Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet inn til min kjæreste nå og han eier en leilighet. Han mener jeg skal betale 5000 i husleie pluss halve strømmen. Er dette en grei pris eller er det mye? 

Anonymkode: e059e...4c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var da ikke urimelig. Du finner nok ikke så mye annet som er like billig.

Anonymkode: 57ea7...9fd

• Liker 4
Skrevet

Det er igrunn veldig lite.. Hva betaler du for å bo der du bor nå ? 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig billig ut, men det kommer jo mye av på hvor og hva slags leilighet.

Anonymkode: 0f1be...f0a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er fellesutgifter på, hva har han i lån og hva koster det ham å bo der alene?

Anonymkode: 374a3...91c

• Liker 1
Skrevet

Spør du fordi tilsvarende boliger koster under 10k?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på konteksten og hva du selv vil. Han er ikke utleieren din, men kjæresten din. Derfor må dere forhandle. Hvis han ønsker mer enn du er komfortabel med, kan du si nei.

Anonymkode: 79d33...40a

AnonymBruker
Skrevet

For å si det sånn så leier min studentdatter en sokkelhybel for 9000 pr mnd.... 5000 høres i utgangspunktet lite ut i mine ører. Kommer jo litt an på hvor i landet dette er og hvor mye det ville kostet å leie en leilighet alene?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er fellesutgifter på, hva har han i lån og hva koster det ham å bo der alene?

Han han har i lån spiller ingen rolle. Hun skal ikke betale hans lån. Hans lån er hans investering i formue og penger han betaler til seg selv. Lånet skal alltid holdes utenfor med mindre man da kjøper seg inn litt og litt.

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer ann på mye. Prisen i seg selv er ikke urimelig.

Har dere snakket om hvordan du på sikt kan kjøpe deg inn eller om han skal selge og dere kjøpe noe sammen?

Hvor mye sitter du igjen med og vil du ha mulighet til å øke din formue under dette samboerskap?

Men 5000 kr er ikke mye. Kommer selvsagt ann på hvor i landet dette er og størrelse på bolig. På sikt ville jeg aldri betalt husleie til en samboer da jeg mener begge bør sikre varige verdier. Men for en start og for å teste ut det å bo sammen er det en god løsning. Begge skal tjene på å bo sammen.

Anonymkode: f78bb...ba9

• Liker 5
Skrevet

Koster 20k plus å leie 40m2 i Oslo, så må vel være rimlig det, hvor mye betaler du der du bor nå da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er et tau?

Helt umulig å svare på spørsmålet ditt når du ikke sier noe om hvor/standard eller størrelse på bolig?

Anonymkode: 3549f...264

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig billig. 

Anonymkode: c2641...351

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kommer helt an på situasjonen. Både hvor dere bor og markedet der, og hvordan inntektene deres er ifht hverandre. Min samboer bor i en leilighet jeg eier, men han tjener også litt mer penger enn meg, så han betaler mer enn 5000 i tillegg til å dele på strømmen. Vanligvis beregner man leiesummen basert på markedspris (da ser man hva tilsvarende leiligheter kan leies for og deler det på to), eller man kan se hva eieren av leiligheten betaler i renter på lånet og deler det på to. Vi kom til en enighet sa samboer flyttet inn om at han betaler halvparten av sin tidligere leiepris, sånn at vi begge sparer like mye på det. Dersom en av dere er student eller ikke har inntekt, mens den andre jobber, tenker jeg det er fair å betale en litt mer symbolsk sum

Anonymkode: c83ad...4a4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han han har i lån spiller ingen rolle. Hun skal ikke betale hans lån. Hans lån er hans investering i formue og penger han betaler til seg selv. Lånet skal alltid holdes utenfor med mindre man da kjøper seg inn litt og litt.

Så alle som leier rundt om er ikke med å finansiere et lån ?? Er så klassisk kg svar.. uansett hvor man bor må man betale.. skal jo ikke være kun hun som tjener på p bo gratis hos kjæresten mens han har fulle forpliktelser og risiko.. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg flyttet inn til min kjæreste nå og han eier en leilighet. Han mener jeg skal betale 5000 i husleie pluss halve strømmen. Er dette en grei pris eller er det mye? 

Det er veldig billig.

Håper du har tenkt å bidra økonomisk også på andre måter.

Anonymkode: 0a574...d0b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som utlandsk dame synst jeg dette er så sært. Mannen kan fint betale 5000kr som han gjorde før.

Anonymkode: 6630f...bc0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som utlandsk dame synst jeg dette er så sært. Mannen kan fint betale 5000kr som han gjorde før.

Anonymkode: 6630f...bc0

5.000,- er mindre enn hva det koster å leie en liten studenthybel.

Det er kanskje mye penger hvis TS er 16 år alltid har bodd gratis hos foreldrene sine og skal gå på VGS.

Men hvis TS er en voksen kvinne så er ikke 5.000,- særlig mye å betale for å bo.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (25 minutter siden):

Så alle som leier rundt om er ikke med å finansiere et lån ?? Er så klassisk kg svar.. uansett hvor man bor må man betale.. skal jo ikke være kun hun som tjener på p bo gratis hos kjæresten mens han har fulle forpliktelser og risiko.. 

Nei. Begge skal tjene på å flytte sammen. Lånet holdes likevel alltid ute fra regninga. Det er helt åpenbart. Det finnes mange måter å gjøre dette på, og det inkluderer å ikke å ta med lånet til den som eier. Det er snylting å insistere på at en person skal være med å betale ned eget lån uten at vedkommende  får eierdel. Men det viser uansett at å leie av kjæresten over lenger tid uansett ikke er en holdbar ordning. Det blir ofte for komplisert og ofte føler begge at den andre forsøker å snylte på den andre. En tommelfingerregel kan være at begge sparer like mye på å flytte sammen.

• Liker 2
Skrevet

Tenker at dette er meget rimelig husleie.

Jeg har aldri forstått tankegangen om at den som flytter inn skal bo uten å betale noe. Da lever/snylter du jo på en annen.

Det koster å bo og leve.

Og hva med strøm, Internett, tv, kommunale avgifter osv. Det koster det også i tillegg til å ha tak over hodet. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...