Gjest Svigerdatter Skrevet 25. november 2002 #1 Skrevet 25. november 2002 Mine svigerforeldre er rike, veldig rike faktisk. De eier både eiendommer og flere fabrikker og har en solid formue. Vi har ikke fått noe av dem bortsett fra at vi har studielån hos dem, som vi er i ferd med å betale tilbake. Mannen min er veldig opptatt av at jeg må jobbe 100 %, ellers får jeg ikke opparbeidet meg pensjon, men jeg trives med å jobbe 50 % og vil fortsette med det. Barna har også godt av det, selv om de er gamle nok til å greie seg selv etter skolen. Å gå tilbake til full jobb måtte vært forferdelig. Mitt spørsmål: Når vi er så gamle at vi går av med pensjon, da er jo sannsynligheten stor for at mine svigerforeldre ikke er blant oss lenger. Er det ikke da sannsynlig at vi arver dem? Trenger jo ikke den lille pensjonen allikevel da? Kan de gi alt til noen andre, slik at vi ikke får npe? (Har ikke konflikter med dem altså!)
Kristian (71) Skrevet 25. november 2002 #2 Skrevet 25. november 2002 Tror vel at de kan testamentere bort det meste ja om det er deres ønske. Men du bør kanskje tenke deg litt om selv også, for hva om din mann plutselig gikk fra deg? Hvem skal du arve fra da? Hva blir pensjonen din da? Det er selvfølgelig et skremselsskudd, men slettes ikke et umulig senarium. Det virker som om din mann kommer fra et hjem der man er vant til å jobbe for å klare seg i og med at han er så opptatt av at du bør jobbe 100 % til tross for at det kanskje kommer en stor arv i fremtiden. Er han av en slik oppfattning bør du i hvertfall ikke la han eller svigerforeldrene få vite at din holdning er at du ikke gidder jobbe fordi du en dag skal arve pengene de har slitt for.
Gjest Brunhilde Skrevet 25. november 2002 #3 Skrevet 25. november 2002 Enig med Kristian her, bortsett fra at det er noe som heter "pliktdelsaarv" eller noe som skal gå til barna - men som Kristian sier, hva hvis dere går fra hverandre? Hva skal du da leve av? Eventuell arv vil da være din ektemanns i henhld til reglene om skjevdeling... Men i bunn og grunn er det ditt valg!
Gjest Zalomine Skrevet 25. november 2002 #4 Skrevet 25. november 2002 Og pliktdelsarven (som altså SKAL tilfalle barna) er 2/3 av formuen når de dør, men begrenset oppad til 1 mill pr unge, i tilfelle man er VELDIG rik. Så arv, det er HAN sikret. Men, selvsagt, saken er den, så lenge de selv er i levende live, så kan de stort sett gir bort det de vil, så lenge det ikke er i form av "dette skal du få når jeg dør" eller gitt bort på dødsleie omfattes det egentlig ikke av arveregelene. Så om de vil, ja så kan de jo gi bort alt de eier nesten NÅ, bare ha igjen det de trenger for forbruk resten av livet, og da arver han/dere ikke noe... Hva med å heller opprette en privat pensjonsforsikring da, dersom du ikke vil jobbe slik at du opparbeider fulle pensjonsrettigheter? Ville ikke basert meg på en arv før jeg hadde den, den ville jeg ansett som "antakelig ekstrabonus" i så fall. sikre deg økonomsik uansett, er mitt råd! fint å være hjemme med barna, men greit å tenke langsiktig.
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2002 #5 Skrevet 25. november 2002 Her står det litt om arv: ARV Vanskelig tema dette med barn, og om en skal være hjemme hos de. Tror nok det er bra for barna å ha foreldrene hjemme så mye som mulig, og har full forståelse for familier som velger å være litt mere hjemme med barna istede for å jobbe 100 % stilling. En må jo tenke på familien og ikke bare økonomi. Samtilig i dagens samfunn er det vanskelig å få endene til å møtes hvis barna er i barnehagen, idrett +++ attpåtil andre faste utgifter. En må også tenke på hva som lønner seg. Jeg har små barn og ønsker å tilbringe mye av tiden med disse, derfor velger jeg å jobbe litt mens far er hjemme (han jobber turnus) og ta i mot kontantstøtte for å få tilbringe tid med barna. Hvis jeg skulle ha jobbet måtte barna i barnehage som hadde kostet en del, og jeg hadde mistet kontantstøtten. Denne differansen er såpass stor at jeg føler det beste er å få tilbringe tiden hjemme hos barna og familien. Så jeg forstå deg virkelig, når du sier at du ønsker å jobbe 50% og være hjemme hos barna. En bør ikke la livet gå ut på å regne økonomi, enn å ta vare på familien. For meg virker det som om mannen din har den økonomiske tankegangen, hvor en bør tjene best mulig, samme hva. Men hva er best: Bra økonomi eller familieliv?
Gjest Zalomine Skrevet 25. november 2002 #6 Skrevet 25. november 2002 Merete; på meg virker det mer som om mannen her tenker økonomisk LANGSIKTIG, for å sikre alderdommen, enn at han er opptatt av å "tjene mest mulig uansett". Deres spørsmål går ikke på økonomien i dag (så den anser jeg er relativt grei) men altså fremtiden, alderdommen, pensjonstiden. Denne lønner det seg faktsik å tenke litt på, FØR man fyller 60... definitvt før amn fyller 67. Men, ungene er jo små bare en gang.. og det er nå. Denne avveiigen får de ta selv. Vi får bare svare på det hun spør om, om de kan regne med å arve fra hennes svigerforeldre, noe som da kanskje gjør pensjonen "overflødig".
Labella Skrevet 25. november 2002 #7 Skrevet 25. november 2002 Enig med Kristian her, bortsett fra at det er noe som heter "pliktdelsaarv" eller noe som skal gå til barna - men som Kristian sier, hva hvis dere går fra hverandre? Hva skal du da leve av? Eventuell arv vil da være din ektemanns i henhld til reglene om skjevdeling... Men i bunn og grunn er det ditt valg! Og hvis det forferdelige skulle skje, at din mann dør, vil det være barna som arver besteforeldrene. Din mann og dine barn er sikret en viss arv, men du selv har ingen garanti for at du vil kunne nyte godt av arven etter dine svigerforeldre. Men som andre her har sagt; økonomi er ikke alt her i livet, og tiden med barna kan ikke måles i penger! Men det er viktig å tenke seg om litt - uforutsette ting kan skje...
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2002 #8 Skrevet 25. november 2002 Vi har et godt utrykk her i Norge, "ikke selg skinnet før bjørnen er skutt". Ikke ta noen ting for gitt, men vær ansvarlig og tenk selv, og jobb for dine mål. En eventuell arv vil være en fremtidig bonus, som du ikke bør kalkulere inn i noen planer. Det høres ut som at din manns familie er rike fordi de har stått på og jobbet hardt hele livet. Og det er kanskje ikke trenden i din?..
Gjest Anonymous Skrevet 26. november 2002 #9 Skrevet 26. november 2002 Mine svigerforeldre er rike, veldig rike faktisk. De eier både eiendommer og flere fabrikker og har en solid formue. Vi har ikke fått noe av dem bortsett fra at vi har studielån hos dem, som vi er i ferd med å betale tilbake. Mannen min er veldig opptatt av at jeg må jobbe 100 %, ellers får jeg ikke opparbeidet meg pensjon, men jeg trives med å jobbe 50 % og vil fortsette med det. Barna har også godt av det, selv om de er gamle nok til å greie seg selv etter skolen. Å gå tilbake til full jobb måtte vært forferdelig. Mitt spørsmål: Når vi er så gamle at vi går av med pensjon, da er jo sannsynligheten stor for at mine svigerforeldre ikke er blant oss lenger. Er det ikke da sannsynlig at vi arver dem? Trenger jo ikke den lille pensjonen allikevel da? Kan de gi alt til noen andre, slik at vi ikke får npe? (Har ikke konflikter med dem altså!) Herregud! Du og mannen din skal vel klare dere selv..... Og ikke baserer livet på en eventuellt arv???
Gjest Anonymous Skrevet 27. november 2002 #10 Skrevet 27. november 2002 hei jeg må nok sige ikke tænk på hvad kan komme men ta det som en bonus lær at stå på egne to ben, hvis de vil kan de ha testamentert det hele til kattensværn hvis de ønsker det, faktisk kan jeg ikke li den tanke gang ville selv synes det var forfærteligt at nogle ville tænke sådanne om mig og mine penge, ens familie er vigtigere, og en anden ting er jo det er ikke engang dine forælder men sviger forældre så arven er jo ikke til dig men til din mand i så fald, og hvem ved om du overhoved er gift med ham til den tid osv osv. nej du tænk på din egen framtid og gør den økonomisk sikker ved selv at gøre det er mit råd...
diddi Skrevet 27. november 2002 #11 Skrevet 27. november 2002 Dersom du oppnår pensjonspoeng i 40 år, så vil du få full tilleggspensjon. Og denne vil blir regnet av de beste 20 årene. Det betyr at du kan jobbe 50% frem til 47 og 100% etterpå (Da lønna di nok uansett vil være størst). Men at du ville fått mer ved å jobbe 100% hele tiden kan nok stemme, da avanserer antagelig raskere lønnsmessig, slik at lønna de siste 20 årene vil være enda høyere. Men hva hvis han går fra deg??? Hva om han dør??? Hvis han dør arver du ingenting fra dine svigerforeldre. Nei, putt litt penger inn i en pensjonsavtale, kjøp deg liv- og ulykkesforsikring. Og dersom mannen din en gang arver sine foreldre, så kan dere kose dere og si stolt at dere har bygd opp deres eget liv. Og la pengene gå videre til neste generasjon, som antagelig har mer bruk for dem enn dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå