Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, hvis man tar kreft blodprøver hos legen og de gir utslag har man da garantert kreft? Kan legen se hvor men har kreft på blodprøvene?

Hilsen livredd med helseangst 

Anonymkode: 55d79...841

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei, hvis man tar kreft blodprøver hos legen og de gir utslag har man da garantert kreft? Kan legen se hvor men har kreft på blodprøvene?

Hilsen livredd med helseangst 

Nei. Det finnes spesifikke markører for eks eggstokkreft eller prostatakreft men utslag på en av de må undersøkes videre. Utslag betyr ikke nødvendigvis at man sikkert har kreft.

Anonymkode: 86ecd...852

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som regel holder det ikke med en blodprøve for å få kreftdiagnose, med mindre det er snakk om blodkreft.
Men om det dukker opp resultater på blodprøven (de har flere ulike markører de ser etter) som indikerer at det KAN være kreftrelatert sykdom, så vil legen undersøke deg videre med andre aktuelle undersøkelser. Da tar de ofte vevsprøve for eksempel. Blodprøver kan også vise f.eks. falsk positiv. Legen vil alltid følge opp.

Anonymkode: 4b953...c2f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dårlig matlyst med vektnedgang typisk symptom på kreft? Har gått ned en del kilo siste mnd fordi jeg ikke har matlyst for tiden da jeg føler meg skikkelig deprimert etter en meget traumatisk hendelse. Derfor jeg nå er sikker på at jeg har kreft 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege påstår at blodprøve ikke kan vise kreft 

Anonymkode: 2ac9e...825

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar, vet ikke hvilke blodprøver legen tok. Ble bare sagt «vi skal ta noen blodprøver å sjekke»  så regnet med det var noe spesifikt mot kreft. Dumme meg spurte ikke og nå er jeg livredd 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fastlegen din er et nek

Anonymkode: 35b3a...98a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det du som ikke får sove og, pga traumatisk opplevelse? 

Anonymkode: 8e352...dda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det du som ikke får sove og, pga traumatisk opplevelse? 

Kan sikkert være flere her inne med traumatiske opplevelser ?

AnonymBruker
Skrevet

Du må ta kontakt med legen om helseangsten din. Å stille spørsmål, og å få svar, vil bare mate angsten din. 

Søk hjelp, helseangst er en av de psykiske lidelsene det finnes god behandling for. 

lykke til, god bedring ❤️

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er dårlig matlyst med vektnedgang typisk symptom på kreft? Har gått ned en del kilo siste mnd fordi jeg ikke har matlyst for tiden da jeg føler meg skikkelig deprimert etter en meget traumatisk hendelse. Derfor jeg nå er sikker på at jeg har kreft 

Traumatiske hendelser og depresjon kan gi nedsatt matlyst som igjen gir vektnedgang. Det er jo logisk sett en mye rimeligere forklaring enn at du har utviklet kreft samtidig med denne hendelsen.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar, vet ikke hvilke blodprøver legen tok. Ble bare sagt «vi skal ta noen blodprøver å sjekke»  så regnet med det var noe spesifikt mot kreft. Dumme meg spurte ikke og nå er jeg livredd 

Ikke vær redd. Mange sånne ting sjekker de jo for å avkrefte også. Og om det er noe som helst urovekkende som dukker opp så blir du fulgt opp. Er du skikkelig urolig så ringer du legen i morra og spør. 

Og om de hadde oppdaget noe som utvilsomt var kreft så går det nesten traumatisk kjapt inn i pakkeforløp. Snakker av erfaring. Da går du ikke og venter og venter og lurer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde store problemer med mage/tarm. Før koloskopi og CT, tok jeg blodprøver som kunne gi utslag om jeg hadde kreftsvulster i tarm, så ja, noen blodprøver kan vise om du har kreft. Jeg var heldigvis frisk 🙏

Anonymkode: 695dd...854

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke vær redd. Mange sånne ting sjekker de jo for å avkrefte også. Og om det er noe som helst urovekkende som dukker opp så blir du fulgt opp. Er du skikkelig urolig så ringer du legen i morra og spør. 

Og om de hadde oppdaget noe som utvilsomt var kreft så går det nesten traumatisk kjapt inn i pakkeforløp. Snakker av erfaring. Da går du ikke og venter og venter og lurer.

Lurer på hvor lang tid de bruker på å få svar på slike prøver? Skulle tro det ble prioritert?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lurer på hvor lang tid de bruker på å få svar på slike prøver? Skulle tro det ble prioritert?

Tar like lang tid som alle andre blodprøver

AnonymBruker
Skrevet

Vet dere hvilke prøver det kan være snakk om? Ble tatt 3 glass tror jeg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle spørsmålene dine, og svarene, mater angsten din. 

Ring legen igjen i morgen og fortell om helseangsten din. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sa legen at han bestilte noe for kreft?

AnonymBruker
Skrevet

Det tas normalt ikke spesifikke kreftblodprøver hos fastlege. Det normale er å sjekke hormoner, vitaminer og makronæringsstoffer. 

Anonymkode: 9dbc3...c4d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sa legen at han bestilte noe for kreft?

Hørtes sånn ut da jeg sa jeg tror jeg har kreft pga vektnedgangen og da ble det sagt «vi tar noen prøver og ser» å etter det har jeg hatt full panikk og sett for meg selv liggende på dødsleie 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...