AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:04 #61 Skrevet torsdag kl. 22:04 AnonymBruker skrev (På 7.1.2026 den 14.08): Dere som er i barselspermisjon. Henter og leverer dere storesøsken i barnehagen eller tar far seg av det ? Anonymkode: 716c9...845 Henter og leverer to eldre barn (bhg og skole). Minsten må være med på alt. Pappaen drar for tidlig og kommer for sent til å rekke dette. Anonymkode: 73946...07d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:09 #62 Skrevet fredag kl. 06:09 Sniff76 skrev (11 timer siden): Hos oss lærte de at ved amming må de vente på tur. Hvis de trenger hjelp i form av at jeg måtte opp og gå, måtte de vente/gjøre det selv/gjøre noe annet imens. Leke selv eller sitte ved siden av meg og lese bok f.eks. Er ikke dumt å lære storesøsken sånt, og ikke dumt at babyer tåler mer lyd rundt seg osv. Hvordan tenker dere amming + storesøsken funker i alle de landene i verden hvor man ikke sender storesøsken i barnehage og er hjemme med ett barn i timesvis? Ja, min treåring har også lært at han må vente på tur når f.eks. vi spiser middag og at han må gjøre noe annet i mens, men jeg må fortsatt holde godt øye med at han ikke finner på noe dust. Leker med katten (som klorer), graver i planter, stikker kattens leker i munnen... Det er ikke alle treåringer som har det i seg å sitte stille og leke eller lese selv i mer enn 5 minutter. Du forstår sikkert at vi tenker at selvfølgelig går det fint an - man klarer jo det man må. Men det gir ikke nødvendigvis en stressfri permisjon. Dessuten tror jeg at i mange andre land har man både familie og omgangskrets hvor flere er hjemme på dagtid, og man hjelper hverandre i større grad. Anonymkode: df5e2...902 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:27 #63 Skrevet fredag kl. 07:27 Jeg leverte, pappa hentet Faren har fleksitid så vi valgte at han skulle dra på jobb tidlig og komme tidlig hjem i den perioden. Så han dro i 6-tiden og var hjemme 15 (lang reisevei). Ungen var i barnehagen fra 9 til 14.30 ish. Kunne godt levert senere, men barnehagen ville helst ha han der til 9 for da startet turer og aktiviteter. Jeg var veldig dårlig veldig lenge etter fødsel andre gang, så hadde ikke sjans til å underholde storebror særlig i form av utelek/herjing/osv. Hadde forsåvidt medisinsk "forbud" mot å gjøre det og, for å unngå langtidsskader. Merket godt på planleggingsdagene og sånt at han ble helt brakkesyk. Så å holde han hjemme ofte hadde ikke fungert for noen. Anonymkode: 0c39e...fa6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:58 #64 Skrevet fredag kl. 07:58 Avhenger av mye. Mors form etter fødsel, babyens søvn og form, hvor barnehagen ligger (må man kjøre, gå langt, ta buss), er det i nærheten av fars jobb, er storesøsken enkle å levere/hente? Og ikke minst årstid. Jeg hadde en fødselsskade etter nummer to. I tillegg hatet han vogn/bæresele og hatet å bli kledd på så hver tur ut var konstant gråt. Han ble født i januar. Å trille til barnehagen tar ca 17 min til vanlig, sikkert 30 min med snø. Storebror kunne heller ikke kle på seg selv og levering var vanskelig fordi han helst ville være hos meg. Å se meg forlate ham med lillebror var vanskelig for ham og førte til skikkelig kjipe leveringer. Babyen var ofte våken mellom kl 3-6 så når han endelig sov fristet det ikke å vekke ham for å dra ham vrælende med til barnehagen. Da var det enklere for far å levere/hente på veien Ettersom babyen fikk det lettere, formen min ble bedre og det ble vår/sommer ble det enklere for meg å bidra. At noen mener folk er hjelpesløse fordi de ikke leverer/henter i permisjone sier meg at de har vært heldige med egen form etter fødsel og heldige med babyen og at logistikken deres sannsynligvis er ganske enkel. En på avdelingen til sønnen min har fått lillesøster nå og moren henter ofte med sovende baby i bæresele og de bor rett ved. Da er jo ting ganske mye enklere enn når du må forlate hylende baby utenfor den tiden det tar å hente/kle på storesøsken og så skal babyen hyle hele veien hjem også. Gjør det som passer for dere! Anonymkode: 3cb66...924 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:13 #65 Skrevet fredag kl. 08:13 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, min treåring har også lært at han må vente på tur når f.eks. vi spiser middag og at han må gjøre noe annet i mens, men jeg må fortsatt holde godt øye med at han ikke finner på noe dust. Leker med katten (som klorer), graver i planter, stikker kattens leker i munnen... Det er ikke alle treåringer som har det i seg å sitte stille og leke eller lese selv i mer enn 5 minutter. Du forstår sikkert at vi tenker at selvfølgelig går det fint an - man klarer jo det man må. Men det gir ikke nødvendigvis en stressfri permisjon. Dessuten tror jeg at i mange andre land har man både familie og omgangskrets hvor flere er hjemme på dagtid, og man hjelper hverandre i større grad. Anonymkode: df5e2...902 Jeg merker at jeg blir påvirket av denne tråden. For meg er det to busser, og det tar minimum 1,5t (som oftest to) å få hentet eldre barn og ta de med hjem. Da får de 30 minutt mer hjemme enn om far henter. Far kjører forbi til og fra jobb. Men allikevel kjenner på at jeg burde klare dette med babyen på slep (2mnd). Kanskje senere når det er varmere og han er litt eldre. Det med familie er veldig sant. Mange får hjelp til henting eller besøk, middag etc. Min venninne får MYE hjelp av familie. Barnet hentes av besteforeldrene, foreldrene hennes lager middag omtrent hver dag til henne og barnet når barnefar er på offshore jobb. Våre to eldre barn sitter ikke stille. De er sjelden rolig lek og innestemme, mye godlynt herjelek. Så for meg å være alene med tre barn, hente fra barnehagen etc er veldig stressende. Det går jo, men det koster mye og den som må vente er oftest babyen. (Og ja, vi oppdrar våre barn, men barn er forskjellige. Å forvente at en tre-åring venter i 20 minutt under amming er en no-go her hjemme. Vi har ikke skjerm som distraksjon heller). Anonymkode: d5eb2...c3e 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:21 #66 Skrevet fredag kl. 09:21 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvorfor skal du ha søsken i barnehage når du har permisjon?? Har aldri skjønt hvorfor man har barnehageplass så lenge man er hjemme. Jeg hadde alltid søsken hjemme når jeg hadde permisjon. Mye hyggeligere for barna å være sammen hjemme. Anonymkode: 26df0...99a Hyggelig? Jeg sov nesten ikke på natten. Med en toåring hjemme hadde jeg ikke klart å sove når babyen sov heller. Jeg hadde måttet plassere toåringen foran en skjerm store deler av dagen, for jeg måtte prioritere baby (store ammeproblemer først, deretter forsinket utvikling som førte til mye timer i alle retninger). Det er først ved 6-7 måneders alder at det kanskje kunne vært gjennomførbart uten at jeg hadde blitt syk (og en dårlig forelder). Men ikke så lenge etter dette begynte et flere måneders langt mareritt, hvor eldste (da tre) holdt full fest fra leggetid til rundt ett-tiden på natten. Da tok yngste (da akkurat ett år) over, var våken i 2-3 timer i strekk midt på natta, og da han sovnet igjen våknet han hver time. Den første av dem våknet for dagen rundt 05:30-06:00. Eldste var i barnehage, men jeg var hjemme med yngste til han var 1,5 år. På dagtid sov han ikke mer enn en halvtime i gangen. Dette førte til et enormt søvnunderskudd for meg, jeg var helt zombie i flere måneder. Å deale med to barn da, og ikke ett, hadde gjort ting enda verre. Det er ikke alltid man «koser» seg i permisjon, og i alle fall ikke hvis det er flere barn i bildet. Anonymkode: a919f...5d6 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:33 #67 Skrevet fredag kl. 11:33 AnonymBruker skrev (På 8.1.2026 den 12.19): Hvorfor skal du ha søsken i barnehage når du har permisjon?? Har aldri skjønt hvorfor man har barnehageplass så lenge man er hjemme. Jeg hadde alltid søsken hjemme når jeg hadde permisjon. Mye hyggeligere for barna å være sammen hjemme. Anonymkode: 26df0...99a Har du faktisk barn selv? For dette er det dummeste jeg har lest på en stund. Det er ikke hyggelig for større barn å være hjemme hele dagen med mamma og baby. Babyen får all oppmerksomhet, og det blir jo bare skjerm og den typen ting på det eldre barnet hvis dagen skal flyte nogenlunde greit. Her har 5-åringen det helt topp i barnehagen hvor hen får lekt med andre barn og kost seg ute i snøen, fremfor å sitte hjemme med meg og kjede seg. Vi betaler for barnehageplassen, og skammer oss ikke over å bruke den heller 😅 Anonymkode: c622f...14b 1 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:39 #68 Skrevet fredag kl. 12:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du faktisk barn selv? For dette er det dummeste jeg har lest på en stund. Det er ikke hyggelig for større barn å være hjemme hele dagen med mamma og baby. Babyen får all oppmerksomhet, og det blir jo bare skjerm og den typen ting på det eldre barnet hvis dagen skal flyte nogenlunde greit. Her har 5-åringen det helt topp i barnehagen hvor hen får lekt med andre barn og kost seg ute i snøen, fremfor å sitte hjemme med meg og kjede seg. Vi betaler for barnehageplassen, og skammer oss ikke over å bruke den heller 😅 Anonymkode: c622f...14b Jeg har garantert flere barn enn deg, og jeg har barna hjemme så mye som mulig-uten skjerm! Det er så godt å få tilbringe tid sammen! Anonymkode: f4d24...18e 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:50 #69 Skrevet fredag kl. 12:50 Det er 14 måneder mellom mine, så eldste hadde ikke gått lenge i barnehagen da hun ble storesøster. Jeg ønsket å levere sent og hente tidlig, så vi prøvde det en stund, men det gikk ikke lenge. Hun hadde bedre morgener og leveringer da hun fikk komme til frokost hvor det var roligere der. Da leverte mannen på vei til jobb, også hentet jeg tidlig. Kan hende det var litt tidlig etter barnehagestart å endre på morgenrutinene, spesielt når man nettopp har fått søsken også. Begge barna mine trives godt med den rolige starten enda, så jeg vil heller gå tidligere enn å starte sent. Anonymkode: e1f47...853 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:56 #70 Skrevet fredag kl. 12:56 Stort sett var det jeg som leverte og hentet når jeg var hjemme i permisjon. Samme på sfo. Anonymkode: f08ec...af9
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:04 #71 Skrevet fredag kl. 13:04 Faren jobbet mye borte og jobbet lange dager, så det var jeg som leverte og hentet stort sett. Anonymkode: 0b675...a77
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:55 #72 Skrevet fredag kl. 13:55 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har garantert flere barn enn deg, og jeg har barna hjemme så mye som mulig-uten skjerm! Det er så godt å få tilbringe tid sammen! Anonymkode: f4d24...18e Tror ingenting på deg, du er bare et troll som prøver å fremstå som den perfekte forelder. Blir for dumt. Anonymkode: c622f...14b 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:51 #73 Skrevet lørdag kl. 15:51 AnonymBruker skrev (På 7.1.2026 den 14.08): Dere som er i barselspermisjon. Henter og leverer dere storesøsken i barnehagen eller tar far seg av det ? Anonymkode: 716c9...845 Far leverer og henter. Jeg fokuserer på amming, søvn, trilleturer, besøk på helsestasjonen og noe husarbeid. Vi har begge "enkle" kontorjobber og er enige om at å være hjemme med baby er minst dobbelt så slitsomt som jobbene våre 😅 Anonymkode: 05364...40d 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:42 #74 Skrevet lørdag kl. 17:42 AnonymBruker skrev (På 9.1.2026 den 14.55): Tror ingenting på deg, du er bare et troll som prøver å fremstå som den perfekte forelder. Blir for dumt. Anonymkode: c622f...14b Du tar feil. Jeg er langt fra perfekt, men barna mine er det aller viktigste. Jeg vil jo selvfølgelig tilbringe tid med dem i stedet for å sende dem vekk til folk som får betalt for å passe halvveis på dem. Anonymkode: f4d24...18e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:08 #75 Skrevet lørdag kl. 18:08 AnonymBruker skrev (På 7.1.2026 den 15.56): Ja. Og dette gjelder de aller fleste. Synd om du ble skadet av fødsel, så alvorlig at du trengte rehabilitering, det gjelder heldigvis de aller færreste! Anonymkode: f4d24...18e Nå er det mange andre grunner til at storesøskem faktisk har det bedre i bhg. Kolikkbabyer er ekstremt krevende, ja jeg vet. Har hatt to. Yngste skrek 18 timer i strekk på det meste. Helt klika umilig å ivareta ett storesøsken på 2 år på en god måte. Men det føles sikkert veldig godt fpr deg å dømme andre, særlig uten å vite årsaken. Nå leverte jeg alltid selv, og keg hentet selv med mindre det krasjet med oppfølging på sykehuset. Anonymkode: 807ad...da8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:10 #76 Skrevet lørdag kl. 18:10 Mannen kjører forbi barnehagen på vei til jobb, klart han tar med seg barnet både til og fra Anonymkode: 2002a...21b 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 13:23 #77 Skrevet søndag kl. 13:23 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Du tar feil. Jeg er langt fra perfekt, men barna mine er det aller viktigste. Jeg vil jo selvfølgelig tilbringe tid med dem i stedet for å sende dem vekk til folk som får betalt for å passe halvveis på dem. Anonymkode: f4d24...18e Hvis barna dine går i en barnehage hvor de bare blir passet halvveis på, ville jeg vurdert å bytte barnehage. Anonymkode: c622f...14b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå