AnonymBruker Skrevet 7. januar #1 Skrevet 7. januar Den nye matpyramiden i USA fokuserer på ren mat og setter rødt kjøtt, hvitt kjøtt, melk, ost og grønnsaker øverst, og fullkorn nederst. Endelig fokus på ren og sunn mat! Hva synes du? Anonymkode: 912e2...ad2 4 3 6
RedBull91 Skrevet 7. januar #3 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TDS om 3... 2... 1... Anonymkode: 19a08...290 ?
AnonymBruker Skrevet 7. januar #4 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TDS om 3... 2... 1... Anonymkode: 19a08...290 Anonymkode: 3dfed...0c7 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:04 #5 Skrevet torsdag kl. 20:04 Amerikanske matlagings videoer på TikTok er min favoritt underholdning. Amerikanere bruker aldri rene produkter, ingredienser til å lage mat. Alt mat er industrialisert til sinnsyke grader. Matlaging er bare åpne ulike bokser og lass og pøse de sammen. Og veldig mange har ikke engang mulighet til å kjøpe råvarer der de bor, må kjøre veldig langt. Så vet ikke, jeg tror de trenger å fokusere på ren mat men hvordan begynne, når hele matindustrien er bygd for å bruke kornsyrup i absolutt alt. Anonymkode: 158b7...37b 11 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:10 #6 Skrevet torsdag kl. 20:10 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Amerikanske matlagings videoer på TikTok er min favoritt underholdning. Amerikanere bruker aldri rene produkter, ingredienser til å lage mat. Alt mat er industrialisert til sinnsyke grader. Matlaging er bare åpne ulike bokser og lass og pøse de sammen. Og veldig mange har ikke engang mulighet til å kjøpe råvarer der de bor, må kjøre veldig langt. Så vet ikke, jeg tror de trenger å fokusere på ren mat men hvordan begynne, når hele matindustrien er bygd for å bruke kornsyrup i absolutt alt. Anonymkode: 158b7...37b Når de finner frem den store aliminiumsforma, da vet du det skal lages noe snadder🤣🤣🤣 Anonymkode: 61716...886 11 7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:13 #7 Skrevet torsdag kl. 20:13 At det er nok om USA og at deres kostholdsråd er helt uinteressante - da forskjellene mellom norsk og amerikansk kosthold til dels er ekstrem forskjellig på befolkningsnivå. Anonymkode: 678e2...7da 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:18 #8 Skrevet torsdag kl. 20:18 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Amerikanske matlagings videoer på TikTok er min favoritt underholdning. Amerikanere bruker aldri rene produkter, ingredienser til å lage mat. Alt mat er industrialisert til sinnsyke grader. Matlaging er bare åpne ulike bokser og lass og pøse de sammen. Og veldig mange har ikke engang mulighet til å kjøpe råvarer der de bor, må kjøre veldig langt. Så vet ikke, jeg tror de trenger å fokusere på ren mat men hvordan begynne, når hele matindustrien er bygd for å bruke kornsyrup i absolutt alt. Anonymkode: 158b7...37b Altså. Jeg mister matlysten av de videoene der. Anonymkode: 89bef...2db 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:21 #9 Skrevet torsdag kl. 20:21 Amerikaner sliter vel mye mer med overvekt enn nordmenn? Så jeg tror ikke deres matpyramide er noe vi bør kopiere. Jeg vet ikke om amerikanere følger kostrådene heller. Så selve pyramiden er kanskje ikke så interessant. Anonymkode: f934b...8da 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:27 #10 Skrevet torsdag kl. 20:27 Du henviser altså til landet der kongressen kategoriserte pizza til skolebarn som en grønnsak, fordi det er tomatpuré på… Anonymkode: cef5e...950 12 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:28 #11 Skrevet torsdag kl. 20:28 AnonymBruker skrev (På 7.1.2026 den 19.55): Den nye matpyramiden i USA fokuserer på ren mat og setter rødt kjøtt, hvitt kjøtt, melk, ost og grønnsaker øverst, og fullkorn nederst. Endelig fokus på ren og sunn mat! Hva synes du? Anonymkode: 912e2...ad2 Er den bærekraftig tenker jeg? Anonymkode: 946ee...a4f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:32 #12 Skrevet torsdag kl. 20:32 Amerikanerne er det smarteste folkeslaget, så de må vi høre mer på. bra! Anonymkode: 5f43c...d3d 2 2
Fru Uperfekt Skrevet torsdag kl. 20:33 #13 Skrevet torsdag kl. 20:33 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Amerikanske matlagings videoer på TikTok er min favoritt underholdning. Amerikanere bruker aldri rene produkter, ingredienser til å lage mat. Alt mat er industrialisert til sinnsyke grader. Matlaging er bare åpne ulike bokser og lass og pøse de sammen. Og veldig mange har ikke engang mulighet til å kjøpe råvarer der de bor, må kjøre veldig langt. Så vet ikke, jeg tror de trenger å fokusere på ren mat men hvordan begynne, når hele matindustrien er bygd for å bruke kornsyrup i absolutt alt. Anonymkode: 158b7...37b Nå kjenner jeg tremmelig mange amerikanere og de kjører så ren som mulig mat ikke sånn rage bait som på feks TT 4 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:05 #14 Skrevet torsdag kl. 21:05 Den der skjønte jeg ingenting av, så her er det vanskelig å ha en mening. For meg ser det ut som en masse matvarer i et sant virrvarr inne i en trekant. Hva er poenget, bare at man bør spise variert? Anonymkode: 1f7bb...27f 6 1
