Gå til innhold

Hvor ille er overgangsalderen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det så ille som det man hører? 

Anonymkode: c576f...b56

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig fra person til person. Enkelte merker den knapt, mens andre får «alt» av plager. Hetetokter, uro i kroppen og nedstemthet/humørsvinginger i større eller mindre grad, er nok ganske vanlig….

Anonymkode: 9bf71...879

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

for meg var det ille. Helt til jeg fikk hormoner 

Anonymkode: 5a0ad...c97

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det så ille som det man hører? 

For noen, ja. For andre, nei.

Anonymkode: da4e7...34f

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Varierer enormt. For min del har det vært uventet utfordrende. Trodde ikke jeg ville få så mye plagetmr, siden jeg aldri har hatt pms eller andre hormonelle plager. Det var feiltenkt. 

Har flere venninner som knapt merker noe. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig plagsomt for min del. 5 år men masse problemer. Det dukker opp mer og mer problemer virker det som. Har aldri gått på hormoner da

Anonymkode: 0123c...fb9

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er merkelig. For meg handler det om mange ulike rare symptomer som i sum gjør det slitsomt. Hetetoktene er lette å sette på kontoen, resten skaper bare bekymring. Synes det er rart at man ikke vet mer, og har mer fokus på det,  for det er virkelig energitappende og livskvaliteten blir betydelig redusert. Alt vi kvinner bare svelger og står i pg later som ingenting. 

Har krøpet til korset og begynt på hormoner. Det hjelper noe.

Anonymkode: 00d68...1a1

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være alt fra ingenting til et rent helvete.

Selv har jeg ikke merket annet enn at det går lenger og lenger tid mellom hver mens, men vet også om noen som har hatt så store plager at de ble sykemeldt I perioder.

Anonymkode: 431c3...a9f

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

For noen er det masse problemer, for andre lite. 

Og for en herlig liten gruppe, blant annet min mor, har jeg fått høre at overgangsalderen ikke var noooeee problem for henne og hun skjønner IKKE hva alle maser om. 

Fint at mamma ikke opplevde hennes overgangsalder som noe problem, men for oss som var rundt henne var det ABSOLUTT merkbart og meget problematisk, ja. 

Ikke havne i den gruppen. 

Anonymkode: 7f9e4...e5a

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Uff det er ille. Spesielt for oss som ikke tåler tilførte hormoner. Vi må bare sitte og vente på at det skal brenne ut. For meg har det holdt på i 12 år, de siste 5 har vært verst. Men nå sluttet det å blø i fjor, så jeg håper at jeg er på vei ut igjen.

Anonymkode: f66e9...5e6

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff det er ille. Spesielt for oss som ikke tåler tilførte hormoner. Vi må bare sitte og vente på at det skal brenne ut. For meg har det holdt på i 12 år, de siste 5 har vært verst. Men nå sluttet det å blø i fjor, så jeg håper at jeg er på vei ut igjen.

Anonymkode: f66e9...5e6

Jeg er litt nysgjerrig, hva kan gjøre at man ikke tåler å få hormonbehandling? Hvordan merker man det?

Anonymkode: 26b55...f91

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn i ettertid så har jeg skjønt at jeg har grudd meg ekstremt mye på forhånd uten grunn.

Først i ettertid at jeg har skjønt at jeg fikk hetetokter da jeg var 42-43.

Jeg har ikke skjønt 100% hvor jeg har vært hen i overgangsalder.  Gått å ventet på all skrekken jeg har hørt om overgangsalder. 

Vasket og lot hendene være i rennende kaldt vann i flere minutterpå do både hjemme og på do . Å vætet papir å klasket i pannen for å kjøle ned. Skjønte ikke det var overgangsalder.

Vekten økte med over 30 kg. Uten å skjønne..

Vondt i leddene.. nei tok ikke hintet.

Humøret endret seg på minuttet.. humørsyk. Nei, ingen oppfatning av hvorfor jeg var sånn.

Sliten.. mere sliten etter som kiloene la seg på. 3-4 kg hvert år. Uten å skjønne.

Mensen endret seg i 42-43 års alderen. Blødde mere og lengre dager. Ventet da å på at det skulle bli skikkelig ille. 

Er nå 53 og mensfri for noen år tilbake. Venter fortsatt på den fryktom gytende nattesvetten mange snakker om.. så med andre ord jeg har fortsatt ikke skjønt hvor jeg er hen i overgangsalderen. 

I dag gått ned 23 kg med hjelp fra lege. Trives bedre med meg selv. Skal fortsatt ned 10 kg for normal vekt. Gleder meg til en ny hverdag.

Anonymkode: 63b27...195

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (5 timer siden):

Varierer enormt. For min del har det vært uventet utfordrende. Trodde ikke jeg ville få så mye plagetmr, siden jeg aldri har hatt pms eller andre hormonelle plager. Det var feiltenkt. 

Har flere venninner som knapt merker noe. 

Jeg har hatt skikkelig PMS. Men overgangsalderen merket jeg knapt. 
Veldig rart at vi kvinner reagerer så forskjellig på hormonpåvirkning. 

Min PMS var verst fra slutten av 30-åra til over 40. Det som var utrolig rart var at det ga seg da jeg fikk attpåklatt i 40-årene. Mistet mensen da jeg bikket 50.

Anonymkode: 8daeb...3e6

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ille. Tok hormoner fra første hetetokter kom, og merker lite av det nå. 

Anonymkode: 14371...698

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 41, har enda ikke kommet i overgangsalderen. Må spørre angående dette med hetetokter, siden så mange nevner dette: er det "ingen" andre som hadde dette i ungdomstiden og i barseltiden? Husker at jeg både på videregående hadde hetetokter så det sto etter, samt enda verre hetetokter i de to barseltidene mine. I barseltidene måtte jeg sove på flere lag med badehåndklær, og likevel våknet jeg opp i dammer av svette. Trengte ikke vinterjakke om vinteren, for å si det sånn. Husker ikke at noen andre medmammaer snakket om disse hetetoktene, mens jeg svettet som en gris på barseltreff og trilleturer. 

Anonymkode: e6e82...e1a

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det som er tabu og som jeg har slitt med har vært tørrhet og en forferdelig svie i underlivet. Så vondt at jeg trodde jeg hadde uvi flere ganger.

Er også konstant trett. Og har vonde ledd.

Har startet på østrogen nå og da er plagene mildere.

k48

Anonymkode: c354d...3ff

• Liker 1
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

En til til.. dere som ikke er kommet i overgangsalderen, pass på vekten allerede nå. 

Anonymkode: c354d...3ff

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen tusen takk! Dere er rause ❤️

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er litt nysgjerrig, hva kan gjøre at man ikke tåler å få hormonbehandling? Hvordan merker man det?

Anonymkode: 26b55...f91

Jeg fikk beskjed fra min fastlege om at jeg ikke kan ta hormonbehandling fordi jeg tidligere har hatt ondartet føflekkreft. 

Anonymkode: 220e9...6c3

• Hjerte 3
Skrevet (endret)

Hører fra mange at de knapt merker det.

Her har det vært sinnsyke blødninger i åresvis som fastlegen mente jeg bare måtte leve med, hetetokter big time, kjøttsår i underlivet som viste seg å komme av skyhøyt blodsukker som måtte reguleres medxmedisin for diabetes, tretthet og som følge av dette og humør deretter, lege har ikke anbefalt meg noe for selve overgangsalder plager. Mannlige leger og unge leger under 50 har ikke peiling på dette. 

Endret av makkapakka
  • Liker 1
  • Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...