Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt det hele livet, men de er jo ikke det? Googlet det og de defineres ikke som det. Men hva skal til egentlig? Er det størelsen som teller da? At de er for store? Som Scientologi (kirken?) er ikke det også en sekt? Eller var regnet som det?

Anonymkode: fe28f...68f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er en sekt. Det heter BCC nå, Brunstad Christian Church. 

De fleste voldsmenn identifiserer seg ikke som voldsmenn heller, betyr ikke st de ikke er det. 

Anonymkode: 50bcb...cc0

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er en sekt. Det heter BCC nå, Brunstad Christian Church. 

De fleste voldsmenn identifiserer seg ikke som voldsmenn heller, betyr ikke st de ikke er det. 

Men dette er ikke i følge dem selv, jeg bryr meg ikke om de mener de er en sekt eller ikke.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men dette er ikke i følge dem selv, jeg bryr meg ikke om de mener de er en sekt eller ikke.

ts

I følge dem selv? Du mener de selv er en troverdig kilde?? 😂

Anonymkode: e591a...a8e

• Liker 1
Skrevet

Jo det er en sekt 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I følge dem selv? Du mener de selv er en troverdig kilde?? 😂

Anonymkode: e591a...a8e

Nei det er det jeg sier. Dette er ikke i følge dem selv. De er ikke en sekt i følge google (flere kilder) så hvorfor ikke?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ts

De er en sekt. 

100%. text book sekt! De er DEFINISJONEN på en sekt. Ikke tro noe annet! 

Jeg vet - for dette har jeg førstehånds erfaring med (uten å ha vært inni der selv). Kjenner godt til dem via tidligere jobb. 

SEKT. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det er det jeg sier. Dette er ikke i følge dem selv. De er ikke en sekt i følge google (flere kilder) så hvorfor ikke?

ts

Hva sier kildene da? Altså - hvilke kilder - og hva sier de?

AnonymBruker
Skrevet

De er en sekt. 

100%. text book sekt! De er DEFINISJONEN på en sekt. Ikke tro noe annet! 

Jeg vet - for dette har jeg førstehånds erfaring med (uten å ha vært inni der selv). Kjenner godt til dem via tidligere jobb. 

SEKT. 

Hvorfor får de statelig støtte da? i 2020 fikk de litt under ti mill! Er ikke de sykt? 

ts

Skrevet

Hvorfor får de statelig støtte da? i 2020 fikk de litt under ti mill! Er ikke de sykt? 

ts

Kan ikke sekt få støtte?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Betaler medlemer "skatt" til å være med = sekt!

Anonymkode: e3e8b...8ae

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ingen sekter som sier at de er det? Min far vokste opp i en sekt, ikke Smiths, men en annen sekt. De kaller seg heller ikke sekt, men det er de. De kaller seg en frikirke.

Anonymkode: e0387...eb2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (2 minutter siden):

Hva sier kildene da? Altså - hvilke kilder - og hva sier de?

Finner ingen som sier at de er det, jeg. Leksikon, wikipedia osv de er bare et trossamfunn.

ts

Skrevet

Finner ingen som sier at de er det, jeg. Leksikon, wikipedia osv de er bare et trossamfunn.

ts

Tror du sliter litt med kildekritikk eller forståelse av sammenhenger.

At du ikke finner en kilde som sier at de er en sekt, betyr ikke at de ikke er det.

Deretter er det bare å lese seg opp på forståelsen/definisjonen på en sekt, og så vurdere selv om Smiths Venner er en sekt eller ikke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden):

Kan ikke sekt få støtte?

Kan de???? Burde de støttes da? Burde skattepengene gå til sånt? Om de er en sekt (de er jo selvfølgelig det) 

ts

AnonymBruker
Skrevet

hvilket googlesøk brukte du TS? 

Sitat
AI Overview
«Smiths venner» (offisielt 
Brunstad Christian Church, BCC) er et internasjonalt kristent trossamfunn, men begrepet «sekt» brukes ofte for å beskrive dem, både av kritikere og internt, selv om BCC selv avviser betegnelsen og ser på seg som et kristent trossamfunn, med klare regler for medlemmer og sterkt samhold. Det er et trossamfunn med sterkt fellesskap, men også med historiske kontroverser og kritikk knyttet til kontroll, isolasjon og lære, særlig rundt ledelsen. 
Hva sier BCC selv?
  • Et registrert trossamfunn: BCC ser på seg som et internasjonalt kristent trossamfunn, en gren av protestantisk kristendom.
  • Motstand mot "sekt"-stempelet: De mener "sekt" er en negativ merkelapp basert på fordommer, ikke fakta, og at de deler grunnleggende kristen tro. 
Hvorfor kalles de en sekt?
  • Sterk gruppeidentitet og regler: Menigheten har sterke fellesskapsnormer, som krav om at partnere må tilhøre menigheten og fokus på seksuell moral innen ekteskapet.
  • Historikk og kritikk: Det har vært medieoppslag og debatter om kontroll, og om hvor lett det er for medlemmer å forlate eller kritisere menigheten, noe som kan ligne sekteriske trekk.
  • "Smiths venner" som kallenavn: Begrepet ble opprinnelig brukt om tilhengerne av grunnleggeren Johan O. Smith, og selv om navnet ikke er offisielt, er det et kjent kallenavn for menigheten. 
Konklusjon:
Selv om Brunstad Christian Church formelt er et trossamfunn, blir de ofte omtalt som en sekt på grunn av deres sterke fellesskap, spesifikke regler for medlemsatferd, og historisk kritikk for lukkethet. Betegnelsen "sekt" er altså omstridt, men brukes av noen for å beskrive trekk ved menigheten som avviker fra mer mainstream religiøse grupper.

:P de er definitivt en sekt.. på linje med mange andre "trossamfunn" som selv mener noe annet.. 

Anonymkode: 14786...28f

• Nyttig 1
Skrevet

Kan de???? Burde de støttes da? Burde skattepengene gå til sånt? Om de er en sekt (de er jo selvfølgelig det) 

ts

Det er mye jeg mener ikke burde støttes, men det betyr jo ikke at de ikke kan få støtte.

Hva er det egentlig du vil frem til her i tråden?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hvilket googlesøk brukte du TS? 

:P de er definitivt en sekt.. på linje med mange andre "trossamfunn" som selv mener noe annet.. 

Anonymkode: 14786...28f

Ok men hvorfor får de statelig støtte? Jeg er sjokkert.

ts

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (Akkurat nå):

Det er mye jeg mener ikke burde støttes, men det betyr jo ikke at de ikke kan få støtte.

Hva er det egentlig du vil frem til her i tråden?

Nei jeg er bare sjokkert, trodde det var ulovlig eller noe. Og så blir de sponsa av staten? 

For om ikke de er en sekt, hvem er det 😄 Sientologi folka da. 

ts

Skrevet

Nei jeg er bare sjokkert, trodde det var ulovlig eller noe. Og så blir de sponsa av staten? 

For om ikke de er en sekt, hvem er det 😄 Sientologi folka da. 

ts

Men det er jo en sekt.

Og ja de er og et trosamfunn og innfrir kravene til å motta støtte fra staten.

Har du sjekket listen over alle som får støtte? Er du like sjokkert over de andre?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...