NoaideBiehtar Skrevet fredag kl. 07:11 #15 Skrevet fredag kl. 07:11 Ernæringsfysiologen forklarer hvorfor disse rådene er svært lite troverdige. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:11 #16 Skrevet fredag kl. 20:11 "A group of researchers that formed the scientific basis of new dietary guidelines included people with financial ties to the beef and dairy industries, as well as food companies and other groups." https://www.statnews.com/2026/01/07/new-dietary-guidelines-review-panel-financial-ties-beef-dairy-industry/ Og folk må skjønne at vi er primater, ikke katter. Dette sinnssyke proteinfokuset kommer til å ødelegge nyrene, leveren og hjertet til folk. Anonymkode: f22b9...8a7 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:24 #17 Skrevet lørdag kl. 08:24 AnonymBruker skrev (På 8.1.2026 den 21.04): Amerikanske matlagings videoer på TikTok er min favoritt underholdning. Amerikanere bruker aldri rene produkter, ingredienser til å lage mat. Alt mat er industrialisert til sinnsyke grader. Matlaging er bare åpne ulike bokser og lass og pøse de sammen. Og veldig mange har ikke engang mulighet til å kjøpe råvarer der de bor, må kjøre veldig langt. Så vet ikke, jeg tror de trenger å fokusere på ren mat men hvordan begynne, når hele matindustrien er bygd for å bruke kornsyrup i absolutt alt. Anonymkode: 158b7...37b Hehe, har du eksempel på en slik video? Jeg har også lurt litt på det. Jeg har forstått det slik at veldig mye mat i USA er tuklet med. Til og med ferske grønnsaker man får der borte, er veldig genmanipulerte og monotone i næringssammensetningen fordi alt skal være så hurtigvoksende og ha de riktige egenskapene. Så det som en gang var en helt vanlig sunn løk, er avlet frem for maksimal sødme og for å vokse raskt. Så om man analyserer næringsstoffene så er en amerikansk løk mindre sunn enn tilsvarende dyrket i europa. Jeg har alltid tenkt at USA er et sånt "condiment" land. Altså at de lesser ned maten med alt mulig av ferdigsauser der den ene skal overdøve den andre, og alt har veldig kraftige smaker. Jeg fikk servert noe som skulle være verdens beste hamburger (i Norge). Det var da på et sted som har sånn fancy hamburger med pinne gjennom for å holde den sammen. Det var bare klint inn med alle mulige sukkersauser. Sirup på brødet, sprøstekt løk, løkringer, klissete BBQ-sauser, overlesset med bacon og cheddasost osv. Men ikke en eneste ingrediens som føltes frisk på noen som helst måte. Jeg tenkte bare at dette er så amerikansk og usunt som man får det. Og at neste gang vil jeg heller gå på en helt vanlig bensinstasjon som selger helt vanlig norsk hamburger med ferske grønnsaker og minimalt med dominerende dressing. Ingen smaker som prøver å utkonkurrere hverandre. I Europa har vi heldigvis litt mer nyanserte smaker. Enkelt men godt, og sunt Anonymkode: 3036f...6f9 4 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:27 #18 Skrevet lørdag kl. 08:27 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og at neste gang vil jeg heller gå på en helt vanlig bensinstasjon som selger helt vanlig norsk hamburger med ferske grønnsaker og minimalt med dominerende dressing. Ingen smaker som prøver å utkonkurrere hverandre. Enig. Spiser med glede på utvalgte gatekjøkken i Norge. Varmt og ferskt brød, en god dressing, salat, løk, tomat og sylteagurk. Med en god ost (ekte ost) og rent kjøtt. Får ikke bedre (god pris også) burger enn det, bortsett fra hjemmelaget da. Anonymkode: 4889a...e28 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:29 #19 Skrevet lørdag kl. 08:29 Fisk er enten feit laks eller tunfisk på boks, got it.. Anonymkode: 60df5...ebb 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:31 #20 Skrevet lørdag kl. 08:31 AnonymBruker skrev (På 8.1.2026 den 21.04): Amerikanske matlagings videoer på TikTok er min favoritt underholdning. Amerikanere bruker aldri rene produkter, ingredienser til å lage mat. Alt mat er industrialisert til sinnsyke grader. Matlaging er bare åpne ulike bokser og lass og pøse de sammen. Og veldig mange har ikke engang mulighet til å kjøpe råvarer der de bor, må kjøre veldig langt. Så vet ikke, jeg tror de trenger å fokusere på ren mat men hvordan begynne, når hele matindustrien er bygd for å bruke kornsyrup i absolutt alt. Anonymkode: 158b7...37b Selv om det er noe sant i dette, er nok de tik-tok filmene mest "rage bait", altså ren trolling for å gjøre folk irriterte. I tillegg deler jo mange de verste videoene fordi de er morsomme, så de sprer seg fort. Anonymkode: 1f7bb...27f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå