Arkana Skrevet 8. januar #41 Skrevet 8. januar Jeg gjorde det for da kunne jeg levere sent og hente tidlig. Så ingen grunn til at de skulle ha lange dager når jeg var hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #42 Skrevet 8. januar Jeg både hentet og leverte, ellers ville dagene i barnehagen blitt fryktelig lange for barnet (7-16:30). Anonymkode: a919f...5d6 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #43 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg hentet og leverte, slik at dagen ble kortere i barnehagen. Nok styr for partner som hadde nesten en times reisevei til jobb. Anonymkode: cac84...22b Vi gjorde det også slik. Og når far var i permisjon levere og hentet han. Anonymkode: 52cd4...e11 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #44 Skrevet 8. januar Hvorfor skal du ha søsken i barnehage når du har permisjon?? Har aldri skjønt hvorfor man har barnehageplass så lenge man er hjemme. Jeg hadde alltid søsken hjemme når jeg hadde permisjon. Mye hyggeligere for barna å være sammen hjemme. Anonymkode: 26df0...99a 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #45 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg bor i Sverige der man får redusert barnehageplass når man har forelder i permisjon. Vi hadde 25 timer i uka tror jeg, så storesøster var hjemme hver fredag og de andre dagene var hun der mellom 9 og 15:15. Ja, den som var i permisjon hentet og leverte. Vi har barnehage på gården 100m fra døra da, så det var ikke all verdens logistikk å komme seg av gårde. Anonymkode: d0cd5...e87 Skulle bare mangle, 25 t i barnehage når en foreldre har permisjon er jo sykt mye fortsatt. Når jeg jobbet fullt når barna var små hadde vi de maks 3 dager av 6 timer (9-15) i barnehage. Synes det var for mye også da men det var det beste vi fikk til for å få kabalen til å gå opp. Anonymkode: 26df0...99a 2
Misanthropis Skrevet 8. januar #46 Skrevet 8. januar Jeg har selv alltid hentet og levert storesøsken i bhg og skole når jeg har hatt baby hjemme. Han jobber for mye til at det kunne gått, da ingen av oss ønsker 7-16 dager i bhg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #47 Skrevet 8. januar Jeg måtte levere, da mannen må reise hjemmefra 2 timer før barnehagen åpnet. Anonymkode: 52593...6bf
AnonymBruker Skrevet 8. januar #48 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det gjør du! Jeg gråt hver dag den første uka etter fars to uker fødselspermisjon var over. Jeg synes det var så vanskelig å dra med meg en nyfødt som bare gråt i vogna og en trassig 2-åring ut døra, mens jeg selv fortatt hadde bekkensmerter og egentlig ikke burde gått i det hele tatt og ikke hadde fått sove fordi storesøster gjerne starta dagen like etter babyen hadde startet natten. Jeg gråt og hatet meg selv for at jeg utsatte meg selv for å bli tobarnsmor 🙈😅 Men plutselig fant jeg litt rutiner som fikk morgenene til å flyte bedre, og da var det plutselig veldig koselig med levering 🥰 Hehe, så alt går seg til. Anonymkode: 5a1e5...a48 Dette var litt godt å lese egentlig 🤭 Ikke at jeg unner andre en sånn vanskelig tid, men litt godt å ikke være alene i det. Heldigvis er storesøster 5 år, så hun klarer å kle på seg selv og alt det der. Og vi kan som sagt gå til barnehagen på rundt 5 minutter. Så tror det skal gå ganske greit, er bare det at morgenen blir veldig annerledes 😅 Anonymkode: c622f...14b
AnonymBruker Skrevet 8. januar #49 Skrevet 8. januar Barna var hjemme under permisjonen. Naturligvis slitsomt, men barnehagen er ikke oppbevaring dersom en av oss var hjemme uansett. Anonymkode: 5ace7...b9d
AnonymBruker Skrevet 8. januar #50 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skal du ha søsken i barnehage når du har permisjon?? Har aldri skjønt hvorfor man har barnehageplass så lenge man er hjemme. Jeg hadde alltid søsken hjemme når jeg hadde permisjon. Mye hyggeligere for barna å være sammen hjemme. Anonymkode: 26df0...99a Enig! Anonymkode: 5ace7...b9d
AnonymBruker Skrevet 8. januar #51 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor skal du ha søsken i barnehage når du har permisjon?? Har aldri skjønt hvorfor man har barnehageplass så lenge man er hjemme. Jeg hadde alltid søsken hjemme når jeg hadde permisjon. Mye hyggeligere for barna å være sammen hjemme. Anonymkode: 26df0...99a Kan noen fortelle hvordan det gjøres i praksis? Min første vil være 3,5 når nestemann blir født. Jeg husker fra tiden at det var MYE tid som gikk med på å sitte pal og amme, mange timer i løpet av en dag. Sønnen min elsker å være aktiv og finne på ting med oss, så jeg ser for meg at det bare hadde blitt at han fant på rampestreker for oppmerksomhet eller hang i beina mine mens jeg prøvde å fokusere på å lære ny baby å kjenne. Føler også litt på at den nye babyen bør få ha mamma for seg selv litt på samme måte som første, som var i permisjon med meg til han var 20 mnd. Anonymkode: df5e2...902 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar #52 Skrevet 8. januar Det kom an på babyen. I nyfødtperioden sov baby lenger utpå morgenen, og da fikk jeg ligge og sove mens far leverte søsken. Etter hvert som mønsteret endret seg så leverte jeg. Varierte hvem som hentet. Deilig periode som var fleksibel for søsken også. Anonymkode: d3469...d31
AnonymBruker Skrevet 8. januar #53 Skrevet 8. januar Leverte og hentet. Hvis baby sov om morgenen fikk jeg og eldstemann alenetid og spiste frokost sammen. Elsket permisjon nr. 2 for jeg følte jeg fikk mer tid med barna mine. Syns det er litt rart om far skal levere og hente, barnet får jo lengre «arbeidsdager» enn vi voksne har, noe som ikke er nødvendig hvis mor er hjemme. Da far var i permisjon leverte og hentet han. Anonymkode: 3ba3f...bb1 2
Sniff76 Skrevet 8. januar #54 Skrevet 8. januar (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan noen fortelle hvordan det gjøres i praksis? Min første vil være 3,5 når nestemann blir født. Jeg husker fra tiden at det var MYE tid som gikk med på å sitte pal og amme, mange timer i løpet av en dag. Sønnen min elsker å være aktiv og finne på ting med oss, så jeg ser for meg at det bare hadde blitt at han fant på rampestreker for oppmerksomhet eller hang i beina mine mens jeg prøvde å fokusere på å lære ny baby å kjenne. Føler også litt på at den nye babyen bør få ha mamma for seg selv litt på samme måte som første, som var i permisjon med meg til han var 20 mnd. Anonymkode: df5e2...902 Hos oss lærte de at ved amming må de vente på tur. Hvis de trenger hjelp i form av at jeg måtte opp og gå, måtte de vente/gjøre det selv/gjøre noe annet imens. Leke selv eller sitte ved siden av meg og lese bok f.eks. Er ikke dumt å lære storesøsken sånt, og ikke dumt at babyer tåler mer lyd rundt seg osv. Hvordan tenker dere amming + storesøsken funker i alle de landene i verden hvor man ikke sender storesøsken i barnehage og er hjemme med ett barn i timesvis? Endret 8. januar av Sniff76 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #55 Skrevet 8. januar Her så leverer pappaen på vei til jobb, og så henter jeg. Barnet er ca 6,5 time i barnehagen hver dag. Har aldri vurdert å ha storebror hjemme hele tiden, han har det fint i barnehagen og jeg ønsker å konsentrere meg om babyen (slik jeg gjorde med eldste), og å få husholdningen til å gå rundt. De første 2-3 månedene, brukte babyen 1 time på hver amming, så var det to timer pause før nye 1 time for amming. Hadde ikke hatt sjanse til å holde toåringen unna farer/underholde han mens babyen var låst til meg. Ved sykdom har vi holdt eldste hjemme litt lenger enn vi kanskje hadde gjort ellers, men stort sett har det første året gått som normalt. Anonymkode: f4b2b...7aa
AnonymBruker Skrevet 8. januar #56 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Skulle bare mangle, 25 t i barnehage når en foreldre har permisjon er jo sykt mye fortsatt. Når jeg jobbet fullt når barna var små hadde vi de maks 3 dager av 6 timer (9-15) i barnehage. Synes det var for mye også da men det var det beste vi fikk til for å få kabalen til å gå opp. Anonymkode: 26df0...99a Deg om det. Jeg syns 25t var et veldig fint kompromiss mellom at storesøster fikk tid i barnehagen med vennene sine og fikk ta del av det sosiale og pedagogiske tilbudet der, samtidig som hun fikk korte dager og ekstra tid hjemme. Og forutsigbart for både oss og barnehagen 😊 Anonymkode: d0cd5...e87
AnonymBruker Skrevet 8. januar #57 Skrevet 8. januar Jeg leverer og henter stort sett hver dag, besteforeldre leverer 2x uka. Litt styr akkurat nå når det er Så kaldt synes jeg, det å ta med baby ut i -15😬 Anonymkode: 0e566...62a
AnonymBruker Skrevet 8. januar #58 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Deg om det. Jeg syns 25t var et veldig fint kompromiss mellom at storesøster fikk tid i barnehagen med vennene sine og fikk ta del av det sosiale og pedagogiske tilbudet der, samtidig som hun fikk korte dager og ekstra tid hjemme. Og forutsigbart for både oss og barnehagen 😊 Anonymkode: d0cd5...e87 Enig, barnet mitt på 3 år er 6 timer i barnehagen 4-5 dager i uka. Har fått tilbakemelding fra ped. leder at hun ikke burde være noe mindre i barnehagen, for å klare å henge med i leken og ha en plass i gruppa. Det første året i barnehagen derimot (1,5-2,5 år), var hun hjemme to faste dager i uka, og det fungerte utmerket. Men etter hvert som hun ble større var det vanskeligere å henge med på det sosiale når hun var borte så mye. Anonymkode: 5a1e5...a48 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #59 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor skal du ha søsken i barnehage når du har permisjon?? Har aldri skjønt hvorfor man har barnehageplass så lenge man er hjemme. Jeg hadde alltid søsken hjemme når jeg hadde permisjon. Mye hyggeligere for barna å være sammen hjemme. Anonymkode: 26df0...99a Spesielt i begynnelsen så dreier livet til en baby seg om å spise (som regel av mammaen), bæsje og sove i en veldig ujevn rytme. komme seg ut døra for en liten tur er gjerne ett prosjekt i seg selv. Dessuten skal en gjerne på helsestasjon, møte barselgruppe osv. Kanskje babysvømming og sang også. Alt dette kan være vanskelig å få til med en 2-3 åring som også trengs å fotfølges overalt. Ett storesøsken har behov for å leke, utfolde seg og også få oppmerksomhet. De fleste jevnaldrende er også i barnehage så det blir veldig få muligheter til besøk og samvær med andre. Barnehagen er en fantastisk fin plass hvor barn kan utfolde seg i lek med andre jevnaldrende. Barnehage er mer enn en oppbevaringsplass. Det er ganske omveltende å bli storesøsken og det er fint å holde på noe som er fast. Man finner nok av kvalitetstid både på ettermiddager og helger. Anonymkode: d7e76...901 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #60 Skrevet 8. januar Når jeg fikk nr 2 leverte mannen på sfo i starten. Barnet hadde kollikk og skrek hver natt fra 23.30-05.30. Kunne stille klokken etter han. Dette varte i nesten 5 mnd. Vi hentet etter skolen, da hadde vi fått sovet ut litt Anonymkode: 825dc...ac2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå