Hebbe-lille Skrevet fredag kl. 19:23 #161 Skrevet fredag kl. 19:23 TigerK skrev (1 time siden): De aller fleste mennesker har ett eller annet de strever med. Enten selv eller i nær familie. Prinsen klarer å se at jobben hans ikke handle om ham, og at hvis han hadde frontet sykdommen sin høyt og gjort det til en viktig del av jobben, ville all fokus bli på ham og ikke på de menneskene eller den jobben han er ansatt for å utføre. Det er slik de fleste med kronisk sykdom takler livet. Godt eksempel på dette er dagens oppslag om kronprinsessen og pustehjelp. Utøverne som skulle hylles ble helt glemt i den ståheien. 8 2 3
piggrokken Skrevet fredag kl. 19:42 #162 Skrevet fredag kl. 19:42 Aricia skrev (På 4.1.2026 den 16.45): Så fint med en tråd om andre kongehus! En tematikk jeg synes er alt for lite diskutert er de eldre europeiske kongehusenes manglende oppgjør med kolonialismen. Det danske kongehuset var feks direkte involvert i Danmarks kolonistyre i Karibia. Kong Christian den 6. hadde egne plantasjer og slaver på øya St. Croix på 1700-tallet. https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/aktionaerer-plantage-og-slaveejere-saadan-var-danske-konger-involveret-i Det er skuffende å lese i slutten av artikkelen at dagens danske kongehus ikke har hatt noen kommentar til artikkelen til DR, og ikke har ønsket å medvirke til den. Det var jo tilløp til et oppgjør med kongehusets rolle i det britiske imperiet i kjølvannet av Dronning Elizabeths bortgang. Tiden er virkelig overmoden for liknende diskusjoner rundt alle kongehus i Europa som har spilt en rolle for slaveri og kolonialisme. Forstår ikke hvorfor de skal unnskylde seg ovenfor noen. Tipp-tipp oldefaren min drepte 2 mennesker med øks og ble henrettet på 1700-tallet en gang. Hvorfor skal dette ha noe med meg å gjøre? Det eneste VI kan forandre på er fremtiden... 9 2 1
Reverend Skrevet lørdag kl. 13:08 #163 Skrevet lørdag kl. 13:08 (endret) TigerK skrev (19 timer siden): De aller fleste mennesker har ett eller annet de strever med. Enten selv eller i nær familie. Prinsen klarer å se at jobben hans ikke handle om ham, og at hvis han hadde frontet sykdommen sin høyt og gjort det til en viktig del av jobben, ville all fokus bli på ham og ikke på de menneskene eller den jobben han er ansatt for å utføre. Det er slik de fleste med kronisk sykdom takler livet. Eh, nei. Dette impliserer at det finnes en “riktig” måte å håndtere sykdom på og at avvik fra dette er feil. Det er en ganske vid generalisering. Det finnes ikke én måte “de fleste” med kronisk sykdom håndterer livet på, og å fremstille det som en norm er en subjektiv vurdering med en påstand om en stor og sammensatt gruppe uten grunnlag. Endret lørdag kl. 13:09 av Reverend 4 4
Hulderen Skrevet i går, 05:55 #164 Skrevet i går, 05:55 Hebbe-lille skrev (På 10.4.2026 den 19.24): Det er underlig at det svenske kongehuset ikke har vært åpen om sykdommen? https://www.dagbladet.no/kjendis/ble-hasteoperert-mens-victoria-var-utenlands/71535064 «Frem til maidagen i 2017 hadde prinsen aldri før snakket offentlig om den medfødte sykdommen, som skyldes en nyrefeil. Mange rojale fans ble sjokkert over at den unge prinsen hadde vært alvorlig syk.» Kongehuset har vært åpne om sykdommen hans, selv om ikke Daniel selv snakket offentlig om det før i 2017. Sykdommen hans har jeg visst om «bestandig». Det har vært nevnt i media fra tid til annen at Victoria har vært bekymret for helsen hans. 5 3
Eufemia- Skrevet 21 timer siden Forfatter #165 Skrevet 21 timer siden Dronning Mary av Danmark sin far, John Donaldson, er død, 84 år gammel. Sitat;»Selvom afstanden mellem Danmark og Tasmanien er stor, så var forholdet mellem far og datter tæt. - Min elskede far er død. Men jeg ved, at når sorgen lægger sig, vil minderne lyse op, og det, der vil stå allerstærkest tilbage, er kærligheden og taknemmeligheden for alt, han gav mig og lærte mig, udtaler dronningen i dag i en pressemeddelelse fra kongehuset.» https://www.dr.dk/nyheder/indland/mit-hjerte-er-tungt-dronning-mary-har-mistet-sin-elskede-far 5 2
Gulline Skrevet 21 timer siden #166 Skrevet 21 timer siden Eufemia- skrev (12 minutter siden): Dronning Mary av Danmark sin far, John Donaldson, er død, 84 år gammel. Sitat;»Selvom afstanden mellem Danmark og Tasmanien er stor, så var forholdet mellem far og datter tæt. - Min elskede far er død. Men jeg ved, at når sorgen lægger sig, vil minderne lyse op, og det, der vil stå allerstærkest tilbage, er kærligheden og taknemmeligheden for alt, han gav mig og lærte mig, udtaler dronningen i dag i en pressemeddelelse fra kongehuset.» https://www.dr.dk/nyheder/indland/mit-hjerte-er-tungt-dronning-mary-har-mistet-sin-elskede-far Ja, hun var tett knyttet til sin far .... og sikkert enda tristere da hun ikke har moren i livet sitt heller. Begge er døde - men forstår hun har et nært og godt forhold til sine søsken. 3 3
Eufemia- Skrevet 21 timer siden Forfatter #167 Skrevet 21 timer siden Hebbe-lille skrev (På 10.4.2026 den 21.23): Godt eksempel på dette er dagens oppslag om kronprinsessen og pustehjelp. Utøverne som skulle hylles ble helt glemt i den ståheien. Med ref. til hvor klokt prins Daniel av Sverige, og kronprinsesse Victoria, har håndtert hans sykdom, så er det forbilledlig. Det er en god forståelse av posisjon og rolle. Daniel utfører sin rolle eksemplarisk. Det er på ingen måte klokt at kongelige opptrer på en slik måte at deres eget «jeg» tar så og si all fokus bort fra det å representere. 10 1
~ Ada ~ Skrevet 19 timer siden #168 Skrevet 19 timer siden Noen spesiell grunn til dette engasjementet i kongehus, især det danske, når man samtidig mener monarki er et utdatert styresett og republikk bør innføres? 4 1 2
MissLucy Skrevet 19 timer siden #169 Skrevet 19 timer siden Eufemia- skrev (1 time siden): Med ref. til hvor klokt prins Daniel av Sverige, og kronprinsesse Victoria, har håndtert hans sykdom, så er det forbilledlig. Det er en god forståelse av posisjon og rolle. Daniel utfører sin rolle eksemplarisk. Det er på ingen måte klokt at kongelige opptrer på en slik måte at deres eget «jeg» tar så og si all fokus bort fra det å representere. Hva konkret er det som er forbilledlig på en eksemplarisk måte 🤔? 3 1 1
Momma Skrevet 19 timer siden #170 Skrevet 19 timer siden ~ Ada ~ skrev (6 minutter siden): Noen spesiell grunn til dette engasjementet i kongehus, især det danske, når man samtidig mener monarki er et utdatert styresett og republikk bør innføres? Jeg synes vel ikke at engasjementet er enormt fra noen her, men enkelte vil kanskje påpeke at det er fullt mulig å ha monarkier som fungerer tilfredsstillende selv om formen er utdatert. 5 1 1
Eufemia- Skrevet 19 timer siden Forfatter #171 Skrevet 19 timer siden ~ Ada ~ skrev (1 minutt siden): Noen spesiell grunn til dette engasjementet i kongehus, især det danske, når man samtidig mener monarki er et utdatert styresett og republikk bør innføres? Som du ser, så omhandler tråden «Andre kongehus». Spørsmålet ditt er avsporing med måten det er stilt. Jeg er ikke nødvendigvis motstander av monarki som styreform. Når man ser til øvrige kongehus i Skandinavia, så opplever jeg dem som gode representanter for sine respektive land. Når jeg heier på både det danske og svenske kongehuset, samt det britiske for deres evne til å rydde opp og ta tak i utfordringer, så er det fordi de er meget dyktige representanter for sine land. Det er hva som er viktigst for meg. 1 4
Eufemia- Skrevet 19 timer siden Forfatter #172 Skrevet 19 timer siden MissLucy skrev (3 minutter siden): Hva konkret er det som er forbilledlig på en eksemplarisk måte 🤔? De er meget dyktige i måten de utøver sine roller, og representerer sine land på en ubetinget positiv måte. 2 1
Eufemia- Skrevet 19 timer siden Forfatter #173 Skrevet 19 timer siden Momma skrev (6 minutter siden): Jeg synes vel ikke at engasjementet er enormt fra noen her, men enkelte vil kanskje påpeke at det er fullt mulig å ha monarkier som fungerer tilfredsstillende selv om formen er utdatert. Godt svar. Jeg rapporterte imidlertid Adas spørsmål da det er avsporing fra tråden «Andre kongehus». 3 1
~ Ada ~ Skrevet 19 timer siden #174 Skrevet 19 timer siden Eufemia- skrev (4 minutter siden): Som du ser, så omhandler tråden «Andre kongehus». Spørsmålet ditt er avsporing med måten det er stilt. Jeg er ikke nødvendigvis motstander av monarki som styreform. Når man ser til øvrige kongehus i Skandinavia, så opplever jeg dem som gode representanter for sine respektive land. Når jeg heier på både det danske og svenske kongehuset, samt det britiske for deres evne til å rydde opp og ta tak i utfordringer, så er det fordi de er meget dyktige representanter for sine land. Det er hva som er viktigst for meg. Jeg trodde du mente at monarki var utdatert for lengst og noe du ville avvikle, men da har jeg misforstått hva jeg tidligere har lest og forstår interessen. 6
~ Ada ~ Skrevet 19 timer siden #175 Skrevet 19 timer siden Eufemia- skrev (1 minutt siden): Godt svar. Jeg rapporterte imidlertid Adas spørsmål da det er avsporing fra tråden «Andre kongehus». Hvorfor svarer du da? 4 1 1
Eufemia- Skrevet 19 timer siden Forfatter #176 Skrevet 19 timer siden Eufemia- skrev (2 timer siden): Dronning Mary av Danmark sin far, John Donaldson, er død, 84 år gammel. Sitat;»Selvom afstanden mellem Danmark og Tasmanien er stor, så var forholdet mellem far og datter tæt. - Min elskede far er død. Men jeg ved, at når sorgen lægger sig, vil minderne lyse op, og det, der vil stå allerstærkest tilbage, er kærligheden og taknemmeligheden for alt, han gav mig og lærte mig, udtaler dronningen i dag i en pressemeddelelse fra kongehuset.» https://www.dr.dk/nyheder/indland/mit-hjerte-er-tungt-dronning-mary-har-mistet-sin-elskede-far Det måtte være fint for både dronning Mary og familien å få møte hennes far da de var i Australia og Tasmania, før han døde kort tid etter. Helt personlig må jeg erkjenne at det rørte meg dypt. https://www.billedbladet.dk/kongelige/danmark/det-maa-have-betydet-alverden-john-donaldson-naaede-lige-akkurat-opleve-marys 2 1
~ Ada ~ Skrevet 18 timer siden #177 Skrevet 18 timer siden Momma skrev (54 minutter siden): Jeg synes vel ikke at engasjementet er enormt fra noen her, men enkelte vil kanskje påpeke at det er fullt mulig å ha monarkier som fungerer tilfredsstillende selv om formen er utdatert. Ja, det kan man selvfølgelig mene, men det var ikke det jeg lurte på. 2
Hebbe-lille Skrevet 15 timer siden #178 Skrevet 15 timer siden Det norske kongehuset når ikke de andre Skandinaviske kongehusene til knærne engang, når det gjelder å representere landet eller være gode i rollene sine. Margrete har visst tydelig handlekraft, og i Sverige så er hele familien AS ute å representerer, selv de som ikke får betalt for å representere. Prosjekt kongehus er ikke et prosjekt som gjelder kun kongen og dronningen men hele familien utenom ektefellen til Madelen. Nei, de er ikke ufeilbare men så dårlig dømmekraft og karakterbrister som finnes i det norske må man til UK for å finne. 7 2
Hebbe-lille Skrevet 15 timer siden #179 Skrevet 15 timer siden Hulderen skrev (9 timer siden): Kongehuset har vært åpne om sykdommen hans, selv om ikke Daniel selv snakket offentlig om det før i 2017. Sykdommen hans har jeg visst om «bestandig». Det har vært nevnt i media fra tid til annen at Victoria har vært bekymret for helsen hans. Jeg var ikke klar over det før i 2017. Durek venter vel også på nye nyrer?
Hulderen Skrevet 15 timer siden #180 Skrevet 15 timer siden Hebbe-lille skrev (8 minutter siden): Jeg var ikke klar over det før i 2017. Durek venter vel også på nye nyrer? Nrk skrev om det i 2010. https://www.nrk.no/urix/dette-er-daniel-westling-1.7159727
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå