Gå til innhold

Leggerutiner for nesten 9 åring?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn som er nesten 9 år

Jeg (far) mener at det skal holde å følge barnet opp på romet og si god natt. Dette gjør jeg når mor er bortreist pga. jobb. Men når or er hjemme, er det en evig runddans med legging. Barnet må på do, barnet blir sulten osv... og ender det ofte med at barnet ligger i vår seng og jeg i barnets sin seng. Dette skaper stor frustrasjon for alle innvolvert. 

Så jeg spør. Hvordan er det hos andre? Jeg mener vår situasjon er helt ut av styr og lurer på om det er hjelp å få?

Anonymkode: 91b23...fb4

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fungerer din metode? I så fall viser det jo at det er mulig. 

Vår niåring får beskjed ca 2030 om å gå på badet. Etterhvert kommer en voksen og ser over tannpussen. Som regel ligger vi litt ved siden av han i senga, jeg leser bok, mannen min pleier bare å snakke. En veldig fin avslutning på dagen der vi "runder av". 🙂 Så går vi ut etter ca 15 min. 

På travle kvelder går han og legger seg uten oss, for eksempel hvis lillesøster trenger mer oppfølging ved leggetid og den andre av oss ikke er hjemme. 

En mellomting mellom dere to må jo gå an? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ei som akkurat et fylt 8 år, hun går å legger seg selv. Jeg kan be henne om å gå å stelle seg og der etter gå i seng, noe hun gjør. Unntaket er hvis hun er veldig sliten etter en lang dag, da kan hun blir veldig grinete og da ligger en av oss ilamme henne til hun sovner 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en jente på 2,5 år. Vi pusser tenner, går på do, tar på pysj og prater litt (ca 5-10 minutter) så sier vi god natt sov godt elsker deg og går ut. Etter ca 10-15 minutter med flytting rundt på puter ig legge tepper over dokka så sovner hun av seg selv. 

Regner med at dere gir kveldsmat før leggetid og å gå på do klarer hun vel uten å involvere dere på noen måte? Dette virker som testing av grenser som hun vet drar ut leggetiden når mor er hjemme. 

Anonymkode: 0e53b...3ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min venninne har en på 9 og en på 7. De får beskjed om å gå på badet og å gå i seng. Så går hun inn til de og sier god natt og brer over de og går ut igjen. 

Anonymkode: 0e53b...3ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes din metoder, far, er litt vel kald og ukoselig. Men det mor driver med er tullete.

Du har fått mange fine eksempler over som er en mellomting mellom dere to og er fullt mulig hvis dere begge jobber for det.

Anonymkode: 94bc9...92e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

min niåring må mases på for å legge seg, hun også begynner å si at hun er sulten, tørst, så glemmer hun å pusse tenner, så glemmer hun å kle av seg og går og legger seg i klær, så glemmer hun å slå av lyset og ligger og leser og glemer tiden 😭 Helt kaos av og til. Jeg har en til, en ellveåring, og han er mye mer trøtt på kvelden og er enklere til å legge seg. Så sånn sett burde jeg kanskje ikke snakket om leggerutiner.

Men disse barna har ikke sovet i vår seng siden de var 1,5 år gamle, og har i grunn vært greie å legge seg hele tiden, men nå er det visst en ny fase med et eller annet. 

Anonymkode: b2883...dce

AnonymBruker
Skrevet

Aww. Jeg ville latt mor legge slik mor vil når hun er hjemme. Og la barnet kose seg med mor. Jeg ville vært glad for å slippe runddansen selv. Eller vært trist fordi barnet ikke har samme koslige forhold som med mor. Avhengig av hvem man er. Her er barna snart 8 og 10, vi legger dem :) Leser for de på senga, og blir der hvis de vil. Eldste kan høre på lydbok og sovne selv null problem, yngste trenger fortsatt at vi er der til hun sover. Men det er helt ok for oss. Det går over det også, skjedde mye der i 8-9 års alder for eldste. Men å bare sende de på rommet og tro de skal legge seg, nja. Det er ikke våre vant til, og vi liker å bruke tid med barna før de sovner, det er kjempekoslig egentlig. Er ikke så mye tid med dem lenger, særlig ikke eldste, som har sine treninger, er med venner osv. Noen dager er halvtimen før hun skal legge seg svært viktig tid sammen. 

Hun vil ha nærhet til leggetid og vet at det får hun hos mor, og vet at det får hun ikke hos far. Enkelt og greit. 

Det enkleste her ville vært at mor gir henne den nærheten og tiden med en gang og legger henne og blir så lenge det trengs. Så slipper barnet å fly hit og dit for å få oppmerksomheten. Da kunne barnet kanskje sovet i sin seng også? Om mor bare var der til barnet sov f,.eks, eller til etter lesestund og på god vei til soving. Hva enn som funker. Det ville jeg gjort. 

Anonymkode: 21f2c...13d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg (far) mener at det skal holde å følge barnet opp på romet og si god natt.

Da mine var i den alderen så var det tannpuss, stell / dusj, klem og god natt, opp på rommet, og i seng. Enkelt og greit. Ikke noe dill. Og alle sov i egne senger.

Anonymkode: f8389...b9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 8,5 år som må forberedes i god tid. Han drar ut tida som bare det, men når tannpussen er gjort, så er det rett i seng og vi sier bare god natt og går. Litt dårlig samvittighet for at kveldsrutinen ikke er litt koseligere, men han bruker så lang tid på alt, så vi orker ikke. 

Anonymkode: 6d1af...e40

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da våre var 9 år fikk de beskjed om å lage seg kveldsmat i 19 tiden om de var sultne, gå i dusjen/badet ca 19:30, vi hjalp til med tannpuss og ev hårvask (langt hår), og så fulgte vi de i seng ca kl 20. Da satt vi litt på sengekanten i 5-10 min og snakket, og så leste de selv i 15 min før de slukket lyset. Klart sto de opp innimellom for å gå på do igjen, eller fylle vannflasken om de hadde glemt det. Utover det var det aldri noe mas om det ene eller andre, så vi har vært heldige :) 

Anonymkode: 79b90...cb2

AnonymBruker
Skrevet

Er hun ofte bortreist? Mulig barnet trenger litt ekstra av mammaen sin på kvelden da. Men det betyr ikke at det er ok å "finne på ting", bare for å være våken. Ser ikke problemet med at mor bruker 10-15 min med henne på rommet, feks høytlesing fra bok eller snakke om dagen som har vært, for så å gå ut. 

Ha noen regler: gå på do før hun legger seg (hun skal vel en "ekstra" gang kanskje for å drøye?), kvelds blir tilbudt før leggetid osv. Takker hun nei, er det faktisk ikke mulighet for kvelds etter leggetid. Det må hun bare lære.

De dagene mor er hjemme kan kanskje leggingen være like rask som din. Det er fort gjort å hale ut tiden, også blir det en rutine for henne at mor alltid blir lengre. Hun kan feks høre på lydbok 20min, lese osv i stedet.

Anonymkode: 0c5b3...4ae

AnonymBruker
Skrevet

Min nettopp fylte niåring må spise kvelds innen kl 1900 og gå på badet kl 1930. Kl 2000 legger hun seg. Hun gjør alt selv, men det hender jeg leser sammen med henne og lillebroren i sofaen før de går opp og legger seg. (Lillebror på 7 legger seg samtidig) 

Anonymkode: 1bd9e...1e1

AnonymBruker
Skrevet

Her var det jammen mange som ikke følger opp tannpussen på 8 åringene sine. Her pusser han først selv, og så pusser vi over etterpå. Heeelt alene med alt kveldsstell tenker jeg ikke er lurt før 12 års alder da de kan pusse selv. 

Anonymkode: dc08c...957

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi pusset selvsagt tennene til barnet , fulggte barnet inn på rommet og hadde 15-30 min med lesing og prat , viktig å sette av tid til det 

Anonymkode: a4fe4...1d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har barn som er nesten 9 år

Jeg (far) mener at det skal holde å følge barnet opp på romet og si god natt. Dette gjør jeg når mor er bortreist pga. jobb. Men når or er hjemme, er det en evig runddans med legging. Barnet må på do, barnet blir sulten osv... og ender det ofte med at barnet ligger i vår seng og jeg i barnets sin seng. Dette skaper stor frustrasjon for alle innvolvert. 

Så jeg spør. Hvordan er det hos andre? Jeg mener vår situasjon er helt ut av styr og lurer på om det er hjelp å få?

Anonymkode: 91b23...fb4

Din metode høres skikkelig trist ut, mor sin er kanskje for mye men heller den enn din

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Her var det jammen mange som ikke følger opp tannpussen på 8 åringene sine. Her pusser han først selv, og så pusser vi over etterpå. Heeelt alene med alt kveldsstell tenker jeg ikke er lurt før 12 års alder da de kan pusse selv. 

Anonymkode: dc08c...957

Ja veldig mange som ikke følger opp barna sine der ser jeg 

AnonymBruker
Skrevet

Kveldsmat, dusj, pusse tenner, så leser vi bok i sengen og så god natt. Lillebror legges samtidig, så vi leser hver for oss hvis begge foreldre er hjemme, eller sammen om det bare er en. 

Anonymkode: 7a3f4...0a3

AnonymBruker
Skrevet

En av oss blir med vår 9 åring på badet og pusser tenner. Legge henne, leser for henne og snakker om dagen som har vært. Veldig mye tanker som kommer i denne stunden. Så her setter store og små pris på stunden. Sitter til hun har roet seg og ser hun holder på å sovne. De blir fort nok store. 

Anonymkode: f5023...396

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Pusser tennene og ordner seg selv, men jeg går alltid inn for å gi en klem og si god natt. Jeg elsker tiden på sengekanten, for da har de tid til å prate litt om hva som rører seg. DET tar jeg meg alltid tid til.

Men tiden hvor de er tørste/sultne/redde/skal bare … etter de har lagt seg er forbi for lenge siden. 

Server fast kveldsmat før leggetid uansett, så slipper du mye tull. 

Anonymkode: 473e5...5f6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...