Gå til innhold

Har dere levert sykt barn ?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har jobbet i barnehage i snart 20 år og det er mer utbredt enn man skulle tro ja. Noen gjør det helt bevisst. De ser på barnehagen som et servicetilbud for seg som foreldre som må på jobb, og de vet at de ansatte vil passe godt på barnet. De er heldigvis fåtallet. Mange er også kunnskapsløse. De gidder ikke lese info og vet ikke at de må vente 48 timer, de vet ikke at de ikke kan gi Paracet før de leverer osv. Og mange av de skjønner ikke at ungene er syke, de klarer ikke å lese ungen sin. Vi ansatte ser når de leverer at ungen er bleik, sutrete og klengete, har ikke matlyst, virker trøtt også videre - mens foreldrene bare stiller seg uforstående «skjønner ikke hvorfor levering er så vanskelig i dag,,,?». En time eller to senere må vi ringe fordi ungen ikke er i form, bare griner, ligger slapp eller krangler med alle. De skjønner ikke hvor mye en barnehagehverdag krever av et barn, og at ungene ikke er i god nok form til å være der selv om de (ifølge foreldrene) «bare er forkjølet». Disse barna er gjerne i grei form hjemme, så vi skjønner misforståelsen til en viss grad - men det er en manglende tillit til det vi ansatte forteller. Selvfølgelig virker ungen ok når de sitter i sofaen å ser på iPad mens du har hjemmekontor, men prøv å få ungen din til å kle på seg selv fra innerst til ytterst og gå en skitur - så vil du også oppleve at ungen ikke er i form.

Anonymkode: 88cef...16d

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kunne ikke ha truffet spikeren mer på hodet. Jeg ser du jobbet i barnehage i 25 år og skriver under på hvert eneste ord i et innlegget ditt.

Anonymkode: cc876...0ea

Forsiktig nå. 

Å fortelle om erfaringer er et virkelig rødt flagg her inne på KG.

Snart kommer det noen og sier at vi alle HATER FORELDRE OG SLIKE OM OSS BØR VIRKELIG IKKE JOBBE I BARNEHAGE PGA ALT HATET MOT FORELDRE.

Det er visst vanvittig provoserende for mange at man kaller en spade for en spade.

:fornøyd:

Anonymkode: ff611...3ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min ble sendt i barnehage med feber fordi han konstant lå på 38 grader frem til han var 4 år ca. 

Vi var ut og inn av sykehus, men ungen var og er helt fin ☺️

Ble avtalt med barnehagen siden ungen ikke viste noen tegn på noen annen sykdom. Han var like aktiv som alle andre barn. 

Men jeg har jobbet i barnehage i 6 år og oppdaget paracet i bleia flere ganger. Å sendt flere barn i retur når foreldrene kom med dem. Det lyste sykdom av dem stakkars.

Anonymkode: 84d7e...fbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har ingen 24-timers regel på feber i barnehagen jeg jobber i, det er vel der foreldre ofte sender barna tilbake for tidlig ser jeg. Det er ikke uvanlig at barn kommer tilbake dagen etter at vi har sendt de hjem med feber. Så holder de kanskje litt utover dagen og vi må ringe foreldre igjen. 
Jeg har aldri funnet rester av Paracet i bleien og vet at det kan være vanskelig å skille mellom at barnet er trøtt og sur eller faktisk sykt i morgenstresset, derfor er det nok mange som sender syke barn i barnehagen uten at de vet det.  

Anonymkode: dc3cf...67c

Selvsagt er det ikke alle foreldre som med viten og vilje av leverer et sykt barn i barnehagen, men dessverre så er det en del som gjør akkurat dette.

https://www.kk.no/mamma/drittlei-av-at-foreldre-sender-syke-barn-i-barnehagen/83685668

«Foreldrene prøver ofte å lure barnehagen, men ungene sier gjerne rett ut at «mamma ga meg medisin i rumpa i dag tidlig» eller «jeg kastet opp i natt»,

«I en undersøkelse gjennomført blant ansatte i barnehager og barnehageforeldre, svarer 4,4 prosent av foreldrene at de har gitt barnet febernedsettende medisin for at det skal bli friskt nok til å gå i barnehagen,»

https://www.barnehage.no/feber-foreldre-helse/leverer-syke-barn-i-barnehagen/104202

På spørsmål om foreldre generelt er flinke til å holde barnet hjemme 24 timer etter at det er feberfritt, svarer kun 1,4 prosent ja. 48 prosent svarer stort sett, mens 28,5 prosent svarer sjelden og 22,1 prosent svarer nei.

Det samme går igjen i forhold til oppkast og diaré.

14 prosent av de ansatte opplever ofte at barn leveres i barnehagen etter at de har kastet opp på natten eller morgenen — og 66,5 prosent opplever dette av og til.

25 prosent av de ansatte opplever ofte at barn leveres i barnehagen selv om det har diaré — og 56 prosent opplever dette av og til.

På spørsmål om foreldre generelt er flinke til å holde barnet hjemme 48 timer etter omgangssyke eller diaré, svarer 2,1 prosent ja og 33,7 prosent stort sett, mens 32,2 prosent svarer sjelden og 32 prosent svarer nei.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2026 den 14.50):

Oi, er det virkelig helt uhørt at barnet er småsyk i barnehagen? Han hadde lett feber, ingen hoste/nys/snørr, ikke slapp, ikke vondt noen steder, ikke kvalm. Ingen andre i familien var syke. Vi kan ikke alle holde oss hjemme i arbeidsstaben heller, selv om man ikke er 100% i form. Og nei, jeg smitter ikke noen om jeg går på jobb, har god hygiene, og er forsiktig. Verden stopper ikke for noen.

Det viktige på jobb var å få gjennomført en operasjon på et mindre sykehus, der jeg er den eneste som kunne utføre nettopp den prosedyren den dagen. Jeg anså den pasienten som mye viktigere enn at sønnen min og hans kamerater hadde mulig lavere komfortnivå enn vanlig. 

Jeg sa ifra til barnehagen at de måtte ringe om det var noe, og at jeg kom til å hente tidlig uansett. Det er ingen barn på barnehageavdelingen med kjente sykdommer. Og ja, jeg har grei oversikt over det, med tanke på jobben min og at det er et lite sted vi bor. 

Hadde selvfølgelig aldri sendt et barn med omgangssyken, influensa, forkjølelse eller annen smittsom sykdom dratt i barnehagen. Lett øyekatarr er ikke grunn til å holde varnet hjemme dersom det ellers er friskt og man klarer å holde normal hygiene. 

Anonymkode: d4aa3...926

Jar man lett feber er man hjemme så ja helt uhørt for meg 

Anonymkode: 1a898...eab

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2026 den 20.40):

Men de ansatte i barnehagen var ikke så nøye for deg?  Greit nok at du har en viktig jobb, men du valgte å sette ditt barn foran alle andre ved å sende barnet i barnehagen istedenfor å la svigermor ta seg av barnet

Det er veldig tvilsomt at barnet var i så fin allmenntilstand som du beskriver med tanke på at du får det første så nødvendigheten nødvendigheten med å gi barnet Paracet før du avlevert i barnehagen og for det andre ble ringt opp for å hente et barn som langt ifra var i god allmenntilstand.

👏

Anonymkode: 1a898...eab

Skrevet

Forkjølelse med god allmenntilstand, ja. Hele tiden. Aldri med feber eller utenfor "grensen" med feberfri, siden siste oppkast osv.

Anonymkode: 7d2ce...e77

Skrevet

Jeg overholder faktisk reglene om 24 timer etter feber og 48 etter omgangssyke 😅 Og jeg sender ingen på hverken skole eller i barnehage hvis jeg anser at de trenger Paracet for å klare det. 

Jeg har sendt unger som har vært litt «off», det har vært et eller annet jeg ikke klarte å sette fingeren på, og temperaturen var normal. Det kan ha vært en litt dårlig natt, eller en helt normal en men litt dårlig form. Noen ganger har jeg blitt oppringt utpå dagen, og andre dager har alt vært greit.

Jeg skjønner på en måte at noen gjør det, det er tidvis ganske dårlig stemning på jobb hvis noen er syke eller har syke barn. Men det skyldes jo mer at sjefen min ikke er all verden 🤷‍♀️

Anonymkode: 4698f...2d0

• Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for brukerangrep, samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Begge barna fikk omgangssyke I går , sender de ikke på skolen før onsdag. Holder 48 timers regel selvom de går på skole. Noen sender altfor fort tilbake og da går det på rundgang.

Anonymkode: 5cf69...f84

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri sendt i barnehagen/på skolen før det har gått 24 timer (feber) eller 48 timer(omgangen). Men kan sende ungene småforkjøla, for om de skal være hjemme ved hver minste snørr/hoste tilfelle, så kan de jo ikke dra i det hele tatt om vinteren nesten. Alltid hjemme de første dagene ved nyoppstått sykdom.

Anonymkode: 38b2b...283

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...