Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 2012 manuellbil. Den er svært tungstartet nå når det er kaldt. Har måttet dytte den i gang et par ganger. Vurderte å kjøpe nytt batteri, men er usikker på om det er batteriet sin skyld på grunn av dette:

Det kan virke som om den er nesten helt uten batteri første gang jeg forsøker å starte (alle lys kommer på, men den gir ikke tegn til å starte når jeg vrir helt om). Så, litt etter litt, er det akkurat som den våkner mer og mer. Etter tiende gangen jeg vridde helt om i dag, og pumpet med gassen, gikk den på. Hadde det vært batteriet, ville den vel blitt mer og mer dø? Når den først starter, går den som en klokke, så jeg mistenker egentlig ikke dynamoen. Og den blir først sånn etter å ha stått stille noen timer. Noen som har en teori på hva det kan være? Kan det være olja som har for høy viskositet?

Anonymkode: c83cc...189

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville begynt med å bytte batteri. Om batteriet er gammelt og sliter, så vil det også slite på dynamoen. Batteri er uansett forbruksvare og må byttes ut innimellom. 

Anonymkode: 93ba3...2c3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om batteriet er like gammel som i bilen er det på tide å skifte det ja.
Et batteri i en bil varer i 5-10 år.

Trenger ikke være batteriet, men det er forbruksvare.
Og utslitt batteri sliter på andre deler i elsystemet.
Stikk innom t.hansen og få det et nytt ett (eller biltema)
Bare husk å få ladet det ordentlig opp (med lader. skal du kjøre et batteri helt fult blir du kjørende i noen dager)

Anonymkode: 4c661...e8e

• Liker 3
Skrevet

Det er riktig at batteri er forbruksvare, men en batterilader forlenger gjerne levetiden og er rimelig bilvedlikehold!

Har du forsøkt å lade batteriet og se om det blir bedre? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 11.46):

Jeg har en 2012 manuellbil. Den er svært tungstartet nå når det er kaldt. Har måttet dytte den i gang et par ganger. Vurderte å kjøpe nytt batteri, men er usikker på om det er batteriet sin skyld på grunn av dette:

Er det diesel eller bensin?

Vår dieselbil er slik.  Vi har byttet glødeplugger og batteri, men det eneste som hjelper er motorvarmer når gradestokken kryper ned mot 0.

Anonymkode: 5229e...27d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel startbatteriet som er nesten tomt? Kjører du som regel bare korte strekninger? Da må du enten lade batteriet innimellom eller kjøre langturer innimellom så batteriet klarer lade seg selv opp. Husk at setevarmere, vindusvarmere og slik også bruker strøm, så dersom du har dette på full guffe når det er kaldt ute, tapper du batteriet enda mer.

Anonymkode: 97e76...897

• Liker 1
Skrevet

Nå går vinteren mot slutten.

Bilen din er gammel, batteri kan være dyrt. Hadde forsøkt meg med en batteri lader først. 
Ikke sikkert bilen din varer så mange flere vintrer 

Anonymkode: 9596a...a8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.1.2026 den 18.14):

Er vel startbatteriet som er nesten tomt? Kjører du som regel bare korte strekninger? Da må du enten lade batteriet innimellom eller kjøre langturer innimellom så batteriet klarer lade seg selv opp.

Ja, det er en utbredt myte. Biler har dynamo med større effekt enn forbruket, man tapper ikke batteriet mens man kjører. Ellers hadde det stått mange havarerte biler langs veien.

Det kan virke som om den er nesten helt uten batteri første gang jeg forsøker å starte (alle lys kommer på, men den gir ikke tegn til å starte når jeg vrir helt om).

Hvis den er "uten batteri" så slukker jo lysene når man drar på starteren. Så batteriet ditt høres ok ut.

Anonymkode: 16507...425

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går starteren i det heletatt rundt?  Neppe feil på batteriet,da hadde det bare ha blitt svakere etter alle forsøkene.

Anonymkode: 625e3...379

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er en utbredt myte. Biler har dynamo med større effekt enn forbruket, man tapper ikke batteriet mens man kjører. Ellers hadde det stått mange havarerte biler langs veien.

Hvis den er "uten batteri" så slukker jo lysene når man drar på starteren. Så batteriet ditt høres ok ut.

Eeeh, hæ? Har en ganske sterk mistanke om at du ikke har anelse om dette du uttaler deg om, for dette er bare tøys.

Du skriver "Biler har dynamo med større effekt enn forbruket, man tapper ikke batteriet mens man kjører". Det stemmer på sett og vis mtp volt, men du glemmer å ta med batteriets aller viktigste funksjon: Å dra rundt starteren. Det suger MANGE ampere!

Det er slett ingen myte at hyppige start (som gjerne kommer av korte kjøreturer) stjeler voldsomt med kapasitet fra bilbatteriet ditt. Du kjører da rundt med et batteri i kronisk delvis utladet tilstand.  Det er rett og slett elementær elektrokjemi/batteriteknikk.

Et slikt bruksmønster gjør at batteriet er konstant delvis utladet, og har lav kaldstartstrøm eller CCA som vi gjerne sier "på godt utenlandsk". Det evner rett og slett ikke å levere den høye strømmen (nok ampere) raskt som må til for å starte bilen. Batteriet mister tilstanden som gjør høy CCA mulig.

Dynamoen trenger tid og turtall for å lade batteriet skikkelig opp for å hindre sulfatering (og dermed økt motstand i batteriet) og sikre god batterihelse.

En grei batterilader er god å ha, og til periodisk hjemmebruk kommer du langt med en til 3-500kr hos Biltema eller Jula.

Hos Biltema får du forresten en batteritester som fungerer forbausende godt. Koster under 400 kroner. Den gir en god indikasjon på om batteriet er godt eller modent for å byttes ut.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-2000063835

Anonymkode: 5d405...18a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her har du feil! Under kaldstart går det uthorvelig med strøm, og det skal kjøres langt for at batteriet lades tilstrekkelig opp igjen. Kjøres det ikke langt nok, vel da er batteriet til slutt tomt.

Anonymkode: a0082...ece

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Her har du feil! Under kaldstart går det uthorvelig med strøm

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det suger MANGE ampere!

Understreker mitt poeng. Myter fortalt videre av folk som ikke vet forskjell på strøm og spenning.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det kan virke som om den er nesten helt uten batteri første gang jeg forsøker å starte (alle lys kommer på, men den gir ikke tegn til å starte når jeg vrir helt om). Så, litt etter litt, er det akkurat som den våkner mer og mer. Etter tiende gangen jeg vridde helt om i dag, og pumpet med gassen, gikk den på. Hadde det vært batteriet, ville den vel blitt mer og mer dø? Når den først starter, går den som en klokke, så jeg mistenker egentlig ikke dynamoen. Og den blir først sånn etter å ha stått stille noen timer. Noen som har en teori på hva det kan være? Kan det være olja som har for høy viskositet?

Slik du beskriver det, med nesten null kraft i starten og så bedre etter hvert, kan det kanskje skyldes dårlig kontakt et sted. Ved dårlig kontakt utvikles ofte litt varme, og det kan være denne varmen som gir bedre kontakt etter litt og dermed nok kontakt til å starte bilen når du har forsøkt en stund. 

Det kan være dårlig kontakt på batteriet. Prøv eventuelt å løsne batteriklemmene, ta de av, rense og pusse litt og sette de på igjen. Om det ikke er der problemet er, kan det være feil på de tykkeste ledningene fra batteriet til motoren eller dårlig kontakt i andre enden av disse ledningene.

Alle bilverksteder har utstyr for å måle om batteriet er i orden, og det kan de ofte gjøre mens du venter. Startbatterier har gjerne en levetid på 4-8 år før de må byttes. Et dårlig batteri blir ekstra merkbart når det er kaldt fordi de fleste batterier mister mye effekt i kulde. Hvor gammelt batteriet er, kan oftes sees ved at det står måned og årstall preget inn på toppen av batteripolene. Mange verksteder merker batteriene med måned og år for når de blir solgt/montert. Uansett, ut i fra hvordan du beskriver problemet, har jeg med tro på at det er dårlig kontakt enn at det er dårlig batteri eller dårlig lading.

Endret av aksase
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Understreker mitt poeng. Myter fortalt videre av folk som ikke vet forskjell på strøm og spenning.

Føler vel jeg har grei oversikt over forskjellen på ampere og spenning. 

Men ut over det semantiske feilskjæret å skrive "det suger mange ampere" i stedet for å være mer konkret og skrive "det krever mange ampere (på svært kort tid)": kan du peke på konkrete feil i svaret mitt mtp hyppige oppstarter og korte kjørelengder? 

Det er alltid interessant å lære noe nytt fra noen som sitter på så mye kunnskap som det du gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eeeh, hæ? Har en ganske sterk mistanke om at du ikke har anelse om dette du uttaler deg om, for dette er bare tøys.

Du skriver "Biler har dynamo med større effekt enn forbruket, man tapper ikke batteriet mens man kjører". Det stemmer på sett og vis mtp volt, men du glemmer å ta med batteriets aller viktigste funksjon: Å dra rundt starteren. Det suger MANGE ampere!

Det er slett ingen myte at hyppige start (som gjerne kommer av korte kjøreturer) stjeler voldsomt med kapasitet fra bilbatteriet ditt. Du kjører da rundt med et batteri i kronisk delvis utladet tilstand.  Det er rett og slett elementær elektrokjemi/batteriteknikk.

Et slikt bruksmønster gjør at batteriet er konstant delvis utladet, og har lav kaldstartstrøm eller CCA som vi gjerne sier "på godt utenlandsk". Det evner rett og slett ikke å levere den høye strømmen (nok ampere) raskt som må til for å starte bilen. Batteriet mister tilstanden som gjør høy CCA mulig.

Dynamoen trenger tid og turtall for å lade batteriet skikkelig opp for å hindre sulfatering (og dermed økt motstand i batteriet) og sikre god batterihelse.

En grei batterilader er god å ha, og til periodisk hjemmebruk kommer du langt med en til 3-500kr hos Biltema eller Jula.

Hos Biltema får du forresten en batteritester som fungerer forbausende godt. Koster under 400 kroner. Den gir en god indikasjon på om batteriet er godt eller modent for å byttes ut.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-2000063835

Sant alt dette, men det er viktig å tenke på at ved veldig lav temperatur mister blybatterier både evne til å levere (start)strøm OG til å motta lading like effektivt som ved høyere temperaturer. Gitt av batterikjemien det også.

Det er det at selve batteriet blir så kaldt og ikke rekker å bli varmet opp på kort tid som gjør at det lades mye dårligere på de daglige kjøreturene som ellers er tilstrekkelige for å holde batteriet greit oppladet til neste start -  når temperaturene ikke er så lave som nå. 

Så hvis man ikke har oppvarmet garasje er det mer begrenset hva lading ute om natta med batterilader kan gjøre for å fullade batteriet når det er virkelig kaldt. Det beste vil være å ta batteriet inn i varmen og lade det opp i godt med plussgrader før det settes tilbake i bilen rett før neste start. Men det er jo litt mye styr. Evt kunne man sette en vifteovn til å varme opp batteriet der det står i bilen mens det lades. (Men mye styr det også, så har selv ikke giddet.)

Noen biler har startbatteriet inni kupeen under et baksete e.l. og det ville jo være en fordel i kulda, spesielt om man bruker kupevarmer om natta.

Det var på nyhetene forleden at tusenvis har hatt samme typen startproblemer nå i kulda, og det er klart det kommer mest av hvor kalde batteriene blir.

Jeg spanderte nytt batteri på min bil i forrige uke fordi det gamle slet med å holde spenningen oppe rett etter start av motoren i -15 grader eller så sist mandag. Prøvde først å lade det over natta med batterilader ute i kulda, men det hjalp lite eller ikke noe. Samme problem på morgenen etter.

Nå har jeg installert et nytt, dyrt, 1000CCA Optima Red Top batteri som skal være eksepsjonelt bra i kulde, men sannelig, etter noen døgn med uvanlig kulde fikk jeg problemer igjen. Lettstartet bensinmotor, men problemet blir at batteriet ikke holder 12V spenning til elektronikken oppe rett etter start. Motorcomputer m/sensorsignaler får ikke diverse spenninger riktig når motoren er i gang, så alt blir helt koko når spenning fra batteriet ikke er høy nok, så motoren stopper. Det eneste som nytter her for min del er å holde turtallet oppe med en fot på gasspedalen i et minutt eller to. Så går motoren som den skal helt til jeg er fremme og stopper den. Men ved neste start blir det samme prosedyre... Dette var samme sorgen med helt nytt batteri i denne kulda. Det mistet litt lading for hver start/hver tur pga kulda. Ladespenning fra dynamo er finfin, rundt 14,7V

Det skal sies at jeg bare har kjørt korte (5-15min) turer med bilen nå i kulda. Og fordi det tar mye tid før batteriet kommer opp i temperatur der det sitter i motorrommet, får det unormalt lite effektiv lading fra dynamoen av disse korte kjøreturene. (Som resten av året er null problem pga høyere temperatur.) 

Nå tenker jeg å starte bilen ute og la motoren gå seg god og varm en stund før jeg setter på lading med batterilader, i håp om å ha bedre temperatur på batteriet når lading med batterilader startes opp.

Men i morgen blir det mildere vær her...

Jeg kom til å tenke på noe en ekskollega hadde hørt at man gjorde i Sibir for å få start i ekstrem kulde. Sette på alt av lys og varmetråder osv. en liten stund før første startforsøk. Idéen med dette skulle være å tvinge batteritemperaturen brått opp pga høy strømbelastning, så det skulle kunne levere mer startstrøm. Jeg har aldri turt å teste det! Tror det handler litt for mye om perfekt timing...

Anonymkode: 2ce82...69c

Skrevet
aksase skrev (1 time siden):

Slik du beskriver det, med nesten null kraft i starten og så bedre etter hvert, kan det kanskje skyldes dårlig kontakt et sted. Ved dårlig kontakt utvikles ofte litt varme, og det kan være denne varmen som gir bedre kontakt etter litt og dermed nok kontakt til å starte bilen når du har forsøkt en stund. 

Det kan være dårlig kontakt på batteriet. Prøv eventuelt å løsne batteriklemmene, ta de av, rense og pusse litt og sette de på igjen. Om det ikke er der problemet er, kan det være feil på de tykkeste ledningene fra batteriet til motoren eller dårlig kontakt i andre enden av disse ledningene.

Alle bilverksteder har utstyr for å måle om batteriet er i orden, og det kan de ofte gjøre mens du venter. Startbatterier har gjerne en levetid på 4-8 år før de må byttes. Et dårlig batteri blir ekstra merkbart når det er kaldt fordi de fleste batterier mister mye effekt i kulde. Hvor gammelt batteriet er, kan oftes sees ved at det står måned og årstall preget inn på toppen av batteripolene. Mange verksteder merker batteriene med måned og år for når de blir solgt/montert. Uansett, ut i fra hvordan du beskriver problemet, har jeg med tro på at det er dårlig kontakt enn at det er dårlig batteri eller dårlig lading.

Varme øker motstanden så det  vil bare bli verre og verre

Skrevet
Soft mann skrev (3 minutter siden):

Varme øker motstanden så det  vil bare bli verre og verre

Ikke hvis det er litt vakkel et sted og varme gjør at metall utvider seg og metall som utvider seg kan gi høyere kontakttrykk og bedre kontakt.

Skrevet

Svært mange av de som uttaler seg her har gode poeng.

men det viktigste er nok st glødeplugger er iorden og batteri.

Slik eg forstår det så kinner bilen dårlig til å begynne med, men blir bedre etter hvert. Det er typisk glødeplugger. Er de bensin du har kan det være frost i bensinfilter.

så batterikjemi. En blyakkumulator tar nesten ikke imot ladding når det blir kaldt. Så stor dynamo hvil hjelpe selvsagt, men ikke mye en får inn på batteriet. Samme vet kortsluttningsstrømmer, startemotor er nesten kortslutning og drar fort 300-600amper. No kalde blyakkumulatorer kan ha problem og levere

Skrevet
aksase skrev (2 minutter siden):

Ikke hvis det er litt vakkel et sted og varme gjør at metall utvider seg og metall som utvider seg kan gi høyere kontakttrykk og bedre kontakt.

I teorien kanskje. Men har det vert vakkel på slike sterke strømmer vil der bli perler. Desse perlene vil igjen føre til redusert anleggsflate. 

AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (2 minutter siden):

Svært mange av de som uttaler seg her har gode poeng.

men det viktigste er nok st glødeplugger er iorden og batteri.

Slik eg forstår det så kinner bilen dårlig til å begynne med, men blir bedre etter hvert. Det er typisk glødeplugger. Er de bensin du har kan det være frost i bensinfilter.

så batterikjemi. En blyakkumulator tar nesten ikke imot ladding når det blir kaldt. Så stor dynamo hvil hjelpe selvsagt, men ikke mye en får inn på batteriet. Samme vet kortsluttningsstrømmer, startemotor er nesten kortslutning og drar fort 300-600amper. No kalde blyakkumulatorer kan ha problem og levere

Har ikke tenkt på hva innblandet etanol kan bety for kondens/ising i denne kulda, forrige bensinbil hadde jeg før dette ble innført. Men du kan ha et poeng der. Selv om problemene jrg har hatt den siste uka er jeg 100% sikker på skyldes at batteriet tar alt for lite lading under kjøring pga "blåfrossent" batteri.

Noen dieselbiler krever uhorvelig med strøm for start i kulde. Glødepluggene trekker gjerne 100A eller mer i mange sekunder før starteren skal ha sine hundrevis av ampere. Savner ikke min gamle 5-sylindra diesel Jeep akkurat nå...

Anonymkode: 2ce82...69c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...