Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden første barn kom til verden i 2022, har vi hatt «hversin tur» med hvilken familie vi feirer jul med.

2022: reiste til min familie fordi svigermor jobbet julaften og barna til moren min sin samboer feira jul med moren.

2023: feira hjemme hos oss, men svigers bodde hos oss. Jeg jobbet julen. Min familie leide hus i nærheten og feira likevel jul sammen med oss.

2024: min familie bodde hos oss. Svigers fikk tilbud om å feire sammen med oss, men takka nei.

2025: skulle egentlig til mannens familie, men jeg ble gravid med risikosvngerskap og fikk ikke reise. Svigers bodde hos oss, familien min leide på nytt hus å feira sammen med oss.

2026: 

Mannen har et sterkt ønske om å feire jul hos sin familie (enebarn). Svigermor skal igjen jobbe julaften, så blir isåfall oss + svigerfar.

på den annen side er det foreldrene mine «sin jul» og jeg ønsker (såklart?) reise dit. Barna til moren min sin samboer skal igjen feire med sin mor, så blir sånn sett roligere. Men alle søsknene mine skal feire der (har 3 stk + to tantebarn).

Jeg har aldri feira jul hos hans familie. Svigermor skal jobbe jul og mannen mener de ikke har særlig tradisjoner og at alt varierer fra år til år. Mannen og faren har julaften nesten som en vanlig dag, ikke noe koselig julefrokost, ikke noe viktig på tv, ikke kirke og mat variert fra år til år. Lite tradisjoner.

Jeg er vokst opp stikk motsatt og kjenner jeg vil gråte av tanken. Kommer ikke til å orke lage hyggelig frokost med to stk som hater det! Gleden av å lage julemiddag til to menn som er grinch og kunne spist grandis og vært fornøyd ødelegger meg innvendig! For mannen er ikke jula så nøye, for meg betyr den ALT! Jeg elsker tradisjoner og vil så gjerne få oppleve det igjen. Julemiddag med tanter, onkler, søskenbarn, besteforeldre. Koselige kvelder med brettspill og julequiz. Jula er en tid familien min samles hyppig og mannen har selv sagt at jula i min familie er mye koseligere enn jul med hans familie.

men jeg jobber turnus (pleier aldri være hjelpeturnus rundt helligdager, så kan risikere å jobbe både 2 og 3 julaftener på rad) og det kan bli vanskelig å få langfri for å reise til hans familie når jeg er ferdig i permisjon.

Kort fortalt:

- jeg har aldri feira hos hans familie, men han har reist en gang til min 

- min familie har feira hver jul sammen med oss, mens hans familie har ikke det

- jeg jobber turnus og kan risikere å jobbe eller ikke få lang nok fri etter endt permisjon til å reise til hans familie (avhengig av fly, for langt å kjøre)

Til jul har vi barn på ca 5 år og ca 9 mnd. 

Anonymkode: eb207...4c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Siden første barn kom til verden i 2022, har vi hatt «hversin tur» med hvilken familie vi feirer jul med.

2022: reiste til min familie fordi svigermor jobbet julaften og barna til moren min sin samboer feira jul med moren.

2023: feira hjemme hos oss, men svigers bodde hos oss. Jeg jobbet julen. Min familie leide hus i nærheten og feira likevel jul sammen med oss.

2024: min familie bodde hos oss. Svigers fikk tilbud om å feire sammen med oss, men takka nei.

2025: skulle egentlig til mannens familie, men jeg ble gravid med risikosvngerskap og fikk ikke reise. Svigers bodde hos oss, familien min leide på nytt hus å feira sammen med oss.

2026: 

Mannen har et sterkt ønske om å feire jul hos sin familie (enebarn). Svigermor skal igjen jobbe julaften, så blir isåfall oss + svigerfar.

på den annen side er det foreldrene mine «sin jul» og jeg ønsker (såklart?) reise dit. Barna til moren min sin samboer skal igjen feire med sin mor, så blir sånn sett roligere. Men alle søsknene mine skal feire der (har 3 stk + to tantebarn).

Jeg har aldri feira jul hos hans familie. Svigermor skal jobbe jul og mannen mener de ikke har særlig tradisjoner og at alt varierer fra år til år. Mannen og faren har julaften nesten som en vanlig dag, ikke noe koselig julefrokost, ikke noe viktig på tv, ikke kirke og mat variert fra år til år. Lite tradisjoner.

Jeg er vokst opp stikk motsatt og kjenner jeg vil gråte av tanken. Kommer ikke til å orke lage hyggelig frokost med to stk som hater det! Gleden av å lage julemiddag til to menn som er grinch og kunne spist grandis og vært fornøyd ødelegger meg innvendig! For mannen er ikke jula så nøye, for meg betyr den ALT! Jeg elsker tradisjoner og vil så gjerne få oppleve det igjen. Julemiddag med tanter, onkler, søskenbarn, besteforeldre. Koselige kvelder med brettspill og julequiz. Jula er en tid familien min samles hyppig og mannen har selv sagt at jula i min familie er mye koseligere enn jul med hans familie.

men jeg jobber turnus (pleier aldri være hjelpeturnus rundt helligdager, så kan risikere å jobbe både 2 og 3 julaftener på rad) og det kan bli vanskelig å få langfri for å reise til hans familie når jeg er ferdig i permisjon.

Kort fortalt:

- jeg jobber turnus og kan risikere å jobbe eller ikke få lang nok fri etter endt permisjon til å reise til hans familie (avhengig av fly, for langt å kjøre)

Som du selv sier har dere aldri feiret jul sammen hos hans familie? Da er det vel opplagt å dra dit med barna til jul. Ville kanskje foreslått å lage julefrokost eller andre ting (brettspill og aktiviteter) du forbinder med jul og tradisjon så blir det nok supert :)

For meg høres det mest ut som at du ikke har lyst å feire sammen med hans familie og foretrekker din egen, som jeg forsåvidt kan forstå. Samtidig forstår jeg at det blir urettferdig mot din mann å unngå å feire der. Du har jo ikke gjort det før, så du vet jo ikke hvordan det faktisk er.. Prøv å gjør det beste ut av det

Anonymkode: 11d73...9c2

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal faren hans feire jul alene da syns du? 

Anonymkode: ab87e...097

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal faren hans feire jul alene da syns du? 

Anonymkode: ab87e...097

Han pleier feire med moren og broren når han er alene, men ikke de årene noen er hjemme.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Som du selv sier har dere aldri feiret jul sammen hos hans familie? Da er det vel opplagt å dra dit med barna til jul. Ville kanskje foreslått å lage julefrokost eller andre ting (brettspill og aktiviteter) du forbinder med jul og tradisjon så blir det nok supert :)

For meg høres det mest ut som at du ikke har lyst å feire sammen med hans familie og foretrekker din egen, som jeg forsåvidt kan forstå. Samtidig forstår jeg at det blir urettferdig mot din mann å unngå å feire der. Du har jo ikke gjort det før, så du vet jo ikke hvordan det faktisk er.. Prøv å gjør det beste ut av det

Anonymkode: 11d73...9c2

De synes begge at det er drit kjedelig med felles måltider. De hater å sitte med bordet og vil forlate så snart de er forskynt. Av høflighet sitter de Til alle har spist opp, men da løper de ifra. Brettspill er også noe de kommer til å «lide» seg gjennom, gjør det for min skyld. Ikke fordi dem har lyst.

akkurat neste jul synes jeg er kjip. Sitter med et barn på 5 år baby på ca 9 mnd. svigermor jobber  fra 24 til og med 27 (langvakt 26 og 27 des fra 08-20). Synes nesten det er dårlig gjort ovenfor henne å reise dit en jul hun jobber så mye. Kommer ikke til å bli noe hjelp eller avlastning med barna (svigerfar driter i unger). Redd jula kommer til å føles svært ensom, for disse mannfolka har ALDRI gjort noe ekstra i jula og bare klager på mye styr.

Så ja, må innrømme at jeg tenker jeg foretrekker min egen neste jul…

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes du skal prioritere deg selv, barnet på 9 måneder og 5 åringen.

Særlig hvis du har et nært forhold til familien din. 

Jeg tenker at et slags kompromiss får bli at du og mannen inviterer svigers til å komme på besøk i sommer? 

Så får farmor og farfar tid til å være nettopp det? 

Jeg synes det er grenser for hvor mye himmel og jord som skal settes i bevegelse for at en mann-som-ikke-liker-jul ikke skal sitte alene i jula. For ham er det jo bare en vanlig torsdag.

Hilsen Grinchen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (3 minutter siden):

Jeg synes du skal prioritere deg selv, barnet på 9 måneder og 5 åringen.

Særlig hvis du har et nært forhold til familien din. 

Jeg tenker at et slags kompromiss får bli at du og mannen inviterer svigers til å komme på besøk i sommer? 

Så får farmor og farfar tid til å være nettopp det? 

Jeg synes det er grenser for hvor mye himmel og jord som skal settes i bevegelse for at en mann-som-ikke-liker-jul ikke skal sitte alene i jula. For ham er det jo bare en vanlig torsdag.

Hilsen Grinchen.

Vi har feriert hver sommer med hans familie, men aldri vært på ferie med mine. Mannen har også vært der hver påske (jeg har jobba hver påske siden endt perm), så ikke vært aktuelt å dra til min familie da. 

så hvis slike ting telles, har hans familie MYE mer tid sammen med oss- enn min familie.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har feriert hver sommer med hans familie, men aldri vært på ferie med mine. Mannen har også vært der hver påske (jeg har jobba hver påske siden endt perm), så ikke vært aktuelt å dra til min familie da. 

så hvis slike ting telles, har hans familie MYE mer tid sammen med oss- enn min familie.

Ts

Jeg tenker i hvert fall at det kan være en løsning. 

Tipper at farmor også vil være enig i den løsningen.

I 2027 hvis det da er «Farmor og farfar sin tur» til å arrangere jul så vil jo begge barna være større, og forstå mye mer av konseptet jul. 😃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å ikke gidde julesirkuset. Du har ikke mer rett på å få feire med din familie eller på din måte bare fordi det er et større sirkus.

Jeg synes det er mannens families tur denne gangen. 

Anonymkode: 19b75...863

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han pleier feire med moren og broren når han er alene, men ikke de årene noen er hjemme.

De synes begge at det er drit kjedelig med felles måltider. De hater å sitte med bordet og vil forlate så snart de er forskynt. Av høflighet sitter de Til alle har spist opp, men da løper de ifra. Brettspill er også noe de kommer til å «lide» seg gjennom, gjør det for min skyld. Ikke fordi dem har lyst.

akkurat neste jul synes jeg er kjip. Sitter med et barn på 5 år baby på ca 9 mnd. svigermor jobber  fra 24 til og med 27 (langvakt 26 og 27 des fra 08-20). Synes nesten det er dårlig gjort ovenfor henne å reise dit en jul hun jobber så mye. Kommer ikke til å bli noe hjelp eller avlastning med barna (svigerfar driter i unger). Redd jula kommer til å føles svært ensom, for disse mannfolka har ALDRI gjort noe ekstra i jula og bare klager på mye styr.

Så ja, må innrømme at jeg tenker jeg foretrekker min egen neste jul…

Ts

Kan du ikke samsnakke med svigermor da, og si at du har veldig lyst til å besøke dem til jul, men at siden svigermor er satt opp på langvakter i år så kanskje dere skulle planlagt å ta det jula etter så dere får vært mer samlet?
Eventuelt kunne dere snakket om å invitere din familie dit også (mot at de får hjelp til å stelle i stand mat osv. f.eks.), for fammen din kan jo sikkert leie seg inn i nærheten der svigers bor om så skal være når det er et helt år til. Da får du hatt med "dine" og fått litt julestemning selv om svigerfar og din mann ikke er så gira på juletradisjoner.

Anonymkode: 9a0c5...436

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at mannen din vil feire ned sine foreldre i år (selv om hans mor jobber). Dere har jo ikke feiret en eneste jul der. Du har jo feiret med din familie hver eneste jul. Ja det er kjipt med den der første gangen.

Snu på det da; du har ikke feiret hos dine foreldre de siste 4 julene og så skulle du ikke fått det i år heller. Kjipt ikke sant?

Anonymkode: 8e07c...c4c

AnonymBruker
Skrevet

Overfor mannen min hadde jeg påpekt dette med at av alle julene å reise dit, så er det jo kjipt overfor svigermor å velge den der hun pga. jobben er minst tilstede. Det hadde jo vært langt hyggeligere om det først var når hun hadde mer fri?

Anonymkode: 9a0c5...436

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner jo mannen din ikke vil til julekaos familie  når han ikke liker styr. 

Men feire med to unger med to juleginchen, nei det hadde jeg satt ned foten på også..

Jeg bestemte meg før barn, at vi skulle feire altid hjemme. Netopp for å slippe slike juledrepende julekonflilter.  Og da har barna fått juletradisjoner de er glade i og setter stor pris på. Invoterer hjem, eller feirer alene

Anonymkode: 0c708...f30

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

2026: 

Kort fortalt:

Altså personlig tenker jeg at du ikke kan tenke at det er din familie og hans sin familie sin jul siden din familie har feiret med dere hver jul. Skjønner at det er kjipt å ikke få ha dine tradisjoner noe jeg regner med dere har hatt hver jul siden dere aldri har feiret hos de. Skjønner veldig godt mannen din som vil feire hos sin familie i år. 

Gå i kirken selv om mannen ikke er med. Se litt julefilmer selv om de ikke ser på , spill brettspill med barna.  Gjør litt juleting med barna.

De bor ikke så nærm at dere kan være der lillejulaften og julaften så reise til foreldrene dine 1 juledag feks sånn dere gjør en mellomting

Syns forøvrig ikke at det er greit at dere kam risikere å jibbe flere juler på rad så det synes jeg dere kan ta opp

Anonymkode: 72cfa...109

AnonymBruker
Skrevet

Det er opplagt at dere skal feire med hans. At du ikke liker hans mangel på tradisjoner er uvesentlig. Han er like glad i hans familie som du er i din og dere har vært klart mest med din familie de siste årene. Hans foreldre er like mye dine barns familie som din er. Du kan gå i kirken og se på juleprogrammer akkurat som du pleier når du er hos hans familie. Å nekte å feire jul der fordi du ikke får ting akkurat på din måte er ufattelig barnslig. Du er voksen, ta deg sammen og gjør dette rettferdig. 

Anonymkode: 513e5...120

• Liker 2
Skrevet

Dere har jo feiret med svigers flere ganger, så mannen din har jo vært sammen med sine foreldre på julaften. Jeg hadde ikke dratt med meg to barn langt avgårde for å feire jul med to mannfolk som ikke er interessert i feiringen. Da får heller mannen dra alene til far hvis det er veldig viktig for han å være der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at mannen din og svigerfar skulle hate julefrokost, bare fordi de ikke er vant med det? Sitter mannen din og hater julefrokosten når dere har spist det tidligere? Hva med svigerfar? Har han ikke spist julefrokost hos dere, eller sitter han bare og hater når dere spiser? 

Jeg tror nok de begge ville satt pris på en god julefrokost. Og det samme gjelder middag, de setter helt sikkert pris på det også, selv om de ikke har noen spesifikke tradisjoner. Det er jo bare positivt for din del, for da kan jo du være med å bestemme hva dere skal lage dere. Men jeg skjønner egentlig negativteten din, for du har jo feiret med mannen din i mange år, og han har vel også blitt vant til mye av det du spiser i jula? Eller sitter han bare å surmuler, hater og plukker misfornøyd i maten?

Mulig han gjør det sistnevnte, i og med at du kaller han grinch. Kanskje hater han julen, og alt som hører med. Setter ikke pris på noe som helst av det du steller i stand, og bidrar ingenting for en koselig julefeiring selv. Det virker iallfall slik ut fra hva du skriver. Men jeg tror du overdriver, bare for å få mest mulig støtte på KG for å feire med din familie. For skulle julen bety så lite for samboeren din, hadde det heller ikke vært viktig for han å dra til familien sin akkurat da. Da hadde han heller tenkt at dere kunne dra dit i en annen ferie.

Anonymkode: eb2bb...748

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...