Gå til innhold

Fastlege og ufin pasient

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en forelder som er nærmere 80. Egentlig snill som bare det, men kan blåse ut ufine ting etter legebesøk.

Hen har hørt dårlig å mange år og endelig begynt med høreapparat. Noe jeg håper hjelper en del ved legebesøk. Samtidig så mistenker jeg at hen ikke får med seg alt som sies, ei heller skjønner forklaringer legen gir. Dermed får vi pårørende høre at legen er totalt ubrukelig og har ingen greie på jobben sin. Hen skal ALDRI tilbake til den legen, men det skjer jo allikevel.

Jeg har tilbudt meg å være med til lege, men nei. Ifølge seg selv så er hen ikke helt «dement», hen er stolt og vil klare seg selv.

Hen kjører fortsatt bil selv og det fungerer greit. 

Jeg har aldri vært hos denne fastlegen, men tenker med gru på om min forelder er ufin ved besøk der.

Spørsmålet mitt er egentlig, hva gjør en fastlege med slike pasienter? Kan han plutselig miste plassen sin og stå uten fastlege? Jeg håper hen oppfører seg ordentlig hos legen, så får hen heller blåse ut for oss pårørende - selv om vi er lei for lengst.

Anonymkode: e65e0...2ba

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok de fleste fastleger er såpas profesjonell at dette går helt fint. Har jobbet innenfor helsevesenet selv, og opplevd pasienter som har vært ufine, men man er på jobb og man er profesjonell  så det går helt fint. Er det eldre som egentlig ikke utgjør en stor trussel, så går det helt fint. Er det yngre folk som utagerer så kan man selvfølgelig bli redd og da må man trekke seg ut av situasjonen og ned eskalere. 

I dette tilfellet så virker det hele ganske så harmløst. Siden vedkommende fortsatt får beholde førerkortet så tenker jeg at kommunikasjonen mellom fastlege og denne pasienten er helt fin.  

Hadde fastlegen mistenkt begynnende demens eller andre ting, så hadde ikke vedkommende fått kjørt bil hjem fra legebesøket 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
MaxManus skrev (20 minutter siden):

Tror nok de fleste fastleger er såpas profesjonell at dette går helt fint. Har jobbet innenfor helsevesenet selv, og opplevd pasienter som har vært ufine, men man er på jobb og man er profesjonell  så det går helt fint. Er det eldre som egentlig ikke utgjør en stor trussel, så går det helt fint. Er det yngre folk som utagerer så kan man selvfølgelig bli redd og da må man trekke seg ut av situasjonen og ned eskalere. 

I dette tilfellet så virker det hele ganske så harmløst. Siden vedkommende fortsatt får beholde førerkortet så tenker jeg at kommunikasjonen mellom fastlege og denne pasienten er helt fin.  

Hadde fastlegen mistenkt begynnende demens eller andre ting, så hadde ikke vedkommende fått kjørt bil hjem fra legebesøket 

Ja jeg håper kommunikasjonen går helt fint og at legen er rask med å fjerne førerkort om demens mistenkes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hen. 💀

Anonymkode: cc830...225

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I mitt tilfelle er det alltid jeg som er respektfull og høflig, derfor er terskelen min for å bytte lege lav. Det er så mange som aldri burde blitt lege og jobbet med mennesker generelt. 

Leger uten sosial intelligens, emosjonell intelligens og leger som ikke engang evner å utføre sosial kompetanse, jeg har selvrespekt deluxe. Jeg gir en sjanse. Èn! 

Hjelp h*n å bytt lege. Det er lett i appen. 

Anonymkode: 288e9...5d2

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hen. 💀

Og så glipper det en plass 🙊 han

Anonymkode: bcfda...033

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en del leger som er mindre hyggelige faktisk. Opplevd gjentatte ganger å ikke bli tatt på alvor til tross for påvist alvorlig diagnose, pluss flere andre somatiske diagnoser. Selv om info om disse diagnosene ligger i journalen i epikriser fra sykehuset blir ikke dette lest. Jeg har blant annet fått råd om å slutte på livsnødvendig medisin. Fastlegen fjernet resept på medisin som skal tas ved krise (også livsnødvendig). Da jeg ringte fastlegen for å spørre om dette sa han at han aldri hadde hørt om dette før. Igjen, det er flust av epikriser ifra spesialister og sykehus som burde ha vært lest. Kunne endt mye verre om jeg ikke hadde fulgt med selv.

At man kan ha behov for en utblåsning i etterkant, er ikke det samme som at man skjeller ut legen, eller oppfører seg ufint der. Kapasiteten er sprengt de fleste steder i helsevesenet. Da skjer det ting som ikke burde skje. Pasienter får ikke fulgt opp helseproblemer godt nok.

Anonymkode: ffd62...6c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en forelder som er nærmere 80. Egentlig snill som bare det, men kan blåse ut ufine ting etter legebesøk.

Hen har hørt dårlig å mange år og endelig begynt med høreapparat. Noe jeg håper hjelper en del ved legebesøk. Samtidig så mistenker jeg at hen ikke får med seg alt som sies, ei heller skjønner forklaringer legen gir. Dermed får vi pårørende høre at legen er totalt ubrukelig og har ingen greie på jobben sin. Hen skal ALDRI tilbake til den legen, men det skjer jo allikevel.

Jeg har tilbudt meg å være med til lege, men nei. Ifølge seg selv så er hen ikke helt «dement», hen er stolt og vil klare seg selv.

Hen kjører fortsatt bil selv og det fungerer greit. 

Jeg har aldri vært hos denne fastlegen, men tenker med gru på om min forelder er ufin ved besøk der.

Spørsmålet mitt er egentlig, hva gjør en fastlege med slike pasienter? Kan han plutselig miste plassen sin og stå uten fastlege? Jeg håper hen oppfører seg ordentlig hos legen, så får hen heller blåse ut for oss pårørende - selv om vi er lei for lengst.

Tar nok litt tid før personen venner seg til høreapperatet å sile ut andre lyder.

Skal nok veldig mye til før de evt mister plassen sin. Da tenker jeg det må trusler eller vold til.

Anonymkode: 23111...303

AnonymBruker
Skrevet

En fastlege kan ikke bare stryke en pasient vedkommende eventuelt misliker eller ikke kommer overens med.

En fastlege kan kreve flytting av en pasient som har vært truende eller voldelig: 

Sitat

"Fastlegen kan kreve at kommunen fatter vedtak om at en person flyttes fra listen, dersom personen har fremvist truende eller voldelig adferd overfor fastlegen, andre som er ansatt hos fastlegen eller deres familier." 

Kilde

Anonymkode: dd5bb...703

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja jeg håper kommunikasjonen går helt fint og at legen er rask med å fjerne førerkort om demens mistenkes.

Det er legen dessverre ikke. Så lenge vedkommende består oppkjøring får de beholde sertifikatet. Min gamle far har fortsatt sertifikat, over tre år etter at vi måtte nekte han å kjøre bil fordi han utgjorde en fare både for seg selv og andre. 
Det er altfor lite strenge regler!

Anonymkode: a39b8...64b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er legen dessverre ikke. Så lenge vedkommende består oppkjøring får de beholde sertifikatet. Min gamle far har fortsatt sertifikat, over tre år etter at vi måtte nekte han å kjøre bil fordi han utgjorde en fare både for seg selv og andre. 
Det er altfor lite strenge regler!

Anonymkode: a39b8...64b

Alle over 80 år må ha legeattest for å kjøre bil. I praksis kan de fortsatt ha det fysiske kortet, men det er ikke gyldig hvis de ikke kan vise legeattest. Den skal de ikke få godkjent hvis de er tydelig demente. Men det det ikke alltid lett for legen å finne ut av det i løpet 15 min, så det at pårørende sier fra til legen, eller som dere, nekter noen å kjøre bil, er viktig i tillegg. 

Pappa ble også dement etter et slag. Han fikk aldri beskjed av legen at han ikke kunne kjøre, men det holdt at mamma la nøkkelen et nytt sted, så fant han den ikke og kjørte derfor ikke bil. 

Anonymkode: 151ec...902

AnonymBruker
Skrevet

Det skal veldig mye til før en lege får fjernet en pasient fra sin liste. I utgangspunktet er det ikke lov, blant annet for å sikre at folk ikke kaster ut kronikere og andre ressurskrevende pasienter.

Det er kommunen som må fatte vedtak om å flytte personen, ikke noe legen kan bestemme selv.

Holder ikke at en er kranglete og vanskelig, det må være framsatt trusler mot legen/legens familie. 

Anonymkode: 10e29...eff

Skrevet

Neida, ingen mister fastlegen sin hvis det bare er litt ufin oppførsel. Min far omtalte alltid legen sin som kvakksalver’n 🙈😂Håper for guds skyld han aldri sa det direkte til vedkommende lege 😬😂

Skrevet

Jeg jobber i Nav, og kan dessverre ikke bare velge bort de som skjeller meg ut eller er fysisk/psykisk truende. Vedkommende vil være helt lik mot nestemann, da det er systemet de oftest er sint på og ikke enkeltpersoner. Fastleger er profesjonelle selv, og det å håndtere utfordrende mennesker er noe som er en del av selve jobben, det er de fleste veldig inneforstått med. 

En 80 år gammel sint bruker hadde ikke gjort meg noe særlig, det er mye verre med litt yngre psykisk syke og ustabile - gjerne med narsisistiske trekk i tillegg (verste sorten jeg kan komme oppi, det kan gi meg høy puls og magesår)

Anonymkode: f495c...1ab

• Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Matas, mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2026 den 16.23):

Jeg jobber i Nav, og kan dessverre ikke bare velge bort de som skjeller meg ut eller er fysisk/psykisk truende. Vedkommende vil være helt lik mot nestemann, da det er systemet de oftest er sint på og ikke enkeltpersoner. Fastleger er profesjonelle selv, og det å håndtere utfordrende mennesker er noe som er en del av selve jobben, det er de fleste veldig inneforstått med. 

En 80 år gammel sint bruker hadde ikke gjort meg noe særlig, det er mye verre med litt yngre psykisk syke og ustabile - gjerne med narsisistiske trekk i tillegg (verste sorten jeg kan komme oppi, det kan gi meg høy puls og magesår)

Anonymkode: f495c...1ab

Det er en bra måte å møte brukerene på du beskriver: du er nok profesjonell og dyktig i menneskemøter :) 

Anonymkode: a57c3...750

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2026 den 13.19):

Hen. 💀

«Hen» er et fint ord når man ikke vil fortelle kjønnet til en person. Da holder man vedkommende anonym.

Anonymkode: 77101...017

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...