AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:32 #21 Skrevet lørdag kl. 08:32 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fisk er enten feit laks eller tunfisk på boks, got it.. Anonymkode: 60df5...ebb En diger kladd med smør er veldig sentral også 😁 Anonymkode: 1f7bb...27f 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:33 #22 Skrevet lørdag kl. 08:33 AnonymBruker skrev (På 8.1.2026 den 21.04): Amerikanske matlagings videoer på TikTok er min favoritt underholdning. Amerikanere bruker aldri rene produkter, ingredienser til å lage mat. Alt mat er industrialisert til sinnsyke grader. Matlaging er bare åpne ulike bokser og lass og pøse de sammen. Og veldig mange har ikke engang mulighet til å kjøpe råvarer der de bor, må kjøre veldig langt. Så vet ikke, jeg tror de trenger å fokusere på ren mat men hvordan begynne, når hele matindustrien er bygd for å bruke kornsyrup i absolutt alt. Anonymkode: 158b7...37b Same. Du tror først det må være kødd. Stakkars arme folk. Anonymkode: e76ac...c59 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:34 #23 Skrevet lørdag kl. 08:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En diger kladd med smør er veldig sentral også 😁 Anonymkode: 1f7bb...27f Haha ja jeg misset den nesten! Utrolig mye fett i denne pyramiden, fet kjøtt og fisk, helmelk, nøtter mandler med mye fett osv, summen av alt er intens. Anonymkode: 60df5...ebb 3
Hareena Skrevet lørdag kl. 08:39 #24 Skrevet lørdag kl. 08:39 Det er nesten underholdene morsomt å lese om generaliseringen av amerikanere her inne. Landet er jo et kjempestort kontinent befolket fra alle verdenshjørner. Jeg er ofte i California og matbutikkene det mest spennende shoppingmålet. Koreanske, indiske, meksikanske og økologiske supermarkeder med et helt uten sidestykke utrolig utvalg av matvarer, mye du knapt kan navnet på. Jada, nordmenn vet best (Kiwi er topp) og amerikanere er tilbakestående (Whole Foods, hva er det?) 2 1 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:44 #25 Skrevet lørdag kl. 08:44 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En diger kladd med smør er veldig sentral også 😁 Anonymkode: 1f7bb...27f Så nylig ei som laget seg en singel porsjon med pasta. Litt penne. 250 g smør. En hel gedigen pose cheddar og en gedigen parmesan. Så litt salt og pepper fra kverner med motor og lys.🫣🤣🤣 Hun var skikkelig lur i blikket når hun delte at hemmeligheten var å ta en øse med pastavann sammen med osten. Anonymkode: e76ac...c59 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:44 #26 Skrevet lørdag kl. 08:44 Hareena skrev (3 minutter siden): Det er nesten underholdene morsomt å lese om generaliseringen av amerikanere her inne. Landet er jo et kjempestort kontinent befolket fra alle verdenshjørner. Jeg er ofte i California og matbutikkene det mest spennende shoppingmålet. Koreanske, indiske, meksikanske og økologiske supermarkeder med et helt uten sidestykke utrolig utvalg av matvarer, mye du knapt kan navnet på. Jada, nordmenn vet best (Kiwi er topp) og amerikanere er tilbakestående (Whole Foods, hva er det?) Og jeg kjenner en amerikaner som spiser potetgull til mellommåltid, en annen familie som kjøper ferdigmiddag hver dag fordi de ikke har råd til å kjøpe rene råvarer og lage mat av det. Som du sier usa er et stort land, veldig mange bor ikke i California hvor det et masse spennende marked og butikker, og når deres generelle pyramide inneholder fisk på boks og det som ser ut som entrecôte, sier det litt om landets generelle gjennomsnittlige kosthold Anonymkode: 60df5...ebb 8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:47 #27 Skrevet lørdag kl. 08:47 Hareena skrev (2 minutter siden): Det er nesten underholdene morsomt å lese om generaliseringen av amerikanere her inne. Landet er jo et kjempestort kontinent befolket fra alle verdenshjørner. Jeg er ofte i California og matbutikkene det mest spennende shoppingmålet. Koreanske, indiske, meksikanske og økologiske supermarkeder med et helt uten sidestykke utrolig utvalg av matvarer, mye du knapt kan navnet på. Jada, nordmenn vet best (Kiwi er topp) og amerikanere er tilbakestående (Whole Foods, hva er det?) Du har rett i det, jeg har vært en del i USA og maten er veldig variert. Mange spiser nok mer grønnsaker enn det som generelt er vanlig i Norge. På den annen side har jeg arvet en amerikansk kokebok fra 1960-tallet, så jeg skjønner hvor mytene kommer fra. Før tiktok, altså. Anonymkode: 1f7bb...27f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:50 #28 Skrevet lørdag kl. 08:50 Set ut som applebees har hevet seg på siste utgaven og Anonymkode: 60df5...ebb 3
thomH Skrevet lørdag kl. 08:58 #29 Skrevet lørdag kl. 08:58 Virker fornuftig. Matvarene de trekker frem her er åpenbart det som bør være grunnlaget i et sunt kosthold. 2
Hareena Skrevet lørdag kl. 08:59 #30 Skrevet lørdag kl. 08:59 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): En diger kladd med smør er veldig sentral også 😁 Anonymkode: 1f7bb...27f Hva er feil med smør? 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:06 #31 Skrevet lørdag kl. 09:06 Hareena skrev (5 minutter siden): Hva er feil med smør? Det er ikke noe feil med smør, det er lite feil med denne pyramiden hver for seg på en måte, men summen av alt dette i hoveddelen, og den eneste andre fisken bortsett fra rød fet laks, er tunfisk på boks. Det skriker jo kjørt kolesterol av hele greia. Fett er sunt ja, og bør være en del av kostholdet, men ikke dominere det. Anonymkode: 60df5...ebb 3 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:13 #32 Skrevet lørdag kl. 09:13 Hareena skrev (31 minutter siden): Det er nesten underholdene morsomt å lese om generaliseringen av amerikanere her inne. Landet er jo et kjempestort kontinent befolket fra alle verdenshjørner. Jeg er ofte i California og matbutikkene det mest spennende shoppingmålet. Koreanske, indiske, meksikanske og økologiske supermarkeder med et helt uten sidestykke utrolig utvalg av matvarer, mye du knapt kan navnet på. Jada, nordmenn vet best (Kiwi er topp) og amerikanere er tilbakestående (Whole Foods, hva er det?) Du har vært litt i California og er USA ekspert? California er vel det stedet som representerer landet minst av alle steder. Anonymkode: e76ac...c59 7 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:16 #33 Skrevet lørdag kl. 09:16 Hareena skrev (34 minutter siden): Det er nesten underholdene morsomt å lese om generaliseringen av amerikanere her inne. Landet er jo et kjempestort kontinent befolket fra alle verdenshjørner. Jeg er ofte i California og matbutikkene det mest spennende shoppingmålet. Koreanske, indiske, meksikanske og økologiske supermarkeder med et helt uten sidestykke utrolig utvalg av matvarer, mye du knapt kan navnet på. Jada, nordmenn vet best (Kiwi er topp) og amerikanere er tilbakestående (Whole Foods, hva er det?) Når man snakker om kostholsråd osv så er jo det på befolkningsnivå man diskuterer, ikke det selvsagt er store varisasjoner i kostholdet, som det jo også er i Norge. Men faktum er at USA er det landet der folk spiser mest ultraprossesert mat. Anonymkode: 678e2...7da 3 1
Bælfeit Skrevet lørdag kl. 09:28 #34 Skrevet lørdag kl. 09:28 AnonymBruker skrev (På 8.1.2026 den 21.27): Du henviser altså til landet der kongressen kategoriserte pizza til skolebarn som en grønnsak, fordi det er tomatpuré på… Anonymkode: cef5e...950 Tomat er en frukt.
Hareena Skrevet lørdag kl. 09:28 #35 Skrevet lørdag kl. 09:28 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): veldig mange bor ikke i California Det er sant, bare 40 millioner.
Hareena Skrevet lørdag kl. 10:27 #36 Skrevet lørdag kl. 10:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har vært litt i California og er USA ekspert? California er vel det stedet som representerer landet minst av alle steder. Anonymkode: e76ac...c59 Nei, jeg er ingen USA ekspert og har heller ikke lansert meg selv som det. Når jeg tenker meg om er jeg faktisk ikke ekspert på noe som helst, men jeg ønsket å nyansere bildet litt og ta brodden av den verste norske selvgodheten. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:12 #37 Skrevet lørdag kl. 11:12 Den er snudd på hodet, og fått veldig mye kritikk. Men når er vel ikke akkurat helseministeren i USA den skarpeste kniven i skuffen. Anonymkode: 3dfed...0c7 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:22 #38 Skrevet lørdag kl. 16:22 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du har rett i det, jeg har vært en del i USA og maten er veldig variert. Mange spiser nok mer grønnsaker enn det som generelt er vanlig i Norge. På den annen side har jeg arvet en amerikansk kokebok fra 1960-tallet, så jeg skjønner hvor mytene kommer fra. Før tiktok, altså. Anonymkode: 1f7bb...27f Så dette begrepet som brukes i dagligtale i USA, Standard American Diet (SAD) er en myte? Et søk på "what is the SAD diet" gir utrolig mange treff på Google, fra ærneringsspesialister, nyhetskanaler, forskningspubliseringer etc. "The Standard American Diet is typically characterized by high consumption of refined sugars, saturated fats, processed foods, and a lack of whole, nutrient-dense foods. This type of diet often contributes to a range of health issues, including obesity, heart disease, and diabetes." https://drkimberlyspair.com/transitioning-away-from-the-standard-american-diet-a-path-to-healthier-living/ At det finnes mange som spiser annerledes i USA vet jeg, det er også siden over et eksempel på sammen med alle de andre treffene fra sider som er laget av helsebevisste folk, men "standarddietten", det som folk flest spiser, består faktisk av mye ferdigmat som er full i fett, tilsetningsstoffer og raffinert sukker. Anonymkode: f22b9...8a7 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:37 #39 Skrevet lørdag kl. 16:37 Her har de fått til noe, måtte Norge følge etter fort som fy! Men noen må være først. Anonymkode: d5040...4d2 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå