AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:31 #21 Skrevet mandag kl. 13:31 Kjenner meg så godt igjen. Eksmannen her forlangte all Inclusive behandling og trodde han var kongen på haugen. Var ikke interessert i hverken meg eller barna. Kun fasaden og vise fram hvor suksessfull han var. Men å stille opp for oss som par eller familie, nei det var kjedelig. Heller sitte å se på en skjerm ute i mancaven sin. Så det ble jeg og barna mot han. Barna søkte til meg når de trengte hjelp, støtte eller gjøre noe kjekt. Faren var jo ikke interessert. Og jeg begynte å gjøre ting for meg, det jeg ville gjøre. Gikk på fest, kino,dyrket hobbyer og pleiet vennskap. Og jeg kuttet ut sex, kuttet ut hele fyren rett og slett, som om vi ikke var gift,men bare bodde under samme tak. Ingen tjenester for han lengre. Laget ikke mat til han. Vasket ikke klærne hans osv. Og når jeg var mentalt og fysisk ferdig med han, så initierte jeg til skilsmisse. Det ble fryktelig dårlig mottatt. Men jeg sa at hva er vitsen, hvorfor. Jo, hva ville folk tenke og tro om oss ? Hvis andre folks meninger er viktigere enn oss, din kone og dine barn, så får du dra til helvete. Så gikk jeg. Anonymkode: daaba...bfc 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:38 #22 Skrevet mandag kl. 13:38 TS her....når man går i sånt så lenge så tror man tilslutt at det er en selv som det er noe galt med.At jeg overdriver ,lager drama, er hysterisk,maser ,gnåler og er generelrt en pest og plage.Det er jo det han forteller hele tiden så til slutt er man bare så liten sliten og lei at man ikke orker.Det er der jeg er nå for jeg har gitt det så jæv....mange sjanser. Så jeg vet hva jeg må gjøre det er bare det å ta tak i det egentlig....for livet er faktisk for kort til å somle det bort på det her Anonymkode: 2a91b...2a2 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:47 #23 Skrevet mandag kl. 13:47 Livet er altfor kort til å kaste bort på sånne menn ja. Hvis han seriøst mener at du er slik som du beskriver over her; hysterisk, maser osv så bare si til han at nå skal du jaggu være så snill at han skal slippe å plages med deg mer. Mot deg opp og gå i fra han. Det blir sikkert tøft den første tiden, men se frem til at du faktisk klarer å få puste skikkelig igjen, for det kan jeg tenke meg at du ikke klarer nå. ❤️ Nei huff for en patetisk mannebaby... Anonymkode: cee44...feb 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:58 #24 Skrevet mandag kl. 13:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har spurt han flere ganger om han ikke bare vil avslutte for han sender jo signaler til meg om at han er drit lei. Men neida vi skal være sammen, han har ikke lyst til å gå fra meg .Han har det vel for komfertabelt med at jeg ordner og fikser alt. Jeg er bare så møkklei, prøvde å flørte med han i julen, men fikk da skikkelig kjeft for jeg måtte jo skjønne at nå skulle han sitte på pc og lese noe greier siden han hadde sittet å sett film hele kvelden med familien som var på besøk. ...jeg får ikke noe som helst respons av han annet en sur kjefting. Jeg må forstå han hele tiden.Men han skal ikke forstå meg. Orker snart ikke prøve mer...Han mener det er jeg som er sprø og ber meg roe meg ned.... Anonymkode: 2a91b...2a2 Han vil ikke gå fra deg, han har det flott fordi du ordner alt slik at han ikke trenger å ta noe som helst ansvar, hverken for forholdet, familien, hjemmet, rengjøring. Han gjør ingenting, bor i realiteten på hotell med deg som en tjener han ikke har respekt for. Når du tar opp ting som er helt rimelige, påstår han at du er sprø, at du må roe deg ned, du må ta hensyn til hans behov. Aldri motsatt. Denne mannen manipulerer og psyker deg ned! AnonymBruker skrev (46 minutter siden): ... alt er min skyld Han får meg til å føle meg som en liten dritt. Samtidig som han sier at nå skal han bli bedre. Altså han sa det i mai i fjor ikke noe skjedde ....samme leksen i august og nå i jula.... Da etter at jeg hadde vartet opp hele familien hans julaften og første dag.Han satt der for han skulle ikke ha noe ekstra bry med at det kom besøk som han sa til meg etter at han selv ba de. Nå må vi holde sammen fordi var dyr sammen.... Vi har vært separert i fire måneder.... Han lovet å endre seg men ingenting skjedde...... ...men han tviholder på at alt skal bli så mye bedre... Anonymkode: 2a91b...2a2 Han gidder ikke en gang late som om han tar det for gitt at du skal være hans tjener. Men som alle menn som driver med psykisk vold mot sin partner, så kommer han med lovnader når han får en følelse av at du kanskje har blitt litt for sterkt og han blir redd for å miste kontrollen på deg (altså, miste kontrollen på deg som hans tjener). Når du viser at du er sterk nok til å ikke finne deg i å bli så dårlig behandlet og at han ikke bidrar, da tviholder han på at alt skal bli så mye bedre... men siden han mener alt er din skyld så mener han tydeligvis også at det er du som må gjøre det bedre, ev. at du bare må tvile mer på deg selv igjen slik at du slutter å plage ham med å stille krav til ham... Ingen tvil om at han manipulerer og psyker deg ned! AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg føler meg så alene med alt sammen Men han er flink til å holde meg nede, og si at jeg ikke klarer noen ting. Nå om dagen har han funnet en dame han chatter med dag og natt og jeg har bare å finne meg i det for jeg er jo bare sykelig sjalu.... Anonymkode: 2a91b...2a2 Igjen, han psyker deg ned, han holder deg nede. Han håner deg med å holde på med andre damer, og når du protesterer fortsetter han med manipulere og psyke deg ned ved å si at du er sykelig sjalu. Les gjennom disse tre boksene med din egen tekst, Ts! Og så leser du dem enda en gang til! Hva hadde du anbefalt din datter, søster eller bestevenninne om hun fortalte at ektemannen hennes behandlet henne slik? AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg bør kunne klare meg greit på egenhånd Anonymkode: 2a91b...2a2 Vet du, det tror jeg også!!! Å forsøke med noen parterapi med denne mannen, det har absolutt ingen hensikt! Han har utøvd psykisk vold mot deg over altfor mange år, og han kommer aldri til å endre seg. Som du ser blir han egentlig bare verre i måten han åpenlyst flørter med andre damer, reiser bort ukesvis alene osv. Selv om han til nå har virket forholdsvis rolig av seg, så må du ta en del forholdsregler når du avslutter med ham! For denne mannen har vist over så mange år at han ikke har noen som helst respekt eller omtanke for deg, at det at du vil gå fra ham, det kan få ham til å bikke over i fysisk vold. Han har absolutt ingen respekt eller omtanke for deg. Men det at du vil gå fra ham, det vil få ham til å innse at han kanskje ikke lenger vil kunne leve så fritt økonomisk, og dermed vil det i hans øyne bety at du begrenser hans økonomi og frihet - og det kan gjøre ham til en farlig mann for deg! Siden barna er voksne trenger dere ikke til mekling. Jeg ville funnet meg et nytt sted å bo, og så bare flyttet ut en dag han ikke var hjemme. Og sendt inn separasjonssøknad samme dag. Jeg ville funnet meg en advokat på forhånd, for du må ikke finne på å stå alene mot den mannen i et oppgjør, for han kommer til å ville snyte deg for alt han kan! Sjekk alt du kan på forhånd, søk støtte hos familie eller venner du kan stole 100 % på ikke vil si noe til ham, og få dem til å holde ekstra tett kontakt med deg når du flytter fra mannen. Få med deg noen til å hente ut dine ting, om du ikke får med deg alt med det samme, ikke møt ham alene, for du vet ikke hva han kan komme til å gjøre. Jeg tror du har helt rett - du vil greie deg helt greit uten ham! Men bedre enn det - jeg tror du vil greie deg MYE BEDRE uten ham, når du er fri fra ham! ❤️ Anonymkode: 2b85d...b10 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:01 #25 Skrevet mandag kl. 14:01 Gå. Du er ikke lykkelig. Vi er midt 40 og 50. Drømmen er at når ungene flytter ut så skal vi reise og oppleve verden sammen. Akkurat nå er det date nights der vi overnatter på hotell etter middag, drinker og en bykveld sammen 🤭 Vi er bestevenner og elsker å henge sammen. Det er jo poenget med å ha en livspartner. Det skal liksom være bestevennen, kjæresten, partneren og elskeren din... Anonymkode: b4f89...4ae 1 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:03 #26 Skrevet mandag kl. 14:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her Ja det er akkurat det jeg føler meg.Har laget en slik liste han kom ikke så godt ut.Men hver gang jeg tar opp at vi bør gjøre mer sammen så er alt min skyld.Det er jeg som ikke tar intiativ sier han men vet jo at han gjør jo det aldri selv. Han får meg til å føle meg som en liten dritt.Samtidig som han sier at nå skal han bli bedre.Altså han sa det i mai i fjor ikke noe skjedde ....samme leksen i august og nå i jula....Da etter at jeg hadde vartet opp hele familien hans julaften og første dag.Han satt der for han skulle ikke ha noe ekstra bry med at det kom besøk som han sa til meg etter at han selv ba de. Jeg kjenner jeg er så lei av å ha det sånn...Før måtte vi være sammen for barna sin skyld.Nå må vi holde sammen fordi var dyr sammen....altså serr hva er det han egentlig tenker med? Vi har vært separert i fire måneder, men han klarte ikke engang å komme seg ut av huset.En uke før han egentlig skulle flytte så kommer han med at han ville heller bli...Og dumme meg tenkte jo på barna som da var mindre og sa ja.Han lovet å endre seg men ingenting skjedde......Jeg vet jo egentlig hva jeg må gjøre her...men han tviholder på at alt skal bli så mye bedre...Noe det aldri kommer til å bli vet jeg innerst inne .... Anonymkode: 2a91b...2a2 Høres ut som du burde løpe som faen. Livet har mer å by på. Anonymkode: 3e11c...34a 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:13 #27 Skrevet mandag kl. 14:13 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er gift kvinne , holdt sammen i over 20 år.Opp og nedturer har det jo vært sånn er det å leve lenge sammen.Vi er i starten av 50 årene begge to. Alle tre ungene har flyttet ut, sistemann nå i fjor. Trodde liksom vi skulle ha mer tid til hverandre. Men der tok jeg feil gitt.Siden vi fikk barn tidlig i forholdet så har vi liksom litt mer frihet nå. Han skal bare sitte hjemme foran pc ,tv og telefon.Han har overhodet ikke noe sosialt liv han sitter bare å chatter på diverse kanaler.Både med menn og damer noe som jeg synes er litt rart. Han blir sur bare jeg spør om han hjelp til en liten ting. Eller om vi to skal finne på noe gøy sammen.Det har vært så lite intimitet de siste 7-8 årene at jeg blir sprø. Jeg kan telle til sånn 10 ganger på disse årene. Har spurt han flere ganger om han ikke bare vil avslutte for han sender jo signaler til meg om at han er drit lei. Men neida vi skal være sammen, han har ikke lyst til å gå fra meg .Han har det vel for komfertabelt med at jeg ordner og fikser alt. Jeg er bare så møkklei, prøvde å flørte med han i julen, men fikk da skikkelig kjeft for jeg måtte jo skjønne at nå skulle han sitte på pc og lese noe greier siden han hadde sittet å sett film hele kvelden med familien som var på besøk. Jeg måtte da skjønne det ? Sånn er det vær gang jeg hinter frempå om litt oppmerksomhet....som nå blir bare sjeldnere og sjeldnere....Fordi jeg er lei av å føle meg som en idiot for at jeg ikke får noe som helst respons av han annet en sur kjefting. Jeg må forstå han hele tiden.Men han skal ikke forstå meg. Orker snart ikke prøve mer...Han mener det er jeg som er sprø og ber meg roe meg ned....rotetete innlegg fra en frustert kone..... Anonymkode: 2a91b...2a2 Dette blir jo ikke bedre, så du kan velge å fortsette å ha det sånn eller gå. Anonymkode: bd52b...20f
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:33 #28 Skrevet mandag kl. 14:33 Jeg har problemer med å ta slike tråder seriøst når det dukker opp mer drøy og spesifikk info etter hvert som egentlig ville vært enda mer naturlig i HI. Som her at mannen bestiller og reiser dyre ferier til seg alene for flere uker hvert år, så skriver han plutselig med en spesiell dame og sender hjerter osv. Anonymkode: 3ff3a...926
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:40 #29 Skrevet mandag kl. 14:40 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har problemer med å ta slike tråder seriøst når det dukker opp mer drøy og spesifikk info etter hvert som egentlig ville vært enda mer naturlig i HI. Som her at mannen bestiller og reiser dyre ferier til seg alene for flere uker hvert år, så skriver han plutselig med en spesiell dame og sender hjerter osv. Anonymkode: 3ff3a...926 TS her ...du må gjerne tro at jeg lyver ,men hvorfår skal jeg gidde det på et forum ? At jeg kommer på mer underveis er da vel ikke så rart...Jeg skrev dette får å få orden på tanker og innspill ...ikke for å lure noen Anonymkode: 2a91b...2a2 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:42 #30 Skrevet mandag kl. 14:42 Du må gå. Fyren liker deg jo ikke engang, hvorfor skal du kaste bort enda mer av livet ditt på å være tjener for ham? Anonymkode: 0df37...8fb 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:47 #31 Skrevet mandag kl. 14:47 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har problemer med å ta slike tråder seriøst når det dukker opp mer drøy og spesifikk info etter hvert som egentlig ville vært enda mer naturlig i HI. Som her at mannen bestiller og reiser dyre ferier til seg alene for flere uker hvert år, så skriver han plutselig med en spesiell dame og sender hjerter osv. Anonymkode: 3ff3a...926 Det er jo ofte slik det er når de har levd under psykisk vold i mange år. Grensene for hva som er galt og uakseptabelt er blitt flyttet så mange ganger at de ofte har mistet seg selv gradvis i prosessen. Det er jo ikke slik at disse mennene avslører hvordan de faktisk er, de bruker tid på hekte kvinnene, enkelte viser ikke sine ekte sider før de har fått barn sammen, og så går det gradvis til det verre og verre. Det sies at slipper man en frosk i kokende vann vil den hoppe ut. Slipper du en frosk i riktig temperert vann som du så veldig gradvis varmer opp vil frosken bli liggende så lenge at den til slutt ikke kommer seg ut. (Om det er slik vet jeg ikke, men bildet det gir er et godt eksempel på hvordan voldelige forhold ofte utvikler seg.) Slik er det gjerne i voldelige forhold også. Og da er det ikke så rart om de kommer med flere eksempler når de får svar hvor de får støtte for at noe ikke er akseptabelt, da er det lettere å legge frem andre ting som de også trenger støtte for ikke er akseptabelt. Ikke nødvendigvis fordi de selv ikke vet at det galt, men fordi de over lang tid har blitt så psyket ned med å bli fortalt at det er de selv som overreagerer. Lever man med psykisk vold over tid - her er det trolig 20 år! - så vil man dessverre tvile på seg selv, bli forvirret om ting virkelig er så ille som man egentlig føler seg. Jeg har ikke opplevd det selv, men har sett venninner og andre oppleve det, ikke alle kommer seg raskt unna slike. Og de som kommer seg raskt unna, de gjør det som regel fordi mannen gjør noe tidlig i forholdet, før kvinnen er psyket ned, som er så alvorlig at hun raskt forstår at hun må ut av forholdet. Anonymkode: 2b85d...b10 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:53 #32 Skrevet mandag kl. 14:53 Herregud , bare gå ! Hva er problemet? Anonymkode: 131af...ae0 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:54 #33 Skrevet mandag kl. 14:54 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo ofte slik det er når de har levd under psykisk vold i mange år. Grensene for hva som er galt og uakseptabelt er blitt flyttet så mange ganger at de ofte har mistet seg selv gradvis i prosessen. Det er jo ikke slik at disse mennene avslører hvordan de faktisk er, de bruker tid på hekte kvinnene, enkelte viser ikke sine ekte sider før de har fått barn sammen, og så går det gradvis til det verre og verre. Det sies at slipper man en frosk i kokende vann vil den hoppe ut. Slipper du en frosk i riktig temperert vann som du så veldig gradvis varmer opp vil frosken bli liggende så lenge at den til slutt ikke kommer seg ut. (Om det er slik vet jeg ikke, men bildet det gir er et godt eksempel på hvordan voldelige forhold ofte utvikler seg.) Slik er det gjerne i voldelige forhold også. Og da er det ikke så rart om de kommer med flere eksempler når de får svar hvor de får støtte for at noe ikke er akseptabelt, da er det lettere å legge frem andre ting som de også trenger støtte for ikke er akseptabelt. Ikke nødvendigvis fordi de selv ikke vet at det galt, men fordi de over lang tid har blitt så psyket ned med å bli fortalt at det er de selv som overreagerer. Lever man med psykisk vold over tid - her er det trolig 20 år! - så vil man dessverre tvile på seg selv, bli forvirret om ting virkelig er så ille som man egentlig føler seg. Jeg har ikke opplevd det selv, men har sett venninner og andre oppleve det, ikke alle kommer seg raskt unna slike. Og de som kommer seg raskt unna, de gjør det som regel fordi mannen gjør noe tidlig i forholdet, før kvinnen er psyket ned, som er så alvorlig at hun raskt forstår at hun må ut av forholdet. Anonymkode: 2b85d...b10 Betviler ikke hvordan psykisk vold arter seg. Det som gjør at jeg får tvil om realiteten, er at HI er så generell og tynn, og så kommer de drøye og konkrete eksemplene senere. Først er mannen uoppmerksom, har ingen hobbyer eller vil finne på ting med TS, men heller mer opptatt av å sitte på PC-en og chatte med andre menn og kvinner, men så skifter det til konkrete eksempler om romantisk chatting med én spesifikk kvinne, gjentagne ukesvise dyre aleneferier, og kommentarer om at TS ikke får til ting eller duger til noe, at det er hennes skyld osv. Hvis TS er så bevisst på dette, hvorfor kom ikke noe av dette frem i HI? Anonymkode: 3ff3a...926
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:17 #34 Skrevet mandag kl. 15:17 Stiller meg absolutt inn i ringen av støtte og sympati for DEG. Jeg levde med en slik mann også. Gaslighting og egoisme. Skulle endre seg i perioder, men skjedde aldri. Til slutt var det for sent, jeg hadde ingen interesse av at han skulle "endre seg", fordi jeg likte ham ikke en gang lengre. Så jeg lot ham sitte der og klø seg i ræven, dyrke nettbabsene som han i fullt alvor trodde at syntes at han var tidenes kar, mens jeg ordnet det praktiske, fant nytt sted å bo, sjekket opp i rettighetene mine, til slutt informerte jeg de voksne barna på en saklig måte. De ble lei seg, men forstod. Jeg var klar den dagen jeg dro, hadde nettverk som støttet meg i stormen jeg visste ville komme, og stod i det. Ingen trusler han kom med var reelle fordi jeg kunne rettighetene mine, og jeg lot meg aldri provosere av all slags beskyldninger selv om det kokte, og selvsagt kjente jeg på sorg. Man føler man har mislykkes, drømmer er knuste, det er flaut å gå på bygda for å få skilsmissevitner og alt det praktiske er tungt. Så i en alder av 48 år ble jeg alene, tok med meg bikkja og begynte å leve. Fire år senere har jeg møtt drømmemannen som viser at han elsker meg hver dag. Exfyren tok faktisk noen grep og er mer normal i dag. Tror han måtte det når nettbabene ikke fant ham spesielt hot som han var. En ny kjæreste har vekket ham litt og vi kan omgås når det kreves ved famoliesammenkomster. Men at jeg brukte så mange år på det? Fatter ikke. Det er ikke en celle i min kropp som ville leve sammen med ham. Dette er bare min historie, men jeg vil misjonere hardt og grundig for at man skal ta livet sitt tilbake når det blir slik som du har det nå. Anonymkode: d40f6...475 2 1 1
BobbySocks Skrevet mandag kl. 15:25 #35 Skrevet mandag kl. 15:25 Hvorfor går ikke du? Du trenger da ikke spørre han om lov? 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:44 #36 Skrevet mandag kl. 15:44 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Betviler ikke hvordan psykisk vold arter seg. Det som gjør at jeg får tvil om realiteten, er at HI er så generell og tynn, og så kommer de drøye og konkrete eksemplene senere. Først er mannen uoppmerksom, har ingen hobbyer eller vil finne på ting med TS, men heller mer opptatt av å sitte på PC-en og chatte med andre menn og kvinner, men så skifter det til konkrete eksempler om romantisk chatting med én spesifikk kvinne, gjentagne ukesvise dyre aleneferier, og kommentarer om at TS ikke får til ting eller duger til noe, at det er hennes skyld osv. Hvis TS er så bevisst på dette, hvorfor kom ikke noe av dette frem i HI? Anonymkode: 3ff3a...926 Men det er jo nettopp dette jeg forsøkte å fortelle er helt normalt. Kvinner som utsettes for dette tar gjerne opp de eksemplene som er aller nærmest i tid og følelser. For Ts ble det da det som stod i hovedinnlegget. Hun fikk støtte for at det var urimelig, og andre spurte om mer informasjon, og så forteller hun andre ting som ikke er mindre viktige, men kanskje ikke er like "ferske". Jeg har sett det så mange ganger hos kvinner som har levd med psykisk vold over år, at jeg er ikke overrasket i det hele tatt at informasjon kommer litt etter litt, og at de ofte venter med å fortelle de verre tingene. For en del er de verre episodene noe som også innebærer skamfølelse, de tviler på seg selv, de er blitt fortalt at det er de selv som er syke og urimelige - men når de får støtte på at selv mindre alvorlige ting reageres sterkt på av andre, så tør de å forklare resten. Det er ganske klassisk reaksjonsmønster hos mange voldsutsatte. Anonymkode: 2b85d...b10 1
MizzVic Skrevet mandag kl. 16:43 #37 Skrevet mandag kl. 16:43 Han drar på ferie alene?!? Han hadde kommet hjem til flere ferdig pakkede kofferter. Og nå sitter han der dag og natt med en annen dame? TS, er ikke dette motivasjon for singellivet vet ikke jeg. Du vil få det veldig mye bedre. Er du usikker, kan du jo bare fortelle det du har skrevet her til noen venner. Ansiktsutrykket deres da bør holde.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:53 #38 Skrevet mandag kl. 16:53 Hvorfor alt dette fokuset på hva han vil og hva han ønsker? Hva vil du selv? Du vet at du selv kan avbryte ekteskapet? https://www.statsforvalteren.no/portal/folk-og-samfunn/separasjon-og-skilsmisse/ Du fungerer jo i praksis kun som hushjelp og kokk for denne mannen, gratis attpåtil. Anonymkode: 0d31b...13b
AprilLudgate Skrevet mandag kl. 18:14 #39 Skrevet mandag kl. 18:14 AnonymBruker skrev (4 timer siden): TS her ...ja en av mange teite ting jeg har funnet meg i opp gjennom årene....dessverre... Anonymkode: 2a91b...2a2 Hadde tatt en tur til banken og fått oversikt over mulighetene dine, og tatt det derfra. Tenk at innen 2026 skal du ha fått din egen plass - eller - overtatt huset om du ønsker det og har råd. Begynn å planlegge din egen hverdag 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå