Gå til innhold

Har dere levert sykt barn ?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Antagelig har barnet hatt feber uten å ha vist det nevneverdig i almenntilstanden. Det sies at «barn får lettere feber og tåler feber bedre enn voksne». Men de små kroppene er fortsatt fulle av virus og kjemper mot dem. Samtidig som de er smittsomme. Å kjempe mot virus/bakterier og feber i en bråkete/kaotisk barnehage med underbemanning må være helt grusomt😣💔

Anonymkode: b49af...466

Feber er ikke god allmenntilstand. Det er jo den første boksen du krysser av. Feber = infeksjon/virus = ikke i barnehagen, normalt sett. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nja, mild hoste eller øyekatarr har jeg sendt i barnehagen. Aldri feber eller oppkast. Trenger barnet paracet så er det jo ikke friskt nok til å dra i barnehagen. Også hvis grunnen til paracet er nye tenner som kommer. Har barnet ubehag, så har barnet det best hos meg eller pappa 

Anonymkode: 1d86a...2e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har noen levert sykt barn noen gang ? Ventet bare 1 døgn etter farang eller sent med Paracet ? Så mye mas fra barnehagen om dette, men er det virkelig så utbredt ? De fleste vil vel ikke plage barna sine ?! Eller har det hendt at presset fra jobb var så stort at du gjorde det ?

Anonymkode: abd1d...cce

Sykt nei, men har noen ganger måtte hente spesielt barnet med hjertefeil trodde ofte bhg at hadde det verre enn hen hadde.

Ga beskjed ved oppstart at hen var høyt og lavt (hadde klippekort på legevakten) men og at barnet la seg ned og hvilte ved behov, dette er jmf legene hen hadde på sykehuset mer normalt enn unormalt. 

Hen tok hensyn og var roligere på turdager da hen viste at det da ikke var mulighet for egen bestemte pauser.

Anonymkode: 7aac7...a98

AnonymBruker
Skrevet

Har noen levert sykt barn noen gang ? Ventet bare 1 døgn etter farang eller sent med Paracet ? Så mye mas fra barnehagen om dette, men er det virkelig så utbredt ? De fleste vil vel ikke plage barna sine ?! Eller har det hendt at presset fra jobb var så stort at du gjorde det ?

Ja det er dessverre ikke noe som hører til med sjeldenheten og det er heller ikke uvanlig at foreldrene leverer barnet som om alt er bra. Og finne rester av stikkpiller i bleier er ikke et ukjent fenomen for oss som jobber i barnehage.

Anonymkode: cc876...0ea

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg trodde det kom til å gå over, almenntilstanden var fin, og jeg jobber 5 minutter fra barnehagen. Ga en paracet, og krysset fingrene, for jeg hadde noe veldig viktig på jobb. Ble oppringt 15 min etter det viktige var ferdig, og dro rett til barnehagen å hentet en sliten og febersyk gutt. 

Angrer ikke. Han hadde det bedre i barnehagen enn om jeg hadde måttet kontakte svigermor. Mannen min var på jobbreise utenlands.

Anonymkode: d4aa3...926

Så din jobb gikk før helsen til de andre barna og de ansatte i bhg.

Kjekt å vite at du anser deg som så mye viktigere enn alle andre

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Luringa skrev (3 timer siden):

Som lærer har jeg sett dette litt for mange ganger. Det ender opp med barn som må hentes, i tillegg til medelever og lærere som blir unødvendig smittet, noe de kanskje kunne unngått i første omgang. Dårlig gjort. Barna forteller at de kastet opp "i natt", at de er syke og fikk paracet.

Vet lærene til mine barn er glade for at jeg heller holder de hjemme en dag med lav feber enn å sende ett barn som risikerer å bli returnert før skoledagen er ferdig. Vi kaller det mental helse dag.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nja, mild hoste eller øyekatarr har jeg sendt i barnehagen. Aldri feber eller oppkast. Trenger barnet paracet så er det jo ikke friskt nok til å dra i barnehagen. Også hvis grunnen til paracet er nye tenner som kommer. Har barnet ubehag, så har barnet det best hos meg eller pappa 

Øyekatarr, så du vil de andre skal få det og?

• Liker 6
Skrevet

Nei, aldri. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Øyekatarr, så du vil de andre skal få det og?

https://www.barnehage.no/helse-sykdommer-oyekatarr/oyekatarr--kan-barnet-sendes-i-barnehagen/104193

https://www.fhi.no/sm/barnehage/nar-bor-barnet-vare-hjemme-fra-barne/

Vi snakket også direkte med barnehagen om dette, og de sa at det ikke var noe i veien for at barnet fortsatt kom i barnehagen så lenge hun ikke var så plaget at hun ikke hadde det kjekt

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg trodde det kom til å gå over, almenntilstanden var fin, og jeg jobber 5 minutter fra barnehagen. Ga en paracet, og krysset fingrene, for jeg hadde noe veldig viktig på jobb. Ble oppringt 15 min etter det viktige var ferdig, og dro rett til barnehagen å hentet en sliten og febersyk gutt. 

Angrer ikke. Han hadde det bedre i barnehagen enn om jeg hadde måttet kontakte svigermor. Mannen min var på jobbreise utenlands.

Anonymkode: d4aa3...926

Så med andre ord har du ingen respekt for oss som jobber i barnehagen?

Jeg har alltid ventet 48 timer etter omgangssyke. Men ja, jeg har sendt halvsyke barn i barnehagen og håpet at det går bra. Mange ganger.... 

De første barnehageårene var det vanvittig med sykdom. En har begrenset med sykedager og noen dager må man faktisk være på jobb. 

Anonymkode: 9a16f...f6e

Så da er det greit at vi som jobber i barnehagen  blir syke og ikke får kommet oss på jobb? Eller at andre foreldre må bruke sine sykt barn dagen fordi du er egoistisk og ikke tenker på noen andre enn deg selv?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er altså så ubegripelig usympatisk og hensynsløst overfor både sønnen og alle i barnehagen. Herregud. Stakkars gutt. 

Anonymkode: ec8d4...883

Og det er gjerne de samme foreldrene som klager når vi er nødt til å ha begrenset åpningstid i barnehagen på grunn av bemanningskrise.

Anonymkode: cc876...0ea

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

https://www.barnehage.no/helse-sykdommer-oyekatarr/oyekatarr--kan-barnet-sendes-i-barnehagen/104193

https://www.fhi.no/sm/barnehage/nar-bor-barnet-vare-hjemme-fra-barne/

Vi snakket også direkte med barnehagen om dette, og de sa at det ikke var noe i veien for at barnet fortsatt kom i barnehagen så lenge hun ikke var så plaget at hun ikke hadde det kjekt

Øyekatarr er i teorien virusinfeksjon med ‘snørr i øynene’ i stedet for nesen. Verken mer eller mindre smittsomt. Men det er 90% virus og helt horribelt at bhg frem til inntil nylig krevde at barna begynte med antibiotika dråper for å få komme i barnehagen med virus øyekatarr🤯😓 Er det rart vi har antibiotika resistens?!

Om barnet ikke kan komme i bhg med øyekatarr, burde det gjelde snørt og hoste også. Like smittsomt og noen blir sykere av det enn andre. Problemet er at skal vi tenke så langt så kollapser infrastrukturen fordi alle foreldre må være hjemme med snørrete barn omtrent hele vintersesongen. Slik som under pandemien. Vi vil ikke tilbake dit og aldri har jo folk vært mer syke enn etter den nedstengningen der..

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, jeg har aldri gjort det og det irriterer meg at folk gjør det for det får ut over mange andre igjen og ikke bare det ene eller to barna som er syke! Så da er det på rundgang igjen og igjen.. Og ja er faktisk en del som gir de paracet og sender de i bhg. Jobben kommer før barna... Forstår at det ikke alltid er lett i forhold tit fravær. Men har du barn så må du ta ansvar!

Anonymkode: 91cac...5a3

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Øyekatarr er i teorien virusinfeksjon med ‘snørr i øynene’ i stedet for nesen. Verken mer eller mindre smittsomt. Men det er 90% virus og helt horribelt at bhg frem til inntil nylig krevde at barna begynte med antibiotika dråper for å få komme i barnehagen med virus øyekatarr🤯😓 Er det rart vi har antibiotika resistens?!

Om barnet ikke kan komme i bhg med øyekatarr, burde det gjelde snørt og hoste også. Like smittsomt og noen blir sykere av det enn andre. Problemet er at skal vi tenke så langt så kollapser infrastrukturen fordi alle foreldre må være hjemme med snørrete barn omtrent hele vintersesongen. Slik som under pandemien. Vi vil ikke tilbake dit og aldri har jo folk vært mer syke enn etter den nedstengningen der..

Øyekstarr kan bli veldig voldsomt for mange og slitsomt. Masse puss og noen har mye smerter , ikke alle blir bra uten antibiotika så selvsagt skal de ikke i bhg..

Anonymkode: 91cac...5a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske folk ikke gjorde dette. Jeg har redusert immunforsvar. Har barnehagebarn, og har ikke lenger oversikt over hvor mange sykehusinnleggelser det har blitt pga infeksjoner. Vanlige ting kan raskt bli veldig alvorlig, og livstruende her. 

Anonymkode: 64a3a...6fa

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men jeg har opplevd det mange ganger som ansatt i skole og barnehage.

Dvs, én gang gjorde jeg noe helt på grensa. Var mens barnet gikk i barnehagen, 4-5 år. Frisk da hun la seg, våknet midt på natta med 39 i feber. Feberfri igjen om morgenen og i super form. Jeg drøyde avreise til jobb og barnehage for å se om feberen kom tilbake, men den gjorde ikke det. Tok sjansen på å sende henne, og det ble ikke noe mer ut av det, hun var fortsatt i fin form den dagen og dagene etter. Og jeg har egentlig lav terskel for å holde hjemme, nettopp pga jobben min. Tror magefølelsen var såpass sikker akkurat den gangen, og viste seg å stemme (men hadde aldri trodd jeg skulle gjøre det hvis noen hadde spurt meg i forkant ;)

Anonymkode: 9bd85...8fc

AnonymBruker
Skrevet

Nei, holdt han hjemme 2 ekstra døgn etter juleferien nå fordi han har hatt litt feber. Svært god allmenntilstand og vi har gledet oss til å dra ut i verden på jobb igjen, men det måtte vente. 

Jeg haaaaater omgangssyke. Hater det. Skjer ikke at jeg sender min i bhg før han har vært 48 timer symptomfri, minst. Og jeg sier tydelig ifra til alle som snakker om å sende den i bhg etter 24 timer "for hun er jo frisk". Driter jeg i, hun er smittsom. 

Anonymkode: 2c5bd...261

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri forang, feber eller noe annet sånt, men jeg har sendt barn med mild forskjølelse. Hvis ikke hadde jeg aldri kommet meg på jobb. 

Anonymkode: 3ae33...40d

Skrevet

Nei aldri, har 2 barn.

Men er førskolelærer og dessverre var det alt for mange som ble sendt hjem på dagen..og kom tilbake neste dag. Kom med paracetamol i rompa, barn som komi barnehagen selv om de hadde kastet opp kvelden før 

Mrn dessverre alt for mange som sender de i barnehagen...i håp at foreldre kan jobbe litt før de evt må hente 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt barnet paracet før barnehage, men det var i samråd med lege. Hun har en form for astma som kan gi smerter i brystet. Så når hun har vært ferdig med episodene sine så er hun frisk nok til å være i barnehage, men kan ha litt smerter som ligger igjen. Det "verste" med denne astmaen er at hun får mye slim i brystet som hun bruker flere dager på å hoste opp etterpå. Så 2 ganger har hun fått hoste anfall som har først til at hun spyr slim. Og da blir hun selvsagt sendt hjem for 2 døgn siden det er "oppkast"...

Anonymkode: 3ae33...40d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Luringa skrev (9 timer siden):

Som lærer har jeg sett dette litt for mange ganger. Det ender opp med barn som må hentes, i tillegg til medelever og lærere som blir unødvendig smittet, noe de kanskje kunne unngått i første omgang. Dårlig gjort. Barna forteller at de kastet opp "i natt", at de er syke og fikk paracet.

Ikke lærer, men en vanlig mamma. Jeg synes det er belymrings verdig at så mange foreldre sender syke barn i barnehage/skole, bare fordi de tenker det går over. Må de ha paracet er der jo grunn for det. Egenmelding om man ikke har sykt barn dager får man bare ta. Fælt å skrive dette, men jeg tenker en bekymrings melding til bv er på plass om det er gjenganger at barnet kommer dinglende i barnehage eller skole proppet med paracet. Nå blir jeg halshogd fordi jeg nevner bv, men det er gjerne da av foreldre som tydelig føler seg truffet og anti barnevernere 👍. I don't care. 

Anonymkode: 21235...28c

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...