Gå til innhold

Hva feiler det meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en person i 20-årene. Egentlig ganske så frisk. Mitt store problem er hukommelsen min. Jeg vet at mange kan slite med hukommelse, men i mitt tilfelle er det så ekstremt, synes jeg selv. Jeg husker ingenting og stopper opp på ting jeg har gjort 10000 ganger før.  Har så mange eksempler, men har selvsagt glemt det meste der også.

Me f.eks kan en kollega fortelle meg at hun skal noe(og hva hun skal), så går hun. Noen minutter senere kommer kollega 2 og spør hvor kollega 1 er. Jeg svarer da: «vet ikke, har ikke sett henne på en stund». MEN DA FORTALTE HUN MEG HVA HUN SKULLE FOR TYP 5 MINUTTER SIDEN. Og ikke bare fortalte hun det i forbifarten. Det var noe rundt det vi diskuterte en stund. Og dette har ikke bare skjedd 1 gang, eller to ganger, eller tre. Dette skjer ganske så ofte. Både venner og kollegaer spøker jo med at de kan fortelle meg de mørkeste hemmelighetene sine, for jeg glemmer det jo bare uansett. 

Var også en gang jeg skulle kjøre til jobb. Da klarte jeg å kjøre forbi der jeg skulle ta av. Kom på det etter en stund og måtte da selvsagt snu. Hadde dette skjedd én gang, ok artig feil. Dette skjer ofte. 

Må ha på alarm og påminnelser uansett hva jeg skal, på ALT. Legetimer, om jeg skal innom apoteket, om det er noen råvarer jeg har glemt til middagen, om jeg skal hente en venninne på flyplassen, om jeg skal hente en pakke på butikken, om jeg skal besøke noen. Ja, faktisk alt. Hvis ikke kan det gå ukesvis før jeg faktisk klarer å huske det. Aner ikke hvor mange ganger jeg har sittet på do og vært tom for dopapir for jeg har glemt å kjøpe det i over en uke. 

Omtrent det verste er med partneren min. Jeg kan bli fortalt hver eneste dag at han f.eks skal til legen neste onsdag. Hver dag, og vi har samtale rundt det. Så kommer onsdagen og jeg er ferdig på jobb. Ringer og får ikke svar. Kan finne på å bli bekymret hvorfor han ikke svarer. Og kommer heller ikke på at han har fortalt meg ca.10 ganger at han skal til legen. Dette forteller han meg oppgitt når han kommer hjem. Dette skjer ufattelig ofte. Senest i går. Han forteller meg dette såpass ofte forresten fordi at han kan si: «det blir deilig å gå tidlig fra jobb på onsdag» og jeg spør: «hva skal du på onsdag?». Altså, hver eneste dag. Han blir jo sprø av meg og jeg blir sprø av meg selv. 

På jobb gjør jeg det samme hver eneste dag året rundt. Likevel kan jeg stoppe opp og bare «hva gjør jeg nå?» på noe jeg har gjort ca. 1000 000 ganger før, som er svært lite enkelt å gjøre i tillegg. Kommer alltid på det, men det er 2-3 sekunder der hjernen har fryst fast.

Da jeg gikk på skolen kunne jeg lett gå til skolen(3 km) uten ryggsekken, eller glemme gymklærne. Frustrende, for jeg elsket gym. Igjen; ikke bare én gang. 

Om jeg har fri kan jeg gå hele dagen uten å spise. Skjedde både nå i jula og sommeren. Plutselig oppdager jeg at jeg er sulten 20:00 på kvelden og har da ikke spist siden dagen før. Igjen; ikke bare én gang, men omtrent daglig hele ferien. 

Gikk på p-piller før. Hadde 2!! alarmer for å huske å ta pillene. Kunne gå en uke før jeg husket å ta en pille. Det skal ikke være mulig med to alarmer.

Kom på nå at jeg går egentlig på b12-tabletter også. Har ikke tatt en eneste tablett siden 23.desember selv om den står lett tilgjengelig, å herregud😵‍💫

Jeg føler meg som personene i fortellingen «bygda som glemte at det var jul», og jeg er jo nesten redd jeg er blitt dement. Norges yngste voksne demenspasient. Dette er jo ikke normalt. Jeg blir redd for å blant annet ha ansvar for barn. Tenk om jeg glemmer dem i badekaret, eller i bilen om sommeren eller at jeg reiser på ferie uten dem, som i home alone.

jeg har ingen kjente diagnoser, men har opplevd store massive traumer gjennom livet jeg ikke har fått hjelp med. Det består i blant annet grov omsorgssvikt, seksuelt misbruk, vold mm. Vet ikke om hjernen bare har stoppet opp pga det. Har et godt sosialt liv i dag med partner, venner, god utdannelse&jobb. Har hus og bil, så papiret «vellykket», men hukommelsen min er et enormt problem.

har også ofte store problemer med å finne riktig ord. Dette skjer mange ganger daglig. Skal sies at da er det snakk om ord jeg ikke bruker daglig, men likevel vanlige ord jeg har store problemer med å finne.

Når jeg lufter problemet til kjente(de vet gjerne ikke hvor omfattende problemet m faktisk er), så sier de ofte at det er mobilen som er problemet. Kan absolutt være skjerm og mobil, men også når jeg har lagt fra meg mobilen og ikke bruker den på lang tid, er hukommelsen like ille. 

Dette ble langt og rotete. Men har noen det på samme måte? Hva feiler det meg?

Anonymkode: 3908a...d00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dissosiasjon?

Anonymkode: 71515...ca5

Skrevet

Stresser du mye? Har du hatt det sånn hele livet, eller i perioder?

Anonymkode: e23fa...3f6

• Liker 1
Skrevet

Jeg må bare legge til at jeg har blitt voldsom på dette de siste årene. Åpenbart stressutløst, mye press fra alle kanter over lang tid. Samtidig er de begynt å se på om det kan ligge noe annet i bunn som f.eks ADHD liggende i bunn siden det er mange røde tråder fra hele livet mitt her. Bare mange ganger forsterket nå.

Skrevet

Orker ikke å lese alt, ta en blodprøve muligens har du høyt kortisol eller noe annet hormonelt. Trauma og depresjon kan fucke med hukommelsen også.. gå til legen. 

Skrevet

Du må gå til legen!

Skrevet

Man kan bli dement selv om man er ung. Selv barn kan bli det. Det er heldigvis sjeldent, men uansett bør du utredes.

Anonymkode: 8505e...d85

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan bli dement selv om man er ung. Selv barn kan bli det. Det er heldigvis sjeldent, men uansett bør du utredes.

Anonymkode: 8505e...d85

La oss hoppe til worst case selv om dette kan ha 1000 naturlige forklaringer 👏

• Liker 1
Skrevet

Stress.

Anonymkode: 1a5ca...48f

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen, selv om jeg ikke er fullt så ille, er veldig distré. Jeg tror jeg er distrahert av andre ting hele tiden, dårlig på å «være i øyeblikket». Jeg kommer riktignok på ting folk har sagt om de minner meg på det, men jeg husker det sjelden av meg selv. Har en venninne som er helt motsatt, hun husker alt vi snakker om. Jeg blir flau av meg selv av og til når hun plukker opp tråden på et eller annet vi snakket om sist (alvorlige ting), jeg jatter med til jeg kommer på hva det gjelder.

Enkelte rutiner på jobb setter seg ikke, jeg har et regneark med huskelister 😆 Jeg har lett for å sone ut. Er litt redd for å ta lappen og sone ut i trafikken 😅 Jeg begynner i tillegg å bli gammel, overgangsalderen hjelper ikke. Om det ikke ligger i kalenderen så finnes det ikke.

Jeg vet ikke hvor ofte jeg kan komme på at jeg skal gjøre et eller annet for så å glemme det fem min. etter (tenker «husk å kjøpe dopapir» når jeg sitter på banen, men går rett forbi butikken rett etterpå). Eller kollega sier de går til «X» og når noen ser etter dem rett etterpå sier jeg «vet ikke hvor de gikk» 🤦🏻‍♀️

Om dere ikke skal ha barn veldig snart anbefaler jeg hormonspiral, og enkelte vitaminer kan man vel ta stor dose en gang i mnd., enten som kapsel eller sprøyte (om det er noe du medisinsk trenger, gjelder B og D i hvert fall). Legg samboer sine ting i kalenderen din også (som legetimen). Notater/to do på mobiler list er gull. Ha gjerne en fysisk familiekalender hjemme på veggen også.

Jeg vil tro at det for deg kan ha med fortiden å gjøre? Underbevisstheten jobber kanskje med traumene konstant uten at du egentlig er klar over det? Ev. at du levde i konstant krisemodus og det gikk ut over hukommelsen, en slags mental liten hjerneskade (om det finnes). Sjekk uansett med legen, vil tro det er noen mangelsykdommer som går ut over hukommelsen f.eks., enkelte tar ikke opp næring som de skal (f.eks. jern).

Klem til deg ❤️

Anonymkode: 2e2e0...8db

Skrevet

Traumer kan gjøre dette ja, så ikke umulig at det har sammenheng. Du må snakke med fastlegen din om dette! Få hjelp med å finne svarene :) 

Anonymkode: 82afd...6f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...