Gå til innhold

Har dere levert sykt barn ?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har gitt barnet paracet før barnehage, men det var i samråd med lege. Hun har en form for astma som kan gi smerter i brystet. Så når hun har vært ferdig med episodene sine så er hun frisk nok til å være i barnehage, men kan ha litt smerter som ligger igjen. Det "verste" med denne astmaen er at hun får mye slim i brystet som hun bruker flere dager på å hoste opp etterpå. Så 2 ganger har hun fått hoste anfall som har først til at hun spyr slim. Og da blir hun selvsagt sendt hjem for 2 døgn siden det er "oppkast"...

Anonymkode: 3ae33...40d

Det er jo en helt annen situasjon. Barnet er ikke smittsom. Men sender man faktisk syke barn, etter omgangssyke selv en gang ned oppkast,  er man idiot og faktisk på kanten til omsorgsvikt. 

Anonymkode: 21235...28c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke lærer, men en vanlig mamma. Jeg synes det er belymrings verdig at så mange foreldre sender syke barn i barnehage/skole, bare fordi de tenker det går over. Må de ha paracet er der jo grunn for det. Egenmelding om man ikke har sykt barn dager får man bare ta. Fælt å skrive dette, men jeg tenker en bekymrings melding til bv er på plass om det er gjenganger at barnet kommer dinglende i barnehage eller skole proppet med paracet. Nå blir jeg halshogd fordi jeg nevner bv, men det er gjerne da av foreldre som tydelig føler seg truffet og anti barnevernere 👍. I don't care. 

Anonymkode: 21235...28c

HELT ENIG!OMSORGSVIKT OG DRITE I BARNA OG SETTE JOBBEN FØRST!!!

Anonymkode: 91cac...5a3

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det gjorde jeg aldri. 

Anonymkode: b30ef...079

Skrevet

Nei, aldri. 

AnonymBruker
Skrevet

Men syns det er rart folk gjør det : lurer jo ikke de ansatte, men herjer med et lite barn som vil få en grusomt tøff dag . Tenk å måtte sitte i skogen i 5 timer med feber da og så viste man det. Huff nei, men skjønner godt de blir oppgitte da ja. Men er ikke det omsorgssvikt ? Å sende et barn med 39 i feber og stikkpille ?

Anonymkode: abd1d...cce

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og det er ingenting som irriterer oss ansatte mer enn foreldre som sender syke barn til oss!! 

Anonymkode: c8167...e7f

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg vil at barnet skal ha det beste mulig når det er sykt og da blir det hjemme. 

Anonymkode: 40b9c...89b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så din jobb gikk før helsen til de andre barna og de ansatte i bhg.

Kjekt å vite at du anser deg som så mye viktigere enn alle andre

Anonymkode: 7aac7...a98

Oi, er det virkelig helt uhørt at barnet er småsyk i barnehagen? Han hadde lett feber, ingen hoste/nys/snørr, ikke slapp, ikke vondt noen steder, ikke kvalm. Ingen andre i familien var syke. Vi kan ikke alle holde oss hjemme i arbeidsstaben heller, selv om man ikke er 100% i form. Og nei, jeg smitter ikke noen om jeg går på jobb, har god hygiene, og er forsiktig. Verden stopper ikke for noen.

Det viktige på jobb var å få gjennomført en operasjon på et mindre sykehus, der jeg er den eneste som kunne utføre nettopp den prosedyren den dagen. Jeg anså den pasienten som mye viktigere enn at sønnen min og hans kamerater hadde mulig lavere komfortnivå enn vanlig. 

Jeg sa ifra til barnehagen at de måtte ringe om det var noe, og at jeg kom til å hente tidlig uansett. Det er ingen barn på barnehageavdelingen med kjente sykdommer. Og ja, jeg har grei oversikt over det, med tanke på jobben min og at det er et lite sted vi bor. 

Hadde selvfølgelig aldri sendt et barn med omgangssyken, influensa, forkjølelse eller annen smittsom sykdom dratt i barnehagen. Lett øyekatarr er ikke grunn til å holde varnet hjemme dersom det ellers er friskt og man klarer å holde normal hygiene. 

Anonymkode: d4aa3...926

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke.

Anonymkode: d5fae...9c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Oi, er det virkelig helt uhørt at barnet er småsyk i barnehagen? Han hadde lett feber, ingen hoste/nys/snørr, ikke slapp, ikke vondt noen steder, ikke kvalm. Ingen andre i familien var syke. Vi kan ikke alle holde oss hjemme i arbeidsstaben heller, selv om man ikke er 100% i form. Og nei, jeg smitter ikke noen om jeg går på jobb, har god hygiene, og er forsiktig. Verden stopper ikke for noen.

Det viktige på jobb var å få gjennomført en operasjon på et mindre sykehus, der jeg er den eneste som kunne utføre nettopp den prosedyren den dagen. Jeg anså den pasienten som mye viktigere enn at sønnen min og hans kamerater hadde mulig lavere komfortnivå enn vanlig. 

Jeg sa ifra til barnehagen at de måtte ringe om det var noe, og at jeg kom til å hente tidlig uansett. Det er ingen barn på barnehageavdelingen med kjente sykdommer. Og ja, jeg har grei oversikt over det, med tanke på jobben min og at det er et lite sted vi bor. 

Hadde selvfølgelig aldri sendt et barn med omgangssyken, influensa, forkjølelse eller annen smittsom sykdom dratt i barnehagen. Lett øyekatarr er ikke grunn til å holde varnet hjemme dersom det ellers er friskt og man klarer å holde normal hygiene. 

Men de ansatte i barnehagen var ikke så nøye for deg?  Greit nok at du har en viktig jobb, men du valgte å sette ditt barn foran alle andre ved å sende barnet i barnehagen istedenfor å la svigermor ta seg av barnet

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, jeg trodde det kom til å gå over, almenntilstanden var fin, og jeg jobber 5 minutter fra barnehagen. Ga en paracet, og krysset fingrene, for jeg hadde noe veldig viktig på jobb. Ble oppringt 15 min etter det viktige var ferdig, og dro rett til barnehagen å hentet en sliten og febersyk gutt. 

Angrer ikke. Han hadde det bedre i barnehagen enn om jeg hadde måttet kontakte svigermor. Mannen min var på jobbreise utenlands.

Det er veldig tvilsomt at barnet var i så fin allmenntilstand som du beskriver med tanke på at du får det første så nødvendigheten nødvendigheten med å gi barnet Paracet før du avlevert i barnehagen og for det andre ble ringt opp for å hente et barn som langt ifra var i god allmenntilstand.

Anonymkode: cc876...0ea

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men de ansatte i barnehagen var ikke så nøye for deg?  Greit nok at du har en viktig jobb, men du valgte å sette ditt barn foran alle andre ved å sende barnet i barnehagen istedenfor å la svigermor ta seg av barnet

Det er veldig tvilsomt at barnet var i så fin allmenntilstand som du beskriver med tanke på at du får det første så nødvendigheten nødvendigheten med å gi barnet Paracet før du avlevert i barnehagen og for det andre ble ringt opp for å hente et barn som langt ifra var i god allmenntilstand.

De ansatte sa det var greit, og vi avtalte at det var lav terskel for å ringe. 

Jeg stoler på vurderingen jeg gjorde, og står for den. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei!

Opplevd alt for mange ganger at barn er sendt syke i barnehagen. De gråter, vil bare sitte på fanget og har det ikke godt. "Hadde bare 38,5 i dag tidlig, men veldig aktiv og i godt humør". 30 min inn i bhgdagen = høy feber, gråt og medtatt. Har også opplevd barn som har kastet opp i garderoben på vei inn i bhg hvor mor har prøvd å vaske opp og skjule det mens hun sendte ungen inn. 

Derimot er barn litt pjuske, på småbarna vel og merke, så prøver vi å se om mat, søvn osv kan hjelpe på før vi ber foreldre hente. Har da dialog med foreldre når vi oppdager at de ikke er helt i form. Fordi, noen ganger kan det snu og vi vet at det er få sykt barndager og at foreldre har jobb som er viktig. 

Har hatt førstehjelpskurs med paramedic som har sagt at foreldre bør få beskjed om at hvis det må gis paracet så skal ikke barnet være i barnehagen. 

Anonymkode: b5252...9e5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så med andre ord har du ingen respekt for oss som jobber i barnehagen?

Så da er det greit at vi som jobber i barnehagen  blir syke og ikke får kommet oss på jobb? Eller at andre foreldre må bruke sine sykt barn dagen fordi du er egoistisk og ikke tenker på noen andre enn deg selv?

Og det er gjerne de samme foreldrene som klager når vi er nødt til å ha begrenset åpningstid i barnehagen på grunn av bemanningskrise.

Du som jobber i barnehagen, vet vel at de fleste er "småsyke" halve høsten/vinteren. En kan faktisk ikke være hjemme ved hvert eneste snys! Jeg har gitt paracet og sendt barnet i barnehagen, med informasjon til barnehagen. Jeg hadde et barn med periodisk febersyndrom og hun fikk av og til paracet på ettermiddag/kveld for å dempe ubehag. Dersom feberen ikke kom tilbake, ble hun sendt i barnehagen dagen etter. Barnehagen ringte ikke alltid når feber oppsto på slutten av dagen, men la henne på sofaen for å hvile. Vi hentet til fast tid hver dag. Dette kalles samarbeid og dialog. Ved feber+ andre symptomer ble hun holdt hjemme og faktisk var hun hjemme over 90 dager første barnehage år. Noen ganger tok vi en feilvurdering og tolket symptomene feil. 

Anonymkode: 9a16f...f6e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei men sender febersyk ungdom på skolen.

Anonymkode: b8514...14a

Skrevet

Hadde vi bare fått fler sykt barn dager så hadde dette vært løst. Tror faktisk staten hadde spart penger på dette, for da hadde foreldrene faktisk holdt barna hjemme, og ikke smittet andre barn i bhg og så er hele runddansen i gang.

Anonymkode: daf89...d0b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva betyr farang?

Har ikke sendt barn for tidlig etter omgangssyke eller med feber. Men har sendt barn med hoste/snørr noen ganger og bedt dem ringe om barnet virker syk utover dagen annet enn litt hoste. De har ikke ringt de gangene. 

Anonymkode: 107b0...f7c

Hoste/snørr går bra, noen småbarn snørrer jo omtrent døgnet rundt hele året.. vi har hatt noen av disse på avdelingen. Skulle tatt seg ut om de skulle holdt seg hjemme hver gang, ville blitt omtrent 10 mnd i året da 😅

Anonymkode: ff611...3ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Når du har en så viktig jobb er det lurt p ha private mennesker som kan komme på kort varsel og se etter barnet ditt når det ikke er helt i form. Barnevakttjeneste, noen i slekta etc. Barnehagen er fremdeles ikke en oppbevaringsplass for småsyke barn. 
Jeg jobber i barnehage og de verste til å sende syke barn i barnehage er legee. Jeg sto i en lang diskusjon med en legemor en gang som mente at hennes barn kunne helt fint leveres i barnehagen med diare, for hun brukte bleier og smittefaren var derfor  mindre…. Dette var i en periode med norovirus og vi endte med å måtte stenge barnehagen til slutt fordi folk ikke venta med å sende ungene tilbake… 

Anonymkode: c97e1...fa3

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2026 den 22.36):

Har noen levert sykt barn noen gang ? Ventet bare 1 døgn etter farang eller sent med Paracet ? Så mye mas fra barnehagen om dette, men er det virkelig så utbredt ? De fleste vil vel ikke plage barna sine ?! Eller har det hendt at presset fra jobb var så stort at du gjorde det ?

Hvis du hadde sett hvilke epidemier omgangssyke kan føre til i en bhg blant både barn og ansatte, hadde du kanskje skjønt hvorfor bhg stresser med 48t-regelen. 

Anonymkode: d594b...6cb

• Nyttig 2
Skrevet
mommyaka skrev (På 7.1.2026 den 7.55):

Nei aldri, har 2 barn.

Men er førskolelærer og dessverre var det alt for mange som ble sendt hjem på dagen..og kom tilbake neste dag. Kom med paracetamol i rompa, barn som komi barnehagen selv om de hadde kastet opp kvelden før 

Mrn dessverre alt for mange som sender de i barnehagen...i håp at foreldre kan jobbe litt før de evt må hente 

Dette er jo en form for barnemishandling og burde rapporteres om det skjer ,,ofte''

Anonymkode: 7aac7...a98

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2026 den 22.36):

Har noen levert sykt barn noen gang ? Ventet bare 1 døgn etter farang eller sent med Paracet ? Så mye mas fra barnehagen om dette, men er det virkelig så utbredt ? De fleste vil vel ikke plage barna sine ?! Eller har det hendt at presset fra jobb var så stort at du gjorde det ?

Aldri! 

Men jeg har vært borti flere ganger ved levering at foreldre har prøvd seg på å levere syke barn, hvor de ansatte har bedt de snu å ta med ungen hjem.  

Ene gangen var det vannkopper, en annen gang var det tydelig feber. Det har også vært omgangssyken et par ganger også 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...