Gå til innhold

Luftfuktighet vinter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, har et sånn billig hygrometer Beurer som stadig viser LL fra Clas nå som det er vinter.

Den er god på temperatur, men lurer på om den er like nøye når det gjelder fuktighet..

Når den viser dette så og si hele tiden. Bør jeg stole på at den stemmer og evt kjøpe luftfukter?

Anonymkode: 2a522...ed4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket er det?

Anonymkode: c9f8c...754

Skrevet

Bor du en kald plass. Så vil der kanskje komme ned i 10-15 % RH. Hvi du i tillegg har ventilasjonsanlegg. Så vil innblåst luft bli enda tørrere. Så luftfukter er ikke dumt. Kan og sette en gryte vann på laveste stille på komfyr, eller på vedovn

• Liker 1
Skrevet
Soft mann skrev (Akkurat nå):

Bor du en kald plass. Så vil der kanskje komme ned i 10-15 % RH. Hvi du i tillegg har ventilasjonsanlegg. Så vil innblåst luft bli enda tørrere. Så luftfukter er ikke dumt. Kan og sette en gryte vann på laveste stille på komfyr, eller på vedovn

Har kun sånne klaff/klappventiler. Men er ganske kaldt her ja, -20 på morgenen i dag 🥶

Skrevet

Med så lave temperaturer så er de nok veldig lav fuktighet i luften ja.

fyrer med vp eller ved?

• Liker 1
Skrevet
Soft mann skrev (Akkurat nå):

Med så lave temperaturer så er de nok veldig lav fuktighet i luften ja.

fyrer med vp eller ved?

En god blanding, dvs har ikke fått inn varmepumpe enda, da jeg nylig flyttet inn her.

I dag ved, ellers har det holdt med bare panelovn + ovn på gulvet

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan slår man den av/på? Bare ta ut batteriene?

Ja hvis den ikke har av/på knapp hadde jeg bare tatt ut batteriet litt

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har denne, når denne viser LL må jeg slå den av og på, så måler den igjen, fuktighet er veldig lav nå som det er tørt og kaldt

https://www.clasohlson.com/no/Digital-vaerstasjon-med-fargeskjerm/p/36-8992

Beklager, så ikke at du hadde linket til en annen, trodde du mente du hadde lik som meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En god blanding, dvs har ikke fått inn varmepumpe enda, da jeg nylig flyttet inn her.

I dag ved, ellers har det holdt med bare panelovn + ovn på gulvet

Vedovn lager undertrykk i huset vil eg tro( høres ut som et litt eldre hus du har). Da vil du suge inn masse -20 grader luft. Vil tro at elektrisk fyringe er å foretrekke. Sette en kjel eller noe oppå ovnen, vil hjelpe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beklager, så ikke at du hadde linket til en annen, trodde du mente du hadde lik som meg.

Det går bra, sånne clas ohlson greier er sikkert ganske like tenker jeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det går bra, sånne clas ohlson greier er sikkert ganske like tenker jeg

Kan hende, tok ut batteriet, viser fremdeles LL, så er nok ganske lav fuktighet her ja

Skrevet
Soft mann skrev (8 minutter siden):

Vedovn lager undertrykk i huset vil eg tro( høres ut som et litt eldre hus du har). Da vil du suge inn masse -20 grader luft. Vil tro at elektrisk fyringe er å foretrekke. Sette en kjel eller noe oppå ovnen, vil hjelpe

Eldre hus ja!

Skrevet

Evt. kanskje kjøpe en luftfukter. Pleier bli litt fuktig her når jeg dusjer, da det ikke er vifte på badet, men vindu.

Men i dag funket visst ikke det siden jeg fyrte med ved samtidig

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke har gratis ved. Så bør du gå for elektrisk oppvarming.

i forhold til RH så vil de sikker være smart å kjøpe luftfukter. Når du får varmepumpe så tørker den og ut luften enda mer.

Tørke klær på tørkestativ plassert i stuen og ikke i tørketrommel. Dusje med baddøren open. Er noen alternativer

• Liker 1
Skrevet

Ta med hygrometeret på badet når du dusjer neste gang. Så får du se om luftfuktigheten øker. Om det fortsatt står LL er enheten død, om den viser noe mer fornuftig er det antagelig veldig tørr luft

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt hygrometer viser også LL når jeg stå opp om morgenen. Er kjapp med å sette på luftfukteren, og da blir det liv i den. Kommer fort opp til 20% og stiger jevnt å trutt utover dagen, alt etter hvor mye kapasitet jeg etter luftfukteren på.

Uten luftfukter er inneklimaet helt uholdbart hos meg. Nybygget leilighet som etter TEK17 er altfor tett. Går nesten på helsa løs.

Tørr hud, tørre slimhinner i nese og øyne. Gleder meg til våren.

Anonymkode: 2b73d...428

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Mitt hygrometer viser også LL når jeg stå opp om morgenen. Er kjapp med å sette på luftfukteren, og da blir det liv i den. Kommer fort opp til 20% og stiger jevnt å trutt utover dagen, alt etter hvor mye kapasitet jeg etter luftfukteren på.

Uten luftfukter er inneklimaet helt uholdbart hos meg. Nybygget leilighet som etter TEK17 er altfor tett. Går nesten på helsa løs.

Tørr hud, tørre slimhinner i nese og øyne. Gleder meg til våren.

Anonymkode: 2b73d...428

Jeg tror jeg fant ut at den har stått i for mye trekk når jeg gjennomlufter, byttet med en fra et annet rom og den viste 26% mens den "gamle" fortsatt viste LL.

Den hsr tidligere bodd i leilighet som hadde for mye fuktighet, så kanskje måleren er blitt litt defekt.

Prøver å la den ligge litt uten batterier nå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...