Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg lurer på: 

Vi er et gift par der barna har flyttet ut. 

Merker nå at vi har lite å snakke om. 

Barna er helt selvstendige og alt i livet er i grunnen 100% på stell. 

Når barna bodde hjemme så var det alltid et eller annet, altså det kom impulser via ungene, var som regel alltid noe de trengte hjelp med eller generell oppfølgning. 

Nå er det nada, ingenting.

Ingen av oss er veldig samfunnsorienterte eller engasjert i politikk/verden. 

Jeg har noen få hobbyer som jeg liker, men han har ingenting.

Når jeg kommer hjem fra jobb og vi har oppdatert hverandre om hva som har skjedd på jobb så har det gått maks 3 minutt. 

Så er det middagstid......

Gubben min insisterer på at vi skal sitte ved spisebordet og spise. Det som skjer da er at begge bare sitter og ser ut i luften og jeg kjenner at jeg blir små stresset av hele situasjonen og greier nesten ikke å nyte maten fordi jeg prøver å komme på noe å snakke om. 

Jeg har spurt han om vi ikke skal spise ved tven men det vil han ikke. 

Samme problemet er og om vi går ut og spiser, noe jeg prøver å unngå. 

Et dette vanlig, hvordan opplever dere andre dette (dere som er i samme situasjon som oss)?

Anonymkode: 36bbf...89d

Endret av Christina82
teksten var usynlig, fikset det, Christina82, mod
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil du prate om da?

Anonymkode: df587...16d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på: 

Vi er et gift par der barna har flyttet ut. 

Merker nå at vi har lite å snakke om. 

Barna er helt selvstendige og alt i livet er i grunnen 100% på stell. 

Når barna bodde hjemme så var det alltid et eller annet, altså det kom impulser via ungene, var som regel alltid noe de trengte hjelp med eller generell oppfølgning. 

Nå er det nada, ingenting.

Ingen av oss er veldig samfunnsorienterte eller engasjert i politikk/verden. 

Jeg har noen få hobbyer som jeg liker, men han har ingenting.

Når jeg kommer hjem fra jobb og vi har oppdatert hverandre om hva som har skjedd på jobb så har det gått maks 3 minutt. 

Så er det middagstid......

Gubben min insisterer på at vi skal sitte ved spisebordet og spise. Det som skjer da er at begge bare sitter og ser ut i luften og jeg kjenner at jeg blir små stresset av hele situasjonen og greier nesten ikke å nyte maten fordi jeg prøver å komme på noe å snakke om. 

Jeg har spurt han om vi ikke skal spise ved tven men det vil han ikke. 

Samme problemet er og om vi går ut og spiser, noe jeg prøver å unngå. 

Et dette vanlig, hvordan opplever dere andre dette (dere som er i samme situasjon som oss)?

Anonymkode: 36bbf...89d

AnonymBruker
Skrevet

Men har dere virkelig ingenting til felles? Barna har dere jo, selv om de har flyttet ut. Liker dere ikke samme type musikk, filmer osv.? Det må da gå an å finne på en ting å gjøre som dere begge har glede av?

Anonymkode: 96707...f4d

• Liker 6
Skrevet

Dere må finne noe felles, rett og slett. Vi trener begge to, så vi snakker om det og skader/planer/formen. 

Vi har 2 av 4 utflyttet, så vi får en soft landing. Men det er utrolig mye roligere nå med to selvstendige ungdommer enn 4 som måtte følges opp og kjøres konstant. Jeg synes faktisk det er deilig med litt stillhet etter hektisk arbeidsdag.  

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, det høres ikke moro ut. Jeg tenker dere må skape noe felles som ikke er barna. Begynn en ny hobby sammen, gå turer, se filmer dere kan diskutere, gjør aktiviteter osv! 

Anonymkode: 617fb...5eb

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv en podcast! Det er himla mye bra podcaster, ett eksempel kan være Thomas Seltzer og «Trygdekontoret». Mange temaer som kan dekke mange interessefelt, og fint å lytte til mens man spiser. Sjekk NRK radio podcaster. Håper dette kan gi dere en boost, og kanskje kan det føre til at dere får lyst til å diskutere etter å ha hørt om et emne? Lykke til 😃

Anonymkode: 390b6...ffe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr noe for dere?

Er dere opptatt av natur, musikk, film, bøker, kunstutstillinger? Eller rettigheter i arbeid, EU direktiv, NATO, Grønland? Det er så mange temaer som griper inn i hverdagen vår som vi kanskje ikke tenker over. Så selv om dere kanskje ikke identifiserer dere som politisk aktive så har dere vel en mening om hva som skjer i verden?  Om dere ikke er interessert i å snakke om Grønland, så finnes det gode tvserier (Pluribus feks) å snakke om. 

Kan dere høre Oppdater fra NRK eller Forklart fra Aftenposten til middagen? Dette er korte podcaster som gir dere dagsaktuelle nyheter rett i fanget. 

Eventuelt henge opp en fuglemater ved kjøkken vinduet slik at dere har noe å se på og prate om. Det er veldig koselig og faktisk bra for den mentale helsa å se på fugler tro det eller ei. 

Anonymkode: 52072...916

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen, spesielt dette med å spise sammen..

Dere drikke vin. Det fungerer faktisk. Et par-tre glass en-to ganger i uka. 

Trene sammen sånn at dere kan ha det som samtaleemne. Kanskje dere kan koste på dere PT og ha partimer? 

Ta et kurs sammen, feks språk eller matlaging. Med språk må dere jo gjerne gjøre lekser og sånt hjemme. 

Bestem dere på at dere skal bli rå på gjærbakst sammen, kjøp en ekte spiramikser og ta helt av. 

Gjøre husarbeid sammen (da snakker man plutselig om mye rart som dukker opp). 

Les en bok sammen. Enten bytter dere på høytlesning eller leser samme boka hver for dere. 

Lytt til/se på podcaster/tvprogrammer sammen. Farmen begynner i dag. 

Inviter venner på besøk. Hva med fast kvelds og Farmen på tirsdager for eksempel? 

Ikke gi opp å spise ved spisebordet, ha heller på radioen i tillegg. Det er veldig koselig egentlig, men er du som meg har du begynt å overtenke og har fått panikken. Kan dere feks løse kryssord mens dere spiser? Ha et blad liggende og se litt på det under middagen? 

Og så må dere faktisk begynne å engasjere dere i nyheter/samfunn/politikk. Der skjer stadig noe alvorlig eller snålt som står i avisene/kommer på nyhetene som kan diskuteres. Hva med parteringsdrspet som nettopp var i Sverige? Hva syns vi egentlig om at menn kan øke krimstatistikken for kvinner ved å (kun) endre navn/juridisk kjønn? 

Og ikke kall han gubben, du får han bare til å høres enda kjipere ut i ditt eget hode. 

Anonymkode: 0d460...720

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Har dere aldri pratet sammen alle årene med barn hjemme? Sex da?

Anonymkode: 9a86b...876

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ble dere sammen? Jeg har vært på en date som var slik og da ble det ikke noen second date, for å si det slik. 

Anonymkode: f8809...5fe

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke hvile i stillheta? Mangler det kjærlighet mellom dere?

Anonymkode: ed2b4...f22

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For en nytelse. Jeg var (VAR) gift med en som jabbet og maste om alt mulig, fra sekundet jeg kom hjem fra jobb. Holdt aldri kjeft. Alt vi måtte gjøre, huske, ikke gjøre og ikke glemme. Før barna flyttet ut, tenkte jeg med gru på hvordan det ville bli når det ble bare han og meg. Så vi fikk hund. Eller jeg fikk hund. For å komme meg ut av huset og den masekråka av en mann. Men da ville han plutselig være med på tur med hunden. Fikk jammen ikke fred der heller. Skjønte at dette gikk ikke veien. Kunne ikke være gift med en jeg ikke klarte å tilbringe kvalitetstid med. Så vi ble skilt. Men det er min historie.

Hvorfor må du gjøre som han bestemmer eller sier ? Vær litt opsternasig og sett deg foran tven. Så kan han sitte ved spisebordet alene. Gjør litt som du vil eller noe annet enn du pleier. Kanskje han tenker hva i alle dager du holder på med. Eller spør. Og da har dere samtalen i gang (eller krangelen). For du må vekke denne tafatte og kjedelige (som jeg tolker det) mannen opp.

Anonymkode: c9de7...704

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var det før dere fikk barn?

Anonymkode: 0e2ff...4a1

AnonymBruker
Skrevet

Foreslår at dere begynner å date hverandre igjen! Jupp, jeg mener det!

Høres ut som dere er et av mange par som har gått i hverdagsrutiner-fella, og glemt å være orientert mot hverandre som kjærester og par.

Det kan fikses!

Dere må legge litt innsats i å finne på ting sammen igjen, bare dere to. Noe som er nytt og litt utenom det vanlige for dere er bra. Hva det er er ikke så viktig, men dere må fylle resten av livet deres med noe som ikke er barna, og det å være engasjert i noe sammen, ha et felles prosjekt eller mål, en ny aktivitet vil gjøre bra ting med dynamikken dere mellom.

Bryt rutinene, og fokuser på hverandre.

Reis bort? Meld dere på kampsport eller swing? Nyttår er et bra tidspunkt å bli med nye aktiviteter. Meld dere frivillig sammen? Arrangeres det en festival i området til sommeren? 

Anonymkode: 6d711...db9

Skrevet

Start på et oppussingsprosjekt sammen :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt konkret;

Anbefaler fuel box for par, der er det mange hundre spørsmål som dere kan prate om, utrulig bra samtale starter!  Og dere kommer garantert til å både lære nye ting om hverandre og måtte tenke grundig igjennom temaer!

Kjøp på bokhandel eller nett!

Anonymkode: 38a7f...dbe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Trene sammen sånn at dere kan ha det som samtaleemne. Kanskje dere kan koste på dere PT og ha partimer? 

Ta et kurs sammen, feks språk eller matlaging. Med språk må dere jo gjerne gjøre lekser og sånt hjemme. 

Bestem dere på at dere skal bli rå på gjærbakst sammen, kjøp en ekte spiramikser og ta helt av. 

Les en bok sammen. Enten bytter dere på høytlesning eller leser samme boka hver for dere. 

Inviter venner på besøk. Hva med fast kvelds og Farmen på tirsdager for eksempel? 

Ikke gi opp å spise ved spisebordet, ha heller på radioen i tillegg. Det er veldig koselig egentlig, men er du som meg har du begynt å overtenke og har fått panikken. Kan dere feks løse kryssord mens dere spiser? Ha et blad liggende og se litt på det under middagen? 

Og så må dere faktisk begynne å engasjere dere i nyheter/samfunn/politikk. Der skjer stadig noe alvorlig eller snålt som står i avisene/kommer på nyhetene som kan diskuteres. Hva med parteringsdrspet som nettopp var i Sverige? Hva syns vi egentlig om at menn kan øke krimstatistikken for kvinner ved å (kun) endre navn/juridisk kjønn? 

Og ikke kall han gubben, du får han bare til å høres enda kjipere ut i ditt eget hode. 

Elsker dette svaret🥰🫶 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mange gode råd. 

I tillegg ville jeg vært åpen om at stillhet mellom dere på denne måten stresser deg. Jeg regner med at han er glad i deg, så dersom han forstår at dette er noe som er viktig for deg vil han være innstilt på å finne en løsning så du har det bedre. 
Kanskje nyter han stillheten etter mange år med barn og jag. Ville du i såfall slappet mer av, og ikke følt at dere må fylle stillheten hele tiden? Uansett er det veldig nyttig å få innblikk i hva den andre føler så dere kan finne noe som begge blir fornøyde med.
Fokuser på at dette er en utfordring dere skal løse sammen, ikke at dette er noe du må fikse med mannen din. :) 

Jeg er egentlig glad i stillhet, spesielt etter en travel dag på jobb, men har store problemer med spiselyder. Når vi bare er to, er det derfor viktig for meg at vi enten prater eller har radio/podkast på (er vi flere enn to blir det automatisk prat så da er det ikke et problem). Kryssord var et tips jeg skal ta med meg.

Anonymkode: a3815...e04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder middag ved middagsbordet, så tenker jeg at å sitte foran tv er koselig, men at det ikke løser noe. Det er vel ikke slik at dere prater mer foran tv? 

Hva med å starte med litt quiz mens dere spiser? Som et første steg altså? 

Ellers synes jeg du har fått mange gode innspill.

Trene sammen, kanskje leie en PT slik at dere kommer igang?

Finne en felles hobby (golf?) som også kan generere noen reisemål? Kor er også sosialt og kan generere både festligheter og reising. 

Hva med matlagingskurs og start en middagssirkel med venner/kursdeltakere. 

Anonymkode: 5e6d3...fa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...