Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i en annen tråd her om skatteopppgjøret at det står at selvangivelsen ikke er sjekket før den kommer. Ble litt usikker av dette...Vet jo at jeg må kontrollere den når den kommer, men de har vel fått tilsendt alle bilag de også, slik at den, hvis ikke det er noen nylige endringer, stemmer med virkeligheten? :forvirret:

Noen som kan gi meg en forklaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

var en fin artikkel om det i vg i dag..

ligger på nettsiden deres også

Skrevet

Hmmm. Finner ikke den artikkelen, jeg. Noen som kan si noe om hva som stod i den?

Gjest gjest1
Skrevet

Det kan skje feil, det er derfor du skal sjekke!

Gjest Gjest
Skrevet

Du skal sjekke selvangivelsen din opp mot alle årsoppgavene du har mottatt, samt evt korrigere for fradrag til feks reise til og fra hjem og jobb (over 12500 km i året). Du har mottatt veiledning til selvangivelsen, les denne.

Det er ditt ansvar at du leverer en korrekt selvangivelse. Er den feil er det du som får konsekvensene.

Skrevet

Ja, jeg har også forstått det slik at det er mitt ansvar å sjekke dette, men jeg lurer vel egentlig mest på om ligningskontoret mottar alle mine bidrag til utregning, og så må jeg sjekke at dette stemmer? Er det slik det fungerer? Kanskje tåpelig spørsmål, men jeg tar sjansen! ;)

Skrevet

Hvis du går inn på enten skatteetaten eller en avis, så står det mye om skatt i disse dager.

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om, men likningskontoret mottar opplysninger om lønn, gjeld, formue osv., og legger dette inn i selvangivelsen. Det kan skje feil, derfor må du gå over og se om alle postene stemmer.

Kanskje de har glemt å legge til et fradrag, f.eks. gjeld, og hvis ikke det blir rettet opp, må du betale mer skatt.

Skrevet

husket litt feil jeg.. var ingen artikkel om det spesielt...

(det var 10 bud for å krympe skatten..)

men går du inn her finner du sikkert noen tips og sider du kan gå inn på for å finne ut hvilken punkter du må sjekke

Skrevet

du sjekker ALT

Ligningskontoet har ikke sjekket en enest ting, det du får tilsendt er "urørt av menneskehender". Det som er der er automatisk kommet inn av datamaskiner basert på hva ulike banker, arbeidsgiver etc har sendt dem, men det er IKKE SJEKKET I DET HELE TATT. Det kan være feil og det kan være noe som mangler, og det trenger ikke være "nylig endringer" (dette gjelder tross alt 2005, så "nylige endringer kommer på 2006 uansett)

Og det er 100% ditt ansvar å sjekke hele greia. At det som står der er rett, at alt som står der skal stå der og at alt som skal stå der står der. Ligningskontret har ikke sjekket noe som helst (med mindre det kom ekstreme avvik som systemet har reagert på) på det du har fått i posten nå.

Gjest Gjest
Skrevet

For dem som handler hos H&M, Ellos og andre postordreselskaper på kreditt og betaler ned etter hvert er det mulig å få fradrag for rentene. Dette kommer ikke automatisk på selvangivelsen, men man må påføre selv.

Mener at faren min som leier ut leiligheter også må påføre inntekten av dette på selvangivelsen selv.

Og det er sikkert flere ting en kan påføre selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er mange ting man må/kan påføre selv, som likningskontoret ikke får beskjed om. F.eks. fradrag dersom du har store utgifter til lege/sykehus/tannbehandling etc. Likningskontoret vet jo ikke hvor ofte du er hos legen....

På selvangivelsen til min samboer står det at han får 60 000 tilbake. Det riktige er at han skal ha nesten 60 000 i restskatt. Pga. aksjegevinst og noe greier som likningskontoret ikke har fått beskjed om. Hans ansvar å gjøre de riktige justeringene. Kjipt, men rett skal være rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...