Gå til innhold

Tre-fireretters imponerende meny til 8 jenter.

Gjest Kokkelera.

Anbefalte innlegg

Gjest Kokkelera.

Jeg skal invitere 8 gode venninner på en middag, minst tre retter, evt. fire.

Det er en helt spesiell anledning og jeg har lyst til å imponere jentene litt.

Jeg er glad i og nokså flink til å lage mat, men står akkurat nå helt fast med tanke på meny. Har noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du forrett, mellomrett, hovedrett og dessert?

Start med hovedretten. Hva vil du servere der? Og så kan du planlegge ut fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrett:

Kreps og avokadosymfoni

Kjøp hele kreps, bruk halene, men spar noen hele kreps for pyntens skyld. Skjær rødløk i halve ringer, avokado i skiver, og dandèr på tallerken. Klem noen dråper lime over. Kan evt legges på melbatoast, da er det nesten finere å legge alle på et fat som sendes rundt. Bruk hele kreps som pynt. Denne retten kan lages en liten stund før, men pass på så ikke avokadoen blir brun.

Hovedrett:

Helstekt indrefilet av okse med braiserte poteter og balsamicoasparges.

Indrefilet stekes hel i ovn, etter å ha blitt brunet i panne.

Braiserte poteter (til åtte):

8 stk. store poteter

4 stk. sjalottløk

8 båt hvitløk

1 stor bunt frisk salvie

8 dl olivenolje

4 dl oksekraft

4 ss salt

4 ss hel pepper

Potetene vaskes og skjæres i båter, brunes i en stekepanne.

Sjalottløk og hvitløk skrelles og kuttes, salvie vaskes. Ha alt dette i en ildfast form med olivenolje og oksekraft. Bak potetene i ovn på 160 °C i ca. 45 minutter.

Balsamicoasparges:

Legg asparges utover et ildfast fat (så de ikke dekker hverandre), risle litt god balsamico over, og bak i ovnen til aspargesen begynner å få farge. Knus maldonsalt og hel pepper over.

Dessert:

Sjokoladefondant med bringebærsaus og pasjonsfruktsorbet. (har oppskrift et sted, kan finne om du trenger..)

Det var bare tre retter, riktignok..

Endret av Newt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for svar. Jeg tenker i utgangspunktet forrett mellomrett, hovedrett og dessert. Vi legge opp og servere rettene enkeltvis på tallerken.

Kreps og avocadosymfoni høres forsåvidt godt ut, men jeg syns ikke kreps som har vært frosset smaker så mye. Er det det du pleier å bruke?

Helstekt indrefilet er veldig godt, men det serverte jeg sist jeg inviterte og attpåtil med sjokoladefondant til dessert!

Kunne gjerne hatt fisk av et eller annet slag til hovedrett, men er åpen for det meste. Stikkord: raffinert og ikke så altfor tungt. (ikke masse kjøtt, poteter og tung saus) Huff, jeg er visst litt vanskelig.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hvit fisk er kjempegodt, for eksempel ryggfilet av torsk med en skive bacon rundt, stekt i ovnen, servert med risotto m skogssopp, bakt tomat og smørdampete sukkererter.

Eller hva med grillet (ovn eller grillpanne) steinbit, piggvar eller brosme?

Laks er etterhvert blitt så hverdagslig, synes jeg.

Som forrett er det kjempegodt med salat av grillet paprika, ovnstekt sjarlottløk, ristete pinjekjerner, litt "fin" salat som rød ekeblad eller ruccola, servert med skavet parmesan på toppen og olje/balsamicodressing. Synes iallfall slike typer forretter er veldig godt.

Til dessert er jo ordenlitg panna cotta med masse kremfløte og vaniljefrø kjempegodt, servert med frisk bærsaus, og kanskje en physalis? Eller sitronterte eller en sjokoladebombe, type noe annet enn fondant dersom du ikke ville ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg synes hvit fisk er kjempegodt, for eksempel ryggfilet av torsk med en skive bacon rundt, stekt i ovnen, servert med risotto m skogssopp, bakt tomat og smørdampete sukkererter.

Eller hva med grillet (ovn eller grillpanne) steinbit, piggvar eller brosme?

Laks er etterhvert blitt så hverdagslig, synes jeg.

Som forrett er det kjempegodt med salat av grillet paprika, ovnstekt sjarlottløk, ristete pinjekjerner, litt "fin" salat som rød ekeblad eller ruccola, servert med skavet parmesan på toppen og olje/balsamicodressing. Synes iallfall slike typer forretter er veldig godt.

Til dessert er jo ordenlitg panna cotta med masse kremfløte og vaniljefrø kjempegodt, servert med frisk bærsaus, og kanskje en physalis? Eller sitronterte eller en sjokoladebombe, type noe annet enn fondant dersom du ikke ville ha det.

Nå snakker vi! :) Tusen takk, det var et kjempegodt forslag! Laget en gang breiflabb med en skive parmaskinke surret rundt, det var utrolig godt! Risotto, bakt tomat og sukkererter høres ut som perfekt tilbehør!

Forretten hørtes og spennende ut og så er jo dette ganske feminin mat, i den grad mat kan være det! ;) Tusen takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Og hvis du vil imponere litt til kan du med få grep ha en fem retters med en liten ostetallerken.

Hva med en liten bit tallegio ost med en sirup av portvin/balsamicoeddik med valnøtter og rosiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja! God ide! Jeg kjenner ikke til den osten, hvilken type er det? Elsker godt modne og aromatiske oster, servert det med mitt hjemmelagede valnøttbrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...