Gå til innhold

Beste IVF-klinikk i Danmark med gentesting (PGT/PGD)?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter uttallige feilede IVF-forsøk her i Norge vurderer jeg nå å forsøke Danmark. Slik jeg har forstått det vil det være en fordel å i min situasjon få gentestet embyoene i forkant for å "luke ut" de embryoene som ikke er forenelig med liv. 

Men det er så mange forskjellige klinikker å velge mellom, og jeg føler det er et så stort og skummel valg, så jeg ville gjerne høre om noen nyere erfaringer? Jeg ønsker høyteknologisk med det aller beste, men jeg har ikke behov for type klinikker som sjekker for øyenfarge og slike ting. Jeg vil ha et friskt embryo og et friskt barn. 

Tidligere var det jo denne Storken som ble snakket så mye om, men den er visst konkurs 🤷‍♀️

Anonymkode: 6263c...86e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Etter uttallige feilede IVF-forsøk her i Norge vurderer jeg nå å forsøke Danmark. Slik jeg har forstått det vil det være en fordel å i min situasjon få gentestet embyoene i forkant for å "luke ut" de embryoene som ikke er forenelig med liv. 

Men det er så mange forskjellige klinikker å velge mellom, og jeg føler det er et så stort og skummel valg, så jeg ville gjerne høre om noen nyere erfaringer? Jeg ønsker høyteknologisk med det aller beste, men jeg har ikke behov for type klinikker som sjekker for øyenfarge og slike ting. Jeg vil ha et friskt embryo og et friskt barn. 

Tidligere var det jo denne Storken som ble snakket så mye om, men den er visst konkurs 🤷‍♀️

Så vidt jeg vet er det bare en klinikk i Danmark som utfører PGT-a, Aagaard klinikken i Århus.

Skrevet
IFF skrev (7 minutter siden):

Så vidt jeg vet er det bare en klinikk i Danmark som utfører PGT-a, Aagaard klinikken i Århus.

Hæ er det sant?? Jeg trodde gentesting var standard ved IVF i Danmark jeg.. 

Kan veldig lite om dette og forstår ikke forskjellen på ulike forskjeller på PGT heller så hvis du har lyst å fortelle mer så er du hjertelig velkommen 💕

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ er det sant?? Jeg trodde gentesting var standard ved IVF i Danmark jeg.. 

Kan veldig lite om dette og forstår ikke forskjellen på ulike forskjeller på PGT heller så hvis du har lyst å fortelle mer så er du hjertelig velkommen 💕

Nei, det er ikke standard i Danmark heller. Finland, Spania, Estland er også et alternativ. Sikkert mange flere land som tilbyr det.  Dersom det er bare Danmark som er aktuelt ville jeg ha lest på siden om PGT-a på Aagaard klinik sine sider først. Fikk ikke lagt til linken her dessverre.  

Har du hatt problemer med at eggene ikke fester seg eller MA/SA?

Skrevet

Mest at de ikke fester seg. Mange forsøk. To som har ledet til graviditet, men ikke endt med MA..

Burde jeg få sjekket noe mer/velge et annet land? Kan godt ta Finland, men jeg har også hørt at Spania er bra. Problemet er at jeg forstår ikke helt hvorfor. Jeg skjønner ikke hva som er bedre med gentesting i Spania vs Danmark og evt hvorfor. Og hvor jeg skal begynne å lese..

Bare å fortelle alt, jeg er veldig interessert! 

Skrevet

Kypros er også ett sted de anbefaler vedrørende IVF og PGT. Jeg har sett i ulike IVF-grupper på fb at en del anbefaler denne:

https://olgafertilityclinic.com/en/why-us/

Det er en kostbar klinikk tror jeg. Særlig hvis du velger "baby garanti-pakken". 

Skrevet (endret)
12 hours ago, AnonymBruker said:

Mest at de ikke fester seg. Mange forsøk. To som har ledet til graviditet, men ikke endt med MA..

Burde jeg få sjekket noe mer/velge et annet land? Kan godt ta Finland, men jeg har også hørt at Spania er bra. Problemet er at jeg forstår ikke helt hvorfor. Jeg skjønner ikke hva som er bedre med gentesting i Spania vs Danmark og evt hvorfor. Og hvor jeg skal begynne å lese..

Bare å fortelle alt, jeg er veldig interessert! 

Har du tatt hysteroskopi? Er det alder og mistanke om aneuploide embryo som klinikken tenker er årsak?

Jeg har hatt tre innsett av euploide embryo på Aagaard klinikken. I følge klinikken skulle tre innsett av euploide embryo gi en 95% sjanse for en levende fødsel (det tok jeg med en klype salt). Jeg har ikke lyktes enda, men så bruker jeg ofte å ha uflaks, så det er egentlig ingen overraskelse.

Jeg har både positive og negative erfaringer med klinikken. Jeg sjekket heller ikke så mange andre klinikker før vi bestemte oss for å dra dit. Vi tenkte at det mest sannsynlig var det mest praktiske, men jeg er litt usikker på det biten. Århus er ikke den letteste byen å komme seg til. Flybilletter på kort varsel dit er veldig dyrt når man er to. Så vi har ofte tatt fly til København og leid bil derifra. Vi har også kjørt dit (10 timer fra Oslo hver vei). Vi har også tatt ferje fra Larvik til Hirtshals. Fly til Billund er også mulig. På den andre siden er det er også en fordel å ha flere muligheter på å komme seg dit, dersom fly blir innstilt feks.

Jeg har hørt om flere som har god erfaring med Olga klinikken. De virker veldig strukturert og systematisk, men jeg vet ikke om pris og logistikk blir noe bedre. 

Endret av IFF

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...