smileyX Skrevet 5. januar #1 Skrevet 5. januar Hei, er det flere enn meg som har kuttet sukker og/eller lettbrus nå i 2026? Sukker er den store grunnen til at min vektnedgang har stagnert (gått ned fra 103 til 71 kg). Spiser ålreite måltider men småspiser sjokolade, lakris, godteri ++ og da rikker ikke vekten seg. For meg er det alt eller ingenting, så 1. januar kuttet jeg sukker, dvs alt av søtsaker, yoghurt med sukker, matvarer med mye sukker, men spiser frukt, daddel, tørket mango (med 4 % sukker). Daddel og tørket mango er 1 gang i uken og liten mengde, og om det er bittelitt sukker i en saus er det ok. Jeg har også kuttet lettbrus iom at dette trigger sukkersug. Så noen kommentere her at vekttapet fikk fart på seg da de kuttet lettbrus. I hele fjor drakk jeg brus hver dag (sikkert 4-5 liter i uka) og hadde sikkert 3 dager hele året (!) uten en godteribit... Så jeg er allerede superstolt av å ha kommet på den 5. dagen. Litt hodepine, og får ofte cravings, men da tar jeg noen pusteøvelser og lager meg en kopp te eller kaffe.. Så skal jeg gjøre alt jeg kan for å la dette bli mitt nye liv, og at vanen min blir å ta et eple mellom måltider istedet for 3 sjokoladeruter.. 5 1 2
Minimeg1234 Skrevet 7. januar #2 Skrevet 7. januar Ja jeg også kutter ut sukker og lettbrus. Jeg har ikke spist så mye sukker de siste årene men i slutten av november og hele desember så føler jeg at jeg tok igjen for alle de årene jeg klarte å kun spise det en gang i blant. Nå er det slutt. Kan hende det blir litt en dag i uka men det skal være planlagt. Pepsi max har jeg vært avhengig av i mange år. Har holdt meg unne i perioder men begynner igjen og da er det ikke noe begrensning. Så på søndag tok jeg min siste slurk av Pepsi max og håper å aldrig begynne på den drikken igjen. 1
smileyX Skrevet 8. januar Forfatter #3 Skrevet 8. januar Minimeg1234 skrev (8 timer siden): Ja jeg også kutter ut sukker og lettbrus. Jeg har ikke spist så mye sukker de siste årene men i slutten av november og hele desember så føler jeg at jeg tok igjen for alle de årene jeg klarte å kun spise det en gang i blant. Nå er det slutt. Kan hende det blir litt en dag i uka men det skal være planlagt. Pepsi max har jeg vært avhengig av i mange år. Har holdt meg unne i perioder men begynner igjen og da er det ikke noe begrensning. Så på søndag tok jeg min siste slurk av Pepsi max og håper å aldrig begynne på den drikken igjen. Så bra jobbet med å spise lite sukker de siste årene, man må vel bare regne med at det går litt i perioder, men da er det å hoppe opp på hesten igjen som gjelder og å være snill med seg selv. Det er noe eget ved å selv ha kontroll og ikke la godsaker og lettbrus ha kontroll over seg. Merker at dette går lettere enn forventet, for jeg vet at jeg har alternativer å ty til, men at jeg kanskje ikke tyr til de akkurat når jeg er fysen. Og så går cravingen over. Ja Pepsi max er også avhengighetsskapende, drakk flere glass på kvelden og gjemte det i kaffekopper for barna, deilig å slippe følelsen av at man "må" ha det. Nå har jeg klart 7 dager uten, så føler dette går veien. 1 1
Minimeg1234 Skrevet 8. januar #4 Skrevet 8. januar smileyX skrev (14 timer siden): Så bra jobbet med å spise lite sukker de siste årene, man må vel bare regne med at det går litt i perioder, men da er det å hoppe opp på hesten igjen som gjelder og å være snill med seg selv. Det er noe eget ved å selv ha kontroll og ikke la godsaker og lettbrus ha kontroll over seg. Merker at dette går lettere enn forventet, for jeg vet at jeg har alternativer å ty til, men at jeg kanskje ikke tyr til de akkurat når jeg er fysen. Og så går cravingen over. Ja Pepsi max er også avhengighetsskapende, drakk flere glass på kvelden og gjemte det i kaffekopper for barna, deilig å slippe følelsen av at man "må" ha det. Nå har jeg klart 7 dager uten, så føler dette går veien. 7 dager er bra. Har du fått noen reaksjoner som vondt i hodet eller noe annet ? Jeg har vært uten Pepsi Max og sukker i fire dager. Har drukket kaffe på formiddagen så har foreløbig sluppet unna hodepinen jeg har hatt ved tidligere slutt av Pepsi Max. 1
smileyX Skrevet fredag kl. 11:28 Forfatter #5 Skrevet fredag kl. 11:28 Minimeg1234 skrev (13 timer siden): 7 dager er bra. Har du fått noen reaksjoner som vondt i hodet eller noe annet ? Jeg har vært uten Pepsi Max og sukker i fire dager. Har drukket kaffe på formiddagen så har foreløbig sluppet unna hodepinen jeg har hatt ved tidligere slutt av Pepsi Max. Ja veldig stolt, er på 9. dagen nå. Veldig deilig å frigjørende, føles som jeg kan vare lenge. Jeg hadde mye hodepine på dag 3 og 4, nå har det sluppet taket. Sover bedre gjør jeg og. Så bra du har vært fri for pepsi max og sukker i 4 dager, det er deilig å frigjøre seg fra dette da. Så bra du har sluppet unna hodepinen også! Jeg leker med tanken om å kutte kaffe etterhvert også, men tar en ting av gangen (eller to da, lettbrus og sukker) Hva er din hovedmotivasjon for å kutte pepsi max? 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 11:31 #6 Skrevet fredag kl. 11:31 Jeg er skikkelig imponert av dere som har kuttet ut noe så avhengighetsskapende som Pepsi Max og godteri! Det er SKIKKELIG bra valg for helsa deres! Superbra! ❤️❤️ Anonymkode: 18a02...790 1 1
DesmondMiles Skrevet fredag kl. 13:50 #7 Skrevet fredag kl. 13:50 smileyX skrev (På 5.1.2026 den 17.22): Hei, er det flere enn meg som har kuttet sukker og/eller lettbrus nå i 2026? Nei, det er nok bare deg. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:05 #9 Skrevet søndag kl. 10:05 Jeg kuttet for 15 år siden. Hadde flere runder der jeg prøvde sunnere alternativer, kutt, regler, og alt. Men var først da jeg gikk fullstendig cold turkey jeg knakk koden. Ikke noe godteri, ikke noe søtt, ingen lightprodukter, ingen "sunn snacks", ingen frukt. Ingenting utenom frokost, lunsj og middag. Kun vann en fredags kveld. Og plutselig var alt sug borte. Når jeg hadde spist middag en lørdag så tenkte jeg ikke noe som helst mer over å spise noe den dagen. Det var (og er) en vanvittig frihetsfølelse. Jeg er nå tilbake til å kunne nippe litt til vin en fredags kveld. Og si ja-takk til dessert på restaurant og besøk - da det ikke trigger noe sug neste dag. Anonymkode: 4003c...2b1 1
smileyX Skrevet søndag kl. 13:35 Forfatter #10 Skrevet søndag kl. 13:35 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kuttet for 15 år siden. Hadde flere runder der jeg prøvde sunnere alternativer, kutt, regler, og alt. Men var først da jeg gikk fullstendig cold turkey jeg knakk koden. Ikke noe godteri, ikke noe søtt, ingen lightprodukter, ingen "sunn snacks", ingen frukt. Ingenting utenom frokost, lunsj og middag. Kun vann en fredags kveld. Og plutselig var alt sug borte. Når jeg hadde spist middag en lørdag så tenkte jeg ikke noe som helst mer over å spise noe den dagen. Det var (og er) en vanvittig frihetsfølelse. Jeg er nå tilbake til å kunne nippe litt til vin en fredags kveld. Og si ja-takk til dessert på restaurant og besøk - da det ikke trigger noe sug neste dag. Anonymkode: 4003c...2b1 Wow, det er jo superbra og veldig inspirerende! Håper jeg får til dette etterhvert også. Snacking er virkelig det som velter lasset og gjør det vanskelig å gjennomføre. Ønsker at kosthold skal være automatisk og sunt og ikke relatert så mye til følelser. Er på dag 11 nå, veldig deilig! 😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå