Gå til innhold

Har dere levert sykt barn ?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Aldri i barnehagen, men skole blir noe annet. De bør jo helst ikke gå glipp av for mye undervisning heller og smittefaren er mindre enn for småbarna som klatrer på hverandre og tygger på alt mulig. Jeg sender naturligvis ikke barn som kaster opp eller har feber på skolen, men det er ikke nødvendig med lange karanteneperioder etterpå heller. Har de bare litt vondt i magen eller i halsen kan de godt gå på skolen.

Skolefraværet har visst godt kraftig opp etter pandemien, så kanskje folk har fått litt for lav terskel for å holde hjemme?

Anonymkode: bc56a...f41

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har levert barn som jeg har vært usikker på, men med klar beskjed til bhg at jeg er litt usikker og at jeg kan hente asap om vi har bomma på vurdering. Grunn til det er at barnet har vært syk, virker frisk på kvelden, men på morgnen så er det vanskelig å vite noen ganger om syk eller trøtt. Stortsett har de bare vørt trøtte, men noen ganger har de blitt henta.

opplevde når jeg jibbet i bhg at foreldre også gjorde dette og at de. Jeg jobbet med mente vi ikke skulle ringe foreldrene selv om barnet ikke virket helt i slag. Ett par ganger ringte jeg alikevel, slik at foreldrene kunne ta valget selv. De gangene var foreldrene taknemlige og hentet. Ped leder ble sur, men jeg synes det viktigere å høre på hva foreldrne sier om barna enn en pedleder for å være ærlig.

Jeg har aldri levert barn med feber osv.

Men det er ganske vanlig. Det så jeg når jeg jobbet i bhg og når jeg hadde barn i bhg. Det er tom foreldre som blir sinte (altså forbanna) for at de blir bedt om å hente sykt barn og kan bruke laaaaang tid på å hente. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Aldri i barnehagen, men skole blir noe annet. De bør jo helst ikke gå glipp av for mye undervisning heller og smittefaren er mindre enn for småbarna som klatrer på hverandre og tygger på alt mulig. Jeg sender naturligvis ikke barn som kaster opp eller har feber på skolen, men det er ikke nødvendig med lange karanteneperioder etterpå heller. Har de bare litt vondt i magen eller i halsen kan de godt gå på skolen.

Skolefraværet har visst godt kraftig opp etter pandemien, så kanskje folk har fått litt for lav terskel for å holde hjemme?

Jeg vet med meg selv at under pandemien ble jeg litt paranoid på om jeg følte meg syk eller ikke. Jeg tror det heng i litt. 

Så lenge folk som er smittsomme holde seg hjemme så er jeg glad. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2026 den 8.24):

Ikke lærer, men en vanlig mamma. Jeg synes det er belymrings verdig at så mange foreldre sender syke barn i barnehage/skole, bare fordi de tenker det går over. Må de ha paracet er der jo grunn for det. Egenmelding om man ikke har sykt barn dager får man bare ta. Fælt å skrive dette, men jeg tenker en bekymrings melding til bv er på plass om det er gjenganger at barnet kommer dinglende i barnehage eller skole proppet med paracet. Nå blir jeg halshogd fordi jeg nevner bv, men det er gjerne da av foreldre som tydelig føler seg truffet og anti barnevernere 👍. I don't care. 

Anonymkode: 21235...28c

Helt enig i at syke barn ikke skal sendes i bhg. Men det utløser nok ikke meldeplikt til bv, da skal man ha "grunn til å tro at det foreligger grov omsorgssvikt", og det ville vært svært uklokt av bhg å sende bekymringsmelding på bakgrunn av enkelthendelser som dette. Etter min vurdering ville ikke det å sende barn i barnehagen med 37,6 være grov omsorgssvikt,og dermed brudd på taushetsplikt. Derimot har barnehagen mange andre muligheter til å ta det opp med foreldre på en ordentlig måte, som trolig også vil gi mye bedre muligheter for et godt samarbeid og endring. Og selvfølgelig mulighet for samarbeid med bv om kriteriene er oppfylt, el foreldre selv ønsker hjelp. 

Og er ikke imot bv, har mye godt samarbeid med bv. Men har en jobb der man må vurdere om kriteriene er oppfylt, og de er strenge for melding uten samtykke, og her tenker jeg man må vurdere andre tilnærminger. 

Anonymkode: a0d3d...385

Skrevet (endret)

Når jobben blir viktigere enn barna, burde man ikke hatt barn !!!!   Hva skal man med barn om du ikke kan utvise omsorg når barnet har dårlig allmenntilstand og eller er syk?     Barn som ikke er i form i bhg trenger gjerne en egen ansatt for å ivareta barnet.  Fordi barn blir ekstra slitne og grinete i barnehagen, om de har lav allmenntilstand.     Når du foreldre sier «barna har det bedre i barnehagen enn hjemme….» Da ringer  alle mine alarmklokker!!!   Nei barna skal ha det langt bedre med foresatte enn i barnehagen.  De skal selvsagt ha det suverent i barnehagen. Men ingenting skal kunne måle seg med å være hjemme med foresatt (ikke alle bor hos biologiske foreldre. Derfor bruker jeg foresatt) 

En ting til!   At barnet skal være hjemme ved dårlig allmenntilstand er ikke ensbetydende med feber.  Det kan være alt fra vondt i hodet, magen, sovet lite eller ingenting.   Vi pleier å oppdage om barn har fått Paracet.  De minste kan man se stikkpille i bleia. De største pleier å fortelle at de har fått medisin.  De største forteller oss også gjerne om de har kastet opp før de ble levert.   Dette blir lagt merke til.  Foresatte skal ta seg av barnas hygiene, basale behov og omsorg ved lav allmenntilstand. Dette skal IKKE barnehagen gjøre 

hilsen barnehagelærer 

Endret av Soly
  • Hjerte 1
Skrevet

I min forrige jobb følte jeg at jeg måtte tilbake så fort som mulig pga. den lederen jeg hadde. Nå har jeg en leder som forstår at barn blir syke og at barn skal holdes hjemme, så nå holder jeg meg til 48 timersregelen. Både for barna sin del og andre barn/ansatte sin del.  

Anonymkode: b573f...740

Skrevet

Nei! Tara selvfølgelig hensyn til barnet, de har min press og stress i hverdagen som det er, de trenger ikke å pushes når de er syke.
Og så setter jeg pris på å kunne være hjemme med sykt barn, det er minner som blir skapt.  Koster meg ingen ting å ringe inn på jobb med sykt barn. 

Anonymkode: 201eb...f12

Skrevet

Ting er ikke svart-hvitt! Jeg ville aldri sendt barn med omgangssyke/farang i barnehagen. Der overholder vi 48-timersregelen. Forkjølelse og feber ser vi an. Vi har et barn som har naturlig høy kroppstemperatur og en «normal»😆 Hadde vi skulle holdt hjemme ved 38 i temp, hadde hun vært hjemme mer enn hun hadde vært i barnehagen. Så hun sender vi i barnehagen med «feber», såfremt allmenntilstanden er god. Noen dager er det vanskelig å avgjøre hvordan sykdom vil utvikle seg, og da har vi sendt i barnehagen med beskjed om at de skal ringe hvis det forverres. Jeg har ikke inntrykk av at det er et utbredt problem med syke barn i barnehagen vår. 

Jeg er lærer på ungdomsskolen og er bekymra over hvor lett ungdom er hjemme. De hoster og er hjemme, de føler seg slitne og er hjemme, de har vondt i hodet og er hjemme. Så mitt inntrykk er motsatt, at terskelen er mye høyere for å sende barn/unge på skolen. 

Anonymkode: a4823...6ab

• Nyttig 1
Skrevet

Nei. Tenker at om jeg er usikker på formen så er jeg egentlig ikke usikker. Da blir det hjemmedag. 

Anonymkode: 75596...1eb

Skrevet

Eeeh 😩 Ja, det har jeg gjort. 

En gang eller to på mine drøye ti år som barnehagemamma så har jeg gitt paracetamol (flytende selvsagt, så jeg ikke skal bli ferska). Da har jeg vært usikker på om barnet egentlig er frisk, men siden det ikke var i form dagen før så har jeg gitt paracetamol sånn at jeg skal slippe å være redd for å bli oppringt tidlig på dagen. Så har jeg heller hentet tidlig.

Oooog en gang, da skulle jeg bare skifte ei bleie rett før avgang til bhg, så et slags utslett i underlivet som jeg mistenkte kanskje var en vannkopp. Jeg tok på bleia og leverte i bhg likevel. Når jeg skiftet bleie etter bhg var det blitt tydeligere og dagen etterpå var vannkoppene over hele kroppen og ungen hadde lavgradig feber. 

Etter at ungene har begynt på skolen så har de fått lov til å gjøre egne vurderinger på dette, unntatt hvis de har høy feber når de våkner eller hvis de spyr eller noe. Hvis det er julebord for eksempel, så får de ta en paracet så lenge de ikke snakker høyt om det. 

Anonymkode: 93ac0...931

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2026 den 22.05):

Du som jobber i barnehagen, vet vel at de fleste er "småsyke" halve høsten/vinteren. En kan faktisk ikke være hjemme ved hvert eneste snys! Jeg har gitt paracet og sendt barnet i barnehagen, med informasjon til barnehagen. Jeg hadde et barn med periodisk febersyndrom og hun fikk av og til paracet på ettermiddag/kveld for å dempe ubehag. Dersom feberen ikke kom tilbake, ble hun sendt i barnehagen dagen etter. Barnehagen ringte ikke alltid når feber oppsto på slutten av dagen, men la henne på sofaen for å hvile. Vi hentet til fast tid hver dag. Dette kalles samarbeid og dialog. Ved feber+ andre symptomer ble hun holdt hjemme og faktisk var hun hjemme over 90 dager første barnehage år. Noen ganger tok vi en feilvurdering og tolket symptomene feil. 

Anonymkode: 9a16f...f6e

Det er forskjell på å være småpjusk å komme med et nys her og der versus det å sende et sykt barn som man vet er smittsom i barnehagen som er det vi diskuterer i denne tråden. Det er også forskjell på medisinere (for maskere allmenn tilstandenet )barn man meget godt vet er smittsomt og burde holdes hjemme vs det du nevner vedrørende ditt barn.

Anonymkode: cc876...0ea

• Nyttig 1
Skrevet
ChrisTønn skrev (9 timer siden):

Jeg har levert barn som jeg har vært usikker på, men med klar beskjed til bhg at jeg er litt usikker og at jeg kan hente asap om vi har bomma på vurdering. Grunn til det er at barnet har vært syk, virker frisk på kvelden, men på morgnen så er det vanskelig å vite noen ganger om syk eller trøtt. Stortsett har de bare vørt trøtte, men noen ganger har de blitt henta.

opplevde når jeg jibbet i bhg at foreldre også gjorde dette og at de. Jeg jobbet med mente vi ikke skulle ringe foreldrene selv om barnet ikke virket helt i slag. Ett par ganger ringte jeg alikevel, slik at foreldrene kunne ta valget selv. De gangene var foreldrene taknemlige og hentet. Ped leder ble sur, men jeg synes det viktigere å høre på hva foreldrne sier om barna enn en pedleder for å være ærlig.

Men det er ganske vanlig. Det så jeg når jeg jobbet i bhg og når jeg hadde barn i bhg. Det er tom foreldre som blir sinte (altså forbanna) for at de blir bedt om å hente sykt barn og kan bruke laaaaang tid på å hente. 

Og foreldre som hevder at barnet var i helt fin allmenntilstand når de ble levert i barnehagen til tross for at restene fra en stikkpille som vi finner i bleia forteller en helt annen historie.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ting er ikke svart-hvitt! Jeg ville aldri sendt barn med omgangssyke/farang i barnehagen. Der overholder vi 48-timersregelen. Forkjølelse og feber ser vi an. Vi har et barn som har naturlig høy kroppstemperatur og en «normal»😆 Hadde vi skulle holdt hjemme ved 38 i temp, hadde hun vært hjemme mer enn hun hadde vært i barnehagen. Så hun sender vi i barnehagen med «feber», såfremt allmenntilstanden er god. Noen dager er det vanskelig å avgjøre hvordan sykdom vil utvikle seg, og da har vi sendt i barnehagen med beskjed om at de skal ringe hvis det forverres. Jeg har ikke inntrykk av at det er et utbredt problem med syke barn i barnehagen vår. 

Jeg er lærer på ungdomsskolen og er bekymra over hvor lett ungdom er hjemme. De hoster og er hjemme, de føler seg slitne og er hjemme, de har vondt i hodet og er hjemme. Så mitt inntrykk er motsatt, at terskelen er mye høyere for å sende barn/unge på skolen. 

Anonymkode: a4823...6ab

Du har helt rett ting er ikke sort/hvitt. Det er flere nyanser og forskjellige caser i hver familie eller hos innad hos barn i samme husstand.  Noe jeg tror utløser forskjell på hvor folk leverer og ikke leverer i barnehage kontra skole/sfo, la oss ta på småtrinnet. For i bhg kan man jo holde barna hjemme så mye man selv ønsker så og si. Og om man en morgen sender melding at Alex kommer ikke i bhg i dag, så teller ingen dagene. Men så fort man er over i skolen da teller de dager fra første dag, og er barnet borte mer enn 10 dager så blir det møte om fravær og hele den pakka der, selvom både lærer og ledelsen ved skolen vet godt at barnet var innlagt på sykehus i over en uke. Og så har kanskje lærer sendt barnet hjem før ved andre anledninger der barnet ble akutt dårlig eller smitta på skolen.

Så kommer man til skolen da som maser og man som foreldre må sende med barna spyposer for skolen mener de skal forsøke. Og hva oppnår en? Jo, et eller flere barn med kraftig ubehag og frykt for å ikke rekke komme tidsnok til WC.. derav nødkitt i sekken med både skift og spyposer/ bilsykepose. Slike med ring i. Tror mange foreldre blir usikker av overgangen på hva som forventes når barna er hjemme fra bhg kontra i skolen/ grunnskolen. Akkurat den der følte jeg litt på selv da barna var yngre. Jeg måtte selv komme med retningslinjer fra overlege i kommunen til skolen da gutta var yngre. Og det er vel ikke helt slik det skal være.

Jobber i samme sektor, på ung trinnet. Skjønner hva du sikter til. Kjenner til foreldre som er livredd for å holde barna hjemme, og også de som lettere holder hjemme.

Som sagt forskjell på bhg og skole, jeg tror om man hadde vært tydeligere så hadde man kanskje ikke fått så mange smitteutbrudd av omgangssyken ol i skolen. For det slår aldri feil før jul hvert år, og kollegaer er møkk lei av og tilbringe jula på WC for å si det sånn.

Anonymkode: d5768...62d

Skrevet

Aldri sendt mindre enn 2 døgn etter omgangssyke eller med feber, men har sendt når jeg er usikker på hvordan formen egentlig er.. 

Senest nå før jul (ingen sykdomssymptomer, bare redusert etter sykdom ) ble jeg slitt mellom ønsket om å holde henne hjemme og respekten for til sammen 45 elever ( over 3 dager ) som ikke ville få gjennomført vurderingssituasjoner de hadde forberedt seg på før jul og måtte venta 3 uker ( en allerede utsatt pga sykdom hos samme barn)

jeg gjorde dagene så korte som mulig, men hadde nok hatt det bedre hjemme. 

Anonymkode: a3e5c...a1d

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i barnehage i snart 20 år og det er mer utbredt enn man skulle tro ja. Noen gjør det helt bevisst. De ser på barnehagen som et servicetilbud for seg som foreldre som må på jobb, og de vet at de ansatte vil passe godt på barnet. De er heldigvis fåtallet. Mange er også kunnskapsløse. De gidder ikke lese info og vet ikke at de må vente 48 timer, de vet ikke at de ikke kan gi Paracet før de leverer osv. Og mange av de skjønner ikke at ungene er syke, de klarer ikke å lese ungen sin. Vi ansatte ser når de leverer at ungen er bleik, sutrete og klengete, har ikke matlyst, virker trøtt også videre - mens foreldrene bare stiller seg uforstående «skjønner ikke hvorfor levering er så vanskelig i dag,,,?». En time eller to senere må vi ringe fordi ungen ikke er i form, bare griner, ligger slapp eller krangler med alle. De skjønner ikke hvor mye en barnehagehverdag krever av et barn, og at ungene ikke er i god nok form til å være der selv om de (ifølge foreldrene) «bare er forkjølet». Disse barna er gjerne i grei form hjemme, så vi skjønner misforståelsen til en viss grad - men det er en manglende tillit til det vi ansatte forteller. Selvfølgelig virker ungen ok når de sitter i sofaen å ser på iPad mens du har hjemmekontor, men prøv å få ungen din til å kle på seg selv fra innerst til ytterst og gå en skitur - så vil du også oppleve at ungen ikke er i form.

Anonymkode: 88cef...16d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2026 den 22.36):

Har noen levert sykt barn noen gang ? Ventet bare 1 døgn etter farang eller sent med Paracet ? Så mye mas fra barnehagen om dette, men er det virkelig så utbredt ? De fleste vil vel ikke plage barna sine ?! Eller har det hendt at presset fra jobb var så stort at du gjorde det ?

Anonymkode: abd1d...cce

Nei aldri, men vet om andre som gjør det. Så er nok relativt vanlig. 

Anonymkode: 99517...bb4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har jobbet i barnehage i snart 20 år og det er mer utbredt enn man skulle tro ja. Noen gjør det helt bevisst. De ser på barnehagen som et servicetilbud for seg som foreldre som må på jobb, og de vet at de ansatte vil passe godt på barnet. De er heldigvis fåtallet. Mange er også kunnskapsløse. De gidder ikke lese info og vet ikke at de må vente 48 timer, de vet ikke at de ikke kan gi Paracet før de leverer osv. Og mange av de skjønner ikke at ungene er syke, de klarer ikke å lese ungen sin. Vi ansatte ser når de leverer at ungen er bleik, sutrete og klengete, har ikke matlyst, virker trøtt også videre - mens foreldrene bare stiller seg uforstående «skjønner ikke hvorfor levering er så vanskelig i dag,,,?». En time eller to senere må vi ringe fordi ungen ikke er i form, bare griner, ligger slapp eller krangler med alle. De skjønner ikke hvor mye en barnehagehverdag krever av et barn, og at ungene ikke er i god nok form til å være der selv om de (ifølge foreldrene) «bare er forkjølet». Disse barna er gjerne i grei form hjemme, så vi skjønner misforståelsen til en viss grad - men det er en manglende tillit til det vi ansatte forteller. Selvfølgelig virker ungen ok når de sitter i sofaen å ser på iPad mens du har hjemmekontor, men prøv å få ungen din til å kle på seg selv fra innerst til ytterst og gå en skitur - så vil du også oppleve at ungen ikke er i form.

Personlig ville jeg blitt svært bekymret om mitt barnehagebarn satt stille i sofaen og så på ipad mens jeg jobbet på hjemmekontor. Da måtte det ha vært noe alvorlig galt 😅

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ingen 24-timers regel på feber i barnehagen jeg jobber i, det er vel der foreldre ofte sender barna tilbake for tidlig ser jeg. Det er ikke uvanlig at barn kommer tilbake dagen etter at vi har sendt de hjem med feber. Så holder de kanskje litt utover dagen og vi må ringe foreldre igjen. 
Jeg har aldri funnet rester av Paracet i bleien og vet at det kan være vanskelig å skille mellom at barnet er trøtt og sur eller faktisk sykt i morgenstresset, derfor er det nok mange som sender syke barn i barnehagen uten at de vet det.  

Anonymkode: dc3cf...67c

AnonymBruker
Skrevet
ChrisTønn skrev (På 9.1.2026 den 8.46):

Hadde du overkjørt meg som pedleder og ringt hjem barn uten mitt samtykke så håper jeg jobben din var fast! I alle fall om jeg/noen med hovedansvar var på jobb.

Jeg har ingen problem med å ringe barn jeg er i tvil på formen til hjem, men det være grunner til at en har litt høyere terskel for å sende enkeltbarn hjem som ikke alle ansatte trenger vite om. Da tenker jeg på enkeltbarn som er ekstremt mye syke - hvor foreldrene er flinke til å holde hjemme. Jeg har kanskje litt høyere terskel for å ringe de hjem om jeg er usikker- fordi jeg synes det er så urettferdig at noen er flinke til å holde hjemme og andre foreldre prøver seg gang på gang.

Anonymkode: bab69...fe8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kunne ikke ha truffet spikeren mer på hodet. Jeg ser du jobbet i barnehage i 25 år og skriver under på hvert eneste ord i et innlegget ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...