Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Vi ser en rekke religiøse organisasjoner som driver veldedighet. Hvorfor gjør ikke Jehovas vitner det?

Hvor går alle donasjoner til Jehovas vitner?

Endret av BareMay
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjernen i Jehovas Vitner er jo samle inne penger som til slutt havner hos lederne i det globale hovedkontoret i Warwick, New York, USA. Pengestrømmen går i hovedsak fra individuelle donasjoner til lokale menigheter, så videre til de større kontorene før pengene til slutt havner i USA.

Det er en grunn til at sekten hele tiden prøver å verve nye medlemmer, hele opplegget er rett og slett et gigantisk pyramidespill.  

Anonymkode: 74b76...a16

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjernen i Jehovas Vitner er jo samle inne penger som til slutt havner hos lederne i det globale hovedkontoret i Warwick, New York, USA. Pengestrømmen går i hovedsak fra individuelle donasjoner til lokale menigheter, så videre til de større kontorene før pengene til slutt havner i USA.

Det er en grunn til at sekten hele tiden prøver å verve nye medlemmer, hele opplegget er rett og slett et gigantisk pyramidespill.  

Anonymkode: 74b76...a16

I mine 20 år ga jeg ikke menigheten en eneste krone. Jeg deltok på dugnader etc men støttet ikke økonomisk en eneste gang. Det jeg derimot opplevde var godt vedlikeholdte møtefasiliteter, godt arrangerte stevner med ofte tusenvis av deltagere, så akkurat her tror jeg du spekulerer mer enn du belyser fakta. Det opplyses månedtlig om menighetens regnskap, og alle utgifter etc med tanke på strøm o.l som enhver bygning drar på seg. Jeg husker ved ett tilfelle at menigheten FIKK penger fra lenger opp i organisasjonen i forkant av en større oppussing.

Jeg er overhode ikke enig i det de står for men rett skal være rett. Finnes nok av fakta å kritisere JV for uten at man skal dikte opp nye.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Penger går bare oppover og aldri nedover i organisasjonen.

Alle JV’s rikets saler ble for noen år siden tatt i fra de lokale vitnene og gitt gratis til  ledelsen i USA. Slik at de kan selge din lokale Rikets sal når de vil og ta pengene. Vi snakker om nesten 70000 lokaler. Likevel bruker de lokale vitner som bygde salene videre som gratis vedlikeholdsarbeidere som dekker alle kostnadene. At du som lokalt vitne brukte hele arven din og tusenvis av timer på å bygge den, det driter de i.

Det mest ironiske er at de feiltolker og misbruker verset Mat 25:40 til at de fattige og sårbare Jesus snakker om å hjelpe skal bety kjernen av Jehovas vitners ledelse og det styrende råd. En gjeng hvite amerikanere som sitter på milliarder av dollar. De oppfordrer d g til heller å adlyde og støtte det styrende råd fremfor å kaste bort tiden på å hjelpe ekte fattige og nødstilte.

Jeg er ikke kristen selv, men det er en blasfemi uten sidestykke.

Anonymkode: 6960c...349

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
sofiemyr skrev (5 timer siden):

I mine 20 år ga jeg ikke menigheten en eneste krone. Jeg deltok på dugnader etc men støttet ikke økonomisk en eneste gang. Det jeg derimot opplevde var godt vedlikeholdte møtefasiliteter, godt arrangerte stevner med ofte tusenvis av deltagere, så akkurat her tror jeg du spekulerer mer enn du belyser fakta. Det opplyses månedtlig om menighetens regnskap, og alle utgifter etc med tanke på strøm o.l som enhver bygning drar på seg. Jeg husker ved ett tilfelle at menigheten FIKK penger fra lenger opp i organisasjonen i forkant av en større oppussing.

Jeg er overhode ikke enig i det de står for men rett skal være rett. Finnes nok av fakta å kritisere JV for uten at man skal dikte opp nye.

Du har vel skjønt hele poenget med stevnene? De drar inn mye mer penger enn de koster. 
Tenk så flott.. millioner inn på ett stevne. Hvem får lønn? De som kjører timesvis med stolene? Nei! De som setter opp lyden? Nei. De som tok en ferieuke fri for å planlegge og jobbe? Nei. De som rydder ned når alle har reist hjem? Nei! Ingen får betalt!

Det er høykontroll på et nivå som får en diktator til å gråte av misunnelse.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du har vel skjønt hele poenget med stevnene? De drar inn mye mer penger enn de koster. 
Tenk så flott.. millioner inn på ett stevne. Hvem får lønn? De som kjører timesvis med stolene? Nei! De som setter opp lyden? Nei. De som tok en ferieuke fri for å planlegge og jobbe? Nei. De som rydder ned når alle har reist hjem? Nei! Ingen får betalt!

Sevsagt har jeg skjønt hele poenget - hvorfor tror du jeg er en apostat? Jeg bare poengterer at det ihvertfall i mitt tilfellet ikke opplevde det som mnoen melking av ressurser...

• Liker 2
Skrevet

Fordi alt er Satans-verk i følge JV. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2026 den 19.28):

Kommer mulig inn mer en det brukes, det vet jeg ikkje.

Men det sakt. Så gis det ut bibler og blader til alle mennesker som måtte ønske det (gratis)

Dette også i stort sett alle landene i Afrika, Asia og sør Amerika. Folk som om de skulle bli medlem av JV ikkje har resurser til å betale for lokaler, blader osv.

Altså en ren utgift.

Det blir også brukt enorme summer på film skapning. Kvaliteten på litteraturen er veldig forseggjort med kilder opp mot alt av fakta opplysninger og påstander. Noe som krever store resurser for blader som blir utgitt 1 gang i uka.

Jehovas Vitner er ikkje noe veldig stort trossamfunn, litt over 9 millioner.

Om økonomi var pådriveren for trossamfunnet, så hvorfor ta bibelen så bokstavelig i de spørsmålene folk kritiserer den slik for? Hadde de gjort som de andre trossamfunn og velge og vraka litt fra bibelen hva de likte. Så hadde de nok fått flere medlemmer.

Om det handler om økonomi så burde de og slutte å ta inn medlemmer fra de fattige landene, disse menneskene som får tilgang på samme litteratur som medlemmer i rike land gratis. All litteratur er gratis.

Litt statistikk: kilde chatgtp.

📊 Jehovas vitner – fordelt på kontinent

Kontinent

Antall (ca.)

Andel

Europa

1,4 millioner

~15 %

Nord-Amerika

2,4 millioner

~26 %

Sør-Amerika

1,7 millioner

~18 %

Asia

0,8 millioner

~9 %

Afrika

1,6 millioner

~17 %

Australia / Oseania

0,1 millioner

~1 %

🗺️ Jehovas vitner (publishers) per kontinent – med rik/fattig inndeling

Kontinent

Rikere land (ca.)

Fattigere land (ca.)

Europa

~ 0,5 M (~35 %)

~ 0,9 M (~65 %)

Nord-Amerika

~ 2,0 M (~85 %)

~ 0,4 M (~15 %)

Sør-Amerika

~ 0,3 M (~18 %)

~ 1,4 M (~82 %)

Asia

~ 0,4 M (~50 %)

~ 0,4 M (~50 %)

Afrika

~ 0,2 M (~12 %)

~ 1,4 M (~88 %)

Australia/Oseania

~ 0,1 M (~100 %)

~ ~0 M

🔎 Definisjon:

– Rikere land er her tatt som land med relativt høyere økonomisk utvikling/GDP per innbygger (f.eks. USA, Canada, vest-europiske land, Japan, Australia).

– Fattigere land er land med lavere økonomisk utvikling (f.eks. det meste av Afrika, Latin-Amerika utenom Mexico/Brasil, deler av Asia).

• Hjerte 1
Skrevet
sofiemyr skrev (På 6.1.2026 den 13.35):

Jeg gav heller aldri noe annet enn tiden min, det er jo riktinok plassert små " bøsser" både i Rikets sal og på stevnene men det er ikke noe " krav" til at alle må gi, det er ingen kollekt bøsser som går mellom stolradene. Og det koster jo en del å vedlikeholde salene, stevnehallen i Oslo er ikke liten eller dårlig holdt. For mange år siden var jeg i Utlandet og jeg var i menighetene og det jeg så var vennlige mennesker som gav til de som hadde mindre enn de selv. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Gjest Anonymisert_210126
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2026 den 19.19):

Penger går bare oppover og aldri nedover i organisasjonen.

Alle JV’s rikets saler ble for noen år siden tatt i fra de lokale vitnene og gitt gratis til  ledelsen i USA. Slik at de kan selge din lokale Rikets sal når de vil og ta pengene. Vi snakker om nesten 70000 lokaler. Likevel bruker de lokale vitner som bygde salene videre som gratis vedlikeholdsarbeidere som dekker alle kostnadene. At du som lokalt vitne brukte hele arven din og tusenvis av timer på å bygge den, det driter de i.

Det mest ironiske er at de feiltolker og misbruker verset Mat 25:40 til at de fattige og sårbare Jesus snakker om å hjelpe skal bety kjernen av Jehovas vitners ledelse og det styrende råd. En gjeng hvite amerikanere som sitter på milliarder av dollar. De oppfordrer d g til heller å adlyde og støtte det styrende råd fremfor å kaste bort tiden på å hjelpe ekte fattige og nødstilte.

Jeg er ikke kristen selv, men det er en blasfemi uten sidestykke.

Som et av Jv gleder jeg meg over å kunne dele med andre . Vi har en fin rikets sal som vi holder flere  ukentlige møter i . 

Ingen forlanger at vi skal betale noe. Vi har ingen basarer ,pengeinnsamlinger  bingoer ,for å få inn penger. Ingen går rundt meg bøsser for å få inn kollekt. Menigheten tar ikke betalt for  dåp, begravelser. vi har ingen lønnet presteskap. De som reiser for å holde foredrag i de forskjellige menighetene for ikke betalt for det. De som leder menighetene for heller ikke betalt for det.  De som bruker mange timer hver uke på å forkynne får heller ikke noe  betalt.

Alle vet at det koster noe å ha egen rikets sal . Strøm . kom.avg. vedlikehold osv.  Som fast bruker skjønner jeg at noen må betale for dette, derfor gir jeg som de fleste frivillig ,anonyme bidrag til dette ,noe jeg syntes er helt naturlig. Det ville være egoistisk av meg å ikke gjøre det. Så noen hundrelapper blir det gjerne.  salen skal males, plener klippes , hage stelles. Mange stiller opp frivillig til dugnad.-gratis  Hver mnd blir det opplest  menighetens regnskap . Inntekt og utgifter.

Jeg og mange andre sender gjerne noen hundrelapper til det verdensomfattende arbeidet som pågår over hele jorden.I 2023 ble det brukt over 100 millioner til nødhjelpsarbeid  (er nok mer nå, men har ikke tallene),til -mat, vann medisiner. Under naturkatastrofer hjelper brødrene og søstrene våre dem som har mistet eller fått skader på hus og eiendom, til å ordne eller bygg nytt hus til dem . Gratis

Dette skjer for å oppfylle det bibelen sier om at det skulle finne sted en utgjevning ,så de som har mye gir til de som ikke har så mye.. Det bygges tusenvis av nye saler for å dekke behovet, . mange fattige land har ikke råd til å bygge egne saler til å holde møter i . Dette blir og dekket av de frivillige bidragene vi gir.   Stevnehaller hvor vi  årlig har stevner på ,der tusenvis samles dekkes og av disse frivillige bidragene vi gir . Trykkerier må bygges og. De som jobber der får kun kost og losji , og nødvendige ting de må ha.   Bidragene går ikke til  enkeltpersoner som vil kunne bli rik på det slik vi ser menge plasser i verden. De går til  et selskap-selskapet vakttårnet.

Disse såkalte rike mennene  i amerika som du sikter til  kjenner ikke jeg til .  Vet bare de har inngått et fattigdomsløfte....

• 4 uker senere...
Skrevet
sofiemyr skrev (På 7.1.2026 den 11.05):

Sevsagt har jeg skjønt hele poenget - hvorfor tror du jeg er en apostat? Jeg bare poengterer at det ihvertfall i mitt tilfellet ikke opplevde det som mnoen melking av ressurser...

Apostate unite! 

Jeg har samme oppfatning som deg, pappa hadde alltid med regnskapet og økonomi, lokalt og på stevner. Det var ganske close race hver måned, MEN det ble sendt etpar tusen "oppover" vanligvis. Ganger veldig mange menigheter ble det mye penger. Har du sett utviklingen i fjor, at de registrerte to selskaper i Irland (Minas og Lepta), for å håndtere økonomi?(skatteunndragelser såklart) Kilder sier de er gode for 50 mrd dollar der. 

• Liker 1
Skrevet
Djentlemannen skrev (3 timer siden):

Apostate unite! 

Jeg har samme oppfatning som deg, pappa hadde alltid med regnskapet og økonomi, lokalt og på stevner. Det var ganske close race hver måned, MEN det ble sendt etpar tusen "oppover" vanligvis. Ganger veldig mange menigheter ble det mye penger. Har du sett utviklingen i fjor, at de registrerte to selskaper i Irland (Minas og Lepta), for å håndtere økonomi?(skatteunndragelser såklart) Kilder sier de er gode for 50 mrd dollar der. 

har vært ute over 5 år nå og har ikke vært på møte etter pandemien

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tragisk at mennesker må høre til religiøse sekter, handler jo kun om hjernevasking og sosial kontroll.

Anonymkode: a8fe7...58a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...