighetens grenser. De som virkelig mister helt kontrollen kan man godt forsøke å avskjære fra alle steder de kan drite seg ut, men da tviler jeg på at det å gi dem 15% rente på kredittgjeld hjelper noe som helst. 

Anonymkode: 37731...758

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da burde man egentlig ha forbudt Internett også da. I alle fall for en god del av befolkningen. 

Med tanke på all dumskapen som blir skrevet på forskjellige sosiale medier eller debatt-forum, så burde folk flest sluppet å lese all mulig gørr som blir skrevet overalt. 

Anonymkode: 553c1...310

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...