Gå til innhold

Ny matpyramide i USA

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tatt ut av en episode av south park, som kom ut for 11 år siden... 

Anonymkode: 9f80b...236

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

During a press conference on Wednesday, Health and Human Services Secretary Robert F. Kennedy Jr. showed the FDA's new food pyramid.

Anonymkode: 9f80b...236

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tenker over det, har jeg faktisk aldri sett på en matpyramide i mitt liv med det målet å følge den. Jeg har nok blitt vist matpyramider, men det har alltid vært uvesentlig info for meg, og er det fortsatt.

Anonymkode: f22b9...8a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2026 den 20.55):

Den nye matpyramiden i USA fokuserer på ren mat og setter rødt kjøtt, hvitt kjøtt, melk, ost og grønnsaker øverst, og fullkorn nederst. Endelig fokus på ren og sunn mat! 

f_webp

Hva synes du?

Anonymkode: 912e2...ad2

Ja, endelig noen som har skjønt det og som ikke lar lobbyisme vinne over hva som er riktig. 

Anonymkode: e8775...f15

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, endelig noen som har skjønt det og som ikke lar lobbyisme vinne over hva som er riktig. 

Anonymkode: e8775...f15

Neida....sikkert helt kosher dette, for kjøttindustrien har aldri drevet med lobbyisme. :

"Since 1977, for example, under pressure from meat producers, federal dietary advice has evolved from "decrease consumption of meat" to "have two or three (daily) servings.""

Fra artikkelen "Food lobbies, the food pyramid, and U.S. nutrition policy"
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8375951/

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Neida....sikkert helt kosher dette, for kjøttindustrien har aldri drevet med lobbyisme. :

"Since 1977, for example, under pressure from meat producers, federal dietary advice has evolved from "decrease consumption of meat" to "have two or three (daily) servings.""

Fra artikkelen "Food lobbies, the food pyramid, and U.S. nutrition policy"
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8375951/

Alle industrier driver med lobby. Det er naivt å tro noe annet.

Men denne gruppa ser ut til å ha mye mindre økonomiske bånd enn forrige gruppe der 19 av 20 hadde økonomiske bånd til Coca-Cola, Kellogg, Kraft, General Mills, soyaindustrien, ideologiske lobbygrupper som fremmer et vegansk kosthold osv.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35311630/

Anonymkode: 912e2...ad2

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2026 den 21.04):

Amerikanske matlagings videoer på TikTok er min favoritt underholdning. Amerikanere bruker aldri rene produkter, ingredienser til å lage mat. Alt mat er industrialisert til sinnsyke grader. Matlaging er bare åpne ulike bokser og lass og pøse de sammen. Og veldig mange har ikke engang mulighet til å kjøpe råvarer der de bor, må kjøre veldig langt. Så vet ikke, jeg tror de trenger å fokusere på ren mat men hvordan begynne, når hele matindustrien er bygd for å bruke kornsyrup i absolutt alt. 

Anonymkode: 158b7...37b

Hahaha SÅ enig! 

Og bare loff eller lyse baguetter (men nå er jo vi nordmenn litt unike på alt grovbrødet vi spiser da) og så så mye smeltet ost på absolutt alt. Jeg elsker smeltet ost jeg også altså, men det finnes en tid og sted for alt. Og riktig mengde. 

Anonymkode: 78001...853

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...