AnonymBruker Skrevet 4. januar #1 Skrevet 4. januar Jeg trapper ned på Cipralex etter å ha stått på det i 20 år! Har begynt å få anfall der jeg blir svært dårlig; kvalm, svimmel, svette, skjelver m.m. Regner med det er en form for angstanfall. Det jeg lurer på er om andre har vært i samme situasjon og har lignende erfaringer? Eller har du andre erfaringer? Nedtrappingen vil foregå over lang tid. Jeg er livredde for å havne i et angstmareritt igjen. Hører gjerne fra andre med erfaringer. Anonymkode: d6384...b4b 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar #2 Skrevet 4. januar Hadde det likt, havnet i et angstmareritt langt verre enn hva jeg begynte på tablettene for. Trappet ned over et halvt år. Måtte begynne på igjen, og brukte over et år på å komme meg. Slutter aldri igjen. Anonymkode: 98d75...21d 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar #3 Skrevet 4. januar Prøv å gå opp til forrige nivå, og bruk enda lengre tid på nedtrapping. Ssri er noe dritt, og det kan være vanskelig å se om det er din opprinnelige tilstand som kommer tilbake, eller om det bare er et seponeringsproblem. Anonymkode: 86231...0ff 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar #4 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde det likt, havnet i et angstmareritt langt verre enn hva jeg begynte på tablettene for. Trappet ned over et halvt år. Måtte begynne på igjen, og brukte over et år på å komme meg. Slutter aldri igjen. Anonymkode: 98d75...21d Huff, er jo akkurat det jeg er redd for. Livet er ikke for pyser ... Må prøve å finne en løsning. Vil så gjerne ned i dose da jeg er blitt helt likegyldig og flat- Anonymkode: d6384...b4b
AnonymBruker Skrevet 5. januar #5 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prøv å gå opp til forrige nivå, og bruk enda lengre tid på nedtrapping. Ssri er noe dritt, og det kan være vanskelig å se om det er din opprinnelige tilstand som kommer tilbake, eller om det bare er et seponeringsproblem. Anonymkode: 86231...0ff Ja, jeg har troa på små skritt over lang tid. Men det er frustrerende med enkelte psykiatere som mener at dette ikke er noe problem. De skulle forsøkt selv de medikamentene de utgir seg for å være eksperter på! Anonymkode: d6384...b4b 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar #6 Skrevet 5. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg trapper ned på Cipralex etter å ha stått på det i 20 år! Har begynt å få anfall der jeg blir svært dårlig; kvalm, svimmel, svette, skjelver m.m. Regner med det er en form for angstanfall. Det jeg lurer på er om andre har vært i samme situasjon og har lignende erfaringer? Eller har du andre erfaringer? Nedtrappingen vil foregå over lang tid. Jeg er livredde for å havne i et angstmareritt igjen. Hører gjerne fra andre med erfaringer. Anonymkode: d6384...b4b hvorfor vil du av? Jeg har selv prøvd å gå av Fluoxetin ( fikk for meg at jeg måtte slutte) og det gikk ikke. Anonymkode: 74cf7...f2e 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:00 #7 Skrevet mandag kl. 10:00 Bare et lite innspill. Må først si at jeg ikke har prøvd å trappe ned på Cipralex. Men jeg har også av og til sånne anfall du nevner. Og jeg leste i en annen tråd at det kan være pga hormonendringer i forbindelse med overgangsalder. Men om du ikke er i "rett alder" for dette, så bare se bort fra dette svaret. Og også om du kun har opplevd anfallene etter at du begynte på nedtrappingen. Det er veldig skremmende å bli så dårlig 😞 Så jeg sender over en virtuell klem. Anonymkode: f1431...f80 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:21 #8 Skrevet mandag kl. 10:21 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Huff, er jo akkurat det jeg er redd for. Livet er ikke for pyser ... Må prøve å finne en løsning. Vil så gjerne ned i dose da jeg er blitt helt likegyldig og flat- Anonymkode: d6384...b4b Husk at det som også kan være et alternativ er å bytte til en annen type antidepressiva. Anonymkode: ea34b...bc9
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:01 #9 Skrevet mandag kl. 12:01 Gjør du dette i samråd med fastlegen din? Anonymkode: e736d...08c
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:32 #10 Skrevet mandag kl. 13:32 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Huff, er jo akkurat det jeg er redd for. Livet er ikke for pyser ... Må prøve å finne en løsning. Vil så gjerne ned i dose da jeg er blitt helt likegyldig og flat- Anonymkode: d6384...b4b Dette er en bivirkning som du kan risikere å ha resten av livet. Disse medisinene gjør varige endringer i hjernen din, og i tillegg til det du nevner, er seksuelle senskader en fare. Anonymkode: 86231...0ff 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:06 #11 Skrevet mandag kl. 15:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er en bivirkning som du kan risikere å ha resten av livet. Disse medisinene gjør varige endringer i hjernen din, og i tillegg til det du nevner, er seksuelle senskader en fare. Anonymkode: 86231...0ff Hjelpsomt... Anonymkode: ea34b...bc9 2 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:12 #12 Skrevet mandag kl. 15:12 Jeg bråsluttet fra et par års bruk av 20 mg dose. En liten ukes tid med uro og svette, det var alt, selv om det selvsagt ikke er etter boka å bråsluttet på denne måten. Etter det fikk jeg livet mitt tilbake. Anonymkode: d3767...0b3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:58 #13 Skrevet mandag kl. 16:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjelpsomt... Anonymkode: ea34b...bc9 Det var kanskje ikke det, men det skader ikke å realitetsorientere. Hvis ts fortsatt er like flat etter seponering, så kan hen vite at det fremdeles kan være medisinens skyld likevel. Anonymkode: 86231...0ff
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:45 #14 Skrevet mandag kl. 17:45 AnonymBruker skrev (10 timer siden): hvorfor vil du av? Jeg har selv prøvd å gå av Fluoxetin ( fikk for meg at jeg måtte slutte) og det gikk ikke. Anonymkode: 74cf7...f2e Jeg vil ikke nødvendigvis helt av, men jeg vil ned på en dose som gjør at jeg kan føle normalt igjen. Jeg har stått på 40 mg som er mye høyere enn anbefalt (dosen ble satt av psykiater). Nå er jeg så flat at jeg ikke reagerer på ting andre får traumer av - og ikke gleder jeg meg over fine ting heller, så det er ikke mye til liv. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gjør du dette i samråd med fastlegen din? Anonymkode: e736d...08c Jeg gjør det i samråd med DPS. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er en bivirkning som du kan risikere å ha resten av livet. Disse medisinene gjør varige endringer i hjernen din, og i tillegg til det du nevner, er seksuelle senskader en fare. Anonymkode: 86231...0ff Jeg er klar over at det kan gi varige endringer, men da jeg startet på Cipralex var det vinn eller forsvinn. Jeg var veldig langt nede og hadde ikke utbytte av samtaleterapi. Noen ganger er antidepressiva det rette, og det var/er det for meg. Jeg må bare ned på dose. Når det gjelder seksuelle bivirkninger har jeg ikke opplevd noe. Kjenner mange på antidepressiva som absolutt ikke har seksuelle problemer, så det er ikke gitt at en får det. Anonymkode: d6384...b4b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 05:26 #15 Skrevet tirsdag kl. 05:26 AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 22.43): Jeg trapper ned på Cipralex etter å ha stått på det i 20 år! Har begynt å få anfall der jeg blir svært dårlig; kvalm, svimmel, svette, skjelver m.m. Regner med det er en form for angstanfall. Det jeg lurer på er om andre har vært i samme situasjon og har lignende erfaringer? Eller har du andre erfaringer? Nedtrappingen vil foregå over lang tid. Jeg er livredde for å havne i et angstmareritt igjen. Hører gjerne fra andre med erfaringer. Anonymkode: d6384...b4b Jeg brukte ca 10 mnd på nedtrapping fra 30 mg til 0. Slet voldsomt med mareritt og hjernestøt i prosessen., har nå begynt opp igjen med cipralex, riktignok på bare 10 mg ,men føler det hele var bortkastet. Anonymkode: 5f255...6a5 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 05:45 #16 Skrevet tirsdag kl. 05:45 Hei ts. Prøvde selv etter å ha brukt 6 mnd på nedtrapping. Endte med å begynne igjen på opprinnelige dose. Jeg fikk nesten ikke sove på to uker pga angst, merket også humør svingninger. Det kom gradvis. Blir en helt annen person. Er inne på tanken om å bare akseptere at disse medisinene må jeg gå på livet ut. Ville slutte pga overvekt, dårlig hukommelse, noe dårlig orgasme ( er som om musklene som trekker seg sammen ved orgasme er svake, dårlig kontakt med) Har hørt fra annen at man må bruke lengre tid på nedtrapping, kanskje opptil tre år. Begynne å knuse tablettene , veie innholdet hvis man ikke får tak i mindre enn 2.5mg Anonymkode: e8833...87b 1
AprilLudgate Skrevet tirsdag kl. 10:25 #17 Skrevet tirsdag kl. 10:25 Du har stått på disse i 20 år? Da må du ha verdens tregeste nedtrapping. Hva legger du selv i sakte?
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:16 #18 Skrevet tirsdag kl. 13:16 AprilLudgate skrev (2 timer siden): Du har stått på disse i 20 år? Da må du ha verdens tregeste nedtrapping. Hva legger du selv i sakte? Jeg har ikke forsøkt å trappe ned i 20 år 😅 Har stått på Cipralex i ca 20 år. Det er de to siste månedene jeg er begynt nedtrapping, fra 40 mg til 30 mg. Psykiateren mente det ville gå helt greit, så jeg var ikke forberedt på angst og angstanfall. Nå er det meningen at jeg skal fortsette nedtrappingen neste uke, men det tror jeg blir for tøft. Hva jeg legger i sakte, si det? Jeg tenkte måneder og kanskje ett til to år, men med de symptomene jeg nå har fått vet jeg jammen ikke. Håper å klare å komme ned til 20 mg og kanskje stå fast på det - og så får det ta den tiden det tar. Kanskje flere år. Anonymkode: d6384...b4b
AprilLudgate Skrevet tirsdag kl. 14:18 #19 Skrevet tirsdag kl. 14:18 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har ikke forsøkt å trappe ned i 20 år 😅 Har stått på Cipralex i ca 20 år. Det er de to siste månedene jeg er begynt nedtrapping, fra 40 mg til 30 mg. Psykiateren mente det ville gå helt greit, så jeg var ikke forberedt på angst og angstanfall. Nå er det meningen at jeg skal fortsette nedtrappingen neste uke, men det tror jeg blir for tøft. Hva jeg legger i sakte, si det? Jeg tenkte måneder og kanskje ett til to år, men med de symptomene jeg nå har fått vet jeg jammen ikke. Håper å klare å komme ned til 20 mg og kanskje stå fast på det - og så får det ta den tiden det tar. Kanskje flere år. Anonymkode: d6384...b4b Jeg skjønt det - mente at du må bruke «verdens lengste tid». Min erfaring (har prøvd endel ifbm vestibulær migrene) er at fagfolkene er litt vel friske på labben og forstår ikke hvor jævlige nedgrappingsfasen er for endel. Jeg hadde trappet ned mye mindre av gangen (dele i små biter, sjekk knuse- og delelisten på om de kan knuses) og ventet en gooooood stund (måneder, ikke få uker) før neste. Jeg trappet ned fra 10 til 5 etter 2,5 års bruk. Ble sick as a dog som forventet de to første ukene, og tok 2 mnd å komme på baseline igjen. Men ja, du får seponeringssymptomer. Bare mildere om man sniker seg ekstremt sakte og har pauser i nedtrappingen. 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:28 #20 Skrevet tirsdag kl. 14:28 Jeg brukte over et år på å klare å slutte på antidepressiva. Helt jævlig. Men hadde det ikke bra på de heller. Fikk dessverre lite hjelp ifra det offentlige. Måtte gå privat. Var kjempedyrt. Men jeg fikk sobril mot den grusomme angsten jeg ikke hadde hatt tidligere under nedtrappingen. Andre plager måtte jeg dessverre lide meg igjennom. Gjorde det mye saktere enn psykiater foreslo, for det gikk ikke. Ble kvitt en mengde somatiske plager da jeg etter hvert sluttet, og fikk mere energi utrolig nok. Syns det er utrolig at disse medisinene blir skrevet ut over en så lav sko Anonymkode: 81129...ac7 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå