Gå til innhold

Tidlig overgangsalder?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mistenker at jeg har kommet i perimenopause, selvom jeg bare er 36. Jeg ville gjerne høre om noen andre her kan kjenne seg igjen og vil dele noen erfaringer. 

Symptomer/plager jeg har er

• Noe hetetokter og nattesvette i lutealfasen
  • Humørsvingninger, sinne, uro og angst.
  • Hukommelsesproblemer 
  • Søvnforstyrrelser, sover aldri en hel natt sammenhengende 
  • Kraftig blødning under mens
  • Kviser på ryggen 
  • Tørt og sprøtt hår, mister mye hår hver gang jeg grer meg(har håret i hestehale 24/7)
  • Slapp hud i ansikt, hals, kjeve 
  • Tørr hud 

Blodprøver «var normale» og har fortsatt regelmessig menstruasjon..

Snakket med en gynekolog som foreslo hormonell prevensjon(Yasmin), mens en annen gynekolog foreslo spiral i eventuell kombinasjon med østrogen. Jeg vet ikke helt, har bare lest negative ting om p-piller og spiral 😅

Noen her som kjenner seg igjen?  Setter stor pris på om noen vil dele erfaringer/tips/råd. Takk ☺️

Anonymkode: 4e5fd...c66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som perimenopause (som ikke er det samme som tidlig overgangsalder, begynnende overgangsalder er kanskje et bedre begrep på norsk).

Min gynekolog forslo også hormonell prevensjon først, men ettersom jeg vet at jeg ikke tåler det så ba jeg om bioidentisk hormonbehandling. Fikk det, og har hatt god hjelp av østrogen og testosteron ☺️

Anonymkode: f116e...49d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør prøve noe hvertfall, for å se om det hjelper.  Selv ville jeg stått over spiral hvertfall.

Anonymkode: 0080c...5b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Høres ut som perimenopause (som ikke er det samme som tidlig overgangsalder, begynnende overgangsalder er kanskje et bedre begrep på norsk).

Min gynekolog forslo også hormonell prevensjon først, men ettersom jeg vet at jeg ikke tåler det så ba jeg om bioidentisk hormonbehandling. Fikk det, og har hatt god hjelp av østrogen og testosteron ☺️

Anonymkode: f116e...49d

Hvordan fikk du testosteron? Jeg får bare nei når jeg spør.

Anonymkode: e3f51...f15

AnonymBruker
Skrevet

jeg ville takket ja til behandling foreslått av gyn, rett og slett fordi du merker asap om det virker med tilsudd eller ikke.. Jeg innser nå i ettertid at det startet rundt 35 for meg, og er nå "ferdig" i en alder av 50+ selv om man jo aldri er "ferdig" da endringene pågår til man dør liksom.. men plagene ble mindre etterhvert som det "tørket inn" liksom.. 

Anonymkode: 44a40...d95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen ❤️

Trenger man testosteron også..? 
Hvilken behandling ville dere valgt? Jeg er litt redd for å bli verre av hormonell prevensjon, har lest så mye negativt :( Skrekken er at det blir verre og påvirker familien min 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar alle sammen ❤️

Trenger man testosteron også..? 
Hvilken behandling ville dere valgt? Jeg er litt redd for å bli verre av hormonell prevensjon, har lest så mye negativt :( Skrekken er at det blir verre og påvirker familien min 

Er mange gode kvinnelige gynekologer du kan gå til da. Veldig god: https://www.aleris.no/leger/caroline-becker/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er mange gode kvinnelige gynekologer du kan gå til da. Veldig god: https://www.aleris.no/leger/caroline-becker/

Takk for tips:) Har allerede vært hos to forskjellige, en kvinnelig på sykehus og en mann på privatklinikk. 

Tenkte det kunne være nyttig å høre andre kvinners erfaringer her:)

AnonymBruker
Skrevet

Stressa for tiden?

Anonymkode: f3454...7a7

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke trenger prevensjon ville jeg testet ut østrogen. Jeg fikk tips om å teste i 3 måneder og se om det ble bedring. 
Basert på det du skriver antar jeg at du har livmor, da må du ha progesteron i tillegg til østrogen (enten via piller eller spiral). Testosteron er ikke førstevalg, og testes ut senere og brukes mest ved manglende sexlyst. 
Fikk denne info fra flere gynekologer, jeg er riktignok noen år eldre enn deg , men jeg er under 45

Anonymkode: 28b86...364

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...