Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Har en irsk setter på snart 5 år. Alltid vært snill som dagen er lang, både med barn, andre hunder osv. pleier å sammenligne han med «Nanny» hunden i Peter pan 😆 MEN.. noen uker før jul, ble han angrepet av en annen hund, som ble sluppet løs mens vi var alene i hundeparken… etter dette har han begynt å knurre på andre hannhunder.. i tillegg ble det slosskamp mellom han og mammas hund i julen… kan vi endre dette? Er såå sint på den andre eieren. Fikk panikk, så rakk ikke å spørre om nummer eller noe. Tok bare tak i hunden min og løp inn i bilen.. hva kan vi gjøre for å få han tilbake til å ikke være redd for andre hannhunder? 😩

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke la ham møte fremmede hunder på tur, det skaper bare stress og utrygghet når han har det slik.

Hvis det er spesifikke hunder dere kjenner som dere vil at han skal gå overens med, gå båndtur (uten hilsing) for å tilvenne igjen. Gi ham positive erfaringer med de hundene.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånt skjer dessverre, hunder skal gjerne vise dominans og finne ut av hvem som er sjef. Ble hunden din veldig skadet, siden du skulle ha nummeret til eieren? I så fall er det ikke rart hunden din er skeptisk nå.

Hunden min ble angrepet av en litt mindre hund i fjor høst. Da gikk det ca. et halvt år før han sluttet å knurre og bykse mot hunder med lignende størrelser. Han måtte få nye erfaringer med at det var trygt, og at det gikk bra, samtidig som jeg veiledet og snakket til han i forkant og etterkant av disse møtene. I tillegg merket jeg at hunden ble roligere da jeg ble roligere, for jeg ble også stresset da jeg så hunder jeg visste hunden vår kunne reagere på, fordi jeg synes det ble så ubehagelig. Så jeg måtte selv øve meg på å være rolig i disse situasjonene, og det smittet over på hunden. 

Du kan jo også gjerne prøve å avlede og trene opp igjen hunden til å ikke knurre mot andre, med litt hundegodteri, om hunden din tar godiser på tur. Og unngå hundeparker og lignende, det er ikke uvanlig at hunder barker sammen der. Vi går kun båndturer med hunden vår nå, og bruker eventuelt langline på turer der det ikke går så mange andre. 

Han har forresten også hatt noen kamper med hunden til foreldrene til samboeren min, men de fikk finne ut av det (vi hadde selvsagt stoppet det om det ble skader på hundene, men så langt gikk det jo ikke). Nå er de perlevenner. 

Anonymkode: 271f6...f8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sånt skjer dessverre, hunder skal gjerne vise dominans og finne ut av hvem som er sjef. Ble hunden din veldig skadet, siden du skulle ha nummeret til eieren? I så fall er det ikke rart hunden din er skeptisk nå.

Hunden min ble angrepet av en litt mindre hund i fjor høst. Da gikk det ca. et halvt år før han sluttet å knurre og bykse mot hunder med lignende størrelser. Han måtte få nye erfaringer med at det var trygt, og at det gikk bra, samtidig som jeg veiledet og snakket til han i forkant og etterkant av disse møtene. I tillegg merket jeg at hunden ble roligere da jeg ble roligere, for jeg ble også stresset da jeg så hunder jeg visste hunden vår kunne reagere på, fordi jeg synes det ble så ubehagelig. Så jeg måtte selv øve meg på å være rolig i disse situasjonene, og det smittet over på hunden. 

Du kan jo også gjerne prøve å avlede og trene opp igjen hunden til å ikke knurre mot andre, med litt hundegodteri, om hunden din tar godiser på tur. Og unngå hundeparker og lignende, det er ikke uvanlig at hunder barker sammen der. Vi går kun båndturer med hunden vår nå, og bruker eventuelt langline på turer der det ikke går så mange andre. 

Han har forresten også hatt noen kamper med hunden til foreldrene til samboeren min, men de fikk finne ut av det (vi hadde selvsagt stoppet det om det ble skader på hundene, men så langt gikk det jo ikke). Nå er de perlevenner. 

Anonymkode: 271f6...f8f

Han ble bitt og fikk et ganske dypt sår i panna.. det er godt det er håp! Har alltid trodd at om de blir angrepet, så er det liksom gjort.. men skal jobbe med det! Takk for svar:) 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min på 6 år har blitt angrepet av løse hunder uten innkalling flere ganger. Det er håp, vi har et knippe med trygge hunder som har hjulpet han med å bli trygg igjen. Det tok lang tid å gjøre ham komfortabel med forbipassering av andre hunder, men vit at det er lys i tunnelen.

Anonymkode: d6a68...60f

AnonymBruker
Skrevet

Ene hunden min ble angrepet av en større hund for ca 1,5 år siden. Han var og en type som ikke brydde seg om andre hunder tidligere, men nå er han skeptisk. Vi kan trene sammen med andre og passere uten problem (han sladrer), men dersom noen stirrer litt på han så merker jeg med en gang at han stivner og vil være føre var. Fellesdekk/sitt tørr jeg ikke å legge han i lenger, så lydighetskonkurranser utgår nå for vår del - han manglet kun et napp for å bli ferdig med klasse 2🙈 Noe er ødelagt, men han fungerer heldigvis godt i hverdagen. Maaaange positive opplevelser med andre hunder så ofte som mulig har hjulpet oss, og så må jeg bare være streng mot folk som ikke klarer å holde i båndet🤨 eller de som absolutt på død og liv må ha løs hund…..

Anonymkode: 845b7...40e

Skrevet
Bakemor skrev (På 5.1.2026 den 10.46):

Hei. Har en irsk setter på snart 5 år. Alltid vært snill som dagen er lang, både med barn, andre hunder osv. pleier å sammenligne han med «Nanny» hunden i Peter pan 😆 MEN.. noen uker før jul, ble han angrepet av en annen hund, som ble sluppet løs mens vi var alene i hundeparken… etter dette har han begynt å knurre på andre hannhunder.. i tillegg ble det slosskamp mellom han og mammas hund i julen… kan vi endre dette? Er såå sint på den andre eieren. Fikk panikk, så rakk ikke å spørre om nummer eller noe. Tok bare tak i hunden min og løp inn i bilen.. hva kan vi gjøre for å få han tilbake til å ikke være redd for andre hannhunder? 😩

Antagelig så er stresset ditt og din reaksjon ett større problem enn ett angrep i seg selv er. Om hunden får tid til å se at det gikk bra og avreagere etterpå å få sortert litt. Angrepet kan selvsagt også ha trigget en usikkerhet som lå der litt fra før, men nå til å bety større eller nye andre reaksjoner. 

Det er vanskeligere å fjerne ifht interaksjon med ukjente hunder, men burde ikke på noe vis påvirke hundens relasjon til allerede kjente hunder. Om det nå da likevel gjør det så må man bygge opp tillit igjen gradvis. Regler, to, orden, gå tur sammen, gjerne i bånd. Ikke slipp hunden rett inn når dere kommer på besøk. Gå gjerne en liten runde sammen ute og gå inn sammen etterpå når den verste oppspiltheten har lagt seg og de har fått observere hverandre og kjenne på hverandre sine energi/sinnsstemning osv på en trygg måte( i bånd, uten direkte interaksjon) Rydd unna matskål, tyggebein evt leker osv. Også må dere mennesker følge litt med å ta tak i sånne subtile signaler og sånt som kan utvikle seg. Samtidig viktig at dere ikke går rundt anspent og venter på at det skal brake løs for da kommer det iallefall til å skje. Hvilken alder er det på den andre hunden? Det har nok potensielt også litt å si.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har problemet satt seg selv om det ikke ble skade på hunden. Frykten sitter fast, selv om vi jobber masse med positiv forsterkning og trygge passeringer. 

Anonymkode: 029b7...386

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...