Gå til innhold

Kostskole i utlandet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke alle som skriker opp om at dette er en dårlig ide eller at vi er dårlige omsorgspersoner som vurderer dette. Vårt barn er skoleflinkt og modig og vi vurderer å sende henne utenlands neste år (da er hun 11.) Vi ser at den norske skolen holder flinke unger tilbake og vi ønsker det beste for vårt. 

Noen som vil dele erfaringer? Takk.

Anonymkode: 501e1...eed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Send henne til Oslo:

Oslo International School

Anonymkode: 439a1...5a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er utlandet vi spør om. Hvorfor leser dere ikke innleggene før dere svarer?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ønsker ikke alle som skriker opp om at dette er en dårlig ide eller at vi er dårlige omsorgspersoner som vurderer dette. Vårt barn er skoleflinkt og modig og vi vurderer å sende henne utenlands neste år (da er hun 11.) Vi ser at den norske skolen holder flinke unger tilbake og vi ønsker det beste for vårt. 

Da ønsker hun å bo borte regner jeg med ?

Anonymkode: ad7f0...396

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Send henne til Oslo:

Oslo International School

Er og international skole på gjøvik og

Anonymkode: 42ded...1d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er og international skole på gjøvik og

Anonymkode: 42ded...1d5

Det var ikke det TS spurte om, så vi må holde oss til temaet ;) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det beste for barn er å være med foreldrene sine.

Anonymkode: 66c63...b2a

• Liker 20
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Fint om dere slutter å foreslå ting jeg ikke spør om. Takk.

Vi drøfter dette først. Spør henne dersom vi tenker tanken er god. Ønsker ikke barnet dette, blir hun i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Vi drøfter dette først. Spør henne dersom vi tenker tanken er god. Ønsker ikke barnet dette, blir hun i Norge.

Hvilket land tenker dere på da? Kan jeg anta England? 

Flere jeg kjenner som er expats i andre land sender sine barn på kostskole i England. Jeg ville selv aldri gjort det fordi rus er svært utbredt der, og i langt yngre alder enn i Norge. To av de seks barna jeg vet om, har også opplevd misbruk og grooming av flere ansatte. 

Anonymkode: 68ef0...bfe

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fullstendig off topic, men hvordan i alle dager kan du som forelder sende bort et barn som så vidt har fylt 11?

• Liker 19
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket land tenker dere på da? Kan jeg anta England? 

Flere jeg kjenner som er expats i andre land sender sine barn på kostskole i England. Jeg ville selv aldri gjort det fordi rus er svært utbredt der, og i langt yngre alder enn i Norge. To av de seks barna jeg vet om, har også opplevd misbruk og grooming av flere ansatte. 

Anonymkode: 68ef0...bfe

Ja, England. Faren er engelsk. 

Takk for erfaringer. Noterer meg dem.

AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig off topic, men hvordan i alle dager kan du som forelder sende bort et barn som så vidt har fylt 11?

Vi er nok ikke sånne overbeskyttende droneforeldre. Vi er mye det aktuelle landet og barnet har slekt der. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Kostskolene i England krever jo ikke at du er engelsk statsborger feks, men det koster jo deretter. Hvis du vil ha gode vurderinger ville jeg tatt kontakt med den franske eller tyske skolen i Norge, de har nok et nettverk av samarbeidsskoler.

Men som mor til en med særlig høyt læringspotensiale (testet wisc til topp 2-5%) så opplever jeg at det finnes tilbud om man undersøker og trykker på litt. Mitt barn var på talentsenter realfag på ungdomsskolen, og hospiterte på et fag i semesteret på universitetet her vi bor (innenfor  ingeniør studier). Ungdommen går nå på videregående og de har tilrettelagt godt med at hen fikk ta 2.klassefag parallelt i 1. Klasse slik at hen får tatt alle realfagene som tilbys i løpet av videregående. I tillegg til at hen fortsatt hospiterer på universitetet, nå i matematikk. 

Endret av Summeer
  • Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (Akkurat nå):

Kostskolene i England krever jo ikke at du er engelsk statsborger feks, men det koster jo deretter. Hvis du vil ha gode vurderinger ville jeg tatt kontakt med den franske eller tyske skolen i Norge, de har nok et nettverk av samarbeidsskoler.

Men som mor til en med særlig høyt læringspotensiale (testet wisc til topp 2-5%) så opplever jeg at det finnes tilbud om man undersøker og trykker på litt. Mitt barn var på talentsenter realfag på ungdomsskolen, og hospiterte på et fag i semesteret på universitetet her vi bor (innenfor  ingeniør studier). Ungdommen går nå på videregående og de har tilrettelagt godt med at hen fikk ta 2.klassefag parallelt i 1. Klasse slik at hen får tatt alle realfagene som tilbys i løpet av videregående. I tillegg til at hen fortsatt hospiterer på universitetet i matematikk. 

Takk for erfaringer. 

Vi har råd :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, England. Faren er engelsk. 

Takk for erfaringer. Noterer meg dem.

Jeg har bodd mesteparten av mitt voksne liv i England, har engelsk kone og dermed selvfølgelig halvt engelske barn. Jeg hadde ikke vurdert det om vi så fortsatt bodde i England. Grunnen er helt enkelt at jeg kjenner for mange som har vært igjennom kostskolene. På mitt studenthjem var det fire. 

1. Gutt. Oppga massiv mobbing både fysisk og psykisk gjennom hele oppholdet, fortalt at det var for hans eget beste av lærerene. Fullførte aldri studiene. Ble tilslutt barne ig ungdomsarbeider. 

2. Jente. Fortalte at hun hadde hatt det ok på kostskolen, foreldrene hennes var uansett av det kjølige slaget. Droppet ut av universitetet etter ett år. Driver nå med noe coaching greier. 

3. Gutt. Veldig hyggelig og omgjengelig som hadde hatt det fint på kostskole, men fikset ikke friheten etterpå på universitetet og endte opp med heftig rus. Droppet ut, men fullførte jusstudiet noen år senere.  

4. Gutt. Var veldig fan av kostskolesystemet og det gikk tilsynelatende greit på universitetet, men møtte veggen under master grad og følte han sviktet forventningene. I dag lærer. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor flytter dere ikke bare til utlandet sammen med barnet deres? 

Sveits har flere gode kostskoler.

Anonymkode: d7994...270

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (8 minutter siden):

Jeg har bodd mesteparten av mitt voksne liv i England, har engelsk kone og dermed selvfølgelig halvt engelske barn. Jeg hadde ikke vurdert det om vi så fortsatt bodde i England. Grunnen er helt enkelt at jeg kjenner for mange som har vært igjennom kostskolene. På mitt studenthjem var det fire. 

1. Gutt. Oppga massiv mobbing både fysisk og psykisk gjennom hele oppholdet, fortalt at det var for hans eget beste av lærerene. Fullførte aldri studiene. Ble tilslutt barne ig ungdomsarbeider. 

2. Jente. Fortalte at hun hadde hatt det ok på kostskolen, foreldrene hennes var uansett av det kjølige slaget. Droppet ut av universitetet etter ett år. Driver nå med noe coaching greier. 

3. Gutt. Veldig hyggelig og omgjengelig som hadde hatt det fint på kostskole, men fikset ikke friheten etterpå på universitetet og endte opp med heftig rus. Droppet ut, men fullførte jusstudiet noen år senere.  

4. Gutt. Var veldig fan av kostskolesystemet og det gikk tilsynelatende greit på universitetet, men møtte veggen under master grad og følte han sviktet forventningene. I dag lærer. 

Takk for relevante erfaringer. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor flytter dere ikke bare til utlandet sammen med barnet deres? 

Sveits har flere gode kostskoler.

Anonymkode: d7994...270

Nå svarer du på ting jeg ikke spør om igjen. Vi skal være i Norge ja. 

England er landet.

AnonymBruker
Skrevet

Nå svarer du på ting jeg ikke spør om igjen. Vi skal være i Norge ja. 

England er landet.

Da burde du vel ha det i overskriften? «kostskole i England».

Om mannen er engelsk så kjenner han vel til eller har venner og bekjente som kan anbefale kostskoler der?

Anonymkode: 18433...9e6

• Liker 11
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Da burde du vel ha det i overskriften? «kostskole i England».

Om mannen er engelsk så kjenner han vel til eller har venner og bekjente som kan anbefale kostskoler der?

Anonymkode: 18433...9e6

Ja, men å hente kunnskap utenfor oss selv er bestandig nyttig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...